Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Bilder glømte eg desverre og ta :( .. Været var forsåvidt veldig varierende i går, men ein ting var at det blåste godt heile tia og det trur eg er ein viktig ting for hubro jakt ;)

 

Kråkefugljakt med hubro er den tøffeste mest actionfylte jakten eg veit om! Revejakt er vel den ein formen for jakt som slår denne for min del vertfall :P Kråke er eit spennende jaktobjekt og ein av dei vanskeligaste fuglane og jakte på!

Bruker 12/70 i black cloud :D og 12/70 nitro steel nr 4..

 

Fekk og tips av grunneigaran i område i går og sette meg lengre opp på ein haug i nærheten der fuglane oppholdt seg mykje!

Dette er eit hogstfælt der det oppholder seg rundt 200 ravn på dager med god vind (grunneigaren sine ord)

Er i kontakt med han som eiger der i område og skal ut der seinare i veko og bygge skjul og gjøre meg klar til hubrojakt neste helg :D

Der alt er på stell! måtte veka gå fort!

Jmonsen eg har røye-orrhøne fjør viss du trenger ;)

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål ang skyteplass.

 

Har ikke kommet så langt å fått laget til "hideout" enda men har oppdaget at det er en veldig fin åteplass kun 30 meter utenfor vinduet til min "furtebu". Selve åteålassen ligger på grunn til grunneier, som jeg har tilatelse til å jakte på, men er det tillatt/lov å skyte fra "furtebua", som altså er i mitt hjem/hus?

 

Har allerede tatt en skjære fra denne plassen men ville nå sjekke at dette var etter boka.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er mange som spør etter kråkefløyter. Dette har jeg liten peiling på, men en kompis av meg har brukt et par og de låt ikke bra. Dette skremte mer enn de fikk inn. Kom over denne videoen der tor ola d lokker

 

Det mest realistiske jeg har hørt av kråkefløyter. Lokken som brukes er en faulks.

Link to comment
Share on other sites

Da har min Ruger Predator levd opp til sitt navn.

 

30syh5c.jpg

 

 

Etter tre dager med foring på åtet var det tydelig at ravnen hadde vært der. Etter en time kom det flygende en mistenksom ravn som "spanet" omhyggelig før den bydde seg fram for skudd. En 55grs V- max i brystet på ca 120 meter slukket lyset momentant.

 

Uansett hva jeg jakter, og hvor mye jeg jakter, så er det få jaktformer som gir meg så høy puls som jakt på ravn med rifle. Disse fuglene er intelligente og varsomme -og man skal ikke gjøre mange feil før de er borte fra akkurat den åteplassen for godt! Det er utrolig spennende å sitte og vente mens de sirkler og speider før de slår seg ned i en tretopp. Den jeg skjøt i dag satt i trærene i nærmere 20 minutter før den slapp seg ned et stykke unna åtet, men da var det også slutt.

 

Da er det å finne en ny plass, bygge nytt skjul og fore videre.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er mange som spør etter kråkefløyter. Dette har jeg liten peiling på, men en kompis av meg har brukt et par og de låt ikke bra. Dette skremte mer enn de fikk inn. Kom over denne videoen der tor ola d lokker
" target="_blank

 

Det mest realistiske jeg har hørt av kråkefløyter. Lokken som brukes er en faulks.

Jeg så selv denne videoen for en stund siden og ble facinert, og gikk til innkjøp av fløyta. En ting som man burde merke seg, er at de fleste kråkefløyter på markedet, er laget for å etterligne amerikansk kråke (Corvus brachyrhynchos) eller svartkråke (Corvus brachyrhynchos) som lager en helt annen lyd enn vår egen kråke (Corvus cornix)

 

Jeg har reagert på lyden jeg har hørt på de få videoene som ligger ute av denne fløyta, da den overhode ikke ligner på det jeg anser som kråkelyder. Heller ikke instruksjons DVDen fra Faulks, får frem en bra kråkelyd som kan minne om kråkene vi har her i Norge. Det er derimot ikke sagt at dem ikke fungerer, du må bare modifisere litt på den utprøvde metoden å bruke dem på. Kråkene vil såklart ikke komme innpå lyder av kråker som ikke engang finnes i Norge... Tor Ola Dehli og broren (i Youtube-videoen over) får dette til bedre enn gjennomsnittet, og det er derfor fra dem jeg har trent med fløyta.

 

Trikset er å "murre" eller gurgle fra magen, legge leppene over fløyta og helt inntill fortennene. Tunga skal være låst nederst i munnen. Du vil da få en "romlende", sint lyd opp stemmebåndet som gjengir en ganske autentisk kråkelyd. Kombinere dette med "soundbox" håndbevegelser for å skape "kroa, kroa, kroa"-lyden. Jeg har selv mange ganger lokket inn opp til flere kråker og skjærer med denne fløyta (senest i går), og den fungerer virkelig like bra som Tor Ola viser i videoen. Nå forsker jeg litt på "chattemønster" og de spesifikke kallene dem bruker - og hva som fungerer best. Skal prøve å få laget en demonstrasjonsvideo når jeg blir enda bedre og legge denne på Youtube og til slutt Kammeret :-)

 

Beklager om denne posten kom på feil plass, eller er malplasert. Min egen bodycount på kråker/skjærer i år er 4-5 stk bare. Mest fordi jeg har hatt dårlig tid.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag va duket for ravnejakt i samme område som forje helg, men denne gangen på den høgare haugen kor ravnane kommer inn i flott høgde :D Skjul blei bygget på torsdags kveld og trua på at det skulle bli god fangst var der :D

Sto opp kl 02.00 lørdagsnatt lessa inn i bilen og begynte kjøreturen.. :D

Da vi kom fram var det ca 10 min med gåing, så alt utstyret blei lagt i sekker og turen opp var litt tungt kan ein si :P

Kamuflasje nett blei hengt opp og skjulet og hubroen var klart i god tid før ravnene kom. Da var det tid for kaffi og noen tørre skiver i vente på at trekket skulle begynne :D

Ca 05.30 kom den første flokken med ravn og etter ein runde med 1-2-3 blei det bestemt at bror min var første mann ut med hagla dette resulterte i bom :( men flokkene fortsatte og komme og i løpet av kort tid var 5 ravn gått i bakken :D så blei det eit lite opphol i flokkane og vi fekk tid og plukke opp dei skutte fuglane da ravnen ikkje lengre var villig og komme på skuddhold :P 2 stk blei skutt sittande i treet 4 m fra hubroen :P Kom og ein hauk som angrep hubroen og reiv av ein bunt med fjør på ryggen :o Denne satt seg og i treet ved sia av hubroen og blei sittande og se på den i lang tid før den angreip igjen.. Morosamt! Trur dette er den 5-6 hauken vi får inn på hubroen siden vi begynte og jakte for fult med hubro ca 1 års tid.. 2 neste fuglane på hubroen blei skutt av bror min like etterpå i ein kjapp sving med hagla :D

Som plutselig ut av ingenting endra været seg drastisk og skodda kom sigande likeså gjorde regn været. Trekket av ravnar blei lik null, MEN 3 fuglar til måtte bite i gresset for hubroen sjølv regn-skodde :D 10 ravna var no resultatet og dette var like mange som rekorden av fuglar på ein dag var.. Denne måtte bare slåes og 1-2 timer venting resulterte i null fugl :( vi bestemte og pakke sammen og like etter på kom der ein ravn og slo seg ned i eit tre like ved oss :o Litt lokking med munnen og ravnen kom flygende inn i lav høgde over bakken og bror min svingte hagla og ga ravnen ein fin salve på rundt 20 m :D ny rekord med hubroen 11 FUGL på ein dag :o Siste turen ut her blir lagt til neste helg før hubro jakten trapper litt av og hjortejakt og åtejakt etter kråkefugler blir hovedsaklig jakten no framover..

Ikkje 1 sjor har måttet bite i gresset enno ?? Så dette må gjøres noe med framover:D:D

 

BILDER kommer i måro

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

oops :roll: ser at eg har skrevet det sånn at det kan se ut som at eg felte hauken som kom inn på hubroen..

Dette er altså ikkje tilfelle!

Hauken kom inn på hubroen: Angreip den, satte seg i treet ved siden av og deretter flaug den videre gla og lykkelig :D var ein veldig morosam opplevelse og se hauken sitte på 15 m hold ca i nærmere 5 min uvitende at vi sitter der :D

Link to comment
Share on other sites

Så en hauk på sykkeltur igår :D Sykla i skauen på en grusvei... og plutselig så letta hauken 4-5 meter vedsiden av meg over stakk til en jordskrent. Ca. en time senere når jeg var på vei tilbake.... Så blåste jeg i haraskrik føyta (Revelokk) Bare for å se om den hadde kommet tilbake :P Og jaggu så satt`n i buska (Jeg så den ikke før den rørte på seg da ;) ) MEN er det vanlig at den stuper i feks. høyt gras for å sjule seg? Den bare stupte rett ned i det høye graset og ville ikke kommet opp... dette vare da på ca- 10-15 m :D Det var Utrolig spennende da... Første gang jeg har sett hønsehauk på så kort avstand :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har funnet en litt luddig måte å jakte kråke på. Jeg jakter på en bossplass så det bøtter over av kråker og måker. Men på vei inn på plassen pleier jeg ikke å få mer en 2-3 kråker før de har luktet lunten og stikker av.

Så blir det oftest postering i skjul resten av tiden. Men her om dagen så ble det litt kjedelig for de kom ikke der jeg stod. Så jeg stilte meg midt på en åpen plass for å speide. Det som skjedde da var at både måker og kråker kom flygende helt inn på skuddhold for å se på meg. De la seg på vinden ofte rett over hodet på meg. Så da ble det 10 måker og 8 kråker denne dagen. Virket som om de ble mer nysgjerrig etterhvert som haugen med fugl ved siden av meg vokste.

 

Og XXL sitt tilbud Saga stål nummer 6 duger ikke. Ikke nummer 2 heller ser det ut som. Størrelse 4 ser derimot ut til å ta livet av det meste innen 30 meter.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig kråkejegerdag.. Etter kråkene avslørte meg igår, gikk jeg motløs ut i dag morges.

 

Rett utafor fjøsveggen fikk jeg to overflyvere - som jeg bomma på.

 

100 meter ned i skogen var det til alt overmål et skikkelig frokostmøte! :shock: Sikkert 50 kråker. Da jeg begynte å få dem på skuddhold, sank jeg ned i gjørma, snubla litt, og da jeg kikka opp hadde de dratt..

 

Prøvde et par umotiverte lokk med Sam Neyt-fløyta, men det var det liten vits i.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Synes saga sine skudd duger som F på kråka, tilogmed lerdueskudda funker fjell på oppimot 30m så lenge fuglen er rett over deg. Har sikkert skutt over 200+ kråker med bare Saga, er godt fornøyd :)

 

Jeg må bare spørre (selv om jeg framstår som urutinert): hvordan sikter du? Ser du mye av skinna oppå hagleløpet, eller holder du løpet flatt?

Link to comment
Share on other sites

Kan dere legge ut bilde av åssen dere sikter? feks. illustrere siktetbildet deres på "Paint" ? altså åssen dere ser fuglen samt siktekornet/skinna i forhold til fuglen? Mange sier at jeg bare skal "Peke" på fuglen og leirdua Osv. men hvorfor i H**** er det i det hele tatt satt på sikter? ;)

Jeg blir ihvertfall jævlig usikker på leirduebanen..... Og disse instruktørene gjør vondt bare verre, ved å stå bak deg og mase om å peke og ikke sikte (Bla.)

kanksje dette ble litt Off-topic men kanskje det går :roll:

Link to comment
Share on other sites

På min hagle ser jeg hele skinna... Jeg må ha litt luft mellom løpet og dua får å treffe. Syns det er bedre sånn en å måtte gå helt tett oppunder dua, skyter raskere også med luft mellom. Men det kan være smaksak. Vis du bare ser kornet og ikke noe av skinna, så kan det tyde på at den er litt lav.

Link to comment
Share on other sites

Lag en en stor blink av papp og så setter du en prikk i midten, den sikter du på og skyter med haglen, da vil du oppdage at skuddbilde kommer over prikken, det er fordi at når du skal skyte fugler så skal du sikte slik at du ser fuglen rett over kornet, værtfall det jeg har lært.

Når det gjelder skinna skal du se litt av den, ikke mye, det skal være avbildet i jegerprøveboka hvor mye av skinna du skal se hvis du har den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...