Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

  • 1 month later...

Muligens et dumt spørsmål men jeg drister meg til å stille det likevell. Ser på inatur at de ofte selger småviltkortene sine fra 10.09 i de områdene jeg har sjekket. Vil dette bety at man ikke kan jakte predatorer der før den tid heller? Jeg skulle gjerne bidrat til å få ned kråkebestanden selv men jeg har ikke noe eget jaktterreng og har egentlig lyst å komme i gang til sesongen begynner i Juli! :problem:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er det ikke lenge igjen folkens, under en måned!

 

Er det noen forberedelser som er lurt å gjøre i det området man skal jakte kråker? Fore dem på noen måte?

 

Jeg jakter primært med rifle. Ikke det aller meste effektive, men det jeg har mest utbytte av.. :)

Link to comment
Share on other sites

skjøt ca 60 stk kråker i fjor...vi er som regel en gjeng som drar sammen, og løpet av en sesong så ligger vi på ca 200 + tilsammen hvert år....først i år at det virker som om det er nedgang i stammen, eller så er det bare at kråkene skyr jaktomerådet nå :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klipp og lim fra wikipedia:

 

"....Et feilaktig rykte om at kråka er en stor eggtyv har medført flere generasjoners hat blant bønder og viltforvaltere."

 

 

Har jeg blitt villedet i alle år, eller har wiki feil?

Link to comment
Share on other sites

Er nok dyrevenner som har smellt inn litt bevisst feilinfo. Synd vi må tåle denne "terroren"...

 

Kråka er helt klart en stor eggtjuv, pedaotor og generell plageånd. De som hevder noe annet kan ikke ha mye ryggdekning for sine meninger..

Link to comment
Share on other sites

Det er flere kull kråke som ales opp i området rundt hytta årlig.. der hekker også kjell og fiskemåke, samt mye trost og annen småfugl.. eller, det er vel mere riktig å si hekket, for da vi kom dit forrige helg var det ikke et eneste reir med trost, kjellen var borte. gikk en runde i skogen og fant et par kråkereir. Under det ene renner det en liten bekk, og nede ved vannkanten ligger det MASSE trosteklør, fjær, eggeskall mm.

Så her har den tatt grovt for seg.

 

Det er ikke tvil om at kråkejakta skal intensiveres i høst :evil: INGENTING pent å si om disse fuglene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å kjøp inn hubro og kanskje noen lokkekråker, og så skal jeg lage et skjul. Er 15 år og bor selv på gård, nå sist i vinter har jeg ligget med 17hmr'rn og skutt 4 kråker på åte rett før jaktslutt. Som sagt så har jeg tenkt å lage et skjul og kjøpe en hubro, cd-spiller med kråkelyder har jeg, kamuflasje må jeg vel ha, tror jeg bare kjøper hansker og hodeplagg. Plassering av skjul og hubro er jeg litt usikker på, det beste får meg er å sette det i skogkanten av jorde, kan også bruke hareskrik fløyte får å lokke rev fra det skjulet også, går det greit å plassere hubro på en påle på jorde? eller skal jeg sette det høyt i treet rett over skjulet?

Har tenkt å lage skjule gapahuk aktig, der åpningen peker framover utover jorde. Høres dette greit ut eller? noe jeg bør huske på?

Link to comment
Share on other sites

Det beste er vel å sette hubroen i kanten av jordet, mot skogen... avstanden til hubroen er nok avhengig om du skal jakte med hagle eller rifle.. hvis du skal jakte med rifle er vel åte best egentlig ... men har selv opplevd at de har landet, men ikke mange ganger.

 

 

Forøvrig er det å foretrekke at du har ei død kråke, skjære eller annet under hubroen slik at det ser ut som om den har tatt fuglen. det er i hverfall da jeg opplever at det er mest trøkk. men jeg jakte med hagle..

Link to comment
Share on other sites

Skjule er i helt i kanten av jorde og har åpning framover, dvs at setter jeg hubroen rett over meg i tretoppene så kan jeg ikke skyte oppover, bare framover mot jorde, derfor jeg lurte på om det går greit å sette hubroen på en påle eller no mitt på jorde, eller 10-20 meter foran skjulet, vet jo at det er ikke naturlig får en hubro å stille seg mitt på en åpent jorde.

Link to comment
Share on other sites

Klipp og lim fra wikipedia:

 

"....Et feilaktig rykte om at kråka er en stor eggtyv har medført flere generasjoners hat blant bønder og viltforvaltere."

 

 

Har jeg blitt villedet i alle år, eller har wiki feil?

 

Alle eggpredasjons-studier jeg har sett har hatt kråka ganske høyt opp. Den behøver ikke være størst, men er i alle fall betydelig - og ikke minst den det er lettest å jakte på.

Link to comment
Share on other sites

Ikke i min kommune, men et stykke vestover...

 

"Hammerfest kommune innførte en permanent ordning med fellingspremie på rødrev, mink og kråke innenfor kommunens grenser f.o.m. 01.01.2010. (Fellingspremieordningen skjer i iht. Viltlovens paragraf 51, all jakt og fangst skjer iht. gjeldene jakttid for disse artene).

 

Fellingspremiene er satt til kr. 1000 pr. individ rødrev, kr. 400 pr. individ mink og kr. 200 pr. individ kråke."

 

Sofakriger

Link to comment
Share on other sites

200 kroner for en kråke :shock: Kan jo finansiere resten av jakta++ bare ved å skyte kråker da.. Men hvor finner dere ut om man har skuddpremier? Noen som vet om det er sånn i Skedsmo/Akershus?

 

Jeg fant det ut ved å søke på google, kunne ikke finne at det var skuddpremie i Skedsmo i farten, men det er ikke sikkert. Det går sikkert ann å ringe å spørre.

Link to comment
Share on other sites

Død kråkefugl :mrgreen:

 

Joda, men snakker vi død eller sprengt? Evt. Hvilke grader av sprengt? .223 = veldig død, 6,5 = Hvilken kråke?

 

-Stigster!

 

 

Det spørs om du bruker helmantel eller v-max. Funker bra med både 223 og 6,5x55 på kråke. Bruker du helmantel blir ikke kråka direkte sprengt, men med v-max derimot :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Er det forresten noen som har en bra kråkelokk å anbefale? Helst ei fløyte som fungerer bra og er lett å bruke.

 

Har før prøvd å lokke fra CD-spiller, men det har som regel fått så varierende utfall. Tror lydene fra cd-spilleren blir litt for lave + at selve lydene blir for lik.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del kråker med 222 rem helmantel funker som bare det. Med v-max så finner du lite igjen av kråkene, deler henger litt rundt omkring. Har brukt dette kaliber når kråkene har vært litt "sky" og ikke har villet kommet inn på haglehold, da plukket jeg kråker på litt over 200 meter. Men nå er det hubro, død kråke hengened under samt kråkelyder fra cd spiller. Første tur med dette gav 18 kråker på 1,5 time. Har brukt hubroen noen ganger nå i samme område, ser ut til at kråkene begynner å skjønne at de blir lurt. Lengre mellom hver gang de kommer inn på skuddhold som igjen medfører færre og færre kråker pr tur. Jeg jakter på disp, skadefelling nå før jaktstart.

Link to comment
Share on other sites

Jaktnovise fra Bergensområdet: Ta kontakt med jaktutvalget i Sotra og Øygarden jeger og fiskeforening. Vi har tilgang til kråkejakt. Du finner oss på facebook, der vi bla. inviterer til leirdueskyting på Sotra ca. annenhver uke. Der treffer du mange jaktinteresserte med tilgang til div jakt.

Link to comment
Share on other sites

I år er det første gang jeg jakter kråker med hubro, sånn ser skjulet mitt ut til nå:

v7qolk.jpg

Ikke helt ferdig, skal være en liten presenning foran også, som jeg kan regulere høyden selv.

2dp6o1.jpg

Slik ser det ut fra skjulet og utover. Tenkte å ha hubroen stående på en påle på jordet, har også tenkt å lokke rev med lokkefløyte, det er mye rev i skogen som dere ser mitt på bilde.

 

I tilegg til hubro har jeg bestilt dette hodeplagget og disse hanskene, bortsett fra det så bruker jeg vanlig grønne turklær.

Hva syns dere om skjulet? ser det bra nok eller trengs det forbedringer?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken fløyte som er best er vel litt etter smak og behag, jeg har den fløyta du nevner over og kan vel ikke si annet enn at den funker! et lite minus er at man blir en smule sliten i halsen etter litt lokking.

 

ScooterEngan: ser ut som et bra skjul det der, men du burde vurdere og trekke et cammonett forran slik at du minker sansynligheten for at kråka oppdager deg før du har den på skuddhold.

 

(edit: så ikke at du hadde planer om pressening forran før etterpå)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...