Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

var ute en tur nå å så etter rev, fikk se en rev med en gang. snek meg bak rundballene og tittet opp, da sto reven helt i ro og jeg la an rifla på halmballen og skaut...rett ned i smellen på ca 80m hold :D våpenet jeg brukte var den nyinnkjøpte rifla Browning Abolt i kaliber 30-06, med Fusion sine skudd. anslår reven til å være 4-5kg, ble vel 1 kg lettere får å si det sånn :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde vert gøy og oppdatert førsteposten med nicka til alle som har skutt rev og antall rev. Så hadde vi hatt ein liten intern konkurranse her på kammeret.

 

Berre en liten tanke :D

 

Ja, det hadde vært gøy. Vi holdt jo tellinga på SL, det var moro å se hvor mange som ble felt av landets jegere - at vi summerer dem opp her inne etterhvert.

 

Count me in :D Har 6 stk til nå.

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig status:

 

Bård - 2

Berglid - ?

Stalks - 6

Guovza - 5

Poacher - 4

KJ-Gerilja`n - 1

Jamt - 5

Rustad - 4

joano - 1

 

Totalt - 28

 

Her er det bare å skrive seg på, gutter og jenter. Vi gidder ikke lete gjennom hele tråden og skrive inn, så alle kan føye seg på her selv. :)

 

Må da være skutt mer enn 28 rever :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bård - 2

Berglid - ?

Stalks - 6

Guovza - 5

Poacher - 4

KJ-Gerilja`n - 1

Jamt - 5

Rustad - 4

joano - 1

mannen i gata - 1

G.Larson - 4

Rypsteggen - 1

caveman - 2

 

Nå kan hver enkelt som kaster seg på her bare kopiere lista, skrive seg på/oppdatere antall.

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur nå å så etter rev, fikk se en rev med en gang. snek meg bak rundballene og tittet opp, da sto reven helt i ro og jeg la an rifla på halmballen og skaut...rett ned i smellen på ca 80m hold :D våpenet jeg brukte var den nyinnkjøpte rifla Browning Abolt i kaliber 30-06, med Fusion sine skudd. anslår reven til å være 4-5kg, ble vel 1 kg lettere får å si det sånn :lol:

 

i325683001_72900_5.jpg

 

stort utgangshull :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som du har brukt spade og gravd i reven, Bård. :wink:

 

Nå har det vært stille en stund på revetråden. Jeg var ute fra kl 00.00 - 03.00 to netter på rad nå. Så en rev første dagen, hadde skuddhold ca 65 meter, men jeg var usikker på om det var kuer på jordet bak, så jeg skøt ikke.

Nå ser jeg de tresker kornåkerne rundt omkring så da burde det jo kanskje bli litt action igjen snart.. :?:

Hvis det er folk som teller så har jeg to bekjente, en har skutt 12 rever i år og en anne 8.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som du har brukt spade og gravd i reven, Bård. :wink:

 

Nå har det vært stille en stund på revetråden. Jeg var ute fra kl 00.00 - 03.00 to netter på rad nå. Så en rev første dagen, hadde skuddhold ca 65 meter, men jeg var usikker på om det var kuer på jordet bak, så jeg skøt ikke.

Nå ser jeg de tresker kornåkerne rundt omkring så da burde det jo kanskje bli litt action igjen snart.. :?:

Hvis det er folk som teller så har jeg to bekjente, en har skutt 12 rever i år og en anne 8.

 

:lol:

måtte da være utrolig dumt og sitte på post der da,vist du ikke var sikker på bakgrun?? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som du har brukt spade og gravd i reven, Bård. :wink:

 

Nå har det vært stille en stund på revetråden. Jeg var ute fra kl 00.00 - 03.00 to netter på rad nå. Så en rev første dagen, hadde skuddhold ca 65 meter, men jeg var usikker på om det var kuer på jordet bak, så jeg skøt ikke.

Nå ser jeg de tresker kornåkerne rundt omkring så da burde det jo kanskje bli litt action igjen snart.. :?:

Hvis det er folk som teller så har jeg to bekjente, en har skutt 12 rever i år og en anne 8.

 

:lol:

måtte da være utrolig dumt og sitte på post der da,vist du ikke var sikker på bakgrun?? :mrgreen:

Ja, for det var jo ikke andre steder den kunne komme... Nei, jeg går ut og setter meg på post et sted jeg ikke kan skyte i noen retninger.

Link to comment
Share on other sites

aug08066ow4.jpg

 

 

 

Satt på rådyr post da denne kom luntende forbi kl 05 30, Den ble skutt med Norma blyspiss cal.222 rem

Den var i bevegelse så jeg traff vel ca så langt bak som mulig :? Men den kom seg ingen vei og fikk ett skudd i skallen ganske raskt. holdet var vel ca mellom 70 og 90 meter.

Har ikke vekt men den er vel relativt voksen.

Rådyr så jeg spaserte så fint på nabo jordet 30min senere, men ingen bukk desverre :(

 

Artig lell :D

Link to comment
Share on other sites

aug08066ow4.jpg

 

 

 

Satt på rådyr post da denne kom luntende forbi kl 05 30, Den ble skutt med Norma blyspiss cal.222 rem

Den var i bevegelse så jeg traff vel ca så langt bak som mulig :? Men den kom seg ingen vei og fikk ett skudd i skallen ganske raskt. holdet var vel ca mellom 70 og 90 meter.

Har ikke vekt men den er vel relativt voksen.

Rådyr så jeg spaserte så fint på nabo jordet 30min senere, men ingen bukk desverre :(

 

Artig lell :D

 

Er det ei Brno Fox jeg ser der eller? Hvilken vekt er det på Normakulene du bruker, og event. hvordan er presisjonen?

Link to comment
Share on other sites

Er det ei Brno Fox jeg ser der eller? Hvilken vekt er det på Normakulene du bruker, og event. hvordan er presisjonen?

 

Det er en brno mod fox ja, kjøpte den brukt da jeg var 16, tja,,, det er vel snart 16 år siden nå :roll:

Har ikke angret en dag, presisjonen er upåklagelig enda, selv om jeg forlengst har mistet oversikten over antall skudd. Jeg bruker bare fabrikk ammunisjon, men ser at det helt klart vil lønne seg å lade selv(blir med tida) Norma blyspiss 3,2grams er det jeg bruker, de har samme treffpungt som norma jaktmatch som jeg bruker på fugl,(gås,kråke,skarv,storfugl)

Link to comment
Share on other sites

I år har vi i valdet bestemt oss for å arrangere revejaktkonkurranse ala "Jeger, Hund og våpen" -bladet. Det blir tre kategorier, tyngst og flest samt en tilfeldig jeger som har meldt inn resultat. Sannes Presisjon (Petter Sannes), Åndalsnes sponser premier. Flott at han støtter opp om dette!!!

 

Det er kun rever skutt innenfor valdet som kan meldes inn. Påmelding og regler blir lagt ved jaktkort for småviltjakt. Dette fører forhåpentligvis til at flere fatter interessen for denne jakta (og at flere kjøper jaktkort). I fjor var det 14 rever som gikk heden i valdet, som utgjør ca 44000 da areal fra fjord til høgfjell. Det var to jegere som stod bak disse fallene. Målsetningen blir minst 30 rever denne sesongen.

 

Er litt spent på responsen. Men tror dette kan gjøre at flere ikke slipper reven forbi, slik de nå har en tendens til å gjøre.

 

Leste forøvrig i bladet Jakt at M&R var det fylket med størst %-vis økning på rådyr i fjor. Potensialet for å få opp en god rådyrstamme er absolutt til stede.

Link to comment
Share on other sites

Da får det bli en kort rapport etter Fredagens jakt.

Som tidligere nevnt i Kråkefugl tråden har jeg fått i oppgave å fjerne en del Kråke/Skjor.

Fuglen er blitt enormt sky, og siden det kun kan brukes rifle 22lr/222rem med demper blir det ikke stort mer enn en fugl for hvert besøk.

Hadde skutt en kråke så jeg regnet med at dagens jakt var over, da jeg plukket en voksen kråke like etter jeg kom meg inn på gården.

Fant ut at jeg skulle sette meg bak noen «traktoregg» sammen med Maja. Det gikk ca 10min så ser jeg at Maja er konsentrert om noe til venstre, like etter dukker det opp en rev som snuser seg over tunet. Tok noe tid før den kom i siker vinkel.

normal_DSC_1667A.jpg

Da var det mulighet for et rent bog skudd og årets første var derved i bakken.

Det imponerende var at Maja satt i ro uten å gi lyd fra seg, med en rev 30m vekke.

DSC_1665A.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...