Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ET lite UPPSS mine herrer.

Denne tråden er for REVEJAKT.

HILSEN EN SUR OG GRETTEN MODERATOR

 

Ble dere redde? :lol:

 

Skjer det lite med revefangsten om dagen? Lenge siden noen har skrevet noe nå..

 

Har selv bestilt en Pee Wee fløyte, og skal spørre noen grunneiere om tillatelse i dag.

Men en ting jeg lurer på. Har planer om å sitte i skumringen Morgen/kveld i kanten av noen jorder og lokke med Pee Wee'n. har dere trua? >Eller er det mer suksess og sitte i kanten av noen hoggsfelt og lokke?

Link to comment
Share on other sites

Har selv bestilt en Pee Wee fløyte, og skal spørre noen grunneiere om tillatelse i dag.

Men en ting jeg lurer på. Har planer om å sitte i skumringen Morgen/kveld i kanten av noen jorder og lokke med Pee Wee'n. har dere trua? >Eller er det mer suksess og sitte i kanten av noen hoggsfelt og lokke?

I mangel på bukk har jeg bestilt PEE WEE også.

Når du lokker, vil predatoren prøve finne ut hvem du er(rettere sagt hvem som kverker viltet som skriker), så du må sitte med vind i nakken klar til skudd, og da helst ha et oversiktlig felt foran deg.

Link to comment
Share on other sites

så du må sitte med vind i nakken klar til skudd,

Correct me if I'm wrong... Men vil ikke Mikkel få ferten av deg da??

Det er den veien den kommer, derfor må man være klar til skudd, når den kommer og før den har fått deg i nesa. Klart det er letter hvis man er på en høyde, tårn eller har klatret litt opp i et tre, men den vil jo vite hva du er før den prøver å sjele maten din.
Link to comment
Share on other sites

Har nok mye å si hvordan du ter deg og ser ut, ber du høffelig om å få drive litt vilt pleie/revejakt og ikke har hanekam og metal over hele fjeset. Tror jeg det skal gå bra, spesielt der de har sauer eller leier ut rådyrjakt(ikke sleng en svær lyddemper i fjese på siste gruppe, de kan lett gjøre sg feil tanker). Husk du skal "selge" deg selv og gjerne gi inntrykk av at du er en kjekk kar og skal hjelpe dem.

Link to comment
Share on other sites

Reven pleier å følge naturlige trekkruter i terrenget. Ofte dalsøkker, og en hotspot er der traktoren kjører av og på jordene. Dette er ofte i forbindelse med vei, og da har du lys også et stykke ut på jordet. Hvis du har ei slette (vei) med jorder på en av sidene eller begge, ville jeg snakket med grunneieren her.

 

Det er lurt å ha med seg litt rekeskall eller noe slikt for å få reven til å stoppe. Jeg har noen ganger satt meg ut noen timer før det lysner for å følge med hvor reven går over veien. Hos meg er det to steder, det ene er der traktoren kjører av og på, det andre er i østenden av jordet, da følger den jordekanten på østsiden.

 

Lønner seg ikke å ha for mange steder å jakte, jeg ville konsentrert meg om et jorde jeg, der det er slik jeg har beskrevet. Sett deg ut kl 4-5 på morran og du skal se den kommer.

Link to comment
Share on other sites

"Jobbet" litt med åteplassen i helga. Dvs. flyttet den noe nærmere glugga. Før var avst. 100 m, mens nå er det 75 m. Grunnen er flere. For det første slet jeg med sikten dersom det snødde bra. Lyset står nær glugga, men snøflakene reflekterte en del. Det kan de gjøre nå også, men jeg er sikker på at 75 m går greit. Det andre er at jeg vil ha åtet mer inn på atlega. Før stod det helt i skogkanten med en bratt skråning rett bak. Ofte såg jeg revespor helt opp på kanten, men den kom ikke frampå. Nå håper jeg å få se reven streife rundt åta. Selv om den ikke utløser alarmen, vil jeg kunne se den tydelig om jeg følger med. Samtidig vil jeg få snø som bakgrunn og ikke skogen som det var tidligere. Er litt spent på denne forflytningen. Fortsatt er det bra avstand til huset. Jeg frykter litt at de mest skye ikke kommer rett på åtet, men de vil sikkert prøve seg om maten de finner er bra. Åtet ligger nær et skille som deler to atleger. Dette skillet har litt vegetasjon som kan gjøre reven trygg ved å følge denne. Til slutt er jo holdet nå så kort at det nærmest er umulig å bomme. Det var et par rever som glapp på slutten av sesongen pga. dårlig avtrekk. Dette frykter jeg ikke nå.

 

Om dette skulle føre til langt færre revebesøk, kan jeg finne igjen den gamle åtegropa. Men jeg skal prøve dette denne sesongen før jeg event. gjør noe med det.

 

La på litt slakteavfall etter en rådyrbukk og hundetørrfor i dag. Innforing har jeg hatt litt av også tidligere i sommer, men ikke sånn at han har funnet noe hver gang. Så nå er sesongen i gang for min del. Eller, jeg kommer ikke til å satse for mye før de fleste hjortene er skutt. Lyset blir ikke satt på med en gang. Atlega blir også brukt av hjorten...... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det varierer litt med denne skyheten. Står lyset på hele tiden det er mørkt, er det nok ikke noen fare, for da er det sånn det skal være for Mikkel. Det den reagerer på er ting som ikke er som de skal.

 

En gammel revejeger sa til meg at han hadde vært ute på jakt en dag det var snø. Så hadde han sett bak seg der kom det en rev inn fra siden mot sporet hans. Han sa at da reven nådde sporet var det som den traff en vegg (lukten). Den bråsnudde og forsvant.

 

Noen som har erfaring hvor lang tid innforing tar? Vi har begynt nå, forer med høner.

Link to comment
Share on other sites

ser reven forskjell på om det henger et vanlig utelys den ene dagen på veggen,og ei 1000watt sol neste dag?

tenker da for å spare strøm og ikke la 1000watt sola lyse hver natt når jeg ikke jakter....,men samtidig venne reven til at det står lys på åte...

Link to comment
Share on other sites

ser reven forskjell på om det henger et vanlig utelys den ene dagen på veggen,og ei 1000watt sol neste dag?

tenker da for å spare strøm og ikke la 1000watt sola lyse hver natt når jeg ikke jakter....,men samtidig venne reven til at det står lys på åte...

Reven er var for slike forandringer, hadde brukt en 12v spreder med strømforsyning, da blir ikke strømregninga så stor.
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å gravd ned åte.

Var innom et lokalt pølsemakeri i dag tidlig og fikk tar i litt kjøtt og beinrester.

Her følger noen bilder..

Gravplassen :)

DSC03348.jpg?t=1220968430

 

Mikkel mat

DSC03349.jpg?t=1220968261

 

 

Her har jeg lagt over litt torv og kvister, så mikkel må jobbe litt for maten.

DSC03350.jpg?t=1220968313

 

Da håper jeg bare reven kommer å smaker på åte snart.

Skal oppover om noen dager for å se etter.

Link to comment
Share on other sites

var rev ute på åkeren nå mens jeg var ute å skaut med den nye salongrifla..sprang inn å henta rifla å kom meg utpå åkeren, men da var mikkel søkk borte :roll::evil:
Nei, er oftest sparsom med skuddsjansene den luringen, ikke vet jeg hvor mange ganger jeg har hatt den på åte og ventet på bedre skuddvinkel, sap borte.
Link to comment
Share on other sites

Vi la ut en gris på 60 kilo i går. Det lukta gris ja. Lurer litt på hvor lang tid det tar før reven kommer når den ikke er vant til sånn lukt. Kanskje ta en tur i natt.

 

du gjør lurt i å sprette opp grisen,slik at reven får med seg noen godbiter ved hvert besøk,og slik at vomma blir pungtert og avgir mye godlukt.....ei pungtert grisevom lukter på mange kilometer for en reve-nese,,,

Link to comment
Share on other sites

Det var to andre som la den ut, og jeg ga de beskjed om å sprette opp vomma, og rulle ut innvollene. Det var noe så helt fryktelig å det lukta, til og med der de hadde dratt den bortover lukta det vondt. :shock:

 

Gjorde det samme med et overkjørt rådyr i mars i år og det var oppspist i løpet av en uke. Revespor i snøen rundt, men også en del kråke.

 

Denne grisen ligger innimellom noe kratt utpå et jorde. Den syns ikke så jeg vet ikke om kråkene vil gå inni der og rote, hadde kanskje vært en fordel for å få hakka den litt opp. Men vi kunne ikke legge den åpent på jordet, tenk hvis det hadde kommet folk. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei, har lagt merke til at det for det meste går i åtejakt..

jeg har ikke lest alle innleggene, men er det noen her som har erfaringer med bruk av andre lokkemidler?

selv kjøpte jeg ifjor en lokkefløyte (hareskrik) samt en video av "mikkelteam" og lærte meg allskens stygge lyder..

Å dette fungerer som bare det! :P

til å begynne med satt jeg med vinden i ansiktet som man ellers gjør, men oppdaget til min store overaskelse at da kom reven alltid, og da mener jeg alltid bak meg og stakk før jeg fikk snudd meg..:(

Etter mye grubling og videotitting oppdaget jeg noe uvanlig ved denne typen jakt, nemlig å sette seg med vinden i ryggen!

jepp, le så mye du vil... men det viser seg at reven sirkulerer rundt lokkelyden for å finne lukta av det som evt holder på å ta haren.. reven kan jo ikke bare bykse innpå om det skulle være en gaupe.

så når den kommer fram på jordet for å kjenne ferten av deg så skal du jo uansett skyte den:)

 

Så etter noen få justeringer felte jeg 6 revefanter på knapt en uke:)

Jeg er ingen ekspert, så jeg lurer på om noen har erfaringer ang. lengden for vært lokk?

selv har jeg delvis funnet ut at å lokke rundt 30sek for så å ta en pause på rundt 1min fungerer bra i 20-30min, men så dabber det av... og de fleste kommer etter rundt 5-10min .

 

Det fine med denne jaktformen er at det nesten alltid kommer store fine hannrever da en valp eller en skabbrev ikke har selvtillit til å stjele byttedyr fra et annet rovdyr:)

Link to comment
Share on other sites

Da var sesongens andre rev ekspedert kl 00.15 i natt. Hadde vel ikke sitti lenger enn en halvtimes tid da den kom. Holdet var ca 70 meter, men det føltes lenger i mørket. Brukte rifleløpet på kombin 223, med remington 55 grains ferdirullet blyspiss. Sitter en Smidt and Bender Zenith 2.5-10 x 56 med lys på denne og den kom til sin rett, det skal være sikkert.

 

Skuddet satt litt lavt, men det var heldigvis god ekspansjon i kula så hele magen... ja, dere vet åssen det ser ut. Likevel hadde den løpt 20 meter før den la seg. Merkelig at den kom noen som helst vei syns nå jeg da. Spesiell skuddreaksjon, spant rundt i ring flere ganger med halen i været før den satte av gårde. Vekten viste 6 kilo.

Finner ikke kamera, men vi vet jo åssen de ser ut..

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer mannen i gata.

Jeg flyttet den andre åteplassen i går. Lasret opp 100 m til glugga. Grov ei grop og la noen stokker på kryss og tvers over. Satte opp en påle som bevegelsessensoren skal festes på. Har kun hatt hundemat nedi foreløpig, men skal snart hive nedi hjortevommer. Plassen ligger fint til på ei gammel atlege, med kort vei til skogen. Samtidig er det god oversikt rundt åteplassen. Det er brukbart revetrekk der. Pluss for at jeg ser åtet godt fra låven der jeg posterer under hjortejakta. Dette gjør at jeg kan smekke ned en rev dersom den kommer morgen/kveld. Nå har jeg dermed to åteplasser, 80-100 m unna huset i hver sin retning. Tror dette skal bli bra. Nå gjenstår det å ordne litt i gluggrommene. Bedre "benk" i forkant av glugga skal gjøre det stødigere når reven dukker opp. Såg forresten en rev mens jeg ventet på hjorten kl. 0530 lørdagsmorgenen. Men da hadde jeg ikke lyst til å skyte, håpet på annet vilt da..... :D

Link to comment
Share on other sites

På vei hjem i dag så jeg en rev som haltet rundt ute på et jorde, hjem og henta Baikal .223 og tilbake der jeg så den.

Den var fremdeles der og jeg kom meg så nærme så mulig uten å bli sett, 120-125m og unnabakke men den datt i skuddet..

 

IMG_11122.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har som tidligere nevnt revepostene mine på et jorde ved en vei, hvor det er et kubeite på andre siden av veien. I vinter var jeg mye ute, og jeg så faktisk rev flere ganger enn jeg ikke så rev. Jeg hadde som regel bare hagla med meg, og skuddsjansene ble så som så. I år har jeg kombi og da blir det litt andre muligheter da jeg kan skyte på lengere hold.

 

På denne veien er det en plass ca midt på hvor traktoren kjører opp av det ene jordet. Har lagt merke til at der kommer reven kun sørfra, fra en time før det lysner om morran. I østenden av veistrekningen er det en bakke ned mot jordet og i enden av jordet her kommer reven i de fleste tilfeller jeg har sett den nordfra på kvelden og begynnelsen av natta. Den reven som viser seg i østenden om kvelden og natta har det ofte kjempetravelt, men den om morran midt på har god tid, da denne er på vei tilbake til hiet.

 

I tillegg nå har jeg sett at den kommer helt i vestenden av jordet, noe som er mer fordelaktig da det er enklere å poste der mht sjul og sikker bakgrunn. Jeg har bare to observasjoner herfra og reven er nok den jeg skøt natt til mandag denne uken, men det jeg la merke til var at denne hadde veldig god tid og den gikk langs veien og luktet. Akkurat som den lette etter ihjelkjørt fugl eller andre smådyr.

 

Det er her jeg nå har begynt å fore litt nå. Akkurat i veikanten legger jeg ut litt hundemat og det man kan kalle reveåte i liten skala. I går tømte jeg ut noe gammelt pølsevann her og det lukta faktisk litt i dag. Klarer jeg å få revene til å ta denne veien så er mye gjort. Men det er ugunstig å skyte når den står oppe i veikanten, men når den går den halvmeteren det er ned til jordekanten for å hente den skjæra som tilfeldigvis ligger der, da vil jeg ha mulighet for et sikkert skudd.

 

Det jeg vil med dette innlegget er å si at hvis man har et slikt område i terrenget sitt, kan man sette seg ut og kartlegge revens rutiner her og med dette ha utrolig spennende jakt i stummende mørke, bare følge med på den opplyste veien. Jeg tar med meg stolsekken, kaffe og litt å bite i og setter meg fra f.eks 2300 til 0200 eller hva som passer der og da.

 

Så trenger man heller ikke noe særlig åte, legge ut litt hundemat der en vil ha reven til å passere og en skjære el. som tilfeldigvis har havnet der. Og om morran, fra en time før det blir lyst, da er det giftig og reven er ikke stresset, går bare og lunker - helt annen oppførsel enn på kvelden.

 

Noen som har liknende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Bård, Petter og Mannen i gata lurer på dette ja. Jeg har også 308 i rifla, men en kompis skøt med 308 her om dagen og det var så ille at han kun tok bilde av hodet og halsen på reven..

 

Men jeg tenker sånn i forhold til 30-kaliber at kula er så tung i seg selv at den vil gå gjennom uansett hvor mye den splintres. Det er for mye masse (vekt) i kula i forhold til den lille massen det er i reven til å ta opp dette.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du lader selv kan du lade 30-30 med butte, støpte, blykuler. Fåes kjøpt på midway. Var noen på et amerikansk forum som anbefalte disse til bobcatjakt (liten gaupeart).

 

jeg og Petter lurer på om det finnes patroner utenom helmantel som tar vare på pelsen i kal 30-06, 30-30 og 308 :?: fusion er ikke egnet til den som skal ha pelsen etterpå :roll::twisted:

 

ellers så må jeg gå til anskaffelse av et mer egnet kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...