Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er åte lagt ut og alt er klart for jakt :D prøveskøyt på åta istad men har enda ikke klart og bestemme meg helt for hva slags patroner jeg skal bruke...det står mellom power shock og oryx i 6,5 x 55. De går likt så jeg jeg får se ann litt hva jeg velger...kom gjerne med kommentarer om hva dere ville valgt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

skal " montere " den nye åteplassen i helga jeg også, ( bare jeg får godkjennelse av naboen :roll: ) har tjukt med revåte i åtefryseren, petter kom med to svartsekker med grågås for ikke så lenge siden + at jeg har mye annet snadder :D

 

våpenet blir hagla i år også, fra huset. holdet blir ca 25m.

Link to comment
Share on other sites

Da er åte lagt ut og alt er klart for jakt :D prøveskøyt på åta istad men har enda ikke klart og bestemme meg helt for hva slags patroner jeg skal bruke...det står mellom power shock og oryx i 6,5 x 55. De går likt så jeg jeg får se ann litt hva jeg velger...kom gjerne med kommentarer om hva dere ville valgt. :wink:

ikke powershok i hvertfall....er di mest upresise kulene jeg har skutt med......åsså er det dårlig ekspansjon i dem....

Link to comment
Share on other sites

ikke for å være negativ, men der er litt mye fin-prat her nå, blir fort litt rotete viss det skal være mye snakking innemellom tråden :wink:

 

mvh Bård

 

 

Ikke lek moderator

du slutte da. Bård har helt rett, må da ha lov til å gi nye brukere tips. Vi er inne i en litt laber periode på rev, men ingen grunn til å lage tråden til en chattekanal.

 

På et tidligere forum endel av oss var på var det en regel som het at du skulle spørre deg selv om du tilførte forumet noe før du postet et innlegg. Noe å tenke på...

Link to comment
Share on other sites

Blir det for mørkt å sitte ute i natt?

Er overskyet og jeg har ikke lys :( Holde blir 20 m.

Åpen plass med strå og små grantrær som stikker opp.

 

Var rev der natt til i går, men han tok ikke noe av åte, så har trua på at han kommer tilbake i natt :D

 

Kjøpte også skudd i dag. Remser opp alt som står på pakka jeg... :D

Venatum Bi, 36 grs, 1 1/4 oz, 2 3/4 In, lenght 70, BB-Bi 4,5 MM. Kraftig nok til rev?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har problemer med at det er for mørkt på åte, til at jeg kan skyte. Har heller ikke tilgang til strøm, så det går ikke ann å montere en vanlig lyskaster.

 

Men var nedover på butikken i dag, og da fant jeg ei lampe som virket ganske midt i blinken for meg.

Det var ei LED utelampe med IR detektor som slo seg på da det ble mørkt. Den hadde også solcellepanel oppå som ladet batteriene om dagen. Eneste ulempen var at den bare klarte å lyse i 8 timer før batteriene var flate igjen.

 

Men tror dere reven vil bli skremt av at det plutselig står ei lampe der og lyser?

Link to comment
Share on other sites

Her er bilde:

 

normal_nr1.JPG

Bildet er tatt når eg kom heim, ikkje der eg skaut den.

 

Såg reven menst eg køyrte bil på veg til der eg skulle jakte Hjort. Stoppa bilen og tok fram rifla og gjekk ut i skogen der eg sist såg den. Etter og ha gått i ca 1min tenkte eg at eg skulle komme meg høgare opp og få litt oversikt, da stod den der plutselig på 5 meters hold og såg på meg. Eg heva børsa sakte og skaut den.

 

Reven datt, men sidan eg brukte heilmantel var ikkje skotet nokk til og ta skikkelig livet av reven. Så eg gjekk fram og skaut den.

 

Kom heim og vegde reven til 7 kilo. Kan ha vert meir for vekta var bra rusten.

 

Bak står ei Remington 700LTR kal.308 med A-Tec Tmm5 lyddemper og Zeiss 3-12x56.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med "musedrivhus"? Hvor lang tid tar det før musene flytter inn? Er det individuelt?

 

Det er gull det. Tar ikke lange tida før musene flytter inn som du sier. Har ikke brukt det selv enda, men har hørt av mange bekjente at det er svært effektivt. Bare til å sette igang å lage:)

Link to comment
Share on other sites

Venter på tredjeslåtten. Men som jeg tidligere har beskrevet - sett dere ved en opplyst vei, vent til mikkel kommer over veien, da sitter du i skyggen og knaller til den når den kommer utpå jordet.

 

Denne formen for jakt krever at man ikke skyter på eller over veien, men venter til mikkelsen er ute på jordet eller står slik at vollen til veien kan være bakgrunn.

 

Sitt i nærheten av der traktoren kjører av og på jordet, eller der det er lettest for reven å gå. Her vil reven komme, ofte tidlig på natten og om morran.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde revlos i går på basseten min, losen gikk vell en time, reven kom på en av postene og det ble skutt bom :shock: deretter fant reven ut at den skulle til fjells.

Nå bor jeg under de syv søstre så du kan si det er bratt :D bikkja la omsider av og ble hørt ulende på far langt f.. oppi fjellet,virka som hun ikke kom seg ned,tok bena på nakken og sprang opp en 300- 400 hundre høydemeter og får øye på Ronja i ett flåg over meg,greier å styre bikkja med marsjrettningen min så den finner en vei å gå ned :D

Men nå er det nesten mørkt å turen videre i halvmørket var vell ikke den fineste fjelltur jeg har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Jiiiipppiiii......endelig ble der reve på meg også......min første faktisk :wink:

 

Bestemte meg på jobben at jeg skulle ta meg en tur i gluggen i ettermiddag.

Kjapt hjem, spise og pakke børser, kikkert, strikketøy og Dina i bilen.

 

Dina Krølla seg sammen i påsan sin på gulvet, mens jeg satt å strikka.

6,5'n med lydemper sto ladd og sikra i hjørnet....og 22'n sto ladd og sikkra mot vindu...

Video kamera settes opp og stilles inn på åte.....

Ikke ei skjære å se.....

Etter å ha tukkla litt med garnnøste tar jeg et sveip over enga.....

Og JAGGU der er en rød/brun flekk med sorte ører som bryter ei ellers ganske så grønn eng....

Samtidig strekkes armen ut etter 6,5'n, legger denne til kinn og skulder, trådkorset finner reven.....BANG!

Knall og fall. Tror det tok under 1min fra jeg så den til jeg fikk grebba tak i rifla og at det smalt.

 

En rev mindre :mrgreen:

 

Beklager dårlig bildekvalitet...men mobilkamera mitt tar enorm elendige bilder :cry::cry:

 

Desverre glemte jeg helt å sette på rec på videokamera....men hadde ikke fått det med på film heller....for kamra var fokusert på åte...og reven ble skutt 15-20m fra åte.....

 

Så til litt Fakta:

 

Rifle: Sauer 202 6,5x55 med Swaro 6-24x56 m/A-tec demper

Kule: Swift Sciroco II 130grs

Avstand: 80-90m

Tid: 18:35

 

wa0xfs.jpg

 

amdtes.jpg

 

nn2jbm.jpg

 

Fjærna siste bilde....har ikke noe ute på åpent nett å gjøre.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Skautussa, fine bilder også.

Tror dere ikke jeg klarte å bomme på en rev i natt, ikke var det lange holdet helller. Skjønner ikke åssen det går an. :? Men jeg hadde satt meg til rundt midnatt på mitt vanlige sted, der den kommer over veien, og så oppdaget jeg at jeg hadde glemt kaffekoppen i bilen. Tusla bort med kombien på skuldra og da jeg gikk tilbake fra bilen, så jeg at Mikkel var på vei mot meg, midt i veien. Jeg dukker ned i grøfta, og setter meg bak et tre. Siden den går på veien kan jeg ikke skyte, må vente til den er nede på jordet. Der lå det "tilfeldigvis" ei død skjære som den var interessert i. Pang, og den tusler videre som om ingenting har skjedd.. :evil:

 

Og da jeg skulle dra, spratt det en rev ut 50 meter foran meg, da jeg var på vei mot bilen. Den småløp foran meg og inn i bushen etterhvert. Men ikke lov å skyte på vei, så jeg får prøve igjen senere. Spennende var det ihvertfall. Det er 4 observasjoner på de tre siste nettene jeg er her. Og forrige gang jeg var her hadde jeg knall og fall, så det virker som det ikke akkruat som det er lite rev i området..

Link to comment
Share on other sites

Blir det noke av tellefunksjonen i tråden eller?

 

Kjeda meg litt så eg oppdaterte lista. Er sikkert litt feil i den.

 

Edit: La alle inn i rekkefølge etter antall rever skutt. Gi beskjed her eller på pm om det er feil i lista.

 

Revejakta 08/09:

Stalks - 7

Mildot - 6

G.Larson - 5

Jamt - 5

Guovza - 5

Poacher - 4

Rustad - 4

222. Nitro - 4

Tikka T3 - 4

Mikkelrev - 5

Jonnyvang - 3

Tikka 512 - 3

Stec - 3

Bård - 2

caveman - 2

mannen i gata - 2

Bowmore - 2

Jerognald - 1

Jmonsen - 1

General Custer - 1

Gordon Setter - 1

Cipheron - 1

Berglid - 1

Jøran - 1

Eppje - 1

Sporfinner - 1

KJ-Gerilja`n - 1

Macchiato - 1

stqrm - 1

Rypsteggen - 1

Skautussa - 1

Petter - 1

joano - 1

jeg shauer med dachs - 1

SteinM - 1

SUM: 84 stk rever skutt av Kammeret's medlemmer tilnå!:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som sako3006

 

Er det ikke en viss fare for at det kan bli litt mye chatting med denne listen framme?

Folk vil jo hele tiden rette på den, og innleggene vil nok helst sitte litt løst, eller?

 

Det er ikke mulig som Bård308 har foreslått tidligere da?

Kunne ikke alle revejegerne her, skrevet seg på en liste, så hadde en i styret lagt ut noe som ligner på en avstemning. Bare at du stemmer på ditt navn, og vips er det 1 rev mer! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...