Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk testet viltkamerat mitt i natt :D

Hadde det rett ved siden av reveåte, som jeg gravde ned for ca 2 uker siden. Er usikker på om det har vært noe rev der i det hele tatt, men det ser nesten sånn ut nå.

Dere får bedømme hva det er som er i videoen.

 

Her er den, kl 03.15.

 

http://s477.photobucket.com/albums/rr13 ... Y_0012.flv

 

Er det en rev som kommer opp i høyre hjørne?

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet viltkamerat mitt i natt :D

Hadde det rett ved siden av reveåte, som jeg gravde ned for ca 2 uker siden. Er usikker på om det har vært noe rev der i det hele tatt, men det ser nesten sånn ut nå.

Dere får bedømme hva det er som er i videoen.

 

Her er den, kl 03.15.

 

http://s477.photobucket.com/albums/rr13 ... Y_0012.flv

 

Er det en rev som kommer opp i høyre hjørne?

Først syns jeg det kunne minne om rev på gangen, men da det gikk ut av bildet liknet det mest på et rådyr, syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en rev for meg hvertfall(selv om du ikke spurte meg)...men har et lite spørsmål. Er det noen som bruker norma oryx i 6,5 på reven? isåfall hvordan blir skuddeffekt, utgangshull osv :?: har brukt norma skudd i 222 men det blir litt for dårlig skuddeffekt etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en rev for meg hvertfall(selv om du ikke spurte meg)...men har et lite spørsmål. Er det noen som bruker norma oryx i 6,5 på reven? isåfall hvordan blir skuddeffekt, utgangshull osv :?: har brukt norma skudd i 222 men det blir litt for dårlig skuddeffekt etter min mening.

Har skutt noen med oryx,de løper ikke etterpå for å si det sånn :D

Link to comment
Share on other sites

er vel ikke noe hemmelighet :wink:

 

fisk, hundefor, eventuelt påkjørt vilt, restene etter skogsfugl, and, kråke, trost, reker.

alt kan vel brukes omtrent.

 

storfe styrer man unna har jeg hørt, mens gris og høns er noe av det beste...så lenge det lukter så kommer det nok rev etter ei stund

Link to comment
Share on other sites

skal flytte til helga nå å da håper jeg virkelig at det er greit for naboen som bor 10m unna at jeg jakter rev fra andretasjen i huset. er også en del rev og MYE kråke på den åkeren jeg skal ha åte, pluss at det sitter en del duer ute på åkeren...han må da bare bli glad for å bli kvitt alle kråkene og skjærene som flyr rundt huset, ble helt overrasket over hvor " tamme " de var :lol:

 

får vel starte med innforinga til helga :D

Link to comment
Share on other sites

Flere som sliter med kjøtt som åte, nå som det fortsatt ikke er kuldegrader?

var en tur til åte i dag, og det tøyt ut larver!! Tusenvis..

 

Noen tips jeg kan gjøre for å få de bort? Ellr har det ikke noe å si, så jeg bare skal fylle på med mere kjøtt?

 

Noen?

 

Hev åta opp fra bakkenivå hjelper som regel :-)

Link to comment
Share on other sites

Reven er ikke kresen den tar det den år når sulten melder seg.

En gammel kjenning (døde ifjor) ihuga revejeger. Hadde en firkantet kasse gravd ned i bakken. Den var 25 til 30 m fra huset. Oppå kassen hadde han en grov netting. Oppi der ble alt av spiselig avfall hevet, kjøtt, fisk, brød og annet. Musene var fast boene der.

De var skjelden gubben ikke hadde to sifrert tall av rev i bakken i løpet av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Har to Petit tisper, ei på 4 år og ei på 1år, Ronja på 4 begynte sin revjakt karriere i vinter noe som resulterte i fem skutte rev i los.

Cowboylaila på 1 har jeg ikke jaga med før nå, har sleppt henne minimalt da jeg trener blodspor å skal få henne godkjennt før jeg jakter med henne, men hun har jo fått seg turer i rådyrtomme terreng så hun søker bra, dette har resultert i to revloser nå i høst noe som jeg syns er konge,ingenting slår en skikkelig revlos :D

Link to comment
Share on other sites

Reven er ikke kresen den tar det den år når sulten melder seg.

En gammel kjenning (døde ifjor) ihuga revejeger. Hadde en firkantet kasse gravd ned i bakken. Den var 25 til 30 m fra huset. Oppå kassen hadde han en grov netting. Oppi der ble alt av spiselig avfall hevet, kjøtt, fisk, brød og annet. Musene var fast boene der.

De var skjelden gubben ikke hadde to sifrert tall av rev i bakken i løpet av sesongen.

 

Det med den kassa var smart..det hjelper nok en del på larvene åsså ja :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som tidligere nevnt revepostene mine på et jorde ved en vei, hvor det er et kubeite på andre siden av veien. I vinter var jeg mye ute, og jeg så faktisk rev flere ganger enn jeg ikke så rev. Jeg hadde som regel bare hagla med meg, og skuddsjansene ble så som så. I år har jeg kombi og da blir det litt andre muligheter da jeg kan skyte på lengere hold.

 

På denne veien er det en plass ca midt på hvor traktoren kjører opp av det ene jordet. Har lagt merke til at der kommer reven kun sørfra, fra en time før det lysner om morran. I østenden av veistrekningen er det en bakke ned mot jordet og i enden av jordet her kommer reven i de fleste tilfeller jeg har sett den nordfra på kvelden og begynnelsen av natta. Den reven som viser seg i østenden om kvelden og natta har det ofte kjempetravelt, men den om morran midt på har god tid, da denne er på vei tilbake til hiet.

 

I tillegg nå har jeg sett at den kommer helt i vestenden av jordet, noe som er mer fordelaktig da det er enklere å poste der mht sjul og sikker bakgrunn. Jeg har bare to observasjoner herfra og reven er nok den jeg skøt natt til mandag denne uken, men det jeg la merke til var at denne hadde veldig god tid og den gikk langs veien og luktet. Akkurat som den lette etter ihjelkjørt fugl eller andre smådyr.

 

Det er her jeg nå har begynt å fore litt nå. Akkurat i veikanten legger jeg ut litt hundemat og det man kan kalle reveåte i liten skala. I går tømte jeg ut noe gammelt pølsevann her og det lukta faktisk litt i dag. Klarer jeg å få revene til å ta denne veien så er mye gjort. Men det er ugunstig å skyte når den står oppe i veikanten, men når den går den halvmeteren det er ned til jordekanten for å hente den skjæra som tilfeldigvis ligger der, da vil jeg ha mulighet for et sikkert skudd.

 

Det jeg vil med dette innlegget er å si at hvis man har et slikt område i terrenget sitt, kan man sette seg ut og kartlegge revens rutiner her og med dette ha utrolig spennende jakt i stummende mørke, bare følge med på den opplyste veien. Jeg tar med meg stolsekken, kaffe og litt å bite i og setter meg fra f.eks 2300 til 0200 eller hva som passer der og da.

 

Så trenger man heller ikke noe særlig åte, legge ut litt hundemat der en vil ha reven til å passere og en skjære el. som tilfeldigvis har havnet der. Og om morran, fra en time før det blir lyst, da er det giftig og reven er ikke stresset, går bare og lunker - helt annen oppførsel enn på kvelden.

 

Noen som har liknende erfaringer?

 

Ser det er mer fart i revejakttråden i kveld, var det ingen som hadde noe å mene om dette?

Link to comment
Share on other sites

Husk, dette er fluelarver (Fluene kan fly :lol: )

 

Kan døm? Neida er klar over det da men du får jo heva åta fra bakken og det hindrer jo en del nedbrytere å ta for seg av godsakene :wink: så derfor blir vel kanskje forråtnelseprossessen litt forsinka...og larvene elsker jo råttent kjøtt..dessverre

Link to comment
Share on other sites

230920082051155R1q7Ee9k9Ga.jpg?15

 

Tog en rakker i dag. Skutt med kongsberg 393 i 6,5x55 og Norma 130 gr. Diamondline hvis noen kan forklare meg hvordan jeg skal få bildet litt større, så er det bra. Prøvde i fjerne thumb'en, men da ble det så jævelig digert :shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror det begynner å dra seg til her også. Har fått slakteavfall etter to hjorter nedi begge åtegropene. Vurderer å sette på lyset jeg også. Men det var denne hjorten da. Kjenner jeg meg rett venter jeg sikkert til uti nov. før "alt" blir slått på. Men har ofte hatt besøk i 7-tida om morgenen, så det kommer til å smelle om jeg ser en i høstferien også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...