Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

Tja hva skal jeg si. Er litt forbannet. Satt oppe i natt men avbrøt jakta kl 01:00. Ble et forferdelig vær. Så i dag kl 19:00 så jeg ned på åta. Og der var det fan mæ en rev. Var inne i hytta og lurte på hvordan jeg skulle fixe dette. Joda jeg tok rifla med og gikk ut. Fikk skutt men det ble fan mæ bom. Blir vel en stund før den kommer tilbake. Kula slo ned rett ved siden og reven satte i et lite hyl og stakk. Har sotte å sett film fra sist uke. Bevegelsen ved åta. Har vært rev hver kveld. Men du den der skeptisk når det ligger åte oppå bakken som ikke er gravd ned. To kvelder drev den på å gikk rundt, la seg ved siden av åta, satt ved siden av åta. Slik drev den på 2 kvelder uten at den var å tok noe. Den drev på i ca45 min hver kveld. Den 3 dagen så kom det masse ravn og kråker og tok det som lå på toppen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hei hadde ein spennende oplevelse idag.var ute med dunkeren.hunden gikk på fot og støytet litt.en time gikk og pus var enda ikkje på beina.meg og kompisen min gikk ut på en fjellkant der man har god utsikt utover bygda.plutselig fikk kameraten min øye på er rådyr på en fjelltopp ca 300 meter unna.men i kikkerten viste det seg at det var selveste mikkel som lå og snorke sov i morra sola.jeg gikk hjem etter rifla,satte hunden i bilen.begynte og snike meg innpå mens kameraten min postet.jeg kom helt inn på ca 60-70 meter.mikkel sov som en stein enda,men jeg hadde ikkje reint skudd fra denne vinkelen og ikkje sikker bakrunn heller.sneik meg så et stykke tilbake og nedover.her fikk jeg jaggu et fint skudd.ca 100 meter.problemet var at reven lå nede,den våknet etter et par minutter der jeg lå.men blinken ble bitte liten.den lå med brøstet mot meg.skuddvinkelen var temmeleg mye oppover.vel jeg fyrte av,men hørte kula slo i fjell,og reven var vekk,ingen blod eller hår.fanken heller tenke jeg der og da.sa i fra til kameraten min at han måtte komme med dunkeren.og det varte ikkje lenge før losen klanget i fjellene.men det varte kun ca 8-10 min før reven smøyg inn i ei diger ur.1-0 til reven.men alt i alt var dette en veldig spennende opplevelse :D får ta revansj når den kommer på åta :!:

Link to comment
Share on other sites

Har kommet litt snø her også nå.

Gikk meg en liten rundt rundt den nye åteplassen min. Hadde vært rev 50 meter unna åte. Så det lover bra.

Så også mange revespor litt lengre unna.

 

Eneste ulempen er at det går en løs hund på gården. Vil den jage bort reven, eller vil reven fortsatt drive der?

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet en liten åsrygg ved en søppelfylling, hvor det er temmelig gjennomhullet av revehi..

desverre er det mye tett skog og veldig dårlige posterings muligheter der,

Eneste mulighet blir å sitte så si oppå hiet, men regner med at reven merker meg temmelig fort da.

terrier hadde vert tingen, men har ikke tilgang på det.

Noen tips? er det noen som har noen gode løsninger

Link to comment
Share on other sites

Tja hva skal jeg si. Er litt forbannet. Satt oppe i natt men avbrøt jakta kl 01:00. Ble et forferdelig vær. Så i dag kl 19:00 så jeg ned på åta. Og der var det fan mæ en rev. Var inne i hytta og lurte på hvordan jeg skulle fixe dette. Joda jeg tok rifla med og gikk ut. Fikk skutt men det ble fan mæ bom. Blir vel en stund før den kommer tilbake. Kula slo ned rett ved siden og reven satte i et lite hyl og stakk. Har sotte å sett film fra sist uke. Bevegelsen ved åta. Har vært rev hver kveld. Men du den der skeptisk når det ligger åte oppå bakken som ikke er gravd ned. To kvelder drev den på å gikk rundt, la seg ved siden av åta, satt ved siden av åta. Slik drev den på 2 kvelder uten at den var å tok noe. Den drev på i ca45 min hver kveld. Den 3 dagen så kom det masse ravn og kråker og tok det som lå på toppen.

 

hvis reven hylte har du antagelivis sneiet den......¨da tar det laaaaang tid før den er på åta igjen.....

Link to comment
Share on other sites

Tja hva skal jeg si. Er litt forbannet. Satt oppe i natt men avbrøt jakta kl 01:00. Ble et forferdelig vær. Så i dag kl 19:00 så jeg ned på åta. Og der var det fan mæ en rev. Var inne i hytta og lurte på hvordan jeg skulle fixe dette. Joda jeg tok rifla med og gikk ut. Fikk skutt men det ble fan mæ bom. Blir vel en stund før den kommer tilbake. Kula slo ned rett ved siden og reven satte i et lite hyl og stakk. Har sotte å sett film fra sist uke. Bevegelsen ved åta. Har vært rev hver kveld. Men du den der skeptisk når det ligger åte oppå bakken som ikke er gravd ned. To kvelder drev den på å gikk rundt, la seg ved siden av åta, satt ved siden av åta. Slik drev den på 2 kvelder uten at den var å tok noe. Den drev på i ca45 min hver kveld. Den 3 dagen så kom det masse ravn og kråker og tok det som lå på toppen.

 

hvis reven hylte har du antagelivis sneiet den......¨da tar det laaaaang tid før den er på åta igjen.....

 

Den hylte ikke bare et lite "kvin". Har sjekket filming av episoden og ser at kula slår ned rett foran reven. Men kvelden etter var det rev på åta. Mest sansylig en annen.

Link to comment
Share on other sites

Den hylte ikke bare et lite "kvin". Har sjekket filming av episoden og ser at kula slår ned rett foran reven. Men kvelden etter var det rev på åta. Mest sansylig en annen.

 

Har du film av det? Legg ut :D

 

Har konstant filming på åta. Digital lagring. Skulle gjerne ha lagt ut noen revefilmer her men får fan ikke til å legge ut bilder her engang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lite kyndig hva angår bilde/filmutlegging her på forumet, men noen må da kunne hjelpe med dette, slik at vi får se litt film :D:D

 

Hvilket utstyr har du til dette forresten? Interessant å prøvd det selv.

 

Jeg har for det første en 1000 metring som lyser opp åta på natta. Har en Siemens Digital lagringsenhet som tar opp i mange dager. Har et Panasonic fargekamera stående på stativ i kjøkkenvinduet på hytta.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det er sjuddpremie på rev i Trondheim?

 

Såvidt jeg vet så er det ikke det. Men du kan ringe leder for jaktutvalget i TJFF og høre: Odd Arne Westerhus 94303342

Vet det ble innført i et utmarkslag i Melhus i fjor. Men har ikke hørt at det har vært innført andre plasser i eller i nærheten av Trondheim. Men her kan jeg ta skrekkelig feil....

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å satt på lys på åta. 500 Watts arbeidslampe, med en stikkontakt timer.

Stilte timeren, så nå lyser det fra kl 19.20 om kvelden, til ca 07.00 om morgenen.

Bare ikke reven blir redd lyset da, så han lærer seg til å komme endten før eller ette lyset er slokket.

Hvor lang tilvendingsperiode trenger reven, før den tørr å komme på åte?

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at mange bruker tresifret antall watt på sine lamper.

Se på denne: http://www.jernia.no/page?id=3026&key=208012&origId=986

 

Denne trenger ei slags kasse rundt til å beskytte mot vær og vind da den ikke er vanntett. Men vi har satt opp en slik lampe. Den bruker nesten ikke strøm og den kan stå på hele tiden uten at en blir fattig av det. Dessuten er lyset så diskret at reven faktisk kom to dager etter at den kom opp. Vi satt den opp denne uka og Mikkel falt i natt (ikke jeg som skøt). Skuddavstand 38 meter med rifle.

 

Den lyser greit 40 meter, deretter blir lyset dårligere, så den har begrensninger, men det er et par lamper til på de sidene som har 38 watt. Vi har montert lampa 3 meter oppe på veggen og glugga er i annen etasje på et hus. Værkassa gjør at det ikke lyser opp i glugga, men lyset blir kastet ned på bakken. Og lampa var på tilbud, tohundre kroner.

Link to comment
Share on other sites

holdt på å få`n i natt samma reven kom 5 ganger.. men vi var to stykken som satt sammen og første gangen så vi bare ryggen på`n i 2 sekunder. Andre gangen stoppan på 60 meter.. (sitter med halga) dette skjedde 2 ganger til. Den siste gangen så var det ikke "min time" og da kom han nesten helt fram te åta. men han som satt ved siden av fikk ikke vridd seg nok så et skudd var ikke mulig. hadde jeg sitti med børsa klar, så hadde jeg hatt et reint sideskudd på 15 meter, så vi hadde maks utur :(

Link to comment
Share on other sites

holdt på å få`n i natt samma reven kom 5 ganger.. men vi var to stykken som satt sammen og første gangen så vi bare ryggen på`n i 2 sekunder. Andre gangen stoppan på 60 meter.. (sitter med halga) dette skjedde 2 ganger til. Den siste gangen så var det ikke "min time" og da kom han nesten helt fram te åta. men han som satt ved siden av fikk ikke vridd seg nok så et skudd var ikke mulig. hadde jeg sitti med børsa klar, så hadde jeg hatt et reint sideskudd på 15 meter, så vi hadde maks utur :(

 

Ha med deg rifla i gluggen neste gang, i tillegg til hagla gjerne, så unngår du at reven slipper unna pga at den kommer utenfor hold :) Irriterende det der.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det natt nr 2. siden jeg satte lys på åte.

Tror dere den kan være der i dag, eller er det ingen vits i å prøve?

Hvilke erfaringer har dere, når det plutselig moteres lys? Blir reven borte i ukevis?

 

Hilsen TikkaReven

 

Spørs litt hvor åtet ditt ligger det. Er reven vant med mye lys i området hvor åta ligger, så kan den komme samme kveld, men hvis du har åta ved hytta hvor det vanligvis ikke er lys til vanlig, så kan det nok ta litt tid før den våger seg frempå. Men som nevnt i innlegget over, det er ingen fasit når det gjelder revejakt :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det natt nr 2. siden jeg satte lys på åte.

Tror dere den kan være der i dag, eller er det ingen vits i å prøve?

Hvilke erfaringer har dere, når det plutselig moteres lys? Blir reven borte i ukevis?

 

Hilsen TikkaReven

 

Spørs litt hvor åtet ditt ligger det. Er reven vant med mye lys i området hvor åta ligger, så kan den komme samme kveld, men hvis du har åta ved hytta hvor det vanligvis ikke er lys til vanlig, så kan det nok ta litt tid før den våger seg frempå. Men som nevnt i innlegget over, det er ingen fasit når det gjelder revejakt :)

 

har mye å si på individet også.....en gammel rev vil være skeptisk av natur,mens ungrever er litt mer tålerante for lys og lyd osv.....

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur på åte.

Gikk opp dit, kl 22.00. og kom hjem nå. Ble 3 timer i glugga, denne natta.

Går fortsatt sauer på jordet, men jaggu kom ikke mikkel likevel! Desverre ble det litt i det lengste laget.

Han passerte mellom sauene på ca 70 meter. Har ikke lyssterk kikkertsikte på rifla, så når arbeidslampa bare lyser opp til 50-60 meter, fant jeg ut at det ikke var forsvarlig å fyre av.

 

Har åte på 30 meters avstand, men vurderer kanskje å flytte det til 50 meter.

Tror det er større sjanse for at mikkel kommer innom åte da.

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Nå har det blitt 2 jaktkvelder uten rev. Fredag var det ingen ting å se. Lørdag, jeg satt og så gjennom noe filming av rev på åta. Kom til slutten av det som var lagret og plutselig så jeg at det hadde vært rev på åta. Dette må jo være nå tenkte jeg og sjekka klokka. Joda den har vært der for 10 sek siden. Ja ja tenkte jeg den er vel borte nå. Men jeg kledde på meg å gikk ut i bua. Satt er i ca 1 time da jeg plutselig så lys fra 1 par øyner like ved åta men utenfor lyset. Fikk åpnet glugga (den er av plexiglass slik at jeg seg gjenom den når det er lukket). Ordner rifla opp på 2foten og får reven i tråkorset. Men han stod med fronten mot slik at jeg ikke tok sjangsen på å løssne skudd. Så den litt dårlig også. Så ble den borte. Satt til kl 01 uten at den kom tilbake. Var også ute i skogen og lokket med PeeWee fløyta i går. Kom en kråke etter 20 sek som ble tatt. Kanskje det var derfor reven kom i går kveld, pga peewee fløyta!!!

Link to comment
Share on other sites

Da datt min første rev. Hadde tidligere jaktet idag, så det lå rester igjen(blod å fjær fra skjærer). Jeg hadde jaktet fra vinduet utover et "jorde" med pappa, og jeg har sett mikkel i år å var klar over at de lusket rundt, så jeg hadde tenkt å bygge på åta å jakte rev neste helg. Men da jeg går ut for å se om det sitter noen skjærer ser jeg en rev, bytter ammo mens jeg roper på pappa som blir forbause over at det er en rev der allerede. Jeg gir den en sverm med haggel i siden, å der ligger den.. JIPPI !!! En flott hannrev på 6.8 kg :D

 

Jeg har lagt den i fryseren, men vurderer å utstoppe den eller garvere skinnet? Hvordan burde jeg gå frem?

 

Legger ved et bilde av reven: http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... =-23&pos=0

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å spise reven?

 

Det er nok mulig det, men ikke å anbefale. Reven har ofte trikiner i kjøttet, og dette er giftig for mennesker. I tilfelle må veterinær teste den først. Ellers har jeg vel aldri hørt om folk som spiser rev "med vilje".

Link to comment
Share on other sites

Har lest de siste innleggene, og lurer på om jeg har gjort det galt. Har kun hatt på lys når jeg har jaktet, så det er sikkert derfor jeg har sett så lite rev....

Fikk et tips av en venn, siden de fleste dyr i stor grad er fargeblinde, vil de ikke se rødt lys, siden dette vil virke grått. Det kan faktisk fungere, for jeg har sett på youtube at de jakter bobcat i lyset fra store røde lyskastere... Skal prøve med rød celofan forran lykta. Enn venn hadde prøvd å lyse på hjort med rødt lys, og de reagerte ikke...

Link to comment
Share on other sites

Har lest de siste innleggene, og lurer på om jeg har gjort det galt. Har kun hatt på lys når jeg har jaktet, så det er sikkert derfor jeg har sett så lite rev....

Fikk et tips av en venn, siden de fleste dyr i stor grad er fargeblinde, vil de ikke se rødt lys, siden dette vil virke grått. Det kan faktisk fungere, for jeg har sett på youtube at de jakter bobcat i lyset fra store røde lyskastere... Skal prøve med rød celofan forran lykta. Enn venn hadde prøvd å lyse på hjort med rødt lys, og de reagerte ikke...

 

Eller du kan la lyset stå på hele døgnet, eller enda bedre; skaffe deg en timer på clas ohlson, så kan du velge selv når lyset slås på og av automatisk. Hvis det kun er lys på når du jakter, så vil reven se at noe er annerledes, og bli skeptisk. Derfor bør du gjøre som jeg beskrev.

 

Ved bruk av rødt filter foran lyset, så vil du kvele mye av lysstyrken. Det krever en ganske sterk lampe for å i det hele tatt se nok til å kunne skyte. Jeg hadde en sterk lampe jeg brukte, lyste uproblematisk opp 70-80meter. Men ved å tilføye et rødt filter foran lampen, ble lampen ubrukelig. Lyste kanskje 10meter, maks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...