Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

Viss det er greit for Bård så kunne jo han ha redigert sitt første inlegg i den her tråden og lagt lista inn der. Så kunne folk ha sendt han en pm dersom det var feil på lista eller dersom noken hadde skutt en ny rev og bård ikkje fikk registrert det på lista.

 

På den måten blir det jo ryddigt og fint i denne tråden og vi får lista i post nr 1 slik at alle finner den lett.

 

Berre mitt forslag. Men ja det er alt for mykje småprat i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

D var da voldsommt til mas da 3128 som ikke har skutt rev :wink:

Men den var skutt under bukkejakta og med såpass mange hobby moderatorer rundtom så var eg veldig usikker på hvor den skulle postes 8)

Link to comment
Share on other sites

sjekka nå, og endelig hadde det vært rev på åta :D:D den ene grisen hadde blitt dratt helt til tauet stoppa, og mangla det ene låret. trur desverre at den hadde kommet ganske seint for gårdseieren hadde hatt garasje fest 40 meter fra åta, så regner med at han ikke kan ha vært der før 4-5 :D (jeg trur jeg sovner lenge før det :lol:

)

Link to comment
Share on other sites

har et lite spsørsmål.. jeg sitter med hægle på glugga og avstand te åte er dermed 23m. bruker 150 w arbeidslampe og når jeg sjekka åte en kveld her(etter at det hadde blitt mørkt) så blei jeg naturligvis utrolig blenda :shock: så lurte dermed på om dere trur at det også gjelder reven?? for lampa er montert bare 70cm fra glugg åpningen så det ville forhåpentligvis ført til at reven ikke så at jeg heva børsa.. :D

Link to comment
Share on other sites

har nettopp flyttet i mitt eget hus,og det første jeg gjorde var å slenge ut fisk å rester etter lamhoder....det resulterte i 2 døde kråker og en dau stormåse dagen etterpå....(v-max var grunnen til dødsårsaken ja..... :lol: )

i morrest var alt borte,både stormåsen og kråkene....regner med at det er mikkel som har vært på ferde.har ingen annen forklaring på at avfallet er borte?men reven må ha vært flere ganger her og hentet maten,for det var ikke smulen igjen.....

..her er helt perfekt med skogkant i bakgrunn av åtet......er spent på om det blir revefall her....men det ser lovende ut :twisted: ----

Link to comment
Share on other sites

Har noen spørsmål om revejakta. Håper noen kan svare. Har nemlig lyst til å ta ut noe rev på hytta. Vi har noen som er litt for nærgående der.

 

Hytta har ikke strøm. Finnes det ei lykt som lyser såpass bra at man kan bruke den. Det vil si henge den opp ute på veggen slik at jeg kan få et overblikk over uteplassen vår. Trenger ikke lyse så langt, men ha god spredning på lyset. Den må også kunne henges opp slik at den regnes som fastmontert. Kan batteridrevene lamper regnes som fastmontert i det hele tatt forresten?

 

Så var det hva i alle dager en gjør med reven etter at den er skutt? Om jeg skal ta vare på skinnet er en ting - det skal jeg alltids få lært meg på en eller annen måte, men hva gjør dere med resten? Graver det ned?

 

Ja også var det en ting til. Hva gjør man for å innkassere skuddpremien? Regner med at jeg ikke trenger å ta hele reven med ned på kommunehuset.

Link to comment
Share on other sites

Skutt en rev til, enda en valp. Tok den med hagla på veg ned fra rypefjellet (er jaggu lettere å ,skyte rev enn rype om dagen, tror jeg avslutter rypejakta for i år).

 

@Lille My: Så lenge lykta er skrudd fast, er den fastmontert. På hytte kan batteri med evt solcelle være et alternativ om du har mulighet. Da kan sola lade batteriet så det være lys sjøl om du ikke er på hytta. Mulig sparepære kan være en løsning.

Foruten skinnet, så kan død rev brukes til åte (flådd) for ny rev. Ellers kan skallen være noe å ta vare på, kok og skrap den, lim tenner og bleke den.

 

mvh

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 5 rever til nå. Skal jakte i natt. Når jeg kom på hytta i dag så så jeg en stor flott rev. Prøvde å gå litt etter den for å se om jeg kom på skuddhold men det gikk ikke. Får håpe den kommer på åta i natt.

 

 

Blir det noke av tellefunksjonen i tråden eller?

 

Kjeda meg litt så eg oppdaterte lista. Er sikkert litt feil i den.

 

Edit: La alle inn i rekkefølge etter antall rever skutt. Gi beskjed her eller på pm om det er feil i lista.

 

Revejakta 08/09:

Stalks - 7

Mildot - 6

G.Larson - 5

Jamt - 5

Guovza - 5

Poacher - 4

Rustad - 4

222. Nitro - 4

Tikka T3 - 4

Mikkelrev - 5

Jonnyvang - 3

Tikka 512 - 3

Stec - 3

Jmonsen - 1

Bård - 2

caveman - 2

mannen i gata - 2

Jerognald - 1

General Custer - 1

Gordon Setter - 1

Cipheron - 1

Berglid - 1

Jøran - 1

Bowmore - 1

Eppje - 1

Sporfinner - 1

KJ-Gerilja`n - 1

Macchiato - 1

stqrm - 1

Rypsteggen - 1

Skautussa - 1

Petter - 1

joano - 1

SUM: 80 stk rever skutt av Kammeret's medlemmer tilnå!:D

Link to comment
Share on other sites

Har lagt merke til at det er enormt mye revespor på snaufjellet på rundt 1100 moh, her til oss.

 

Men når jeg går å trasker rundt etter rypa, og stadig vekk ser ferske revespor, så viser han seg jo aldri!! :shock:

 

Hvor holder egentlig reven til om dagen? Er jo ikke så mange gjemmesteder, vel? :roll:

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Har lagt merke til at det er enormt mye revespor på snaufjellet på rundt 1100 moh, her til oss.

 

Men når jeg går å trasker rundt etter rypa, og stadig vekk ser ferske revespor, så viser han seg jo aldri!! :shock:

 

Hvor holder egentlig reven til om dagen? Er jo ikke så mange gjemmesteder, vel? :roll:

 

Hilsen TikkaReven

 

Som sagt så har den full kontroll over hvem som kommer i sporene dens, så den danser nok lett bort før du får sett den. Den ligger på høydedrag og nyter utsikten, og ser deg komme strevendes i fortvilt trav før den forsvinner lenge før du er i nærheten av å se den.. :)

Link to comment
Share on other sites

Bowmore: Takk for svar om lys og reveskalle.

 

Lurer fortsatt på hva dere gjør med resten av reven. Ikke minst når det blir vinter og snø. Går ikke an å graven den ned heller da....

 

Bruk den som åte.

 

Eller kast den i skauen( gjerne på et sted det ikke ferdes så mye folk. for eks i ei tette eller noe)...blir som regel ikke ligganes så lenge.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bowmore: Takk for svar om lys og reveskalle.

 

Lurer fortsatt på hva dere gjør med resten av reven. Ikke minst når det blir vinter og snø. Går ikke an å graven den ned heller da....

 

Bruk den som åte.

 

Eller kast den i skauen( gjerne på et sted det ikke ferdes så mye folk. for eks i ei tette eller noe)...blir som regel ikke ligganes så lenge.. :wink:

 

 

Hvorfor kaste fullverdig åte i skogen, og ikke på åta? (Hvis han har åte da :) )

Link to comment
Share on other sites

Da er åtet på plass!

 

Jeg har investert i nytt lys på åtet i år. Lyset jeg benyttet i fjor var såpass dårlig at det kun fungerte når det var snø på bakken.

Jeg ønsker å ha åtet såpass langt fra huset at jeg slipper stank og stadige kommentarer fra min bedre halvdel, derfor behovet for godt lys.

Jeg kjøpte en 1000`metring på Biltema som jeg skrudde fast på uthuset. Tusenmetringen drives av et gammelt bilbatteri som står i uthuset. Bilbatteriet igjen er koblet til en vedlikeholdslader. Jeg har koblet til en bryter på husveggen, slik at jeg kan slå på lyset om kvelden og av om morgenen. Funker som bare det!

Så to ulike rever på åtet tidligere i uka som foreløpig kun består av hareavfall og hundemat, så det er på tide å skyte inn .223`en med hensiktsmessig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Her er det fylt på Åte :) .

Skulle ta et prøveskudd med Tikkaen i cal 222 :) .

OYYY noe var galt. Hevarmen sitter fast :shock: .

50 patroner var likt ladet med 23gr N135 Vit på en 40 gr V-max ???

Kan det være at den ene hylsen var en Sako hylse de andre var Norma :?: .

Fenghette og ekstraktor er vekk :x:x:x:(:(:( .

 

OG DER ER REV PÅ ÅTE :twisted: :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kort innpå om belysning av åtet:

Trenger tips på lys av typen som kan henge under skytevinduet, med skjerming oppover - dvs slik at den bare lyser ut og ned. Vinduet er i annen etasje. Lyset kan bare være på 40 vatt, da det ikke er mye som skal til. 40 meter frem til åta. Noen som vet om Maxbo, Bohus, Clas Ohlson eller noe har noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

skal prøve å dra noe åte i en vedsekk i terrenget slik at når mikkel finner sporet av dette vil han følge etter sporet mitt, til slutt så legger jeg åtet på åta og reven vil til slutt havne på åtet, dårlig med aktivitet på åtet fortida, gleder meg til det første snølaget kommer :D

 

ellers så skal jeg montere ei arbeidslampe foran gluggåpningen, åtet ligger på ca 20m.

 

skal høre med en bekjent om han lar meg få låne hytta hans til gluggjakt, kjekt med to åteplasser. :D

Link to comment
Share on other sites

Har fått pratet med en hønsebonde. :D

Får lov til å sitte i andre etasjen i verkstedshuset, og ha åte på jordet. Skal montere lys der snart, så det blir nok bra!

 

Får døde høner til åte. Vil fungere bra det?

 

Hilsen TikkaReven

 

tror høne funker :D mange her i bygda som har det i revefeller :D

Link to comment
Share on other sites

Høne er bortimot det beste du kan bruke. Hakk dem opp så smått du gidder, slik at reven må gå rundt på åtet å ete småbiter. Hele høner vil reven bare dra til skogs og ligge å ete på den der. Lys på åtet er et must. Da kan du jakte når det passer DEG, og ikke kun når det er perfekte lysforhold.

 

Åteplass hos en hønsebonde vil jeg tru er et helt optimalt sted. Hønselukta og stadig dumping av sjøldaue høns tiltrekker seg masse rev. All rev i bygda legger nok ruta innom der i løpet av natta.

Link to comment
Share on other sites

Så en rev sist jeg gikk på rypejakt, den var rett utenfor haglehold, men løp fra meg med en gang jeg så den.. Faktisk første gangen jeg har sett en rev når jeg har vært ute i naturen og gått... Kanskje man skulle begynne å gjøre det til en regel å ta med rifla =]

Link to comment
Share on other sites

Da er åtet på plass!Jeg har investert i nytt lys på åtet i år. Lyset jeg benyttet i fjor var såpass dårlig at det kun fungerte når det var snø på bakken.

Jeg ønsker å ha åtet såpass langt fra huset at jeg slipper stank og stadige kommentarer fra min bedre halvdel, derfor behovet for godt lys.

Jeg kjøpte en 1000`metring på Biltema som jeg skrudde fast på uthuset. Tusenmetringen drives av et gammelt bilbatteri som står i uthuset. Bilbatteriet igjen er koblet til en vedlikeholdslader. Jeg har koblet til en bryter på husveggen, slik at jeg kan slå på lyset om kvelden og av om morgenen. Funker som bare det!

Så to ulike rever på åtet tidligere i uka som foreløpig kun består av hareavfall og hundemat, så det er på tide å skyte inn .223`en med hensiktsmessig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...