Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, mange som jakter på mye annet, de fleste faktisk vil jeg tro. Men for de som jakter rev fra starten av er det nok lurt å fore hele tiden. Så det faller nok litt i to kategorier her, og for de som ikke jakter rev før på vinteren blir det som du sier Carl-gustav 12 mye kråkeforing.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det detter så veldig mye rev på åtene før i oktober, november. Ikke rundt i mitt distrikt i hvertfall. Begynte i august med foring ifjor og begynte nærmere jul en annen gang. Ga like mange rev. ( 10 stk for de som måtte lure) Reven finner fort et nytt åte uansett. De som trekker inn fra andre områder vet jo ikke om det åtet. Men finner det ganske raskt. Har også sett en voldsom økning av kråke og korp bestanden rundt her. har vært litt slapp å jakte på de, Men skal ta et lite røsk i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Har fylt opp ammoboksen med noen revepatroner igjen. 35 grs. V-max, kal. .222 rem. Dette brukte jeg siste halvdel av fjorårssesongen, og av 6 rever truffet, var det ingen som fikk gjennomskudd. De går da rett ned. De fem første skjøt jeg med 40 grs Blitzking. De gikk rett gjennom med stort utgangshull.

Skal legge litt hundefor ut nå når vi får slått rundt åteplassen. Men sesongen for min del starter ikke før de første hjortevommene kommer nedpå åtet. Men selvfølgelig, kommer det en rev vasende under bukkejakta, ja da smeller det nok.

Link to comment
Share on other sites

Ja, mange som jakter på mye annet, de fleste faktisk vil jeg tro. Men for de som jakter rev fra starten av er det nok lurt å fore hele tiden. Så det faller nok litt i to kategorier her, og for de som ikke jakter rev før på vinteren blir det som du sier Carl-gustav 12 mye kråkeforing.

 

Enig med mannen i gata her. Revejakt for meg er like viktig og kjekt som all annen jakt, og blir jaktet fra sesongstart til sesongslutt på lik linje med hjort, rype, hare...osv.. :) Å da må man starte foringa av åteplassen tidlig.

Link to comment
Share on other sites

har tenkt å prøve meg på lokkejakt

hvilket våpen skal jeg velge??

har valget mellom en hagle kaliber 12

og en rifle i 308

 

Er du nybegynner med lokkeren, ville jeg gått for .308. Dette fordi du i starten gjerne ikke er helt stødig på fløyta, og reven vil da gjerne være noe skeptisk slik at du ikke bør regne med å få den i fanget, ihverfall ikke de første gangene. Krever litt trening å få rett lyd, men så skal det sies at uttrykket "rett lyd" egentlig blir litt feil, fordi det finnes store variasjoner i naturen angående dødsskriket til hare f.eks. Ikke ett er likt. Så reven vil nok mest sannsynlig bli interessert og nærme seg, så lenge du har plassert deg riktig i forhold til vind osv. Men likevel, jeg ville gått for .308 om du er nybegynner med lokking. Senere når du får dreisen på det, kan du nok regne med at reven kommer "plagsomt" nærme, slik at hagla er et bedre alternativ.. :) Skal lokke selv iår er planen, kombinert med slåtte jorder og Predator Enticer. Så får vi se :D

Link to comment
Share on other sites

er det nåkk å kamuflere seg med klær som går så noenlunde i ett med naturen(vanlige jaktklær)

og selfølgeli ansiktsmaske og hansker, eller bør jeg bygge en liten hytte?

 

skal jakte i en høyspent linje tenkte jeg, der er det mye ris etter linje rydding så tenkte å bygge ett lite skjul av ris, er det nødvendig???

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gøy opplevelse i dag. Sør i Bergen

På vei inn i et område for å se etter plass å ligge ut åte, gikk vi rett på revefanten. Så han først på en 30-35m Han gikk tydelig å leitet etter noe godt. Lokket på han ved hjelp av musepip. Reaksjonen kom kontant. Han løp de 30 meterene rett på meg. Stoppet på ca 10 m før han snudde og løp fra meg.

 

Han skal være glad det er to uker igjen og for eg ikke hadde hagle med meg.

 

Virker til at det kommer rev på mitt åte når det har lagt en stund........... :twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Fikk ordnet en ganske fin slump med dekar å jakte rev og kråke m.m. på igår :) Så noen flokker med kråke også, og grunneierene har sett rev nylig, så nå får`n begynne å snekkre seg glugge og åte da =) Funker kyllinger \ høner som åte mon tro? 8)

Link to comment
Share on other sites

da må du knyte dem fast i noe ellers tar reven kyllingen med seg.å fugl vil ribbe den ganske så fort,så skyt kråke,og bruk dem og som åte,så holder fuglene seg unna,og da får du mer åte i tilleg.reven kommer for det om du skyter kråkefugler,det har jeg god erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

da må du knyte dem fast i noe ellers tar reven kyllingen med seg.å fugl vil ribbe den ganske så fort,så skyt kråke,og bruk dem og som åte,så holder fuglene seg unna,og da får du mer åte i tilleg.reven kommer for det om du skyter kråkefugler,det har jeg god erfaring med.

Jeg bandt fast et helt rådyr (overkjørt) med rustfri sikringstråd for at reven ikke skulle bite av slik som den gjør med tau. Likevel hadde den greid å rikke på rådyret et par meter. Utrolig hva den kan dra avgårde med. Interessant det du sier v-max, vi er jo ikke interessert i at kråkene skal spise opp åtet. Jeg tror jeg foret ganske mye kråke i vinter.. :?

Men det er mange som sier at reven ikke vil komme hvis vi skyter kråkene.... Har selv ingen erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke annet enn de kråkene som har ligget igjen på og ved reveåte er vekk etter et døgn eller to.

Og på to av stedene jeg har hatt åte er det tydeligt at reven har mesket seg med kråkefuglene.

Men Kråkefuglenes støy trekker og reven til åte stedet.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på reven lar seg styre av kråkene, men om den er i nabolaget og hører kråkene koser seg stikker den sikkert innom en tur den og 8)

 

 

 

Gøy blir det hvertfall =) Helmantla 30-06 kurant å skyte reven med ? Har ikke sett noe v-max til 30-06 fabrikkammo hvertfall, ikke funnet noe på web heller, er det jeg som ikke leter hardt nok eller?

Link to comment
Share on other sites

Har vært å sett på område hvor jeg skal jakte rev i år.

 

Det eg kommer til å gjøre er å grave ned åtet i myren for at kråkene ikke skal ete opp maten.

Tror bestemt og en del lektyre bekrefter det, at reven er nyskjerrig på det ravn, kråke og skjor holder på med.

Hvis disse blir skutt ut/skyr området p.g.a. skyting, vil det nok ta lengre tid før reven kommer, men den vil jo finne åtet av seg sjøl, hvis åtet ligger i en mye brukt trekkrute. Hvis ikke ville eg vært mer forsiktig med å skyte kråkefugler.

 

En måte å lokke inn rev på er å dra med seg åtet på langtur før det enner opp ved skytegluggen. Har tenkt å gjøre dette på min plass. har tenkt å gå inn fra tre forskjellige kanter.

Da blir det nok lettere for alle reven i området å finne åtet.

Link to comment
Share on other sites

da må du knyte dem fast i noe ellers tar reven kyllingen med seg.å fugl vil ribbe den ganske så fort,så skyt kråke,og bruk dem og som åte,så holder fuglene seg unna,og da får du mer åte i tilleg.reven kommer for det om du skyter kråkefugler,det har jeg god erfaring med.

 

Reven trives bedre på åtet der han bare kan svinge innom å hente seg en matbit isteden for at den må spise seg mett der. Om du greier å dele opp kyllingen til mindre biter så har jeg erfaring med at det er bedre. Jeg bruker kyllinghals som jeg får i 10 kilos sekker og strør rundt. Reven er mere glad i det enn i grisen som ligger der. Men som sagt så er også kråkene også veldig glad i det.

 

I sesongen når jeg jakter mest rev dvs, fra desember så er jeg ute å forer nesten hver dag like etter det er mørkt. Da ligger det noe snacks der når reven kommer.

Link to comment
Share on other sites

v-max må du nokk ladde sjøl......

jeg bruker å feste vomm fra gris i ett tau og i traktoren å dra etter marka å lage luktespor.reven kan bli var,hvis du går og den kjenner menneskelukt fra fotsporene....det satt jeg og såg på i kikkerten en gang.virker som reven ikke bryr seg så hardt om traktor sporene,tvert i mot,i djupsnø følger den i hjulsporene,siden det er lettere å gå.....

husk på at reven har en sinsyk luktesans,så ei åte vil den lukte på flere kilometer,så da trenger den ikke bråket fra kråkefuglene.

jeg la ut en hel gris i vinter,og på 2 dager var den oppspist......tellte 15 ørner,og x antall ravn og kråke,men når v-maxen hadde sprengt 5 kråker var det slutt på den skøyen...... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

dem hadde salg i dag på ammo på den lille jaktsjappa her hvor jeg bor,

skulle kjøpe noe ammo for revejakta

men eneste dem hadde igjenn til 308 var lapua mega

185 grains blyspiss

 

blir vel kansje å sprenge den stakkars reven med disse eller?

 

Sprenge? Dette er ammunisjon som er tiltenkt storviltjakt, altså skal Mega-kula ekspandere kontrollert gjennom en skrott opp mot 4-500 kg levendevekt. I en reveskrott på 6-10 kg vil denne kula knapt rekke å begynne å ekspandere før den har passert gjennom, altså vil du få mindre skader på reven av denne kula enn av lettekspanderende "varmint-kuler", f.eks 110gn Speer TNT som er tilgjengelig i .30-kaliber.

 

Jeg har skutt en del rev med 180gn Nosler i samme kaliber, samt 200gn RemCL og 250gn Hornady RN i .35 whelen. Stort sett vil kulene fungere som helmantel når de passerer reven, med lite eller tilnærmet ingen ekspansjon, og lite skader på skrott og skinn. Men dauer, det gjør den. Forholdsvis momentant...

Link to comment
Share on other sites

Småørret er kongeåte. Men kråka tar det veldig raskt. Hvis du har mye, kan du grave noe av det ned rett under bakken, nærmest bare litt jord oppå. Dette lukter mikkel og så varer det lenger.

 

grav et hull ca 20cm ned i bakken, legg alt av småørret, reker, hundefor osv og så legger du ei lemme over, da kommer ikke kråka til, slik gjør jeg det nå

Jeg hadde åtet i ei kasse i vinter og så faktisk aldri reven stoppe ved kassa. Det sies at den er skeptisk til sånt. Men jeg skal prøve metoden du beskriver her. Har en gammel lem ute den er ca 60x40. Det var ganske plagsomt med de kråkene i fjor, spiste ofte opp åtet på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte legge ut fisk som åte, men så hørte jeg reven ikke likte sjølukta så godt! Noen som har erfart noe med dette?

 

Hivde ut rester etter en steinbit jeg skaut da jeg var å dykka her om dagen, tok ikke lenge før det meste var borte. Så reven der et par dager etter det var lagt ut.

 

:mrgreen: Tror egentlig alt som lukter jævlig og råttent funker bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Tror egentlig alt som lukter jævlig og råttent funker bra :mrgreen:

 

Det er nok riktig. Eneste unntak er vel storfe. Var flere på SL som hadde prøvd uten suksess. Men når det gjelder fisk, bare la den bli tilstrekkelig illeluktende.

I fjor var det en som fikk masse ferskvannsfisk av meg. Det var abbor, laue, mort og litt smågjedde. Dette var tatt i garn av noen andre som jeg hadde fått det av. Det ble lagt ut og ingenting skjedde. Men plutselig etter noen uker var det plutselig borte. Om det var reven eller kråkene vet jeg ikke, men fyren jeg hadde gitt det til spurte om jeg hadde mer.

 

Nå har jeg startet foring i jordekanten. Det går ei lita renne der og nedi der la jeg noen vellagrede reker i lake som jeg har tatt vare på pluss et ørretstykke og litt kjøttpålegg som hadde gått ut på dato. La som Bård 308 sa en lem oppå, da vil det holde kråkene borte. Likevel er ikke lemmen tung så mikkel klarer å flytte den. Så får jeg bare legge den på plass igjen når jeg er og forer.

 

Det er 60 meter til der jeg sitter. Skal bruke nye kombien i 223. Da kan jeg ta den med hagla hvis den er nærmere, for den kommer langs jordet og passerer meg på haglehold.

Link to comment
Share on other sites

Hei har fått inn noe rev på storfe, men skal være enig i at det langt fra er det mest populære. tok etterhvert og hogg et stort hull i sida/vomma, da ble det mer action. Blir å prøve med kun innmaten hvis jeg får tak i noe slikt igjen, da det blir for mye dritt å ha bort etterpå :x

 

kylling og fisk har vert det mest populære hær. hivde ut noen kyllinger i tørrsnøen rett før en dag med mildvær, etterpå frøys det skare over. Kneppa ein ett par netter etterpå, da dreiv den å hoppa forr å knuse skaren å komme til godbitene.

 

Har åte på 70 m + Da går det som oftest bra og lirke opp vinduet uten att den merker no.

Brukte i fjor rekrut ammo i 6,5x55`nl ader opp med siera varmint 85 grs til denne sessongen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tviler på reven lar seg styre av kråkene, men om den er i nabolaget og hører kråkene koser seg stikker den sikkert innom en tur den og 8)

 

 

 

Gøy blir det hvertfall =) Helmantla 30-06 kurant å skyte reven med ? Har ikke sett noe v-max til 30-06 fabrikkammo hvertfall, ikke funnet noe på web heller, er det jeg som ikke leter hardt nok eller?

 

V-max til 30-06 finnes det. Men du må lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Viss du tror att all storvilt ammo vil gå pent og

pyntelig gjennom reven uten å ekspandere er det duket for en liten overaskelse :wink:

 

har aldri skutt rev med rifle før, men at storviltammo skulle gå rett igjennom reven uten å ekspandere hadde jeg aldri trodd før jeg leste det her inne

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med lapua mega i 6,5 og om jeg ikke treffer noe særlig med bein så går den ganske greit igjennom uten å ekspandere, kan være vanskelig å finne utgangshullet. Om man skyter forfra så blir det ofte litt mere klin. Treffer man bogen så blir det vel et utgangshull på ca 10 cm.

 

Har en kamerat som brukte S.B helmantel 308 . Sprengte så si hele reven. Hvorfor det skjedde veit jeg ikke. var ikke hullspiss men mulig de er hule innvendig. Dette skjedde med alle han skjøt med helmantel i vinter.

Dette er ihvertfall mine erfaringer med dette

Link to comment
Share on other sites

Har lyst til å prøve revejakt i sommer,(fikk greie på at belønningen for en død rev er to rådyr) jaktformen blir nok åte med lys men det jeg lurer på er om det er noen som har linker til sider som folklarer litt om bevaring av pelsen?

er det ikke revejaktstart den 15.07? samme tid som kråkejakta starter.(kan man bruke kråke som åte?)

:D

Link to comment
Share on other sites

hei. ja er enig ang. åte.

 

Ang. kuler

 

Har skutt rev med: vulkan (knyttnevestort ugangshull) S&B helmantel ( ikke mye større diameter en kula) V-max ( Hadde sikkert fått en fotball inn i utgangshullet) rekrut ( litt større utgang enn vulkanen)

Ca 70 m etter skudd med helmantel, de andre datt i smellen.

 

Har no fått tak i Sierra Varminter 85 GR. HP Noen som har ladedata :?:

 

opps glemte å skrive kaliber :) 6.5x55

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...