Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var to rever på åtet natt til søndag, så aktiviteten tar seg sakte, men sikkert opp :P

Har ikke jaktet mer rev siden ca. ei uke nå. Må snart sitte igjen skal det bli noe.

 

Har også tenkt på å legge ut ett eller to åter til. Kjørte en skogvei ett par ganger og har sett utallige revespor.

Hvis jeg legger ut disse åtene har jeg ikke noe problem med å nå kanskje 40 rever denne sesongen :D

Link to comment
Share on other sites

OPPDATERT 384 Stk skutt tilnå

 

Bra folkens. Fortsett og komme med innmeldinger i denne tråden istadenfor på PM, og merk det med rød skrift. Da kan eg berre bla tilbake til sist gang eg oppdaterte og lese alt med rød skrift og så oppdatere :wink: På den måten blir ikkje noko oversett.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg legger ut disse åtene har jeg ikke noe problem med å nå kanskje 40 rever denne sesongen :D

 

 

Må du la det være igjen litt til andre åtejegere :mrgreen: Døgnet har ikke mer enn 24 timer, og du klarer ikke sitte på alle tre åtene samtidig vet du :) Hvis du da ikke team'er opp med noen kompiser da.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet :P

 

Reven foretrekker mindre åte som er lettere å ta med seg, som f.eks. kylling. Den blir mer varsom når åtet er større og i en bit.

Har en påkjørt elg på åtet jeg, og reven har ikke rørt elgen, den har heller spist på de mindre godbitene som ligger der. 8)

Link to comment
Share on other sites

Så en stolt rev en gang jeg skulle se ut vinduet.

Reven gikk opp bak meg med hodet høyt og en svær kylling i kjeften som den så vidt fikk tennene rundt. Føttene hang og slang, og reven gikk i en kongelig gange.

Rakk ikke å skyte den denne gangen, men det var et artig syn. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er bra at det ikke finnes noen fasit på noe jakt,har et søskenbarn som er overiveri på rev blitt.Han forer hardt på åta tidelig,fort 300 kg med kylling og avfall fra elgskjæring som han får fra meg.Ca rundt snøfall så reduserer han for da har han liksom foret inn reven,da legger han på større skrotter som gris.

Link to comment
Share on other sites

Du får prøve og komme i kontakt men en snill bonde,er vel ikke helt etter boka å fore med kylling.Ikke sikkert du får det til med det har fungert utpå her.Møkkhauger som blir etter at bonden har kjørt ut kyllingmøkk er også en magnet for reven,det blir litt varmegang og der liker musa seg,dessuten blir det med en død kylling der i ny og ne,er reven blitt opplært av revemor til å gå dit så blir han en gjenganger,,,helt til du er på plass før han.

Link to comment
Share on other sites

normal_Bilde091.jpg

 

revene ble skutt med v-max,men den ene løp hele 10 meter med med et digert hull i maskinrommet! :shock: den andre tumlet 2 meter,og datt ned i åtehullet.ennå med perfekte treff,og spektakulære utgangshull viser det bare at reven er veldig hardskutt!derfor ville jeg aldri våget meg å prøve helmantel på den røde rakkeren. :roll:

Link to comment
Share on other sites

så en rev til i dag, kom løpende langs veien ved huset, løp videre oppover veien og tok av til høyre og fortsatte langs veien...rar rev der det, ble sett i går av naboen og da løp den nesten 500m langs veien...tydligvis funnet ut at det er lettere å løpe etter veien enn ute på jordet der det er 40cm med snø hehe

Link to comment
Share on other sites

derfor ville jeg aldri våget meg å prøve helmantel på den røde rakkeren. :roll:

 

Hmmmmmm.........det er vel litt etter hvilken helmantel og hvilket kaliber :wink:

 

Skjøt selv 15 rever en vinter, alle med helmantel i kal 6,5x55, alle datt i smellen :D

Dette var med den gamle rekruttkula som ble brukt i DFS :wink:

Har også prøvd vanlig spiss helmantel (D-spiss) og også disse (9 stk) datt.....................etter hvert :oops:

Fluktstrekning var fra 10m til 300m, så denne kuttet jeg fort ut :idea:

 

Alle skutt på 80-90m.

Link to comment
Share on other sites

Etter over en halv meter med snøfall går reven fremdeles på åtet.

Hvor mye snø skal til for å stoppe reven?

Har hatt over meteren med løssnø og mikkel kommer på åte som han vil - første natta etter at det har sluttet å snø er som regel en høydare her hos meg - da er som regel både mikkel og jeg selv ivrig i tjenesten :lol:

kan hende den nordnorske reven er mere vant til dyp snø, hva vet jeg?? - :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vært utrolig lite trafikk på åte denne sesongen....Lite på "reve-veien" utpå åkeren også...Bare tatt to på åte i tillegg til mine to på ute i felten. Flere som registrerer lignende på sine åter, eller er det bare åte mitt?? Har hjort på nærmeste åte og mere kjøtt på åte lengst unna. Sensor på åte samt sensor på "reve-veien" for å bli varslet før den kommer inn på åte.......Får vel bli mere aktiv ute på kveldene selv da :P . Tar ut bra med rev på drivjakt med hund i nærområdet. Kanskje den reven som kom seg unna, har sladret til de andre???? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det har vært bra med spor på åta etter at jeg foret med fiskeslo, men har liksom spart på åta i anledning et revekurs som skulle være i nærheten slik at de skulle få prøve gluggejakt, men kurset ble avlyst og nå har det regnet i to dager og er 5+grader.

Så da er det bare å få motet meg opp og komme meg ut og sitte noen kvelder utover og forhåpentligvis kan jeg hjelpe til på statistikken over rever som har måttet bite i sitt siste åte før jakta er over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...