Jump to content

Gåsejakta 2011


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 490
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal bruke den siste feriehelga mi på ørlandet. Hagla blir med, og privat åker disponerer jeg når jeg vil.

Regner med at jeg blir sittende et par morgener og lytte etter gåsegrynt, så får tiden vise om det flyr et par innenfor 30m.

 

Har ingen lokkegås eller noe sånt, men jeg har da skutt gås uten slik hjelp før. Tar med meg frokosten og en kanne kaffe, benelli comfort og Remington WM HD nr 4., fjellduk og kamocaps. Så får vi se.

 

Hvis det ikke blir noe, så kan jeg kanskje ta en tur i september også, men da er det jo så mye annet å jakte på.

Link to comment
Share on other sites

Har noen en SITRAP fra Lista/Farsund?? :?:

Veldig lite gås på Lista forløpig. Ser ut som trekket er senere iår en tidligere..

Hvor på Lista jakter du forresten? Jakter selv på Hassel, og der har det vært elendig. Litt mer rundt Nesheimvannet hvis det der du jakter.

Link to comment
Share on other sites

2 og 3 natta har vært utrolig rolig. Fikk 3stk og 2stk. Gåsa vet definitivt hvor hun får sitte i fred.

Hvordan er stemningen for en underskriftskampanje? Jeg føler vi jegere har et ansvar ovenfor å si ifra om hvordan vi vil ha jakta og hvordan den kan bedrives mye mer effektiv. Jeg skal sette meg ned og jobbe med et utkast, så får jeg se hvordan responsen blir her på kammeret i første omgang. Kom gjerne med innspill:-)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er stemningen for en underskriftskampanje? Jeg føler vi jegere har et ansvar ovenfor å si ifra om hvordan vi vil ha jakta og hvordan den kan bedrives mye mer effektiv. Jeg skal sette meg ned og jobbe med et utkast, så får jeg se hvordan responsen blir her på kammeret i første omgang. Kom gjerne med innspill:-)

 

Vel - akkurat i disse dager ligger høringsutkastet til nye jakttidsforskrifter ut på høring hos DIRNAT. Der legges jakttidene fast for de neste 5 år.

 

Alle jegere har full anledning til å sende høringsuttalelse til sin kommune, evt via sin lokale JFF.

 

Stikkord for gåsejakt - Kveldsjakt fra første jaktdag.

 

(PS - har i de siste 2-3 dagene sett mange flokker, med opptil hundretalls i hver, på trekk. Forvaltningsskandalen er et faktum - igjen)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet når jakta starter i vestfold? Hørte rykter om utvidet jakt, men er usikker på om det gjelder mitt terreng.

 

Fylkesmannen i Vestforld har dette å melde: http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m ... id=2755568" target="_blank" target="_blank

"Jakttid for kanadagås og grågås utvides med 15 dager i forkant av ordinær jakttid til perioden fra og med 26. juli til og med 9. august. Utvidelsen gjelder for kanadagås i hele Vestfold fylke, og for grågås i Larvik kommune. Det vil kun være tillatt å jakte på dyrket mark og i tidsrommet mellom kl. 0400 og 1100."

 

Så det er bare Larvik som har tidlig jaktstart på grågås. Det er desverre uansett bare lov med morrasjakt.

De som får disp for felling av skadegås er utenom dette, men da er det visst ikke lov å bruke lokkefugler eller lokkefløyte så vidt jeg vet.

 

Fra 10. blir alt så mye enklere...! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helside om 2 kjekke karer på gåsjakt på Smøla i dagens TidensKrav (lokalavis for Kristiansund/nordmøre-best kjent for sitt perfekte formaat for oppfyring i peisen..), 23 gås første dagen og litt roligere etter det.

Desverre ingenting på nettversjonen enda, men oppdatere så snart det kommer.

Link to comment
Share on other sites

Har noen en SITRAP fra Lista/Farsund?? :?:

Veldig lite gås på Lista forløpig. Ser ut som trekket er senere iår en tidligere..

Hvor på Lista jakter du forresten? Jakter selv på Hassel, og der har det vært elendig. Litt mer rundt Nesheimvannet hvis det der du jakter.

 

Stemmer det.. Er rundt Nesheimvannet jeg jakter :D

Skal ned nå til onsdag (jakte rådyr i samme slengen) så håper det har tatt seg opp til da. Skriv gjerne i tråden om trekket tar seg opp ;)

Link to comment
Share on other sites

Her i midtre Romsdal rakk jeg ikke gåsa før ho dro. Holder på med husprosjekt, og var litt i ørska med tanke på jaktstart. Mente det var 1. aug., men det viste seg å være 26.juli her i kommunen. Hadde nok lagt ned et par om jeg visste dette. Den 2. eller var det den 3. aug. så var gjessene her reist. Pluss at det kommer plog på plog over her. De følger Langfjorden utover i SV retning. Har dog hatt ei gås i fanget et par ganger da. Levende. Første gangen var st.hans-aften. Bål osv. nedi fjæra her. En unge hadde ikke fått med seg at de hadde flyttet på seg. Han gikk og surra nedpå atlega her. Fanga den og lot bygdas unger få se den før jeg slapp den på sjøen. Om det var den samme er jeg ikke sikker på, men for 14 dager siden var det en halvvoksen en som holdt til på samme plass. Tok også den i fanget og lot ungene se den før den ble sjøsatt. Så gås har jeg hatt i hendene i år, men kun levende.

 

Det har vært en flokk på mellom 14 og 23 her nedmed naustet. De dro som tidligere skrevet i juli/aug.

Link to comment
Share on other sites

Så kom gåsa til Lista:-) sør-aust kuling og regn i dag tidlig og masse gås:-)

Ingen kornåkere er slått, så det blir noe folksomt rundt gressjordene som er slått. Satt på et jorde inneklemt mellom to kornåkere, så skuddsjangsene ble noe redusert da bøndene ikke er helt fornøyd når gjessene detter i kornet, med påfølgende trasking i kornet når man skal finne byttet....

Link to comment
Share on other sites

Da er to dager på Ørland tilbakelagt. Resultat NULL. Lite sett og kun en halvsjanse. Dette til tross for mye tålmodighet og 50+ lokkegjess, fløyter og flagg. Hvor er alle gjessene blitt av? Alle de som var der for noen få år siden. Er de blitt færre? Hekker/beiter de andre steder?

Link to comment
Share on other sites

Vært ute en morgenstund på østsida, samt kjørt en runde og sjekket litt . Er vel ingen overdrivelse å si at minst 60-70% av bestanden har trekt fra Smøla.

Enda er det mange dager før det er lov med kveldsjakt.

 

Tror NINA & DIRNAT sitt motto er "Vi sier vi går inn for jakt, men legger maksimalt med hindringer i veien for jegeren, slik at det ikke skal skytes noen"

Link to comment
Share on other sites

Da er to dager på Ørland tilbakelagt. Resultat NULL. Lite sett og kun en halvsjanse. Dette til tross for mye tålmodighet og 50+ lokkegjess, fløyter og flagg. Hvor er alle gjessene blitt av? Alle de som var der for noen få år siden. Er de blitt færre? Hekker/beiter de andre steder?

De sitter vel på holmer og skjær ute i havet. Kommer vel gås når været blir værre, og korn og gras er slått. Selv ble det ikke noe postering på meg i natt. Alt for fint vær. Tror ikke jeg har hørt gås engang siden jeg kom i går.

 

Av andre skjær i skjøen, kan jeg nevne at kjærringa, som skulle komme noen timer etter meg og ungene, er hjemme på innherred pga. en veldig syk KATT!! :wtf: Så her sitter jeg med 2 unger alene, og da kommer jakta i andre rekke. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Er særdeles spent på hvordan gåsejakta kommer til å bli i Steinkjer iår. Ifjor var det særdeles ujvent, og jeg hadde nesten null uttelling på de dagene jeg var ute. Det virket rett og slett som om de enorme mengdene med gjess som har brukt å raste og beite i "mine" jaktområder har lært seg å sky områdene om høsten. Har kontakt med en gåseekspert, og han ser absolutt tendenser på at gjessene velger vekk områdene med stort jaktpress.

 

Det er vel bare å vente å se:)

Link to comment
Share on other sites

Det virket rett og slett som om de enorme mengdene med gjess som har brukt å raste og beite i "mine" jaktområder har lært seg å sky områdene om høsten.
Denne tendensen synes jeg å se over hele innherred. De store hordene som lander her om våren ser ut til å finne en annen rasteplass på tur sørover. Det er selvfølgelig mange som kommer, men jeg synes det er betydelig større tetthet om våren. Det virker også som om kveldstrekket starter mye senere. Før i tiden landet de på vann og tjern i fjellet før sola hadde gått ned. Nå kommer de ikke før det er mørkt.

 

Men hvor lang kan hukommelsen til en gåsebestand være? En adferd, som tidspunkt for kveldstrekk, kan sikkert gå i arv, men at de skal huske hvor det er utrygt å lande høres litt rart ut over tid.

 

Jeg drar forøvrig ifra Ørlandet i dag uten å ha jaktet. Virker som om det er for tidlig enda. Dere lokale flatlandsindianere kan glede dere. Gåsa bruker å dukke opp når jeg har forlatt stedet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Finnes mange teorier på hvorfor kortnebbgjess endrer atferd og vaner i en populasjon. Utvilsomt vil jaktpress ha mye å si. Gjess er ikke dummere enn at de lærer hvor det er utrygt å oppholde seg. Gjennom seleksjon via jakt så vil de som raster i utmark langt fra folk ha større sjanse til å overleve enn de som raster i fanget på haglpipene i åkerkantene på Innherred. De som raster på innmark tynnes ut, eller skremmes til utmark. De som raster der er trygge, og trekkruter og vaner læres videre til ungene. På få år vil atferden endres under trekket.

 

Skal man lykkes i å redusere bestanden så må jegerne finne igjen gjessene i utmarka også, og jakte hele døgnet.

Link to comment
Share on other sites

Etter en god jaktdag på Lista fredag morgen med sør-aust vind, snudde vinden til vest/nordvest på lørdag og tusenvis av gjess trakk rett forbi i SAS høyde mot Danmark...

Var ikke ute i morges, men det er meldt mer sørlig vind, så kanskje imorgen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har går nå mot min første sesong som jeger, og har veldig lyst til å jakte gås. Problemet er bare at jeg ikke har terreng. Er det noen som vet om det er noen grunneiere/grunneierlag det lønner seg å spørre i nærheten av Horten/Tønsberg/evt. Sandefjord? Har prøvd Jarlsberg Hovedgård, der det bestandig er masse gjess, men de lar visst bare ansatte og venner jakte der. Ellers vet jeg ikke om andre plasser i området der det beiter mye gås.

 

Er det forresten verdt å streve etter jaktterreng, mtp. restiksjonene og tidlig trekk, her i sør, eller har jeg sjans utover høsten også?

Link to comment
Share on other sites

Etter ei helg med festival, så er det vell på tide å oppdatere.

 

Torsdag ble det 3 stk, mens fredag ga 6 stk i sekken. Lørdag og søndag ble det kun øl.

 

Mens idag kom sørvest trekken + regn. Noe som er garantert suksess her ute. 33 gås ble lagt ned før vi ga oss. Fantastisk morsomt!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med storfangst Gaume! :D Får jaktfeberen til å stige enda et par hakk frem mot det store innrykket på Innherred.

 

Ellers er det vel forøvrig å bare vente i spenning, å håpe på at ihvertfall noen tusen velger å slå seg ned på åkrene rundt omkring:)

 

Jeg vurderer forøvrig å gå til innkjøp av en såkaldt Beavertail sniper deluxe til gåsejakta. Det er en form for layout blinds slik at en kan ligge behagelig og ha oversikt når gåseflokkene kommer inn for landing. Noen som har erfaring med denne typen? : http://www.abcfritid.no/produkt/beavertail-sniper-deluxe-shadow-grass?c=kamuflasje

Link to comment
Share on other sites

Gaume, du er bare helt RÅ! :clap:

 

Skal prøve å ta deg litt igjen på onsdag :wink:

 

Her er det forøvrig godt med gås enda. Det er store bestander som ikke er helt klare for trekket enda, og gåsa har ikke begynt å flokke seg enda, så dette ser bra ut :D

Link to comment
Share on other sites

Takk takk alle sammen :)

 

Sitter igjen med samme følelse Ivorei, her kommer de kullvis inn enda. Ingen store flokker å se enda, så jeg tipper vi har noen dager med jakt enda.

 

JEg bruker også blinds når jeg jakter i innherredsområdene, men ikke her på smøla. I Innherred er åkerene så store at det er et must og bruke blinds.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man gjøre hvis folk begynner før jakta starter? det har vært tjyvjakt på grøtavær utfor harstad, 3 stk båter som har kjørt rundt holmer å skjær å skutt som bare f.. på gåsa. :evil: Nå er den ganske så gal gåsa, men regner med at den ville vært det når jakta starter uansett.. den 21! :evil:

 

Men selvfølgelig ganske irriterende for oss som er interessert i å kanskje klare å få skutt litt når jakta begynner.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjør dere det når dere ikke bruker blinds? Er det trær og buskvass som gjelder?

 

Jeg har ingen erfaring med å bruke blinds enda, men jeg har forstått det slik at det brukes på de store åkrene kortnebben og canadagåsa oppholder seg på. Kornåkrene i trøndelag er av litt andre kaliber enn hesjeslettene vi har på herøy og dønna.

Du MÅ derimot ikke ha blinds. Jeg vet iallefall at Ranger her inne har god erfaring med gåsejakt på kortnebbgås uten å bruke blinds. Jeg mener han brukte striesekk i sine glansdager som gåsejeger, men hør med han :wink:

 

Jeg skal investere i blinds, da jeg håper på en tur eller to til levanger for å prøve på kortnebben. Har også hørt rykter om gåseakt på byneset, det høres interresant ut :)

 

På de fleste slettene på herøy og dønna, kan man finne godt skjul i kanten. Man tror ofte at skjulet er godt nok så lenge man har noe å sitte bak, men det er likså viktig å være kamuflert ovenfra. Jeg kommer til å bruke blindsen på herøy også, i og med at den gir meg total skjul og det gir meg muligheten til å komme midt blandt lokkegjessene, noe som også gjør lokkinga mer naturtro. Jeg så at gåsa lette etter lyden i år.

 

EDIT: Gaume, gratulerer med fangst! Nå må du holde deg i ro et par dager om jeg skal ha et fnugg av sjangse å ta deg igjen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man gjøre hvis folk begynner før jakta starter? det har vært tjyvjakt på grøtavær utfor harstad, 3 stk båter som har kjørt rundt holmer å skjær å skutt som bare f.. på gåsa. :evil: Nå er den ganske så gal gåsa, men regner med at den ville vært det når jakta starter uansett.. den 21! :evil:

 

Men selvfølgelig ganske irriterende for oss som er interessert i å kanskje klare å få skutt litt når jakta begynner.

 

Jeg skjønner frustrasjonen din godt Kresto. Jeg skjønner også frustrasjonen til jegerne som er ute å skyter. At de skyter fra båt, er selvfølgelig uakseptabelt og feigt, men jeg har nesten forståelse for at de tjuvstarter jakta med de idiotiske jakttidene som er fastsatt på grågåsa.

 

I det nye høringsnotatet fra DN er det foreslått å forskyve jakta fra 10. august til 15. august til og med Rana og nordover. Jeg tror ikke DN vil at gåsa skal felles i det heletatt...

Link to comment
Share on other sites

Brukte strie ja, et stykke på ca 2,5x1,5 meter. Hadde (har liggende) flere varianter, som er spraylakkert i ulike kamofarger, slik at man kunne variere mellom korngul og skogsgrønn kamuflasje. Har en stappfull søppelsekk med slike strier liggende et sted. Doneres til den som gidder å hente. :wink:

 

Vi la oss midt ute på åkeren under strie og halm, med kikkehull, og høyre arm med hagla var utenfor stria langs med kroppen. Ryggsekken etc var hodepute. Slik lå vi behagelig oppå liggeunderlag, mellom eller like ved et par dusin bulvaner.

 

Dette er nesten gratis kamuflasje, og like effektivt som noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Helt unødvendig og nokså upraktisk tror jeg, Vømmøl. Kamuflasjen er nok bra, og greier man å sitte stille så funker det sikkert. Uansett hvor fancy man er kamuflert så reagerer gjess på bevegelse, de har et veldig bra syn som de bruker aktivt til å saumfare bakken med før de evt. lander. Ville ikke brukt penger på en sånn, kjøp heller strie på Felleskjøpet, under den kan du røre litt på deg. ;)

 

S.Arnesen: Det funker fint med vanlige jaktklær, om du finner noen busker å gjemme deg ved. Farger på klær og kamuflasje må gli inn med vegetasjonen, og man må som sagt sitte stille når gjessene kommer. Dekk til hender og ansikt, siden dette "lyser opp" og skremmer gjessene ved den minste bevegelse. Skal du sitte på berg i vannkanten så ville jeg feks brukt en jerven fjellduk i fjellkamuflasje.

 

Å dekke seg til med kamonett anbefaler jeg ikke, da dette er noe herk som henger seg opp i børsepiper, knapper osv. Kamonett er imidlertid kjekt hvis man kan sette opp det i forkant av busker og trær, som jeg har gjort i eksemplet under. Det er ikke lett å se kamonettet, langt mindre jegeren og de to stolsekkene som sitter bak det:

 

normal_bulvan.jpg

Link to comment
Share on other sites

Syns power hunter blindsen er perfekt til grågåsjakta her på fosen, den har såpass lav profil at

det går fint å kamuflere den selv på kortklipte åkrer. Er ikke bestanding jeg bruker blinds her heller,

det kommer lit an på vor gåsa sitter, noen åkrer er små og er greie å jakte ifra åkerkanten mens

de fleste åkrene er store og gåsa vill stort sett sitte midt utpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...