Jump to content

Gåsejakta 2011


IvoRei

Recommended Posts

Ny sesong, ny tråd :D

 

Etter et glimt av suksess med sillysocks lokkegjess vurderer jeg om dette skal investeres i. Kjerringa vil ha ny bolig og da blir det vel lite med penger til jaktutstyr. Skal uansett ha de vanlige 15 dagene på Herøy. Kjenner jeg gleder meg allerede. Jeg så forøvrig de første grågjessene på Frøya på mandag :D:D

 

Noen flere som har gjort observasjoner?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 490
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så ei enslig grågås på et jorde utenfor Bodø tidlig i forrige uke. I slutten av forrige uke så jeg 3 grågås som fløy over Stomyra i Bodø. I år skal jeg på gåsejakt. Utfordringa er å finne jaktterreng, var å forespurte hos en bonde i fjord høst men fikk NEI.

Link to comment
Share on other sites

så noen gjess lette fra et jorde her for et par dager siden. liten flokk på 6-7 stk. Fikk ikke sett hvilken type gjess, da jeg kjørte bil, og måtte ha øynene på veien. men tror kansje det var grågås.

 

hvortid er det man kan begynne å jakte gås som er "skadedyr" på dyrkamark osv?

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det ufornuftig at noen få jegere får ta ut skadegås kort tid før den ordinære jakta starter. Jeg tror dette fører til et mye lavere uttak under den ordinære jakta, siden gjess lett kan skremmes til å forlate området, og andre jegere ikke får beskattet disse. Bedre om skadefelling foregår på et tidligere tidspunkt på ikke-hekkende fugl.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det ufornuftig at noen få jegere får ta ut skadegås kort tid før den ordinære jakta starter. Jeg tror dette fører til et mye lavere uttak under den ordinære jakta, siden gjess lett kan skremmes til å forlate området, og andre jegere ikke får beskattet disse. Bedre om skadefelling foregår på et tidligere tidspunkt på ikke-hekkende fugl.

Om noen får jakte på plasser andre ikke får er det jo ikke noe minus det, da blir der jo en felling som ellers ikke ville ha blit. Og da blir de jo "skremt" til de som starter litt sener og de som hadde ubudne gjæster er glade jægern er fornøjd:) Jeg er for noen sterter før:)

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg også at en jakttid er en jakttid, og det skal mye til for å regulere denne perioden. Nå er situasjonen for grunneierne i dette området tydelig kritisk når det gjelder beiteskade på produktiv innmark. Vi som jakter der har på ingen måte oppfordret til tidligere jaktstart enn det som er fastsatt.

Når det gjelder "sky" gås så har jeg dessverre ingen erfaringer med dette. Det virker som om fjorden huser en umettelig flokk gås som ikke reiser før trekkene begynner på senhøsten. Det vi imidlertid ofte opplever er "skeptisk" gås til lokkefugl senere ut i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å lime inn (og justere) et innlegg jeg hadde fra forrige tråd, om gåsejakt/forvaltning på Smøla.

 

Det har vært en konstant økning i gåsebestanden på Smøla, de siste 15-20 år.

 

For 15-20 år siden, ble det iverksatt et prosjekt, som skulle bidra til å redusere bestanden, samt forlenge jaktsesongen.

Det kom en "jungel" av nye regler, retningsllinjer, årlige endringer i jakttider, reduksjon av jaktbare områder, kun innmarksjakt i starten, kun fra 04.00 - 11.00 på dagtid osv osv.

 

Bestanden er vel nå omtrent 3-dobblet, siden den gang, antallet jegere kraftig redusert, rekruttering av nye jegere på et minimum, elendig uttak i "jakt-sesongen", og et utmerket matvilt har fått redusert sin status, fra vilt, til "skadedyr". Det skytes nok snart like mye gås, som "skadegås" på våren, som det taes ut i jakta på tidlighøsten.

 

Kort sagt - en skal vel lete lenge etter en større "forsknings" og forvaltnings-fiasko. En slik forvaltnignspraksis hadde skapt furorie, i all annen forvaltning, f.eks hjortevilt.

--------------------

 

Tar man frem litt underbyggende statistikk fra SSB (som dessverre bare er fordelt på fylker), så sier den følgende.

 

Felt gås i Møre og romsdal:

1990 - 2720 stk

2009 - 2340 stk

 

Dette står selvsagt i grell kontrast til den økningen man har hatt i bestanden i samme periode.

 

I M&R har man ikke store beiteområder, som kornåkre etc. Da beiter gåsa kun gress og bær. DVS - Så snart gåsa blir jakta på, så drar den sørover, ved første anledning.

 

Konklusjonen min blir derfor relativt enkel.

 

1) Man opprettholder dagens forvaltning, men begynner å kalle en spade for en spade, og heller kalle den systematiske skadegåsskytinga på våren for vårjakt. Og/eller,

 

2) Man åpner den ordinære jakta, uten variable jaktdatoer, uten begrensninger på områder, uten klokkeslett osv, slik at jegerne har et tidspunkt å forholde seg til, og en reel mulighet for å redusere bestanden. Dersom bestandsreduksjon egentlig er forvaltningens målsetting, vel og merke....

 

3) Det er ikke noe hovedpoeng fra jegerne å begynne jakta i Juli, som de siste år. Poenget må være at gåsa blir fullt ut jaktbar, når jakta starter! 5.august er en fin dato der ute.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvit enig. Ser ingen vits i og ha fler tider pa samme dag, og man har jo sett mange forskjellige forsøkk på forvaltning som har en ting til felles, mye mer gås. Men hva er egentlig til grund for den litt seine jakt start på noe som man egentlig ønsker og ta utt mye mer av ? det skjønner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ny sesong, ny tråd :D

 

Etter et glimt av suksess med sillysocks lokkegjess vurderer jeg om dette skal investeres i. Kjerringa vil ha ny bolig og da blir det vel lite med penger til jaktutstyr. Skal uansett ha de vanlige 15 dagene på Herøy. Kjenner jeg gleder meg allerede. Jeg så forøvrig de første grågjessene på Frøya på mandag :D:D

 

Noen flere som har gjort observasjoner?

 

 

 

Sillosocks tror jeg absolutt er verdt pengene. Skal kjøpe et lite lass med slike i år.

Tenkte også å prøve ut "Goose Rags" fra Knutson Decoys. Koster 17$ for 50stk tror jeg. Må jo være verdt et forsøk i det minste.

 

Noen som har peiling på om man kan bruke Grågås lokkefløyte på Kortnebb?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har eller har hørt om noen erfaringer med denne elektroniske lokken?

 

Meget stiv pris, men hvis den har alle aktuelle lokkelyder er det jo nettopp dette jeg har ventet på i lang tid....

 

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=2627" target="_blank

Lån med deg en slik boks utafor butikken hvis du kan, sett den 100-200-500 meter unna og slå på lyden/lokken i den, for å sjekke at det ikke blir en for sped og tynn lyd. Det som høres imponerende bra ut når du har den i hånda eller på et bord innendørs kan bli for spinkelt når lyden skal bære utendørs over store avstander.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med flokker av forskjellige typer lokkegjess? Da tenker jeg på forskjellige arter.

 

Er det mulig å kjøre en god gammeldags "helgardering" med en flokk av både grågås, kortnebb og canada? Eller har dette ingenting for seg?

Er dette i det hele tatt nødvendig, eller kan man kanskje lokke ned canada og kortnebb på grågåsskall, og omvendt?

 

Ja, jeg tror dere skjønner hvor jeg vil;) Kjekt om man kan lure ned alt som måtte komme flyvende, og ikke bare en bestemt art.

 

Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Du kan lure ned det meste med én type bulvaner, det er min erfaring. Jeg har lokket ned både kanada, kortnebb og grågås på samme type bulvan mange ganger.

 

Fancy!

 

Med andre ord er det gode muligheter om man har en lokkefløyte for hver art, i tilfellet det skulle komme noen seilende forbi? Fryktet at det kanskje var slik at kortnebben blir skremt av en stor canada-bulvan, eller et canadagjess ikke gidder å slå seg ned med en gjeng små kortnebber, osv.

Men om gåsa tenker, "gås er gås, og mat er mat" er det jo null stress :D

Link to comment
Share on other sites

Kanadagåsa er dum, kortnebbgåsa er smart ut fra min erfaring... Vanskelig å lokke ned kortnebb på kanadabulvaner, men ikke omvendt. Hvis du skal bruke kortnebb/grågåsbulvaner sammen med kanadabulvaner har jeg hørt at de bør settes som en egen flokk litt på siden av resten. Dette ser jeg også på åkrene på innherred, kanadagåsa sitter sammen med de andre, men ofte for seg selv litt på siden.

Link to comment
Share on other sites

500 ++ kom akkurat flygende over Trondheim, langs E6, med stø kurs i rettning Stjørdal! Morsomt å se at gåsa benytter seg av samme rute nordover som bilistene :D

 

EDIT: Satan! Nå kom hovedfeltet :overrasket: Aldri sett så mye gjess i lufta samtidig. x antall tusen.

 

Gleeeeeeder meg til høsten :D

Link to comment
Share on other sites

Rikti det at noe gås var det selfølgelig, men ikke 63000 som det snakkes mye om, var en del jegere

som mente at fjoråret var et dårlig år med tanke på høsttrekket og at det var mindre gås nedom en tidligere

år. Men har i år set mere grågås her på fosen en på lenge så vi får se hvordan det blir til høsten, heldt svart

blir det garantert ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jakta på gås varer jo som utgangspunkt fra 10. august til 23. desember. Men hvor skal man lete for å finne ut om det er gitt dispensasjon til å jakte på fugl som skader innmark etc? Spesifikt lurer jeg på Østfold (Våler, Rygge, Råde og Sarpsborg) og Ringerike.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har søkt kommunen om skadefelling de to siste årene, og da får jeg skyte grågås og canadagås i april. Jeg søker på vegne av grunneier, sier litt om skaden de gjør på innmarka og hva jeg har gjort for å skremme de vekk før jeg søkte. (Avbøtende tiltak)

 

Blir ikke det helt store utbyttet, men jeg får da noen grågjess og gressengene blir betydelig spart.

Link to comment
Share on other sites

Var på skadebegrensningsjakt i helga. Ble 6 stk. på meg, 14 totalt. Så tydelig effekten, med mindre gås på de jordene vi skjøt mye på. Aberet er vel at det må legges jevnt trykk på disse plassene over lang tid for at det skal ha noen langtidseffekt.

 

Mulig det blir litt feil forum, men prøver likevel: Noen som har tips til andre gåse-retter enn gåsegryte?

 

Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...