Jump to content

Gåsejakta 2011


IvoRei

Recommended Posts

Har jaktet grågås morgen og ettermiddag mange dager nå. Er greit med gås her. Men gåsa vil da faan ikke lande. Har 16 beitere og en vokter. Gåsa kommer inn, flyr et par runder over lokkegåsa og drar videre. Sitter også med Greylag Hammer. I fjor var det noe helt annet. Samme lokkegåsa og samme plassene. Da kom det inn flokk etter flokk som landet. Hva kan det være??? :?:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 490
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hehe, velkommen til gåsejaktas frustrasjoner :winke1:

Gåsa lærer dessverre ekstremt kjapt, og de blir verre og verre å jakte på for hvert år som går. Flere jegere, mer jaktpress og gåsa lærer enda kjappere.

Jeg merker at de allerede har lært seg til å holde høyere høyde over jordene, de oppdager layoutblindsene som de totalt overså de første årene, og lokkefuglene må være bedre og bedre for hvert år som går.

Det er ikke tilfeldig at amerikanerne har utvikla hagleammunisjon for å skyte på 50-60 meters hold og mer, da særlig de gjessene som trekker langs trekkrutene der har blitt utrolig vanskelige å få ned på lokkefuglene.

 

Gåsejakt er en kontinuerlig konkurranse mellom gåsa og oss jegere. Vi utvikler nytt og bedre utstyr, gåsa lærer seg de nye triksene etterhvert, og vi må finne på nye ting. Frustrerende, men også ganske interessant syns jeg :)

Link to comment
Share on other sites

huff, punget ut med 425 for ei pakke med 10 stk. Riktignok magnumpatroner da! Nå må jeg treffe, hvis ikke blir det dyrt for en ungdom! xD selgeren ville selge meg noe remington magnum hevishot ellernoe. Det var visst det beste av det beste mente han, men da var prisen på 500 kr.... :o og da for 10 skudd....

Lenge leve blyforbudet :twisted:

 

Over 40 kr. skuddet burde nesten være å renge som brudd på menneskerettighetene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja, slik jeg ser det så er det ikke så dumt med dyre patroner til gåsejakta. Det vil forhindre endel tullete villmannsskyting, på for lange hold feks. Som jeg har sagt og erfart siden jeg begynte med gåsjakt på slutten av 1980-tallet; vent med å skyte til du ser øyet på gåsa.

 

Angående at gjess blir skeptiske til lokkefugler; det er like mye det at de er blitt skeptiske til den ÅKEREN de ble påskutt på, ikke nødvendigvis bulvanene. Bytt åker etter ei vellykka jaktøkt, eller se etter hvor gjessene lander på kveldsbeitet. Dit kommer de mest sannsynlig til å fly inn på morrasbeite også.

 

Enhver organisert jakt bør av den grunn tildele et jaktlag flere åkre å velge i.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha gåt lei av tome rypefjell på fosen, tok jeg en tur til etter gåsa i morrest, kjempevær

for gåsejakt og det ble da også to gråe med hjem, mye action med mange gåseflokker i lufta, selv

om de ikke ville gå ned for landing ble det en god jaktdag. Var bra trekk mellom kl 6.30 og fram til klokka

8.30 ble dødt etter det, men like greit og la åkeren få lit vile så jeg dro hjem i ni tia, så kanskje kan jeg

jakte igjen over helga på den åkern.

Link to comment
Share on other sites

Det varier sikert en del fra plass til plass stykkjunkeren, men jeg og to kompiser gjikk på et privatvald

den 10ende med to hunder og så kun to ryper, mandagen gjikk jeg etter skogsfuglen og så ei røy. Lit

bedre med luften fylt av gjess da ja, men har selfølgelig noen områder som åpner for rypa senere og der

har jeg set en del fugl. Lit of topic men dog,ellers er det iallefal mulighet for ei gåsesteik enda.

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Har aldri jaktet gås før, men har nå brått fått tilgang på et område i Tønsberg (stor hveteåker), og vært der og tittet litt. Så et par flokker med overflygende gjess i området. Spørsmålet er om det er bortkastet å kjøpe bulvaner nå, at det rett og slett er for sent, og at det er bedre å satse på neste år.. Noen som har noen formeninger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Hoved tyngden av grågås har nok sikkert dratt laaangt sør allerede, men kortnebben kommer sakte men sikkert til deg også nå :lol:

Sett flokker over Lofoten i hele dag, den største var sikkert 1000 til 2000 fugl i....nesten som en sky på himmelen. Men dem fløy høyt alle sammen, på tur rett sør.

Link to comment
Share on other sites

Første turen etter kortnebben idag, og 4 ble med hjem i sekken :D Helt sinnsykt med gås, de var absolutt overalt. Valgte dog å avslutte veldig tidlig, da jeg fant ut at jeg ikke orka å drasse med meg hjem en hel haug med gjess :lol: Er ikke så voldsomt opptatt av store tall... Jeg hadde i tillegg lagt meg i feil ende av lokkegjessene, så gåsa landa bestandig bak meg. Rimelig irriterende :oops:

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går, fant to unge grågås som beitet nede ved vannet, fikk felt den ene, skutt med 223, 62 grains fusion på 220 meter.

Begge fuglene fløy opp en meter og landet gjenn, ble usikker på om jeg hadde truffet, så tok ladegrep å skøyt et skudd til og da ble det kveld.

Har dere erfart at gåsa kan lette med et treff i maskinrommet? var vanskelig å si om det var to treff da jeg flådde den, fant ett inngangshull og utgangen var ut gjennom venstre bryst, men på en slik måte at det og kunne se ut som et streifskudd i nedkant på brystet

 

10yqwlv.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, har du mulighet for at begge deler kommer så så bland i vei men i forskjellige puljer er mitt tips.

Har fått inn en menggde grågås med kanada og grågås bulevaner delt i puljer. Samme med bare grågås bulevaner. Felles er at kanadagåsa kommer inn på skuddhold eller slår seg ned med bra kvalitet på bulevanene. Grågåsa pleier å sirkle mer og være vesentlig mer vrien

Link to comment
Share on other sites

Ha dere ut!, alle enslige trønderske gåsejegere uten kjærring, unger og med en fleksibel arbeidsgiver! Det blir ikke mere gås å se enn det som er her nå. Varer vel ut uka og litt til, før det dabber av. Det går an å jakte kortnebb langt ut i oktober, men det er nå de store hordene er her.

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur ut alene på morran i dag, ikke langt fra Verdal. Et fantastisk nordlys danset over himmelen da jeg satte meg i bilen litt før klokka fem, faktisk noe av det flotteste jeg har sett så langt sør. Klar himmel ble avløst av skikkelig "gåsevær" med regn og vind mens jeg rigget meg til på åkeren. Det ble til slutt 11 kortnebbgjess, de fleste av dem felt i løpet av 40 hektiske minutter mellom 07.00 og 07.40. Min morsomste gåsemorgen til nå :)

Link to comment
Share on other sites

Har jakta et par dager nå på Innherred. Har blitt 4 stk. så langt, 3 kortnebb og 1 Canada. Ikke det enorme tallet, men jeg er veldig fornøyd med opplevelsene så langt. Har opplevde action stort sett hver morgen, selv om det som sagt ikke har vært de store hordene. Det merkes at interessen for gåsejakt er kraftig oppadgående, og jaktpresset rundt Steinkjer er helt sinnssvakt. Spesielt i helga var det nesten ufattelig hvor mye jegere som var ute på områder man stort sett frekventerte alene for 3-4 år siden. Man merker dette godt på gåsa, som raskt trekker vekk fra de faste områdene. Regner nesten med at jaktpresset er like stort rundt Levanger/Verdal/Skogn.

 

Det har nå utviklet seg til en kamp mellom jegere å finne de beste åkrene....... Det handler derfor mye om å være heldig med å rekognoserele i rett område og snakke med bonden (evt. booke teigen der det er organisert jakt) før noen andre har vært der før :winke1:

 

Så får tiden vise hvor lenge kortnebbgåsa orker å raste i Trøndelag. Hvis interessen for gåsejakt bare øker og jaktpresset blir større og større, tror jeg fort vi kan få oppleve at kortnebben flyr forbi Trøndelag. Det finnes sikkert storer landbruksområder også lengre sør som de fort kan velge seg ut kommende år.....

Link to comment
Share on other sites

ble 22 canada på oss i helga. var ekstrem tåke, så grågåsa var veldig skeptisk! men enorme mengder med gås i østfold. mange vanskelige skudd muligheter og mye dårlig skyting. så skulle lett vært 10-12 gås til :) veldig bra opplevelse:)

 

Det er jaggu bra! regner med dere jakter sørover i fylket?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...