Jump to content

Gåsejakta 2011


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 490
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute i 5-tida i mårest, og plasserte meg litt på måfå på en åker. Jeg hadde noen passeringer, men ingen skuddsjangser. Det smalt jevnt fra andre steder, så jeg var tydeligvis på feil åker. Nå har jeg heller ikke noen lokkegås , så jeg er avhengig av lavtflyvende gås, eller en fristende åker som får de til å gå ned.

Lånte meg 28 lokkegås som jeg satte ut i gårkveld. Hadde trua i dag, men våknet kl 0500 til tåke og vindstille. Ut må man jo uansett vær, så jeg benket meg til på en åker ved uthaug.

 

Satt fra 05.15 til 09.30 før jeg ryddet opp lokkegåsa. Jeg har hverken sett eller hørt gås. Så det var det. :trist:

Var nok siste sjangse for meg på ørlandet i år.

Link to comment
Share on other sites

Er dette grågås dere snakker om på Ørlandet????

Å hva blir bedre om noen uker??........Her lengre nord regner jeg med at jakta snart er over. Er nok bare små flokker på 3--4 stk som man kan finne nå, resten er nok spredd for alle vinder å kansje på tur sørover også. Mulig det kan være disse som mellomlander lengre sør..........men da burde det jo egentlig kunne komme gås som har holdt til lengre nord hit da.....???

Forbanna gås, den skulle vært lik med stokkanden at den holdt seg her hele året :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er dette grågås dere snakker om på Ørlandet????

Å hva blir bedre om noen uker??.......

 

Er Grågåsa vi snakker om på Ørlandet ja. Blir som oftest ikke skikkelig fart i gåsejakta her før litt ut i september, når åkrene er tresket, og gåsa fra nord er kommet hit..:-) Mye gås har en rast her på tur sørover..

Link to comment
Share on other sites

Hørte et gåsetrekk i morges som fløy over stokkøya med retnig sørover, kunne ikke se de pga

tykk skodde. Skodde syns jeg forøvrig er dårlig jaktvær på gås, virker som de vegrer seg for

å komme opp på åkrene å beite og istedet blir liggende på sjøen eller på holmer når skodda

er tykk. Kan vel også være håp om at det kommer noen flokker med kortnebb neom ørlandet

, skøyt 3stk i fjord i en av nabokomunene men det var i sluten av september.

Link to comment
Share on other sites

Våknet av gåsa fredag, lørdag og søndag på ørlandet. Synd jeg ikke fikk tid til å jakte. Men det blir kommende helg. Kjenner folk som skjøt 10 og noen å 20 gås i helga. Rart du som var på uthaug ikke så noe.. Bor bare noen km ifra uthaug jeg. Å der hørte jeg gåsa hele tia :P Blir arti å teste ut nye lokkegåsa jeg kjøpte på storfangst :)

Link to comment
Share on other sites

skaut ei canadagås i sta.. :) tok ut magan osv, og hengte den opp. Den skal vell bli god da? Hvordan gjør folket det med gåsa etterpå?

 

Jeg opplevde villeste gåsejakta jeg har sett nå! :)mJeg kjørte båt ut i glomma, kjørte den godt inn i et krat og gikk bort til et lavere kratt og satte meg ned midt ute i glomma. Det fløy rundt 500 gås fram og tilbake der. Jeg bommet på 6 og traff ei. Tror nok at jeg siktet alt for langt bak på de 6 første. :( Men får prøve igjenn i morra! :)

Link to comment
Share on other sites

Sånn generelt så er tommelfingerregelen med gåsejakt at man bør komme seg ut på jakt med det samme jakta starter, slik forvaltningen er i dag. Særlig i populære områder. Unntaket er spesielle rasteområder, som for eksempel Ørlandet (grågås) og Innherred (kortnebbgås) hvor gjessene gjerne holder seg litt lenger. Man havner fort "attpå" hvis man planlegger å jakte flere uker etter jaktstart, men man kan jo ha flaks.

Link to comment
Share on other sites

Har fådt lov å jakte gås i nordtroms til helga. Er det for seint for gåsejakt der nå?

Ser at noe av gåsa hær i Tromsø er dratt.

Har ikke sett/hørt noe gåsetrekk over Solbergfjorden (mellom Finnsnes og Harstad) enda, så mulighetene er sikkert tilstede enda i nordtroms. Noen lokalt hekkende flokker i midtroms har enda ikke startet trekket.

Regner vel med at grågåsa snart samler seg i større flokker før trekket begynner, som regel i første uka av september. Men igjen er alt avhengig av været. Gåsa venter som regel på en passe sterk vind fra nord før den starter trekket. Blir den utsatt for sterkt jaktpress starter trekket før.

Noen år kommer det kortnebbgås over her i sept.. Og møter den da sterk vind fra sørlig retning i dette området kommer den ned her. Har til og med sett hvitkinngås, tundragås og sædgås under slike forhold, men det er veldig sjeldent.

Link to comment
Share on other sites

skaut ei canadagås i sta.. :) tok ut magan osv, og hengte den opp. Den skal vell bli god da? Hvordan gjør folket det med gåsa etterpå?

Syns det er best å flå gåsa i alle fall innen ett døgn etter at den er skutt. Som oftest flår jeg ut bare brystet. Skaff deg ei «metallsaks» for å klippe av vingebeinene innmed brystet.

Bruker «skav» av gåsebrystet i jeger/viltgryter.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste "taler".

 

Brystet er det eneste som jeg synes er interessant.

Lårene er jo bare full av trevler.

 

En voksen gås - gir 4 fine brystbiffer (deler hvert bryst i to).

Disse marineres 2-3 dager med en eller annen olje, div. krydder, løk og hva du finner av overskuddsmateriell i kjøleskapet.

 

Og jeg liker fuglebiffer gjennomstekt - i motsetning til biff av klaudyr.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da fik jeg også grågås, min første og er veldig stolt :smile:

Brukte Flambeau UV-malte lokkgås, bare 8 stk men både store og små flokke med gås kom forbi for at lande. Det var bare camouflagen og rutinen min som gjorde at jeg ikke fik mere.

Brukte gåselokk 1 gang: tydeligt at det IKKE var godt.

Link to comment
Share on other sites

De første kortnebbgjessene er allerede observert i Trøndelag :shock:

 

Dette er vel ca. 3 uker for tidlig....

Litt bekymringsfullt for meg som har planlagt jakt på kortnebben i normaltida mot slutten av september.

 

Krysser fingrene for at det bare er noen slengere som har rota seg nedover litt for tidlig..

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noen grunn til bekymring vedrørende ankomsttidsunktet til kortnebbgåsa. Hvis det virkelig er kortnebb som er observert, så er det nok bare noen som er ekstra tidlige. Det store inrrykket kommer nok til vanlig tid :)

 

Er forøvrig knallklar til gåsa kommer! :D Nettopp bestilt meg en 12 pk med kortnebbgås FUD`s og en slik liggende kamuflasje :D

Link to comment
Share on other sites

Kor på jæren var dette? Har fått rapporter frå andre om at det var mykje fugl for ei vekes tid sidan, sko ikkje tru dei hadde reist så langt ennå. Dette var i nærheten av horpestadvatnet.

 

Dette var ute på obrestad, Nærbø. Helt ute med kysten. Pleier normalt vær ganske mange, store trekk over der. Men første dagen vi kommer med fullt utstyr treffer vi ikke en eneste fugl :)

 

Dagen etter treffer jeg 4 trekk på vei til jobb på forus ;\

Link to comment
Share on other sites

Etter tilsammen fem gjess på tre turer (litt vel ivrige nå i starten, så vi har jaktet et par åkrer mest for å prøve, selv om det har vært lite fugl der) ble det endelig fullklaff i dag. Fant en åker i går som ligger litt gjemt, hvor det satt flere hundre grågjess både på morgenen og kvelden. Hadde skikkelig trua da vi var på plass i halv fem-tida, men ble litt skuffet da det en time senere dukket opp tre karer til i samme ærend. Etter litt om og men ble vi enige om å slå oss sammen. Seks jegere er lang i overkant etter min smak, men vi fikk i til gjengjeld spleisa i hop en solid flokk med lokkegjess. Trekket kom veldig seint i gang, men det ble et par spennende timer da det endelig tok til. Opptellingen viste 3 kanadagjess og 21 av de grå :)

Link to comment
Share on other sites

Grågåsa er i ferd med å forlate Finnmark, flere steder har den dratt.

Bare nok en påminnelse om hvor latterlig det er med jaktidene her oppe. Helt sinnsykt at jakta ikke starter før 21. august mens den starter halvannen uke før lengre sør. :twisted:

 

Så da er det bare å begynne å glede seg til jakt på kortnebbgåsa på Innherred om drøyt to uker :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere har hatt gås å jakta på fra 21 august og frem til nå skal dere ikke klage!

 

På Smøla der jeg jakter er det jaktstart 1.august, og allerede 10. august var det meste borte.

 

Forresten bra med grågås på levanger og steinkjer nå, men får desverre ikke jakta før om 14 dager.

Link to comment
Share on other sites

Da datt årets første gås for min del, og faktisk min første grågås :) Det var gås rundt oss på alle kanter, men de var dessverre særdeles skeptiske til å komme ned. Ikke vet vi hva som ikke stemte. Men feilplassering med en 150 meter, litt lite lokkegjess og jaktsky fugl får nok ta en del av skylden.

 

Satser på bedre suksess utover i september :)

 

_MG_4194.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ca 1000 grågås observert i Tønsberg lørdag kl 0930. Gjessene beitet på strekningen mellom jordet ved siste rundkjøring og autopass gjennomkjøringen. Tvilsomt om noen jakter her pga hestebonde og riksvei ! Men det finnes da jorder rundt...

 

Har prøvd å spørre "greven" om jakt, der er jo han som eier det meste i det området. Han hadde ikke åpnet for jegere utenfra, kun ansatte og gode venner for lov til å jakte der. Sjøfugljakta har jo startet, bør være mulig å knipe noen på øyene...

Link to comment
Share on other sites

huff, punget ut med 425 for ei pakke med 10 stk. Riktignok magnumpatroner da! Nå må jeg treffe, hvis ikke blir det dyrt for en ungdom! xD selgeren ville selge meg noe remington magnum hevishot ellernoe. Det var visst det beste av det beste mente han, men da var prisen på 500 kr.... :o og da for 10 skudd....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...