Jump to content

Gåsejakta 2011


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 490
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Studerer i Trondeim, og har vært på duejakt noen turer på Byneset og sett store mengder med gås.

Er det noen som jakter der? Eventuellt noen som vet om det finnes noen plass man kan låne lokkegjess, slik jeg mener Steinkjer tilbyr? 200,- pr-. gås blir liiiiitt tøfft for en fattig student :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig klaff i går morges. 5 kortnebbgjess ble fasiten etter flere fantastiske opplevelser.

Jaktpresset på Innherred har avtatt noe, og det ble litt enklere å få sikret seg en åker hvor gåsa satt kvelden før. Men tipper det blir fullt trøkk med jegere igjen i helga.

 

img3470h.jpg

 

Når det gjelder lokkefugler, så vil jeg på det sterkeste anbefale sillosocks. Jeg benytter 50 stk. av disse, typen pinkfoot/greylag som er veldig lik kortnebbgåsa. Fordelen med disse er først og fremst at de er veldig lette og man kan pakke dem flate. De beveger også på seg i et minste vinddrag noe som gjør dem enda mer realistiske.

 

Jeg bærer med meg alle lokkefuglene + blindsen min på én tur ned på åkeren. Jeg jakter mye alene, så det er en soleklar fordel. De er også meget hendige med tanke på transport. De tar liten plass i bilen i forhold til helfigurer. Har tidligere jaktet med 3 dusin Canada-skall, og måtte ha et SVÆRT bærenett for å få dem med meg..... Tar hele bagasjerommet i stasjonsvogna også :lol:

 

Usikker på om man får kjøpt disse i Norge, jeg kjøpte dem i England, og betalte £6 pund pr. stykk (Ca. 54 kroner med dagens kurs). Men så kommer selvsagt 25% moms og frakt i tillegg. Men uansett er det billigere enn 200,- pr. stykk, noe jeg anser som blodpris.

Link:

http://www.ukshootwarehouse.com/shop/SILLOSOCKS/Wildfowl+Sillosocks/Pink+Foot%25252FGrey+Lag+Goose+Feeding+Sillosocks.html

http://www.ukshootwarehouse.com/shop/SILLOSOCKS/Wildfowl+Sillosocks/Pink+Foot%25252FGrey+Lag+Goose+Sentry+Sillosocks.html

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat inn etter årets klart beste gåsemorgen. Vi var fire kamerater som jaktet sammen på en åker i nærheten av Verdal, hvor det satt bra med kortnebbgås i går kveld. I dag var det dødt usedvanlig lenge, og jeg tror klokka var passert 08.00 før de første gjessene viste seg. Deretter kom det fugl jevnlig, men akkurat så puljevis og med så lange mellomrom at skytinga ikke skremte neste flokk. Endte opp på 39 kortnebb, og kunne hatt flere, om det ikke var for at vi fikk et par sjanser spolert.

 

Midt i en skikkelig gåseperiode virker gåsa med ett usedvanlig skeptisk, kaster seg brått til værs og stikker av. Plutselig hører vi "Can I take a picture?" 4 meter unna oss. Vi popper opp av blindsa, og ser til vår forundring ei utenlandsk dame som står i kåpe og shorts midt blant lokkegåsa, med kikkert om halsen og kamera skuddklart i duskregnet :shock: En av de snodigste opplevelsene vi har hatt i jaktsammenheng... Etter litt masing om at vi heller burde kjøpe maten vår i butikken, trakk hun seg omsider unna.

Link to comment
Share on other sites

uff....sitter 2-300 gås på ei mark her,hvor jeg har lov å jakte....fint å være alenepappa i slike stunder,når gåsa først lander her....ikke det at man skal klage på papparollen,men litt surt at gåsa skulle lande slik at jeg ser det.....

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

I går begynte Canadagåsa endelig og sette seg ned på jordene her, pga sen innhøsting har dette drøyd litt lengre enn vanlig og jeg så mørkt på noe gås før elgjakta. Prøvd meg en tur i går med en ganske lang og spennende snikjakt(Jeg jakter med rifle) da jeg var på skuddhold var det blitt så mørkt att jeg hadde problemer med og se gåsa(hjelper ikke med en lite velykket øye operasjon heller) så da ble det ikke noe skudd.

 

I dag kom det en ny sjans med bedre lys å skudde satt:) Gåsa ble skutt på 150m med 6.5x55 Norma nosler ballistic tip, ett lite prøveprosjekt den kula da jeg ikke har vært helt fornøyd med kanll og fall faktoren til Norma JaktMatch. Ble derfor ekstra viktig og plassere skuddet på riktig sted vis det sku bli noe kjøtt. Siktet på halsgropa og skudde satt der det skulle, gåsa døde i smellen og null kjøtt ødeleggelse så dette ga mersmak!

 

Storkoser meg med snikjakta på gås!

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg ut en tur i morgen med 18 nyinnkjøpte kortnebbgås FUDs. Har noen grågås og noen kanadagås fra før men det er stort sett bare kortnebbgås i området her nå (Innherred). Er det noen av dere som har erfaring med å blande lokkegjessene?

 

Blir spennende å se om vi kan få ned noen fugler...

Link to comment
Share on other sites

ok, si det er jaktmatch 308! hvor mye faller den fra 150-300 meter??? :S noen som har en anelse? bare sånn ca.

 

Dette er vel ikke rett tråd for spørsmålet men her er det jeg fant ved ett googl søk, Norma som har lagt det ut. Denne er tydelig vis skrudd inn på 200m men du klarer vel få til ett sånn ca svar på spørsmålet ditt da?

 

 

.308 Win:

Kulebane 100m 7,0 cm

Kulebane 200m 0 cm

Kulebane 300m -28,3 cm

 

Vet norma har en veldig fin katalog der all data for alle kulene de har ligger.

 

Mvh

Aannerud

 

 

http://www.jegeren.com/ammunisjon/Norma ... tmatch.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Mye Svalbard-gås i lufta i Harstad området i helga, men selvfølgelig var alt på trekk mot Vesterålen.

 

Hadde en morsom opplevelse natt til lørdag rundt kl 2.. En stor flokk gås rett over hustakene! Etter å ha stått å gapt i et par minutter kom jeg plutselig på at gåselokken lå inne i gangen, men da var fugen fløyet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
"Endte opp på 39 kortnebb, og kunne hatt flere, om det ikke var for at vi fikk et par sjanser spolert."

 

Er fantastisk :)

 

Selv - så har jeg en tragisk hjortejakt osv. :(

 

Knall - at ting fungerer.

 

Dette var en flott morgen Shadob! Du skulle testa dette.

 

Blir det noe hjort?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Du kan koke kraft på skrotten og bruke kjøttet fra lår, vinger og rygg til kjøtt suppe. Knallgodt! Ellers går det fint å bruke det som reveåte, bortsett fra at reven stikker av med åtet ditt da.

 

Også en ting jeg lurer på... Vil 220 swift fungere bra på gås, eller vil den rive filler av hele greia? Har fått godkjent rifla til farfar nå, og den går så og si i vater ut til 300 meter! xD

Link to comment
Share on other sites

Også en ting jeg lurer på... Vil 220 swift fungere bra på gås, eller vil den rive filler av hele greia? Har fått godkjent rifla til farfar nå, og den går så og si i vater ut til 300 meter! xD

Jeg har skutt noen grågjess med 223 og 35 og 40 grains v-max ca 1100 mps. Skuddene har vært lagt sånn at jeg unngår brystfiletene. Har hatt knall og fall og veldig lite ødelagt kjøtt. Brystfiletene ligger jo under "boxen" (den harde kassa) som skjelettet utgjør. Med disse lette varmintkulene har ikke fragmentene av kula gått ut under maskinrommet, men det har vært grisete inni hjerte lungeregion. Har også skutt lave halsskudd/overgang hals kropp og da har også filetene vært spart.

Så med riktig skuddplassering har jeg hatt bra hell med .22 kuler i høy hastighet. Aldri gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig ei gås, jèg også... Av den kanadiske sorten. Fikk se 4 stk som satt på jordet (ganske nær der Kammerts Kjell Olav trådde sine barnesko) da jeg reiste hjem fra rådyrjakt i dag. 2 kalde grader og pøsregn. 50m kryping i halmstubb så var det gjort. Ikke den beste kvaliteten på bildet men...

Man tager hva man haver.. Og i dag var det Rem 700 VLSF .308w som gjorde jobben.

Bilde0220.jpg

 

Så.. Hva smaker dette? Jeg har spist det meste av vilt. Til og med ekorn, eller "Grænn-bjønn" som det også kalles. Men gås har jeg aldri prøvd. Jeg liker svært dårlig å skyte dyr jeg selv ikke spiser, så jeg krysser fingra.

Jeg har hørt at det er viktig å "maga" fugelen med en gang, ellers så anbefales det like mye forskjellig som det finnes kokker og jegre..

Har dere noe gode oppskrifter???

Link to comment
Share on other sites

Regner ikke med du skal ha alle disse børsene med deg på gåsejakten :winke1:

Selv ville jeg gått for 222 eller 223 med stålmantel (helmantel)

Om du er en jæ...l til å treffe, funker det veldig bra med w-max. Men da bør du treffe hode eller hals, ellers er du like fri for gås som du var før du dro på jakt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Regner ikke med du skal ha alle disse børsene med deg på gåsejakten :winke1:

Selv ville jeg gått for 222 eller 223 med stålmantel (helmantel)

Om du er en jæ...l til å treffe, funker det veldig bra med w-max. Men da bør du treffe hode eller hals, ellers er du like fri for gås som du var før du dro på jakt :lol:

 

Har brukt 223 og v-max til gåsejakt med gode resultater, skyter midt i dyret 5cm bak brystfileene har ikke fått noe skade på brystfileen ennda. Rett ned i smellen å en har komt seg 5m

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt noen grågås med rifla i år jeg også, kal 6,5*55 med norma jaktmatch viste seg å funke

veldig godt på de gjessene jeg skøyt. Ellers ble det et bra år med mye grågås på fosen, det startet

treigt ved jakstart 26 juli men det ble straks bedre ettersom det kom inn mer gås fra myting samtidig

som kornet ble trøsket.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...