Jump to content

Gåsejakta 2011


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 490
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hello! vi har vært ute 2 ganger nå, ett kvelds trekk og ett morgen trekk!

 

alle mann har layout blinds, vi bruker ca. 70 lokkefugl. grågås! og fløyter.

 

store mengder med fugl i området. men flokkene virker ikke interesserte i det hele tatt:(

 

skjønner ikke hva som kan være feil? noen som har noen tips?

 

Det trenger ikke være noe som er feil, det er bare det at vis gåsa har bestemt seg

for å dra til et annet jorde så er de så bestemte at det skal mye til for å lokke dem

ned. Gås på trekk i sas høyde er det bare å gleme, det er derfor viktig å rekognosere

kvelden i forveien vor gåsa sitter og sette seg akuratt der.Det kan likevel slå feil men

sjansen for at gåsa kommer tilbake til der den sat kvelden før er stor.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar! men jeg er klar over det at den har "bestemt" seg for ett sted den skal til osv. men det flyr gås i 40-50 meters høyde! helt i nærheten av oss, men de reagerer ikke på 70lokkefugl og graylag hammer fløyta:( synes det er rart at ikke enkel fugl eller små flokker ikke i det hele tatt kommer på skudd hold! har du noen evt. tegninger eller forslag på oppsett av 60-70 lokkefugl?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal tenke så mye på oppsetet av lokkefugl annet en at det bør være god plass til

gåsa og lande. Bruker selv rundt 30 lokkefugler på det meste, alt ettersom vor mye gås det er

i området jeg jakter. Har lit tro på gaume sitt oppset med familiegrupper som han beskriver lengre

opp på siden, tror iallefal det er lurt å ikke klumpe lokkefuglene for tett sammen. En annen faktor

er selve blindsen, har brukt blinds på både korn og gress og ser at den funker best på kornet og

på åkre vor gresset er noenlunde høyt. På korte gressåkre blir det uansett en forhøyning som gåsa

av og til er skeptisk til.

Link to comment
Share on other sites

jeg sjønner, takk for god tilbake melding. litt vanskelig å ikke sette de for tett hvis man skal ha lokkefuglene innen for skudd hold også. hmm. ja, familie grupper skal jeg prøve neste gang. har du noen formening om hvor mange som bør stå på vakt? hørt litt forskjellig c.

 

ja, det er ikke lett å gjømme blindsen. mye jobb som skal til! har du jaktet noe særlig med canada gås? er det noe helt noe annet enn grågås? reiser til sverie til helga for å jakte canada gås:)

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som gjør at det ikke anbefales? Jeg har nemlig fått inn gås på dette 12 av hver, men de store flokkene ville ikke ned (trodde det hadde med antallet lokkegås å gjøre). Vi fikk ca 2-4 gjess pr tur med dette. Blir gåsa mistenksom av blandingsflokker med lokkegjess? Har vel også til gode å se gåseflokker med begge artene...

Link to comment
Share on other sites

Hei birdie du får ha lyke til med canadagåsa i sverige, hører gjærne hvordan det gjikk, sån generelt

er vel Grågåsa den skyeste gåsa å jakte på med kortnebb som nr to og canadagås som nr 3.Enig i at det

er lit vanskelig å ikke sette 70 lokkegjess for tet, men hovedsaken er at det blir nok plass i midten til at

gåsa vil lande. Men sån ut ifra det du beskriver med gås som snur på 40-50 mtr så har jeg egentlig mest

tru på at det er blindsene den er skeptisk på men det er bare noe jeg tror.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde en tabbe da jeg lot 28 skall stå ute over natta. Skulle jakte morran etter så det var jo praktisk. Trodde jeg... :? Morran etter så kom gjessa og på 50 meter bråsnudde de og nærmest lo av meg. -Hmmmmm... tenkte jeg, og kikka opp på skallene. Joda, de stod og blinka i morgenduggen. Måtte ta et håndkle å tørke godt av de, men det hjalp ikke så veldig. Så ut som de var sprayet med klarlakk. :lol:

 

En kveld før skjedde samme avvisningen, de svinget unna på 50 meter. Så åpnet jeg U-en til 25 meter bakerst og da kom de inn. Mye som skal læres/erfares i starten.

Link to comment
Share on other sites

hei fosen:) jess, det blir 4 trekk i sverige. så vi får se hvordan det går:) er jo mengder med fugl der borte, så det står på fløyter og camo! holder deg oppdatert jeg.

 

ja, jeg har hørt at canada er mye enklere å lure enn grågåsa, så det skal bli artig å prøve!

 

ja, jeg tror også det er camoen, som ikke er helt 100. skal bli deilig å finne feilen hvertfall:)

 

hvor bred bør åpningen være da? har du noen ide? 25 meter kansje? i sverige har vi 100canada gås og skal ta med 70 grågås for å bare spe på litt hvis det trengs:)

 

hvem fløyter bruker du på grågåsa fosen?

Link to comment
Share on other sites

Kanadagås er helt klart den som er enklest å lure. Mulig jeg sa feil tidligere, men mente at man ikke bør bruke kanadagås bulvaner på grågåsjakt. Har opplevd mange ganger at grågåsa er redd disse lokkene.

Mens omvendt vei funker. HAr flere ganger vært på grågåsjakt, med grågås bulvaner og fått inn kanadagås lett som fy. De er bare dumme!

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen birdie, jeg bruker som mange andre her inne greylag hammer gåselokk til grågåsa men har også

en glg 16 som jeg syns er en enkel og god lokk, men når man kan greylag hammeren er den best. Var en

lengre opp som var inne på dette med skinn fra lokkefugl, det kan og være en faktor vis det er solskinn,

også blink fra børsa kan være en faktor som kan skremme gåsa. Når det gjelder åpningen på uen ved

oppset av lokkegås tror jeg 25 mtr er minimum, men det gjelder vel å prøve seg fram med forskjellige

oppset til man blir fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

hello fosen. Jeg har 3 grågås fløyter jeg, en faulks grågås. fikk ned litt i fjor med den, men veldig slitsom å bruke. så har jeg en dj call jeg også. men til pinkfooted goose. kjøpte den på villmarks messa i oslo i fjor. de skrøt veldig at den funka til grågås. men den har ikke funket for meg:( men veldig lett å bruke da. så har jeg graylag hammer. jeg synes den er veldig vanskelig å lære seg. selv om jeg har ulf linderot filmen. og prøver å prøver å trene etter det de sier der:( hoho. noen tips til å lære seg den?

 

skinn fra lokkefugl er jeg fult klar over. men jeg bruker jo 70 nra fud grågås. de er jo uv malt osv. så skal jo ikke være noe skinn i dem? :P har bare vært 3 cm av pipa som har vært uten for blindsen, men skal gå i innkjøp av sånn selvklebende camo teip nå.

 

da har nok åpningen på lokkefugla mine vært litt trang:S så skal prøve å lage skikkelig god åpning neste gang:)

 

har det blitt noe særlig fangst på deg enda ell?

Link to comment
Share on other sites

Ja greylag hammeren krever mye trening før man blir fornøyd, har selv trent med den i 2år og er nå

rimelig fornøyd med den. Men dj grågås lokken er mye enklere så den kan jeg anbefalle, har blit brukbart

med fangst, jeg å en kompis skjøt 12 første morgenen vi var ute og har ellers skutt en del fugl så jeg er

godt fornøyd med sesongen så langt. Fikk en bomtur vor jeg opplevde det samme som du, fugl som suser

rundt blindsen men som ikke vil sette seg, måte sette ut lokkefuglene i hu og hast da trekket begynte tidligere

en jeg forventa noe som førte til at de ble satt for tett. Dagen etter dro jeg ut tidligere og spredde lokkefuglene

mere, da landet gåsa tett ved lokkisene så det er lite som skal til. Fuds fuglene syns jeg er geniale, de gjir ikke

blink og er lete å transportere + at de ser veldig ekte ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også Graylag Hammer - og har trent mye med den. Det jeg har funnet ut funker (for meg) er å holde veldig hardt rundt lokken. Mao slipper det kun luft ut under pekefinger samt et lite hull i enden av grepet. Slik oppnår jeg lettere back-pressure og klarer lettere å knurre ut en lokk. Da kan jeg også blåse med langt midre trykk og det er lettere å holde et konstant "knurr". Jeg har "tunet" min litt - men som beskrevet tidligere vil ikke min lokk høyt nok til å klare de høyfrekvente skrikene til Grågåsa så etter et par kjappe hail calls for oppmerksomhet prøver jeg å komsentrere meg om lavmelt kalling om gjessene er i høreavstand for det. Jeg er middelmådig fornøyd med min GH, men kompisen sin som er tunet riktig fra produksjon lyder langt bedre.

Jeg har ikke mange jorder å boltre meg på så jeg må fortrinnsvis lokke gjessene nærme og skyte dem som overflygere. Det jeg har lært i det siste er at jeg ikke slår opp blinden min for å få lavest mulig profil. For meg er bruk av blind et tveegget sverd, gåsa ser ikke meg men jeg ser ofte heller ikke den, og det kan være frustrerende (når er den på skuddhold?). Allikevel er fordelen av å kunne ligge i "bakhold" midt på jordet stor i forhold til å bruke kantene. Jeg bruker forøvrig en finisher. Nå er det bare kort stubb på åkeren "min", og jeg har derfor funnet en kant med litt høydeforskjell der jeg legger blinden i - midt ute på stubbåkeren. Derettter er jeg veldig omhyggelig med å kamuflere den godt med masse gress for å få den til å forsvinne mest mulig. Det har utgjort en forskjell. Om jeg skulle handlet utstyr i dag hadde jeg kanskje valgt en god Gilliesuit i stedenfor blind. Bruker 42 bulvaner - 36 skall med skru på hoder samt 6 fully flocked GHG Elite Specklebelly (Tundragås), alt kjøpt i USA. Angrer veldig på at jeg ikke kjøpte flere hele flocked bulvaner - de er suverent mye bedre enn skallene men dessverre koster de skjorta her. Har også et par dusin Canada skall, men disse er så dårlige at jeg mener Grågåsa styrer unna. Bruker også U/V/J formasjon mot vinden og prøver å ha minst en m mellom bulvanene, helst mer. De beste fullbody bulvanene prøver jeg å plassere slik at de synes godt når gåse kommer inn i "finising zone".

 

 

Et råd jeg vil gi er at har du tilgang til en god appoprtør - så ta den med slik at du har den tilgjengelig. Gåsa er en mester i å stikke seg vekk og i år som i fjor har jeg tapt felt gås. I tillegg til at det er surt i seg selv å miste gåsa plager det meg lenge etterpå å tenke på skadeskutt vilt som jeg er årsak til. Jeg er for ordens skyld omhyggelig med riktig skuddhold, men noen ganger får man dessverre dårlige treff. Jeg bruker i dag Wingmaster 3,5 'BB mot Black Cloud 3,5' BB tidligere, men gode treff (hode/hals) og skuddhold er overlegent ammunisjon.

Lindroth nevner i filmen sin at det er vanskelig å få trekkende gjess til å lande om du sitter på et "overflygningsjorde". Det er også min erfaring og har misset noen sjanser i håp om at de skal lande. Noen andre som har erfaring med dette? Vil jo helst de skal komme for landing, men etter mye venting er jeg redd de skal fly og tar de nå mer og mer under sirklingen. Hvilken avstand bruker dere mellom bulvanene?

 

Forøvrig verdt å nevne at der jeg jakter er morrasjakta overlegen kveldsjakta som jeg ikke gidder lenger. Da kommer gåsa kun inn for landing på vannet, og jeg ser langt færre gjess enn om morgenen. Og i striregn (som skal være bra jaktvær) trekker gåsa 30 cm over vannet og ikke over åkeren der jeg jakter. I tillegg er den mot normalt helt stille slik at jeg ikke oppdager den før det er for sent. Men dette varierer sikkert fra terreng til terreng? Jeg har det uansett triveligere på gåsetrekk når det er opphold. Blå himmel er gir ofte flotte naturopplevelser, men foretrekker lavt skydekke og opphold for trivsel og god jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er ”ny” i dette forumet og hilser til alle gåsejegere her :)

 

Er det noen som kan tipse om hvor man får kjøpt DJ- GLG-16 gåselokk på nett?

Dette er en lokk jeg har veldig lyst å prøve. Finner ikke denne lokken på nett i Norge.

 

Har en Greylag Hammer og en Faulks PL-22(nylig) fra før.

Må si meg helt enig med ”ivarmask” i at mitt eksemplar av GH sliter jeg litt med, men trenger selvfølgelig mye mer trening osv.

 

Takker for alle tips . . .

Link to comment
Share on other sites

Noen som har ferske nyheter om antall gås på ørlandet?
Har jevnlig kontakt med folk på ørlandet, og regner med å få høre når det kommer mye gås. Jeg har prøvd å få tak i en kompis som jakter gås, men han tok ikke telefonen.

 

Kommer tilbake med mer info når jeg får svar.

 

Edit: Hmm... Han har vist reist til syden. Skal uansett informere når jeg hører om noe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er ”ny” i dette forumet og hilser til alle gåsejegere her :)

 

Er det noen som kan tipse om hvor man får kjøpt DJ- GLG-16 gåselokk på nett?

Dette er en lokk jeg har veldig lyst å prøve. Finner ikke denne lokken på nett i Norge.

 

Har en Greylag Hammer og en Faulks PL-22(nylig) fra før.

Må si meg helt enig med ”ivarmask” i at mitt eksemplar av GH sliter jeg litt med, men trenger selvfølgelig mye mer trening osv.

 

Takker for alle tips . . .

 

Hei, kjøpte min glg 16 ifra andersen jagt grej , men mener jeg har sett den på en norsk side også, den lokken er iallefal enkel

i bruk og har funket bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med bruk av lokkegjess på andre steder enn dyrket mark/åkre?

Tenker da f.eks. ute på holmer og langs strender/fjæra hvor gås ofte sitter?

 

Jeg har kun erfaring med lokkegjess på åkre (kortnebb), men det bør vel være mulig å bruke lokkegjess også i andre terrengtyper?

Link to comment
Share on other sites

Registrerer at det er stor misnøye med at man må betale for å jakte gås på Skogn.

 

Betalingen for å jakte gås går i første rekke til å organisere jakta - jakt blir organisert til beste for jegerne, grunneierne og beboerne. Det er ingen tvil om at det er for mange gåsejegere i forhold til fornuftig jakt. Fornuftig jakt i dette tillfellet er å ta ut mest mulig gås. Vi ønsker som grunneierlag å legge til rette for en rimelig jakt, men som er trygg og effektiv for jegerne. For å oppnå dette bruker vi prinsippet om adaptiv jakt, og er koblet opp mot to forskningsprosjekter - blandt annet GOOSEHUNT.

 

Onsdag åpner webportalen gaaslevanger.no - her kan prinsippene leses.

 

At organisering er nødvendig er hevet over en hver tvil, her må vi som jegere også ta vår del av skylda. Krangling på jaktfeltene, unødvendig skremming av gåsa, halm som flyttes mellom åkrene, forsøpling og lite hensynstaken til innbyggerne er ikke den måten vi som jegere får et positivt omdømme.

 

Vi som grunneierlag ønsker alle velkommen til gåsejakt i Levanger, etter det systemet vi har lagt opp til. Opplæringsjakt vil bli prioritert, fra både skoler og JFF.

mvh

 

Lars Waade

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri jaktet gås på innhered så vil ikke komentere reglene og oppleget der, men har lyst til

å få si noe om kortpriser på gåsejakt. Jeg mener at noen plasser tar bøndene blod priser for jakt på et

vilt som forvolder de skadder for store summer, samtidig er det ingen som sytter så mye som bøndene

gjør når det gjelder dette. De får i tilleg erstatning for skadene, så da syns jeg det blir feil med flere hundre

kroner for et døgnkort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med å betale for å jakte gås på de beste plassene, men når organiseringa ikke funker slik som den skal så blir det waste of money. Ordningen på skogn er vell i prinsippet en bra ordning, men når det kommer til telefonbestilling av åkrene så er det helt bak mål.

 

Har hørt at mange ringer på sekundet angitt tidspunkt for å holde av en åker hvor man har sett mye gås, men får bare høre at de åkrene er opptatte. Enten er det grunneiere selv som holder av åkeren, ellers er det de som er med på å organisere jakta. Det holder ikke mål når det er mange som betaler for å jakte der.

 

Jeg kan f.eks ikke leie ut hjortvaldet mitt, for så å komme å si at jeg skal jakte dage etter jeg har sett mye hjort.

 

Utenom dette så mener jeg at organisering er et meget viktig tiltak, da jakta i levanger områdene har vært helt texas. Alt for mange jegere, langholds skyting, skadet fugl, skudd mot vei, osv osv... Og ikke minst et jaktpress som gjør at gåsa trekker direkte over innherred. Håper organiseringa får bukt på dette.

Link to comment
Share on other sites

Ang innlegget til Gåslevanger om jakt på Skogn.

Først må jeg gi dere skryt for samkjøring av gåsejakten. Når det er sagt er jeg helt enig med innleggene til Gåsejegern fra Fosen og Gaume.

Vet ikke helt om du har forstått misnøyen til mange jegere GåsLevanger. Det er vel ingen jegere som synes det er urimelig å betale for et jaktkort, men til gåsejakt bør kortene være til en rimelig penge. Gåsa er jo tross alt blitt et skadedyr, og jegerne gjør jo også en "jobb" for bøndene ved å holde gåsen unna jorder og kontrollere bestanden. Da synes jeg det er rimelig at man ikke må betale "skjorta". Til sammenlikning selges jo predatorkort på rev, kråke og ravn til svært lave priser i større og større grad rundt omkring.

Nå er det vel heller ikke bare jaktpris men også utformingen på regelverket mange misliker på Skogn. Dette blir ekstra tydelig med prisen i bunn. Vis man først skal betale så stive priser for gåsejakt synes jeg det også er rimelig at man får et produkt med viss kvalitet. Med det infløkte regelverket som har vært på Skogn synes jeg ikke man får det. Jakten blir jo svært begrenset og man kan jo risikere å ikke få jaktet i det hele tatt tross kjøp av kort! Regelverk for forhindring av villmannsjakt er vel og bra, men man kan ikke binde alle jegerne på hender og føtter bare fordi noen ikke følger reglene. Da bør heller oppsynet økes og texasjegere plukkes ut raskt.

Link to comment
Share on other sites

Da er det mindre enn ett døgn til jakta starter her i bodø,åhar hatt gjennomgang av alt utstyr,frisket opp lokkingen.ny hagle er innvistert,ghillie og nra fud er kjøpt inn.heldigvis så er man i den situasjon å ha 2 jorder å jakte på her å det er oppservert gås på begge så regner med jaktstart rundt 0300 i natt....kjenner det kribler i magen no:)

Link to comment
Share on other sites

At man har klart å samkjøre gåsejakt på Skogn er jo bare prisverdig, og for et godt opplegg kan man ta seg betalt.

Men det blir ikke riktig å ta full pris for en ufullstendig vare, som i eksemplene der de mest atraktive jaktområdene er konstant opptatt/reservert, og man ikke får jakte der uansett.

 

Når man har klart å organisere salg av jaktkort på Skogn såpass bra så burde det være en smal sak å "sentralisere" reservering av jaktområder til samme instans som selger jaktkort, istedenfor å la den enkelte grunneier stå for dette :?:

Ellers risikerer man jo at enkelte får i både pose og sekk ved å få betalt gjennom grunneierlaget samtidig som terrenget er mer eller mindre konstant reservert for venner og bekjente...

Link to comment
Share on other sites

Blei ei grågås på morrasøkta i dag, posterte på overflygere og kunne ha skutt flere om jeg

hadde sittet tredve meter til høyre for der jeg satt. Har sett lit på prisene på jaktkort på

skogn, syns det var lit stiv pris , iallefal vis oppleget er som gaume sier at grunneierne

selv tar de beste åkrene hele tiden. Det problemet kunne enkelt blit løst ved å innføre

en regel om at en jeger/jaktlag ikke kan reserve same åker 2 ganger på rad, rullering

på de beste åkrene gjør at flere kan få sjangs til å jakte på en god åker. Nå vet jeg

ikke om det er noen begrensning på antall solgte kort, men kortsalget bør stå i stil

med antall jaktbare åkre slik at man slipper at noen blir stående med betalt kort til

flere hundre kroner uten en vetug plass å jakte. Det blir mine tips til forbedring av

oppleget som i og for seg er godt tenkt.

Link to comment
Share on other sites

Billig kanskje, men personlig ville jeg ikke kjøpt disse. De ser rett og slett ikke ut som grågjess, fargen er bla ikke riktig og de skinner jo! Kanskje verdt å sjekke hva det koster å bestille fra USA eller Danmark? Om vi alle lar være å kjøpe disse bulvaner av dårlig kvalitet, kanskje forhandlerene tar inn bedre bulvaner neste gang. Tror ikke de der lurer mange grågjess.

Er det ingen norske forhandlerene som selger kvalitet fra ghg/avery?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...