Jump to content

Gåsejakta 2011


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 490
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ka du trur om ein sånn ein da Ranger? Vurderer sterkt å kjøpe en, men jakter egentlig for sjelden til at det føles nødvendig å bruke penger på.

 

Prøv Ebay. Der kan du gjøre et kupp på ghillie suit. Mye ghilliesuits som selges der for combatante våpenonanerende airsoftere. Jeg vurderte sterkt å kjøpe en derifra. Fant en til 60dollar der ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Vært ute og fylt opp noen sekker med gress til kamuflering av blindsen nå, var og rekognoserte tidligere og så

rundt 100 gjess som satt midt utpå en stor åker, blir å rigge seg til i 3-4tia så får jeg se om de kommer tilbake.

Hørte rykter om at det skulle komme en flatlandsindianer :mrgreen: å jakte så jeg var snar om å ringe kortselger

og si vor jeg hadde tenkt å jakte, lite lystn på å ha riflekuler susende rundt blindsen, må tenke sikerhet når man

ligger i blinds med realistiske fuds lokkere rundt seg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det første gang jeg ser gås på jorde utenfor huset, har aldri jaktet gås så vet ikke så mye.

Prøvde å gå mot dem og når jeg kom på 25-30 meter så begynte de gå ifra meg, litt drøyt hold til å bruke stål.

Har en rifle 17hmr og den går vel ann å bruke, er det noe jeg bør huske på? har et skjul i kanten av jordet som jeg kan benytte samt lokk på cd-spiller. Hva synes dere jeg bør gjøre, er som sagt helt nybegynner på gåsejakt så alle tips hjelper!

Link to comment
Share on other sites

Da var greylagen kommet å jeg har begynt å øve, men sliter voldsomt:p

Neste dagene blir trening trening trening. Gåselyder kommer det, men er verst å lære seg å blåse dem samme lydene om igjen på komando uten å måtte prøve seg frem. Så er det å få rett strofe til rett tid.

Link to comment
Share on other sites

bruk 17 hmr. Så kan du jo skyte de enda du er mye lengre unna!! :P En vellplassert helmantel dreper bra! Men er du usikker på om du treffer bra kan du jo eventuelt bruke ekspanderende kuler. Hørtes veldig ut som tamgås det der da! ;O Kommer aldri nærmere enn 150 meter før de flyr vekk herifra jeg!

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å gå mot dem og når jeg kom på 25-30 meter så begynte de gå ifra meg, litt drøyt hold til å bruke stål.

Det er en stor prestasjon å komme så nært, har aldri opplevd at man kan gå mot gjess på så kort avstand. Normalt vil de bli skvetne og stikke på 100-300 meters avstand.

Link to comment
Share on other sites

Ble en med 243 rifla på 30m i dag. Flokken på nå 5 gjess flytta seg 100m i en liten bukt på vannet så kamerat og jeg dro hjem og hentet hagler og mer ammo og ålet oss inn på ca 20m og tok ned 3 til :D Fin start ettersom bukken ikke ville vise seg i regnværet..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal ut å prøve gåsa i kveld. Men tror ikke det blir noe ettersom sandbankene ute i glomma er borte etter ukesvis med regnvær.... : ( har hørt gås som fløy forbi i går, så kanskje jeg rett og slett skal prøve å ta noen som flyr forbi. om ikke får jeg ta fram revelokken. ;)

Link to comment
Share on other sites

Sånn, ja! Der v den første dagen godt passert, og sitter her på pc'en etter 14-timers søvn( måtte opp for å gå på do, så ikke noe poeng i å legge meg igjen. ) 10'e begynte godt med døgning fra 9'e fra sånn ca ett-tiden, da vi bestemte oss for å rekognosere og speide litt. Herlig med en far som klarer å overbevise selv de som er mest skeptiske til jakt. Skulle nå nesten mangle når bonden har fått ett jorde på 150x 300 beita ned av flokker på 50-250 gjess! Noen ( vi endte opp som 4 ) var litt skeptiske til å møtes kl 4, men de fant fort ut at det var skytelyst i halv-fem tiden. Vi satte opp 40 lokkegjess, og satte oss bedagelig til i kanten av potet-åkeren rett ved siden. Veldig flott å ikke sitte midt i skogholten, gjessene er ofte skeptiske til å lande i de sonene, da det følese sikrere med midten av jorder. Lokking var det dårlig med, da vi følte at dårlig lokking har mer dårlig enn godt å komme med, så vi holdt godt kjeft der vi satt, småtrøtte og lasta opp med to esker med Saga Nr.2 i stål. Erfaringene vi sitter igjen med, er at 1: Store flokker med gjess er det bare å hoppe opp og drite i hvis man ikke sitter med en god fløyte( dette fikk vi fort fiksa etter morgen-jakta), 2: Ikke la den som sitter nærmest ''innflygnings-området'' være han som bestemmer når man skyter, da rekkevidden for han som satt lengst unna på det KORTESTE var 35(!) meter. Ellers må jeg si at gåsejakta er noe av den mest spennende jakta jeg har fått være med på. Jakta byr på masse spennende muligheter, og det er utrolig nervepirrende å sitte å se flokker på 20 og 25 fugl fly runder rundt lokkegjessa for å sjekke at ''kysten er klar''.

Vi endte opp med 4 flotte gjess første morgenen, beste trekket var 5-6:45, og på kveldstrekket fikk vi 2, da vi var litt feil plassert, og bestemte oss for å flytte oss ned på jordet igjen. Lokkefløyta, en Greylag Hammer fikk inn flokk på rundt 40 fugl, noe vi bare kunne glemme uten den. Var litt stolt da jeg så at lokkinga mi fikk flokken til å snu og komme tilbake, sånn rundt kvart på åtte- halv ni tiden i går kveld.

Alt i alt, en grei jakt-dag, og gleder meg til morgen-trekket i natt igjen, blir vel opp rundt kvart over 3- halv 4, og legge ut gjessa rundt kvart over 4.

Foreslår at alle som ikke har en føyte, kjøper en, og lærer og bruke. Fungerer MYE bedre enn ingen fløyte. Men ikke lokk for mye på grå-gåsa, og det er bedre uten fløyte, enn med en som lokker dårlig, det skremmer heller gåsa, har jeg i allefall fått høre.

Lykke til, til alle håpefulle gåsejegere der ute!

Sondre ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ute å speida etter duer, så åssen det lå ann rundt forbi. Så ser jeg det ene ferskvannet jeg har jakta skarv tidligere, det er 4 grågås. max 50 meter unna. De legger på svøm men holdt seg i det lille vannet. Så går jeg litt nærmere vannet for å se. Så ser totalt 30 gås.

Og nå får jeg ikke tak i grunneier.

 

Edit: Fikk tak i grunneier, fikk lov. Kjappa meg ned med både hagle og rifle. Gjessene var da i feil ende av vannet, der jeg ikke har lov til å jakte. Endte opp med at jeg tok en halvrunde på for å få dem tilbake på riktig del av vannet. Kom også her på dem veldig nærme, antageligvis på haglehold. Gjessene gikk dit jeg ville ha dem, bare ikke nærme nok land. Gikk rundt igjen, la patroner i rifla og gikk i robåten. Hadde ikke mer enn så vidt satt meg i den så fløy de. :lol:

1-0 til gåsa.

 

Spennende var det ihvertfall. Hvis noen trenger et par ekstra hagleløp på gåsejakt er det bare å sende pm. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er sesongstart over uten at fryseren på noen måte er full, men jeg har hatt spennende morgentimer med bulvaner og lokking. Endelig er sesongen i gang. Som mange andre her på forumet bruker også jeg Greylag Hammer og er relativt fornøyd med den etter relativt intens trening før jakta i et par år nå - til sjenanse for familie og naboer. For det tok endel trening før det kunne minne om ei Grågås. Det er soleklart at noen fugl lar seg lokke til å se nærmere på decoy'ene takket være lokkingen - men brorparten av flokkene som jeg hører og ser på lang avstand lar seg ikke lokke.

Jeg har sett alle Youtube snuttene og har videoen til dkwai og Eric Poulssen og det er en dypere mer "nasal" lyd i min lokk en den han bruker i videoene. Har jeg fått meg en mandagsutgave, eller er det andre her som har tilsvarende lyd i sin? Min lokk har rett og slett en dypere tone når bladet slår over - nesten som i en Canada lokk. Lokken funker den, men jeg savner å kunne gjenskape kallene i samme høye toneleie som vises i videoen og er mye mer realistisk. Det irriterer meg og jeg vurderer å kjøpe en ny for å teste - men 400 kroner er litt drøyt om det er meg og ikke lokken. Noen andre som har tilsvarende erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Masse gås i Holmestrand nå på morgen. Men ingen kom nære nok. Men de var spennende, nærmest var inne på ca 60m over lokkefuglene. Dette var første gangen jeg jakter på grågås, men de blir mer!

Jeg har kun 6 st fud, er det allt for lite?

Morgen jakta har jeg kjønnt begynner lit før lyst og noen timer utover.

 

Spørsmål

Hvilke tider er best på kvelden?

Dekker dere for hender og ansikte?

Er de lurt å camotejpe haglen?

Har dere noen bilder eller tips på hvordan dere setter op lokkefuglene?

Hvis de blir gås, skall jeg ta ur den på plass eller henger jeg den som den er?

 

Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hei johan, 6 fuds kan være nok til og få ned småflokker men vill anbefalle deg og bruke flere +

en god gåselokk. Har lagt merke til at gåsa blir skeptisk vis det sitter en flokk med tyste

lokkegjess på jordet, greylag hammer og glg 16 kan anbefalles. Ellers syns jeg at morrasjakta

er best, jeg drar som regel ut halv 4 tidlig i jakta, da har jeg god tid til å sette ut lokkefugl å

årne skjul. Lokkefuglene setter jeg i en halvmåne/u formasjon, tror egentlig ikke dette er så

blå nøye, det viktigste er at gåsa har god plass til å lande innimellom lokkefuglene. Hender

og ansikt bør kamufleres godt, vis du ikke jakter fra blinds da.

Link to comment
Share on other sites

Kan nå melde om at det er nesten tomt for gås på Smøla. Var rundt øya med båt i helga, og det var ikke mange kulla å se.

Har en flokk på 100 stk som skal prøves i morgen tidlig. Etter det blir det pussing av gevær, å flytting nordover.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer er at det ikke er lurt å blande de to bulvanene.

 

Her på smøla bruker jeg kun to kull med lokke gås... 4+6, 5+5, 7+3 f.eks. Settes ut i to klynger.

I Nord-Trøndelag bruker jeg mange flere. Helt opp i mot 100. settes opp i en slags V-form eller U-form opp imot vinden.

Link to comment
Share on other sites

Hello! vi har vært ute 2 ganger nå, ett kvelds trekk og ett morgen trekk!

 

alle mann har layout blinds, vi bruker ca. 70 lokkefugl. grågås! og fløyter.

 

store mengder med fugl i området. men flokkene virker ikke interesserte i det hele tatt:(

 

skjønner ikke hva som kan være feil? noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...