Jump to content

Gåsejakta 2011


IvoRei

Recommended Posts

Hei Gulars,

Sikkert lokale variasjoner på Fosen som helhet, men jeg har speidet endel på Ørlandet denne uken og det har vært stusselige greier sålangt. Kun en liten flokk å se, så jakting har vært uaktuelt enn så lenge. Det er få gressåkre å beite (og jakte 8) )på også, men regner med at det tar seg opp etterhvert når slåtten har gått i august.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 490
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

JAKTRAPPORTER SAVNES!

 

Jeg har i mange år deltatt i tidligjakta på grågås. Alternativt på Fosen og Smøla. Mitt inntrykk er at hekkende bestand er blitt mindre og mindre de senere år. For ti år siden krydde det av gjess. I fjor var jeg på Fosen 26-27 juli med dårlig resultat. Derfor er iveren litt lav i år.

Er det noen der ute som kan gi en rapport? Er det verdt turen ut til kysten?

Nei det er lite gås å se :roll:

Link to comment
Share on other sites

Blei årets første grågås i morrest, var noen småflokker som for og sviret men det var veldig tykk tåke så de ville ikke

sette seg ned for og beite men tok en overflygger. Har inntryk av at det er mere gås i år en i fjord men at mye av den

ikke er kommet fra mytinga enda, hører det ligger mye gås på sjøen og på holmer men de kommer ikke inn for og beite.

Tror det blir bedre etter som andreslåten blir ferdig og kornåkrene blir slått, er ikke veldig mye og beite på for gåsa nå,

ser at den sjelden setter seg i åkrer vor graset er høyt noe som er tilfelle nå før andreslåtten.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Jeg er en helt fersk jeger som skal på gåsejakt om et par uker, og i den anledning var jeg å kjøpte ammo i går. Bismuth US3 36g. 575,- for 25 skudd, noe jeg syns er galskap (og dette var den billige versjonen i følge han i kassa)! Er dette vanlig? Er der bedre og billigere patroner? Pakker med ferre i (går jo faen ikke 25 skudd på et år vel)? Og har noen erfaring med sink eller "Blackcloud" f.eks ,da tenker jeg spes til rype? Takker for alle svar:)

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Ja patroner er vel relativt kostbart alt etter va man vil ha selfølgelig, kjøpte selv to pakker med winchester xtended waterfowl

til gåsa noe jeg betalte 800kr for, for meg holder 20 skudd ganske lenge, man tenker seg både 2 å 3 ganger om før man brener

ivei på dårlige sjanser :lol: . Vismut har jeg lit dårlig erfaring med på gåsa så det kutet jeg fort ut, sink er ikke brukbart så

det er ikke noe å satse på, til rypa bruker jeg fiochi tundra som koster 160kr for en 10 pakkning.

Link to comment
Share on other sites

Dropper jakta i år. Svært mange andre jeg jakter sammen med, dropper også jakta i år. Fremdeles bare innmarksjakt, og kun dette tøvet fra 04.00 - 11.00 gjør at jakta er helt ødelagt. Det myldrer av gås overalt, men er nesten ikke jaktbar grunnet reguleringene.

 

Grågåsjakta er forvaltet til døde. Det er egentlig en gedigen skandale.

Link to comment
Share on other sites

Prøver igjen...Normalt på denne tiden I dagene før gåsejakta begynner her på Lista

første august, pleier det å være masse gjess her, og mange ploger har trukket

videre sørover spesielt med den nordvestlige vinden det har vært I det siste.

Iår derimot, er det ingen gjess å se. Er trekket forsinket iår? Regner med at bestanden

er noenlunde lik som Ifjor...

Link to comment
Share on other sites

Det som er dumt med tidligjakta på innmark/gjødsla beite er at gressåkrene gjerne har høyt gress

og at kornåkrene enda ikke er slått. Gåsa foretrekker da beite i utmarka istedet, er veldig

sjelden jeg ser gåsa lande i utrøskede kornåkrer og på åkrer med høyt gress. Når det gjelder

lista som du spør om kallek så tror jeg det er som her på fosen at gåsa ikke er kommet inn fra

myting enda.

Link to comment
Share on other sites

Det som er dumt med tidligjakta på innmark/gjødsla beite er at gressåkrene gjerne har høyt gress

og at kornåkrene enda ikke er slått

 

Og i de deler av landet hvor det er enorme mengder gås, men ingen kornåkre, så trekker gåsa sørover, så snart den blir beskutt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er min erfaring og bukke, ser at områder som har store kornåkre holder lengre på

gåsa. Så det tydelig på en plass jeg har jaktet på i mange år nå, de første årene var det

flere kornåkrer i området og jeg jaktet gås til midten av oktober. Nå har det området bare

en kornåker og gåsejakta er stort set over på dette området i løpet av de to første ukene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har øvet og øvet og øvet, og så har jeg øvet litt til. Jeg skulle gjerne ha lastet opp lydfil her, så kammeratene kunne høre. Det hadde vært fint med tilbakemeldinger.

 

Jeg snakker om greylag hammer gåselokken. Idag er jeg og min samboer på hjelmsøya, litt utenfor øksningan i Herøy. Jeg har nettopp mottatt 12stk FUD's som jeg har satt ut på en liten utstikker. Det jeg bommet på med utsettinga, var at jeg ble sittende å lokke mellom gjessene og vindretningen. Jeg så et gåsekull på 7-10 fugler som fløy sørover. Jeg begynte lokkinga, gjessene buet sakte rundt med en gang lyden kom med vinden og landet på vannet 60-70 meter unna meg. Jeg tror ikke de så lokkegjessene.

 

I morgen tidlig skal jeg plassere meg bedre, slik at lokkegjessene ligget mellom meg og vinden. Jeg både tror og håper at jeg lokket inn gjessene, men jeg kan ikke

Være 100% sikker på at det ikke bare var flaks. Skal prøve igjen i morgen og komme med rapport.

 

Noen som vet hvordan man legger ut lydfil her på kammeret?

 

Bukke: kan ikke si meg mer enig. Det eneste jakta tjener er bøndene. Uttaket blir bare brøkdelen med denne ordningen!

Link to comment
Share on other sites

"Dropper jakta i år. Svært mange andre jeg jakter sammen med, dropper også jakta i år. Fremdeles bare innmarksjakt, og kun dette tøvet fra 04.00 - 11.00 gjør at jakta er helt ødelagt. Det myldrer av gås overalt, men er nesten ikke jaktbar grunnet reguleringene.

 

Grågåsjakta er forvaltet til døde. Det er egentlig en gedigen skandale."

 

Det har du sikkert rett i :trist:

 

Men du bidrar jo lite til å gjøre noe med gåseplagen????

 

Og jeg vet - at du er et helvete til å skyte====

Link to comment
Share on other sites

Tikket inn rapporter om flere store ploger over Kristiansund/Averøy nå i morges. Kortere sommer tror jeg ikke jeg kan huske!

 

 

Sånn er det hvært år....har jaktet på smøla 33 år og hvert år fyker det store flokker over hustaket mitt i kr sund dagene før jakta,og man tenker at nå er det ikke ei gås igjen der ute,,,,men husk at i år starter jakta 1 aug og på naboøyene lenger nord 26 juli,,,,tror nokk ikke all gåsa du ref til her er smølaværinger......bruker som regel å være bra med gås på smøla di første dagene..

Link to comment
Share on other sites

Men du bidrar jo lite til å gjøre noe med gåseplagen????

 

Det er ikke verdt å ta ut ferie/fri til en slik "jakt", når en ikke får jakte der gåsa er, samt å bare få jakte 1/4 av døgnet.

Ser ikke lenger noen glede ved å sitte ved en slåttaeng noen få timer på morgenen, kanskje få en skuddsjanse eller to, for deretter å måtte se at gåsa trekker over til den fredede utmarka. Der blir den sittende, til den trekker, stort sett.

 

Har foresten allerede sett gåsa trekke over huset mitt her, så årets "jakt" vil bare føye seg inn i rekken av nok et skandaleår, hvor en ikke engang greier å ta ut brøkdeler av årets kull. Det er på linje med de 20 siste åra.

 

Jeg vet ikke om noen jakt, som er så til de grader ødelagt av forvaltningen, som grågåsjakta.

Link to comment
Share on other sites

6 grågås mindre i Vestfold i dag. Fattern skulle felt flere, men ny hagle og mot sol resulterte i flere hull i lufta ! Alt i alt en fornøyd 70 åring på første jaktturen i år.

Gåsa ble skutt over kornlegde ved bruk av lokkefugl, lokk og "høyball-kamo"

Link to comment
Share on other sites

Da nærmer det seg jaktstart på smøla også, endelig. Det gledes som vanlig.

 

Etter et rekord år i fjor, så får man bare krysse fingra for at det kan bli noe lignende i år også. Mye fugl er det iallefall!

Utstyr er så si klart, å i år skal vi prøve å få filma litt. Spørs om det er mulig å legge fra seg børsa til fordel for et kamera :P

 

Lykke til folkens!

Link to comment
Share on other sites

Skal ut i natt ja:)

 

Fjordårets gås er nå fortært, nå sitter vi å forteller jaktskrøner, drikker kaffe og venter på at klokka skal slå 0200, da er det ut å gjøre de siste forberedelsene.

 

Skal du ut rolfi?

 

Skal komme med rapport ja :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jakter på Ørlandet selv. Var ute den 27, var en del gås men fikk ikke noen sjanser selv. Noen andre jegere litt ovenfor meg derimot fikk 6 stykker som jeg så.

 

Har vært ute hver dag å sett etter gås, men har desverre ikke sett noen siden da, ivertfall ikke i grandefjæra.

Link to comment
Share on other sites

Stille vær og knott første natt, det slår aldri feil dette.

Men resultat ble det uansett, så man skal ikke klage. 23 stk første morgensøkt er meget godkjent.

 

For de som lurer så bruker jeg greylag hammer lokk, kan ikke klage på den iallefall ;)

Link to comment
Share on other sites

På tross av tjukk tåke og tre timers sammenhengende pissregn ble det 19 stykker. Jeg er kjempefornøyd:-)

 

Greylag hammeren fungerer så det suser!!! Har trua på natta som kommer, vi sitter bare å gleder oss nå:-)

 

MEN, alt gikk selvfølgelig ikke på skinner. Det var flere flokker som ignorerte lokkegjessene og lokken fullstendig. Det virker som om de hadde bestemt seg. Men vi har rekognosert bra, og funnet ut hvor hun vil sitte.

 

Gratulerer med flott fangst Gaume, ikke overraskende går du rett i tet i år også :)

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut Ivorei, grattis med konge fangst! :)

 

Etter mine erfaringer så er det noen ganger det ikke hjelper med noe som helst, det jeg mener da er at gåsa har på forhånd bestemt seg for hvor den skal sette seg henn. Slik hadde vi det idag også. Ignorerer alt og flyr bestemt forbi.

 

Men greylag hjelper på når gåsa er i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine ord rolfi og gaume :)

 

Har gjort meg samme erfaring som deg gaume, når det gjelder hvor gåsa skal og om hun reagerer på lokk og lokkefugl. Har en flokk på 10+ fugler bestemt seg for å passere, så passerer de, men de "tvilsomme", enkeltgås, par eller tre-fire, kan snus med fløyte og lokkes til skuddhold.

 

Min erfaring er at rekognisering er nøkkelen til slik jakt. Ikke bare skal man sette seg på samme slette som man har observert gåsa, man skal sette seg nøyaktig der gåsa har beitet.

 

Ønsker samtlige gåsejegere skitt jakt og lykke til i natt! :D

Link to comment
Share on other sites

Enig med det at kullstørrelsen i år er stor. Noe jeg synes etter å ha vært mange dager i skjæra rundt smøla.

 

Jeg har glemt å skrive at jeg jakter med jaktbuddy'n min, slik som alle år. Jeg glemte å nevne han etter gårsdagens jakt.

 

Idag ble det 10 stk. Ganske greit når det er blekk stille og stårlende sol. Mye skyting andre plasser idag også, noe som førte til gås som flyr like høyt som SAS.

 

Bilder skal komme, men prioriterer ikke det nå. Dårlig nok tid når man jakter halve natta, og skal være sosial på dagtid :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...