Jump to content

Gåsejakta 2011


IvoRei

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 490
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nån som e intr. i ett foredrag av DKWAI gutta, evt om en får dem til å avholde ett praktisk gåsejakt kurs.

 

Sitt å fundere på om d kan la sæ gjør, i Trondheim.

 

På foredraget sjer æ for mæ att det kan kom en god del folk, men på den praktiske delen må d nok bli litt begrensinger.....

 

Satse på att en kan avholde det i begynnelsen av jakta 2011.

 

Nån intr. for det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja det hadde vært inntresangt med en demo fra dkwai gutta, ser ut som de kan sine saker ihvertfall og trondheim

hadde passet bra for min del. Må også vise min sympati med de som jakter gås i nord norge, skjønner godt at de

er frustrerte over at jaktstarten er 21 august, jaktstart 1 august over helle landet mener jeg hadde vært bedre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg handla ein boks med 6 stk grågås fra nrafud, og dei er ganske enkelt geniale, flatpakke dei og heng dei i eit klips i beltespenna, veg ca ingenting, tar ca 5sekund så har du ei fult fungerande lokkegås frå flat tilstand.

Meget naturtro, ser i grunn ut som ei gås i forhold til dei plastbulvanane som er å få kjøpt.

prisen e vel heller ikkje så hakkandes galen, trur da va rundt 850,- på jaktfall.no

Har ikkje testa dei ut i felten endo, så det vil visa seg om da e så bra som dei reklamerer for, men eg har stor tru.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med å bruke lokkegjess og sitte på litt hold, si 100 meter og bruke rifle? Vanligvis er det jo sånn at de stikker av når jeg skyter en av de med rifla, men det er flokker som allerede er på jordet. Hvis de kommer inn på lokkefugl, er de da mindre følsomme for skuddsmell, og vil de lande så de kan skytes med rifle?

Link to comment
Share on other sites

Hvis de kommer inn på lokkefugl, er de da mindre følsomme for skuddsmell, og vil de lande så de kan skytes med rifle?

 

Grågåsa drar nok ved første smell, som Gåsejeger fra Fosen sier.

 

Min erfaring med lokkegås på grågås, er at den ikke først og fremst slår seg ned, og setter seg ved siden av lokkegåsa, selv om jeg har sett det også.

 

Lokkegås er bedre egnet til å lokke gås på beitetrekk, slik at den kommer flyvende over det området der du sitter på post. Da blir det haglepost. Men da kan det være skikkelig effektivt også.

Link to comment
Share on other sites

Har som oftest opplevd at grågåsa har godt inn og landet lit bortenfor lokkefuglene men fortsatt på

skuddhold med hagla, vil tro at det har veldig mye og si vordan lokkefuglene blir satt opp. Det er viktig

at gåsa har god plass til å lande i mellom lokkefuglene, antall lokefugl på grågåsjakt blir mest en smaksak

og va man orker og bære med seg. Har fått ned gås med kun 5 lokefugl så jeg vet ikke om man trenger

100 vis på grågåsjakta, men jo flere jo bedre, lokefugl er et spennende tema så det er inntresangt å høre

andres erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Samme ståa for ørlandet sin del også, jaktstart 26juli kun på dyrket mark,problemet med så tidlig jaktstart

er at kornet ikke er trøsket enda. Så da blir det rift blant jegerne om de få gressåkrene som er, som kan føre

til at noen jegere blir stående med skjeget i postkassa utn en vetug plass å jakte på. Så erfaringsmessig er

det best og vente til kornåkrene er slåt, eller være opp så tidlig om morgenen at man sikrer seg en plass og jakte på.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det hender at gåsa lander i utrøskede kornåkre men va bonden sier til at jegere går i kornåkren når den er

utrøsket er en annen sak. Fik forøvrig en pakke med fud lokkegås i dag, ser rimelig ekte ut må jeg si har god tro

på de, lette å transportere er de å. Ulempen med de kan være at andre jegere forveksler lokkegåsa med ekte

vare :roll:

Link to comment
Share on other sites

God dag godtfolk!

 

I år har jeg tenkt å prøve meg på gåsejakt for førstegang og i den forbindelse har jeg tenkt å gå til innkjøp av noen lokkegjess. I det område som jeg skal jakte i myldrer det av kortnebbgås og ettersom jeg mangler erfaring tenkte jeg rådføre meg med dere.

 

1. Canadagåsbuvaner var tydeligvis ikke noe optimalt for å lokke ned kortnebbgås, men er det noen av dere som har erfaring med å bruke Specklebelly goose buvaner fra http://www.cabelas.com ? Jeg ser Ulf Lidroth bruker noen av de i sin film om gåsejakt.

 

2.Buvaner koster skjorta og buksa i norge, er det noen av dere som har noen gode internettsider der det selges buvaner som egner seg godt til kortnebbgåsjakt?

 

3.Hva lønner det seg for budsjett jegeren å gjøre, kjøpe mange skall eller et midre antall "full body"?

Link to comment
Share on other sites

Skal forsøke meg med noen svar selv om kortnebbgås erfaringen er lit tynn.

 

1. Har ihvertfall fåt ned små flokker av kortnebb på lokkefugl som

etterligner grågås.

2. Det selges vel ikke lokkefugl som skal etterligne kortnebb i norge så vidt

jeg vet, men tror at nrafud kommer med slike i norge snart, de har slike på

netsiden ihvertfall. http://www.nrafud.com" target="_blank, klikk på europe så ser du om de har

pinkfooted goose. En sixpack med fuds lokere koster 895 i norge.

3. Ja gåsejakt kan være dyrt, især kortnebbgåsjakt vor det anbefalles og bruke

mye lokkefugl og blinds(skjul man ligger i).

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpt kortnebbgås profiler i norge. Kjøpte på friluftsmagasinet for ca 70 kr pr stk. Disse i kombinasjon med grågåsskall har funket bra på kortnebben for oss.

 

Nå vet jeg ikke hvor du jakter (innherred?) men har funnet ut at kortnebben er meget vanskelig å få ned på bulvanene når de er jaktet endel på, derfor er de første dagene/ukene absolutt best. Gåsa er da også i mindre flokker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I "blytida" så erfarte jeg over tid at #4 var mer effektivt enn #2 på grunn av bedre dekning/tettere haglsverm, så jeg mener du har gjort et riktig valg. Spesielt siden HD har større masse og inntrenging enn bly hadde. Pass på skuddholdet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort meg samme erfaring som Ranger, etter tips fra erfarne gåsejegere. #4 gir bedre dekning og sjokkeffekt enn #2. Jeg bruker US 4 og US 3.

 

I år skal forøvrig BlackCloud ammunisjonen prøves for første gang. Jeg har hørt en del bra om den, så det er på tide at den får sin ilddåp i børsa. Jeg har bare negative erfaringer med stål hittill, så jeg håper på en positiv overraskelse.

 

Det irriterer meg at det åpnes for tidligjakt natt til 1. august her ute, mens ordinærjakta ikke begynner før den 10. august. Gubbene i grunneierlagene er tydeligvis overbevist om at det "lave" jakttrykket ikke skremmer gåsa. Jeg har en helt annen oppfatning.

 

Hvis målet er økt uttak, er det i mine øyne ideelt å åpne jakta samtidig, både på inn- og utmark. Jeg skal prøve å ramse opp argumentene jeg kommer på som er for dette:

 

- Hvis jakta hadde begynt samtidig i både inn- og utmark, ville det selvfølgelig vært mer gås å jakte på for begge parter.

 

- Gåsa finner fort ut hvor hun får sitte i fred, men med åpning for jakt i utmark samtidig som på dyrket mark, ville denne gåsa settes mer i bevegelse, som igjen vil kunne føre til mer skuddsjangser.

 

- "Jakttrykket" her ute, foregår stort sett i en 3-dagers periode. Natt til 1. august er hver eneste grøft bemannet med en eller flere jegere som har ventet et år på denne begivenheten. Neste natt er bemanningen nesten halvert, og natta etterpå er det tilnærmet ingen igjen. Hvorfor? Gåsa har forsvunnet. Poenget mitt er at tidligjakta varer i 10 dager, men blir bare benyttet i 3 av dem. Tanken bak er jo at det skal tas ut en mengde gås, uten å skremme den tidlig i trekk og langt ut i øyene, slik at det er gås igjen å jakte på når ordinærjakta begynner. Dette mener jeg har slått veldig feil.

 

 

- "Jakttrykket" under ordinærjakta er akkurat det samme. De aller, aller fleste jakter i tre dager, og så er det slutt. Noen tar seg kanskje en tur på en slette for å sjekke den 15. og 16. august, kanskje får de sikret seg en gåsesteik også, men faktum er at etter solnedgang 13. august er gåsejakta i praksis slutt her. Så hvorfor ikke slå sammen jakta? Starte alt samtidig?

 

Er det noen som har noen bemerkninger bak teorien?

Link to comment
Share on other sites

Og så ber jeg daglig(om ikke "minuttlig") til værgudene om sønnavind og regn fra 30. Juli til 13. August. Kanskje litt mye å håpe på, men det er lov å håpe.

 

Holmene her ute er forøvrig kledd med så mye gås, at jeg kjenner det kribler i hele kroppen. Var på fisketur i går(uten å få en pelle mannsjit forøvrig), og makan til ungeproduksjon!! :shock:

 

På det meste telte jeg 5 voksne gås, i en flokk av totalt 23. Kakling høres konstant. Det gledes!! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Er på Smøla for tiden men synes jeg ser mindre gås en normalt. Var veldig mye gås her i påsken, så det er mulig de oppholder seg litt lengre inne på øyen foreløpig. Virker vel som en del er litt senere i å pga det kalde været vi har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut FrodeLof! Kos deg masse og skitt jakt! :D

 

Her øves det forøvrig hardt og lenge med Greylag Hammer-lokken. Den er vanskelig å få til altså! Har bestillt 2 pakker med FUD's fra jaktfall.no. Tar meg en tur ut med kamuflasjen, lokken, lokkegjessene og nettet for å se om det fungerer. Jeg vil teste fløyta FØR jakta, slik at jeg ikke risikerer å skremme de vekk hvis jeg gjør det feil.

 

Er det forøvrig noen her inne som vil påstå at de får til Greylag Hammeren godt? I så måte - har vedkommende tips?

Link to comment
Share on other sites

Var på hytta mi utenfor fjellværøya i sør trlag i forrige uke. Gåsekaklingen har begynnt så smått ute i havet nå. Men ikke store mengdene enda. Blir spennede å se når jakta starter for fullt der. Øya ligger noen palestinske steinkast unna frøya, og så vidt jeg vet så er vel det tidligere jaktstart der ute?

Kribler godt i kroppen nå kjenner jeg. Blir blackcloud i remingtonen i år også.

Link to comment
Share on other sites

Reglene for tidligjakt på gås er vel stort sett at det er jakt fra kl 04.00-11.00 på dyrket mark/gjødsla beite og i en randsone på 30mtr

fra dyrka marka. Vel og merke på de plasser som har fått godkjenning på tidligjakt, kriteriene for og få tidligjakt er vel at det må være

oppretet en forvaltningsplan og sikert dokumentasjon på beiteskader, tror også at det er krav om at det oppretes friområder der jakt ikke er tillat.

Link to comment
Share on other sites

Sant det der. Det er et område vi jakter på , som det er store ødeleggelser fra gåsa.

Vært disp for ennå tidligere jaktuttak her i forrige år , men ikke i år.

Så det blir fra og med idag. Riktig med 0400-1100 fram til 10.aug da.

Link to comment
Share on other sites

Veldig få eller ingen grågås har trukket til Lista ennå. Tidligere år har det vært mye gjess

på denne tia. Kan det være at trekket blir litt senere iår? Lista er siste plass i Norge gåsa raster på før den setter kursen mot Danmark og videre sørover. En ting er iallefall sikkert, bestanden har økt betraktelig de siste årene:-)

Link to comment
Share on other sites

JAKTRAPPORTER SAVNES!

 

Jeg har i mange år deltatt i tidligjakta på grågås. Alternativt på Fosen og Smøla. Mitt inntrykk er at hekkende bestand er blitt mindre og mindre de senere år. For ti år siden krydde det av gjess. I fjor var jeg på Fosen 26-27 juli med dårlig resultat. Derfor er iveren litt lav i år.

Er det noen der ute som kan gi en rapport? Er det verdt turen ut til kysten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...