Jump to content

Gåsejakta 2011


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 490
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Billig kanskje, men personlig ville jeg ikke kjøpt disse. De ser rett og slett ikke ut som grågjess, fargen er bla ikke riktig og de skinner jo! Kanskje verdt å sjekke hva det koster å bestille fra USA eller Danmark? Om vi alle lar være å kjøpe disse bulvaner av dårlig kvalitet, kanskje forhandlerene tar inn bedre bulvaner neste gang. Tror ikke de der lurer mange grågjess.

Er det ingen norske forhandlerene som selger kvalitet fra ghg/avery?

Enig. Det er ikke sånn grågjess ser ut. Hva er egentlig dette for noen gjess? Ser ut som noe som egentlig er noe annet, men som blir importert til Norge som grågjess fordi det kan likne litt.

Link to comment
Share on other sites

Rapport fra Midt Troms . . .

Ble 2 gås i morges 04.40. Etter første overflyvning og ett treff, delte flokken (ca20) seg i tre. Greide faktisk å snu 2 av disse flokkene med en PL-22 og tok en til på neste overflyvning. Kunne skutt flere, men det er rimelig «trangt» der jeg satt, dvs mange hus i nærheten så jeg kunne ikke slenge skudd i alle retninger. Grågås FUDene(6) fungerte supert, gåsa var helt tydelig Veldig interessert i disse.

Link to comment
Share on other sites

Godt tilbud på bulvaner fra Jaktdepotet: viewtopic.php?f=87&t=58319&p=636719#p636719

 

Noen som vet om dette er et tilbud de har hatt FØR grågåsjakta startet, eller om det kom nå som trekket og jakta er over mange steder i landet?

De så veldig «blanke» ut! Rutinerte lokke jegere advarer mot blanke/skinnende lokkefugler.

Det som er fokus på nå er lokkefugl med såkalt UVmaling/coating. Fugler ser dette «lyset» og dermed ser slike lokkefugler mere naturtro ut for gåsa. Grågås FUDs (fold up decoys) er ett slikt produkt. Blant annet «www.storfangst.no» har disse. Ellers kan en få gode lokkegjess (grågås) fra DK-Wai i Danmark, disse ser helt fantastisk naturtroe ut! Skal skaffe meg slike også til neste høst :D

Link to comment
Share on other sites

Var på gåsespaning i morrest. Så mellom 100 og 200 gås på to jorder i Tønsvika like nord for Tromsø. Dessverre ingen tilgang til jakt der og hus like ved så vi tok med haglene og gikk litt i utmark for å se om vi fant noen beiteplasser på myrene og gresslettene... men så kun 4-5 som passerte høyt og langt utenfor skuddhold.

 

Men med fint vær hele dagen ble det en fin tur ute i et flott terreng... men så ingen ryper heller.

Link to comment
Share on other sites

Godt tilbud på bulvaner fra Jaktdepotet: viewtopic.php?f=87&t=58319&p=636719#p636719

 

Noen som vet om dette er et tilbud de har hatt FØR grågåsjakta startet, eller om det kom nå som trekket og jakta er over mange steder i landet?

De så veldig «blanke» ut! Rutinerte lokke jegere advarer mot blanke/skinnende lokkefugler.

Det som er fokus på nå er lokkefugl med såkalt UVmaling/coating. Fugler ser dette «lyset» og dermed ser slike lokkefugler mere naturtro ut for gåsa. Grågås FUDs (fold up decoys) er ett slikt produkt. Blant annet «www.storfangst.no» har disse. Ellers kan en få gode lokkegjess (grågås) fra DK-Wai i Danmark, disse ser helt fantastisk naturtroe ut! Skal skaffe meg slike også til neste høst :D

Som jeg skrev tidligere så jaktet jeg med duggblanke gås her en morgen. Fikk en gås, men de fleste så ut til å skvette unna på 50-100 meter, tydelig at de så at dette var noe lureri. Bestilt Fuds fra Storfangst i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte leksdalsvatnet rundt i går og så ingenting. Snakket med en av grunneierene der på Lørdag, han sa han hadde sett 1 trekk som fløy over. De drev derimot og tresket åkrene rundt vannet nå, så skulle gi det en ukes tid, sa'n. Da regnet han med de første var på plass.

 

Andre her på kammeret har visstnok sett gås der for en ukes tid siden. Kanadagås hovedsaklig, men ser ut som de er borteveke igjen.

Link to comment
Share on other sites

De så veldig «blanke» ut! Rutinerte lokke jegere advarer mot blanke/skinnende lokkefugler.

Ja jeg ville ikke brukt disse nei. Mulig det hadde gått an å matte de ned litt. Jeg har liggende et par dusin med decoys fra Cabela´s som jeg kjøpte på 1990-tallet, de er matte og fine og veier ingenting. Se bildet under. Forøvrig så er det mange år siden jeg sluttet med gåsjakt, da jeg ble grundig matlei! :oops::lol:

 

normal_bulvan.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jakt etter gås i Steinkjerområdet er bra det :) Har selv jaktet på Egge i noen år, og her raster det tusenvis av gjess på det fredete mudderområdet Lundleiret om høsten/våren. Her er det selvfølgelig ikke lov å jakte, men når de trekker inn for å beite på åkrene er det fritt frem 8)

 

Jakta er også meget godt organisert, og det er relativt enkelt å ordne seg teig, å ha oversikt over andre jegere. På denne adressen finner du informajson om tidligere jakt, jaktkort og kart over jaktteigene. ---> http://home.online.no/~o-jerpst/gas.html

 

Jakta ifjor var forøvrig preget av ustabile gjess og det var tydelig mindre en for et par år siden. En merkbar påvirkning av økt jaktpress med andre ord. Det skal bli spennende å se hvordan ståa er i år :)

Link to comment
Share on other sites

Snakket nettop med grunneieren jeg jakter hos på ørlandet. Han sier at det er en del gås i lufta, men at det fremdeles er litt for fint vær. Det er uansett stor forskjell fra da jeg var der for 14 dager siden. Da var det ingenting å se.

Han satt i traktoren og slo ned graset på den beste åkeren nå, og til helga meldes det gråvær. Kanskje jeg må ta en tur.

 

Han regner med at de store horder ikke kommer før i september, men da er det jo så mye annet å jakte på lenger inn i landet. Rådyr, tiur, orrfugl, ryper, kortnebb.............

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Elgjeger88 :-)

 

Takker for link :-)

 

Er godt kjent i området der, dog ikke i jaktsammenheng, fra tiden jeg jobba innen landbruket. Så kjenner Odd :-)

 

Har sendt han en mail, så får vi se :-)

 

Er for tiden mye på Steinkjer så det hadde passet godt med litt jakt der i området :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

75 meter påsto lasermålern, minimalt med kjøtt ødelagt, skar bort ca en cm av toppen av brystet på baksia.

Var på tur på revejakt egentlig så var det jeg hadde for handa akkurat da. Var tenkt å bruke hornady 17 hmr xtp på gåsa i år, har bare ikke rukket å skyte inn kikkerten med det enda.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tok første gåsa i går, (jakta starta søndagen hær i Tromsø), med 17hmr V-max :winke1: gikk fint det, plaserte skudde helt nederst i halsen.

Har skutt noen gjess selv med 223 og 40 grains v-max. Funker meget bra hvis man treffer riktig. Kan skyte lav hals, eller i kroppen hvis en setter skuddet litt høyt.

Link to comment
Share on other sites

Ble 3 gås etter en liten runde med smygjakt.

311949_10150769061960557_869480556_20644142_6385454_n.jpg

 

Idag så ble det en skikkelig jobb på bikkja, en skadeskutt gås dro utover elva og jeg sendte ut bikkja. Han svømte rett forbi de 2 som lå døde og etter den svømmende gåsa. Etter a 100 meter så tar den igjen gåsa, men gåsa var ikke lett å hamle opp med da den dukket for hunden hele tiden, tiden går og det er så mørkt at jeg bare såvidt ser bikkja svømmer rundt i ring. Han har vel da holdt på der ute i 5-10 minutter, plutselig så ser jeg han kommer innover og med gåsa i kjeften. de siste 20 meterene så er det tett gras og 50-60 cm med vann. Han jobber seg igjennom og holder et fast grep til han avlevere den.Så er det å sende han ut etter neste, roter litt med retningen, roper han inn og sender han ut igjen. Da skjønte han tegninga og hentet de 2 neste uten noen store problemer.

Link to comment
Share on other sites

Den overnatter som regel på jorder som den ellers ville beitet på ved høylyst dag. I nord hvor vi jakter, ser den ut til å foretrekke jorder/mark som er i nærhet av havet. Om den blir skremt i løpet av kveldstrekket, eller fra der den ellers gresser på kveldstid - har den heller ikke noe imot å duppe på hav eller vann.

Link to comment
Share on other sites

Synes også den er veldig hardskutt, hadde en fulltreffer på en for et par dager siden. Gåsa datt, men livnet til etter en liten stund. Da jeg gjorde denne til viste det seg at haglene hadde gått rett gjennom kroppen å satt i alle vitale organer. Men likavell hadde den helt sikkert gått sin vei om jeg ikke hadde gitt den en kilevink.

Så kan godt tenke meg til at om man skyter på flyvende fugl å ikke skyter av vinger å slikt, kan den godt fly lenge før den går i bakken

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal jakte gås neste uke vest for Volda, ut mot havgapet. Jeg tror ikke dette er en mellomstopp for gåsa på vei sørover, så det må bli gås som har hekket i området. Men, har gåsa forlatt slike steder nå? Har de flokket seg og finnes stort sett på mellomlandingene sørover? Eller har vi muligheter for god jakt??

Link to comment
Share on other sites

jeg har litt forskjellige meninger om hardskutte gjess! Jeg skjøt ei gås med 6 bly en gang, den datt rett i bakken, men da tror jeg det var det at jeg traff med 15 haggel rett i gåsa. Har også truffet med tungsten 4, da datt den også rett ned. Når jeg åpnet så var det kun 1. haggel som hadde truffet. Men hadde da truffet vitale organer. Og en annengang når jeg skjøt med 2r' og traff så fjør spruta, da fløy den 300 meter før den gikk ned i elva. -.- Har opplevd mye rart på gåsa! :P

Link to comment
Share on other sites

Gåsa er hardskutt og det er sjelden med korte hold. Der jeg jakter er det ofte høye skudd på fugl i fart så jeg prøver å holde godt foran for treff i hode og hals. Allikevel treffer jeg ofte langt bak og hagla må brøyte seg gjennom fjær, masse dun og kraftig musklatur. Sjelden død skutt på treff bak. Men når jeg klarer ramme den i hode og hals går det som regel bedre.

Link to comment
Share on other sites

Her vor jeg jakter er det ekstremt sjelden man ser gås overnate på land, det er for det meste grågås

her å de ligger på sjøen eller på holmer på natta.

Samme i midt-Troms og på ytre Helgeland. Overnattings lokaliteter varierer også etter hvorvidt det er flo eller fjære i de mørkeste timene.

Link to comment
Share on other sites

Vært noen turer på ørlandet og blir vær gang forundret over at enkelte ikke forstår at

hagla er et kortholdsvåpen. Det skytes på sinsyke avstander noe som er irriterende og

ødelleger sjangsen for alle andre som prøver å jakte på normalt vis. Fikk melding senest

i morrest fra en kompis som hadde fått jakta ødelagt av en tulling som skøyt på sinsyke

hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk bekreftet avtale på ett terreng jeg tror er steike bra i dag, åkre mot Gaula.

 

Nå har jeg aldri jakta gås med hagle og bulvaner før, noen som har lyst til å komme med tips til en fersking? Har altid brukt rifle eller postet på trekk morgen og kveld..

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer er du må gå utt på eftermiddagen og se hvor de sitter, da går du utt på morgen 1 time før solen står opp og setter utt dine lokkegås så mitt på åkern som mulig eller der du så de sitte dagen før så du er klar når solen står opp. Det ideelle er og plasere seg mitt i lokkefuglen eller på en av siderne. Du må huske og sette de mott vinden og gjerne i en v fomasjon så de danner et stort v eller u men ikke stil de snore rett som soldater :) da vil gåsa lande inn i v`en, men ikke forvent de lander ta de på vei inn for landing. Bruk en 12 til 24 stk. Du må være så godt som usynlig under jagten, bruk det som er på åkern til og kammoflere deg med. Det er en fordel med et bra gåsetelt det er det beste men du kan og bruke en ghillie som passer inn i det terring du er i + og bruke det som er i åkern. Gåsa ser VELDIG BRA så vær nøje.

 

Det er veldig vanskelig og få ned gåsa hvis de ikke sitter der fra dagen før men har bestemt seg for et annet jorde selv om du setter utt 50 lokk så vil de ta det sted de har bestemt seg for, bort sett fra de som virkelig kan bruke fløyte. Kan du ikke bruke den vil jeg ikke andbefale deg og gjøre det men heller trene med den i forkant for det kan gjøre vont værre:)

 

Dette var litt av min erfaring, håper det hjelper deg litt på vei.

Link to comment
Share on other sites

Vært noen turer på ørlandet og blir vær gang forundret over at enkelte ikke forstår at

hagla er et kortholdsvåpen. Det skytes på sinsyke avstander noe som er irriterende og

ødelleger sjangsen for alle andre som prøver å jakte på normalt vis. Fikk melding senest

i morrest fra en kompis som hadde fått jakta ødelagt av en tulling som skøyt på sinsyke

hold.

 

Kunne ikke vært mer enig. For et par morgener siden da jeg satt og voktet over noen lokkeender så jeg en flokk Grågjess på motsatt side av vannet i en høyde på minst 50m. Og jaggu begynte det ikke å smelle etter dem fra sivkanten der borte. Dette har jeg sett så mange ganger. Og om de skulle være så uheldige å skade en stakkar vil den falle til marken flere hundre meter borte for aldri å finnes igjen. Vent til du ser øyet på gåsa ble jeg opplært til. Nå er ikke alltid det mulig, men selv med "kanon" ammunisjon som 12/89 BB Wingmaster HD er rekkevidden svært begrenset. Slik oppførsel stiller oss alle i dårlig lys. Dessverre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk melding senest

i morrest fra en kompis som hadde fått jakta ødelagt av en tulling som skøyt på sinsyke

hold.

Tja.... jeg er nå på ørlandet nå da.. :oops:

Neida, det var ikke meg. Jeg kom seint i går kveld. :wink: Var ute i 5-tida i mårest, og plasserte meg litt på måfå på en åker. Jeg hadde noen passeringer, men ingen skuddsjangser. Det smalt jevnt fra andre steder, så jeg var tydeligvis på feil åker. Nå har jeg heller ikke noen lokkegås , så jeg er avhengig av lavtflyvende gås, eller en fristende åker som får de til å gå ned.

Link to comment
Share on other sites

Vært noen turer på ørlandet og blir vær gang forundret over at enkelte ikke forstår at

hagla er et kortholdsvåpen. Det skytes på sinsyke avstander noe som er irriterende og

ødelleger sjangsen for alle andre som prøver å jakte på normalt vis. Fikk melding senest

i morrest fra en kompis som hadde fått jakta ødelagt av en tulling som skøyt på sinsyke

hold.

 

Har selv tilhold på Ørlandet. Kan skrive under på at det er mye idiotskyting etter både gås og and. Enkelte ser ut til å tro at hagla har samme rekkevidde som en L70 luftvernkanon... :?:evil: Har nesten gitt opp å jakte på Grande, folk begynner jo å skyte før gåsa har passert demningen. Er litt bedre på Nordre Ørland har jeg inntrykk av. Men foregår idiotskyting der også.

 

 

Skal ut i holmene på jakt i kveld, der får vi være i fred for luftvernet inne på land..:-)

 

FC

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...