Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

En grei tommelregel er å redusere vekten med ca 20%, da får du kuler på omtrent samme lengde. Det er den økte lengden på homogene kuler som er det største problemet siden det påvirker stabilitet.

 

Det høyres ikkje urimeleg ut, men kva då i 6,5mm og 140grs blykuler?

Vil det vera problem å stabilisera ei 140grs homogen kule i 6,5-06?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke Barnes lager 140grs lenger, og det blir nok ganske drøyt selv for en 6,5-06. Men de gir ingen advarsler for 130grs selv i 6,5x55, så den burde nok gå:

http://www.barnesbullets.com/informatio ... /data-264/

 

Om det er tvil ville jeg prøvd 120grs først, den burde stabilisere greit i vanlige våpen. For 30-06 burde 150grs være passe, spesielt siden du i dag bruker ganske moderat kulevekt, og i 375 burde 250-270 fungere (kun teoretisk betraktning, har bare prøvd TSX i 222).

Link to comment
Share on other sites

Noen som har gode ladedata for TTSX 168 sammen med N165 Vihtavuori i 300 Remington Ultra Magnum? Finner ikke denne i noe ladatabell.

 

Noe vagt svar fra Barnes i dag:

 

We have not shot data with that powder. You can use lead core bullet data with our bullet, just be sure to start at the minimum charge and work up.

 

 

Thanks,

 

Ryan Farr | Consumer Services

Barnes Bullets, LLC

Link to comment
Share on other sites

Å bruke samme samme kruttmengde som med blykuler stemmer ikke i min rifle!

 

I 300 winmag får jeg:

 

870 m/s med 67gr. n160 og 168gr. tsx

880 m/s med 72gr. n160 og 168gr. sierra matchking

 

Ganske likt med andre ord, men 5gr. forskjell i kruttmengde!

Link to comment
Share on other sites

Vil det vera problem å stabilisera ei 140grs homogen kule i 6,5-06?

 

Det går greit. Jeg prøvde 140 gr i 6,5-06AI en gang i tida. De tidlige X-ene, uten S-er eller T-er. Grusomt uproposjonert kule. Lang som "en halv blyant". Ikke spesielt egnet til noe som helst, tror jeg. 120 gr X var mer fornuftig. Ca. 965 m/s med en passende dose MRP bak. Hirtenberger ABC kom kun i 8 gram (123 gr). Denne var ganske lik 120 gr X. Og begge ca. like lange som vanlige 140 gr blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Først; når det gjelder lading er jeg helt grønn men har noen dier liggende og hadde tenkt å ta disse i bruk etterhvert.

 

Ser at det anbefales å gå ned i kulevekt når man går over til homogene kuler. Lurer på hva dette skyldes?

 

Hvis man ser på en Barnes LRX 200gr i .308 med utgangshastighet på 688 m/s vil denne holde kravet til storvilt ut til 200m (og faktisk enda litt lenger..). Med rifla innskutt på 130m kan man skyte på "alt" opp til 150m uten å måtte tenke på treffpunktendringer (maks +/- 30mm). Sånn rent intuitivt skulle man tro at en relativt tung kule i lav hastighet ville føre til liten kjøttødeleggelse og at dette derfor er mer ønskelig enn en lettere kule i høyere hastighet.

Bakgrunnen til disse spekulasjonene er ønsket om å bygge ei så kort som mulig rifle som fungerer like godt som hundeførerrifle på rådyrjakt som på reinsdyrjakt. Hadde da vært mye rimeligere å brukt 2 forskjellige patroner på samme .308 cal 40cm løpet istedenfor å bytte både løp og kaliber.

 

Og ja, jeg vet at LRX trenger 1:10 eller mer riflestigning. Vet også at den er lang men vil tro at den kan settes så dypt at det ikke er noe problem (er på veldig tynn is med siste påstanden...).

Link to comment
Share on other sites

Ser at det anbefales å gå ned i kulevekt når man går over til homogene kuler. Lurer på hva dette skyldes?

 

Ei homogen kule med samme vekt er lengre, med dertil hørende lenger bæreflate som gjør den tyngre å trykke ut av løpet. Ei lengre kule må settes dypere i hylsa og tar opp plass for kruttet og gir høyere trykk med samme ladning. Dvs kruttmengden må minskes -> lavere hastighet osv. Ei lengre kule trenger raskere rotasjon for å være stabil. Hvis stabiliteten er marginal i utgangspunktet, så kan det bli ubrukelig hvis kulelengda økes.

I tillegg til grunner for at en BØR gå ned i vekt, så er det muligheten for at man KAN gå ned. 150 gr X funker finfint der du ellers ville brukt 180 gr. Høyere hastighet, flatere kulebane, mindre rekyl, ingen fare for kulehavari. En av bekymringene med Barnes X er hvorvidt de ekspanderer tilstrekkelig. Høyere fart hjelper ihvertfall noe i så henseende.

 

Hvis man ser på en Barnes LRX 200gr i .308 med utgangshastighet på 688 m/s vil denne holde kravet til storvilt ut til 200m (og faktisk enda litt lenger..).

 

Anslagsenergikravet gjelder på 100 m. Å holde kravet på andre avstander enn 100 m gir egentlig ingen mening, da det ikke finnes noen krav å oppfylle.

 

Og ja, jeg vet at LRX trenger 1:10 eller mer riflestigning. Vet også at den er lang men vil tro at den kan settes så dypt at det ikke er noe problem (er på veldig tynn is med siste påstanden...).

 

Jeg tror ei 200 gr homogen kule er bortimot det mest uegnede du kan putte i ei .308W med kort løp. Den kula kommer til å stikke langt nedi hylsa, slik at ladningen må reduseres og hastigheta blir lav. Kort løp gjør det enda verre. Jeg er skeptisk til om den kula vil ekspandere pålitelig under alle forhold.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har gode ladedata for TTSX 168 sammen med N165 Vihtavuori i 300 Remington Ultra Magnum? Finner ikke denne i noe ladatabell.

 

 

Har akurat kjøpt samme kaliber å lure på d samme. Har du funnet noen data? På nette finnes det bare data med amerikanske kruttsorta. Fikk med noe hjemmelada scenar 168, der var det brukt ca 100grain n-15.

Link to comment
Share on other sites

Det var rart, i børsa mi går TSX kulene bedre en de "normale" blykulene, samlinger innefor 20mm i 375 H&H MAg, men at de freser rett igjennom er vel kjent

 

Samme her. Alle kalibrene jeg lader TTSX (6-7 stk) i går disse betydelig bedre enn vanlige blykuler.

 

Har ladet endel i 30-06 og litt i 308. Har da primært brukt 150 grn. Men ladet ifjor 168 grn kuler som en bekjent brukte i 30-06. Skjøt 4-5 dyr med denne og kulene ekspanderte fint vil jeg si. Ladet hardt med n-15 krutt. Er nok en fellesnevner for disse at de trenger fart. Merker godt at presisjonen øker samt at ekspansjonen bedres.

 

Selv skyter og jakter jeg mest med 300 wm, der 168 grn TTSX er en favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Det var rart, i børsa mi går TSX kulene bedre en de "normale" blykulene, samlinger innefor 20mm i 375 H&H MAg, men at de freser rett igjennom er vel kjent

 

Samme her. Alle kalibrene jeg lader TTSX (6-7 stk) i går disse betydelig bedre enn vanlige blykuler.

 

Har ladet endel i 30-06 og litt i 308. Har da primært brukt 150 grn. Men ladet ifjor 168 grn kuler som en bekjent brukte i 30-06. Skjøt 4-5 dyr med denne og kulene ekspanderte fint vil jeg si. Ladet hardt med n-15 krutt. Er nok en fellesnevner for disse at de trenger fart. Merker godt at presisjonen øker samt at ekspansjonen bedres.

 

Selv skyter og jakter jeg mest med 300 wm, der 168 grn TTSX er en favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har gode ladedata for TTSX 168 sammen med N165 Vihtavuori i 300 Remington Ultra Magnum? Finner ikke denne i noe ladatabell.

 

 

Har akurat kjøpt samme kaliber å lure på d samme. Har du funnet noen data? På nette finnes det bare data med amerikanske kruttsorta. Fikk med noe hjemmelada scenar 168, der var det brukt ca 100grain n-15.

 

Tja, den som intet våger intet vinner. Litt fundering på forskjellige tabeller/kruttyper og forsiktig jobbing ga meg 2770 fps på TTSX 168 ved bruk av 75grs N165. Usikker på hvilken hastighet jeg skal skremme kula ut med, men blir å jobbe meg forsiktig opp rundt 3100 fps. Dukker sikkert opp utfordringer, men det tar vi da. Til sammenlikning har jeg 2720 ms med gammel X 180grs og 77grs N165

 

Noen som har tanker om hva som er skumle nedre sjikt på slik lading?

Link to comment
Share on other sites

Hei, har kjøpt 50 stk barnes lrx 175 grs til min 30 06. Er det noen som har ladedata på disse? Kulene var forferdelig lange. Har både n-150 og n-160. Skal brukes i en tikka t3 m 46cm løp og a-tek tmm4 demper.

 

175 grs LRX behøver 1:10 twist, du kan få problemer med at styre kuglen og specielt når du på same tid har så kort en pibe/løb

 

Kan du utdype hvorfor kort pipe forverrer stabiliteten? Du mister jo litt hastighet, men effekten er ikke akkurat formidabel. Sagt på en annen måte: hvis du er så nære grensen,er du for nære (syns jeg). Om noen tar det på sparket så er det bare å sette opp regnestykket:)

 

Jo det er jo bedst blot at gå efter værdierne, men der er tilfælde hvor man ligger på grænsen og det giver præcisionsproblemer og dette er blevet bedre ved blot at øge hastigheden, efter sigende skyldes det at højere hastighed = flere omdrejninger pr minut, flere omdrejninger pr minut = bedre stabilisering

Link to comment
Share on other sites

Noen som har gode ladedata for TTSX 168 sammen med N165 Vihtavuori i 300 Remington Ultra Magnum? Finner ikke denne i noe ladatabell.

 

Noe vagt svar fra Barnes i dag:

 

We have not shot data with that powder. You can use lead core bullet data with our bullet, just be sure to start at the minimum charge and work up.

 

 

Thanks,

 

Ryan Farr | Consumer Services

Barnes Bullets, LLC

Siden 300 RUM er laget for å tyne .30 kuler så fort som mulig, så er jo maks hastighet ved bruk av andre krutt interessant å undersøke. Skal man lade slappe ladninger, kan man like gjerne kjøpe .30-06... :twisted:

 

Derfor har jeg sjekket maksladninger i Quickload, med COL lik 92,5 mm og pipelengde lik 600 mm (24 tommer). Da får jeg maks trykk ved 91,2 grs, og en hastighet på 946 m/s.

 

Et bedre krutt er N560, som gir omtrent samme trykk med samme ladning (91,2 grs). Farta blir derimot hele 35 m/s høyere, 980 m/s.

 

Har du N160, så får du samme hastighet og trykk ved å bruke 89 grs i stedet for 91,2 grs N165.

 

Alt i alt, N165 er ikke et spesielt optimalt krutt til den kula og det kaliberet. Men man tager hva man haver... ;)

 

PS. 91,3 grs Norma MRP gir 977 m/s på maks. Altså temmelig likt N560.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål fra en sylfersk hjemmelader...

 

Jeg har ladet 150 grs ttsx i 30-06 og Norma 204 krutt. Oppnådde 835m/s med 58grs. Dette var en presis og fin ladning å skyte med. Rifla er for ordens skyld en R93 med 52cm løp.

 

Holder denne hastigheten til praktisk bruk??

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en bukk i går med 150 grs ttsx med 46 grs n150 bak. Kaliber 308.

Skuddhold 200 meter rett i bogen. Inngang i ene og ut andre bogen. Så ut som den hadde ekspandert som den skulle...

Ble mildt sagt skuffet når jeg så resultatet når jeg flådde den...begge boger, ja rett og slett hele frontpartiet blodslått og måtte kasseres. Trodde denne kula skulle gi pene slakt og at man kunne spise inntil skuddhullet.

Spørsmålet mitt blir da om det er flere med samme erfaring eller om jeg har vært uheldig og kula har truffet kvist eller noe på vei inn?

Eller er dette vanlig for denne kula? Mildt sagt skuffet nå.... :(

Link to comment
Share on other sites

Funker vel sånn at kula lager en sårkanal som fylles med blod. Utblødingen i denne sårkanalen er det som avliver dyret. Homogene kuler lager den lengste sårkanalen med den størster diameteren i et gitt kaliber. De har tilnærmet 100% restvekt som gjør at du ikke får mer enn en sårkanal.

Blodet som fyller sårkanal vil spre seg ut i mellom hinner og kjøtt det dette er mulig. Jo lenger dyret beveger seg jo mer mulighet for spredning av blod. Denne effekten er ikke mindre med en blykule.

Minst spredning av blod i kjøttfylte deler får du hvis du treffer rett bak bog midt på dyret i høyderetning. Nesten bare sider som blir berørt av effekt spredning blod.

 

Ellers er det jo bare å åpne slaktet skikkelig og fjerne blodrester. Pleier å bli bra det .

 

Hadde en strategi om å bruke nakkeskudd for å unngå søl men anbefales absolutt ikke.

 

Paal

 

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

12 tagger skutt med TTSX 130 grains i 30.06 V0= 984 m/s.

( vet at kulen er for lett etter norsk regelverk, men den ble kamret i ved en feil - trodde det var 168 grains. )

Avstand 94 m

Treff høre side høyt, gjennomskyting og rett ned i smellen.

Inngang:

2ijku4i.jpg

Ryggen er skutt av:

fbxpnd.jpg

Utgang:

bi876a.jpg

 

For et par uker siden ble det også skutt en 10 tagger med TTSX 168 grains, V0 = 820 m/s, hold 144 m. Treff høyt i bog fremme og utgang høyt bak bog på motsatt side. Ikke borti ryggen. Bukken falt så og si på stedet. Tilnærmet null blodslått.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skjøt 5 råbukker i Litauen i Aug med 85 grs TSX i .243.

Strålende fornøyd med effekt - ingen av de gikk så mye som ett skritt - men nå flådde jeg de ikke akkurat,så så ikke hvordan dyra så ut uten frakken - men når det gjelder stoppeffekt er de etter mitt skjønn overlegne! Ladet vel med Vv N-160/39,5 grain om jeg ikke husker feil

Link to comment
Share on other sites

Mener å se den tendensen flere her har med TTSX, at den gir mer blodslag enn normalt, og betydelig mer en TSX.

Har observert ved flere tilfeller at den åpner umiddelbart ved annslag (begynene stort hull på innsiden av skinnet), men åpner til en relativt liten diameter.

Dette har ved de tilfellene jeg har sett kula i bruk, gitt veldig mye blodslag i hinnene på inngangsiden, mens hullene i lungene har vært små (på voksen elg).

Flukstrekning har også vært lang i de tilfellene jeg har sett kula i bruk, noe som selvfølgelig også medvirker til blod i hinner.

 

Kommer til å fortsette med den gamle gode TSX for egen del.

Link to comment
Share on other sites

Da er hjortejakten over og to store dyr skutt med 250 gr. TTSX i 9,3. 765 ms. Statistikken er jo ikke all værden men dog:

Begge hadde MYE blod i bogene. Begge hadde utras på 50-80 mtr før de datt. Det hadde jeg ikke ventet fra en 9,3. Sliter med presisjon like god som en blykule. Dog skal det sies at kulene karvet ikke så mye kjøtt.

 

Alt i alt tror jeg at AB skal prøves neste år....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet opp noen 265gr TTSX BT i 338LM. Det var en direkte følge av skuddvirkningen til 300gr Berger OTM, den er i overkant på kort hold.

Fikk 865m/s med TTSX BT, og rett og slett fantastisk presisjon, noe av det beste jeg har sett noen gang med 338LM! Måtte prøve på lengre hold og det var en svært positiv opplevelse helt ut til 600m.

Har ikke fått noe vilt i siktet ennå (med denne kula i kammeret).

 

Er det noen som har skutt noe med denne kula?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har bare skutt 2 (kalv og Okse) elger med 168grains ttsx i 3006. Begge datt i smellen. Kalven fikk et reint sideskudd, la seg pent ned og nydelig slakt. Oksen, treff i bogen, klappet sammens og stort hull tvers igjennom og ut på andre siden, vanlig blodslått kjøtt nedover i hinnene rundt innslaget ikke ulikt Nosler P.

 

Hullet i det siste rådyret, ref bilde, var allt annet et lite. Denne kula hadde ekspangdert til stor diameter allerede i første bogmuskel ogutgangshullet er som vist på bilde stort.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til 65 grs V-max så er kulebane mye buttere med .243.

Valgte 39,5 grs VV N160 da det samlet best på 100m.. men vurderer og gå opp til 41 eller 41,5 grs krutt - for jeg synes den søkk bra mye på 200...

I forhold til rådyrjakt blir ladninga for svak utover 100 hva kulebane angår - så må testes litt igjen snart ja

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår Lassewan riktig, så skyter han 85 gr TSX med 39,5 gr N-160 bak. Det er ett grain under minimumsladningen til VV. Hastigheten bør være i nærheten av 850 m/s, kanskje noe under. Ut til 200 m er ikke kula lenger unna siktelinja enn ca 50 mm, forutsatt fornuftig innskyting. Det bør da holde til rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Det holder - uten tvil - som sagt, ingen av de 5 råbukkene jeg skjøt gikk en meter

Men nå kjøpte jeg .243 i sin tid for å ha ett flattskytende kaliber ut til iallefall 200 meter, men man blir bortskjemt når man skyter V-max som detter ett par-tre cm på 200 dersom center på 100.

Jeg savner litt mer flattskytende med barnes kula på 200 meter. Ergo må jeg opp i fart, men da samlet børsa mi ikke noe særlig godt på 100.

Men hadde ikke tid til og prøve på 200 før jeg dro - tidsklemma heter det tror jeg - men skal prøve meg med mer krutt og på 200 meter

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaut to 1,5 års elgokser i høst med Barnes MRX 165 grs til kaliber 30-06. Den ene fikk jeg inn på 25 meter så den fikk et nakkeskudd og datt på stedet med en gang. Den andre fikk jeg inn et rett sideskutt på bogen på litt under 100 meter. Elgen datt litt ihop med samme skuddet gikk. Oksen gjorde et byks bakover og løp 50 meter fra der den kom fra før den gikk over ende. Ble veldig overasket under parteringa hvor mye kjøtt som var blodslott. Rundt inngangshullet var det også blodslott. Det ble gjennomskyting på begge dyrene. Tok noen bilder av sidene og skal prøve å legge dem ut her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet opp noen 265gr TTSX BT i 338LM. Det var en direkte følge av skuddvirkningen til 300gr Berger OTM, den er i overkant på kort hold.

 

Er det noen som har skutt noe med denne kula?

 

K

skjøt en 1,5årig elgokse første jaktdag med den kula. (bruker 265LRX ladet til 874ms.)

dyret var skrått ifra, å jeg satt oppe i en bakke... kommer til å fortsette å bruke denne kula på elgen :)

230582_10151045031441881_247541316_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

man blir bortskjemt når man skyter V-max som detter ett par-tre cm på 200 dersom center på 100.

 

Fullt så flatt skyter den nå ikke, men. Da måtte hastigheten vært 13-1400 m/s. Men hvorfor sentertreff på 100 m? Det er en veldig ugunstig innskyting vil nå jeg si. Viltet befinner seg aldri på 100 m, det er alltid på en annen avstand. Derfor er det bedre å finne en innskyting som dekker alle disse andre avstandene godt. Det vil i praksis si at kula må treffe litt over på korte hold. Og hvorfor ikke? Det ligger i sakens natur at kula treffer lavere på lengre hold. Litt for høyt, litt for lavt - det spiller ingen rolle. Det hjelper fint lite med flattskytende kaliber hvis en handicapper seg selv med ugunstig innskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet opp noen 265gr TTSX BT i 338LM. Det var en direkte følge av skuddvirkningen til 300gr Berger OTM, den er i overkant på kort hold.

 

Er det noen som har skutt noe med denne kula?

 

K

skjøt en 1,5årig elgokse første jaktdag med den kula. (bruker 265LRX ladet til 874ms.)

dyret var skrått ifra, å jeg satt oppe i en bakke... kommer til å fortsette å bruke denne kula på elgen :)

230582_10151045031441881_247541316_n.jpg

bilder av innsiden på bogen?

Link to comment
Share on other sites

Her er eit innlegg av ein profesjonell jeger i Afrika http://www.biggamehunt.net/forum/30-06-africa-jjhack Innlegget er ikkje heilt nytt og han har skrive ein del innlegg om spesiellt Hornady Interbond og Barnes TSX i andre forum,men eg finn dei ikkje i igjen. Han brukte mest Interbond tidlegare og gjekk seinare over til TSX. Han var svært fornøgd med begge, årsaken til at han gjekk over til TSX var gjennomskytinga som ofte uteblei med Interbond. Bakdelen var etter hans meining dårligare skotreaksjon enn ved Interbond.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...