Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

Har du hylser nok er det jo bare å lade opp. Men etter å ha bunnet opp mange hylser og fortsatt følt enormt behov for å teste andre ladninger, kan man komme til at en fersk en viser seg bedre og da sitter man med flere ikke så interessante eldre ladninger. Nå lader jeg heller små batcher av jaktladninger og supplerer etter behov, trenings ladninger derimot lages i større antall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg lada 150grs ttsx i går med 45grs N150 bak oppi ei 308 hylse. men jeg stussa på at rekylen var så veldig svak, føltes enda vassere ut enn treningsamunisjonen min som jeg lader på minimum...

kan den ladninga stemme?

kan godt være det at jeg ikke har skutt så mye med demper i det siste...

Link to comment
Share on other sites

Opplever det samme,med nærmest identisk ladning. 150gr ttsx og 48gr N550.. overkant av 800ms utav ei browning x-bolt med 50cm pipelengde. veldig snill rekylpuls med det trege kruttet , men så er det jo også demper påmontert + browning sitt gode skjefte/kolbekappe. så rekyl er jo ikke tilstede.. er jo knapt noe rekyl når man skyter uten demper jo :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ladet opp 165grs Barnes TTSX i går til 30-06. Brukte Vihtavuori 160 krutt. Var ute å prøveskaut i dag. Fikk kjempepresisjon. Det beste av alt var at de gikk helt likt med Barnes sine MRX kuler i 165grs som jeg har ladet med tidligere :D. I år skal TTSX brukes på elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp 165grs Barnes TTSX i går til 30-06. Brukte Vihtavuori 160 krutt. Var ute å prøveskaut i dag. Fikk kjempepresisjon. Det beste av alt var at de gikk helt likt med Barnes sine MRX kuler i 165grs som jeg har ladet med tidligere :D. I år skal TTSX brukes på elgjakta.

Hvilken ladevekt (mengde) brukte du?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med skuddefekten på tsx fb 45 gr .min erfaring er at det ikke blir knall og fall på rådyrbukkene.

de går 40-60m. Den siste bukken min ble skutt på 40m hold gjennom begge boger, løp 40 m. Jeg satt 5 minutter i tårnet før jeg gikk ned for og finne dyret. Går inn i et kratt som dyret forsvant inn i dyret reiser seg og løper 10m til og detter igjen. Jeg må gi det et nakkeskudd for og avlive den. Skuddet har gått mellom begge lunger.Dyret sto stille før det ble skutt så det var ikke stresset på noen måte.Andre med sånne erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

6 skudd på 100m, med 127grs Barnes LRX, 6.5x55

896DA879-E3D9-4C78-BD77-13E3DC3EA14D-13933-0000181ABA845AE7_zpsd851eea8.jpg

 

 

Innleggets emne:

 

Re: Barnes TSX / TTSX

 

M67 skrev:

 

Fikk en dunge 127grs LRX i posten her. Er det noen som har noen ladedata for de (6.5x55)?

 

K

 

 

Her:

viewtopic.php?f=17&t=92530

 

 

 

Jeg skjøt 6 skudd med 127grs LRX, i et forholsvis nytt, 70cm Sauerløp. Ladde 2 med 47grs N15, to med 48 og 2 med 49gr. Ingen trykktegn, og jeg kommer til å lade 5 med 50gr til neste økt. Presisjonen var mildt sagt ræva, så de kan være for lange - det står minst 1:8" på pakka (det kunne Alvestad hatt på sida si), og det har ikke Saueren (1:8 2/3).

Funker ikke N15, så får jeg laste opp med N570, den harde kula bør klare å komprimere en hel del 570...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Intressant! :) kan se ut til at de trives med høyere hastighet i sauerpipe.

127gr LRX skal prøves så straks man får ny pipe i supervarmintern. :P Den som står i er ikke god å forske ny ladning til, siden den har gått overkant av 6000skudd å fyrt med N570 fra den bikka 1000.

For å freshe opp tråden så legger jeg inn 265gr LRX kuler fra elg :)

øverste: 2.5års okse.Denne kula fikk most mye bein, å ble funnet på tværra mot skinne. hadde tumbla siste stykket i utgangsbogen. fluktstrekning= 0M. Restvekt: 263.5grs.

nederst: 75kg kalv! kombinasjon av mange ting,som var årsak til at man fant kula. Den rørte seg ikke av flekken 8) kula mangle en "vinge". Restvekt: 260.2grs

Lrx kulene slår mye blod ut i hinnene uansett avstand. men kjøttødeleggelser er minimale, bortsett fra v treff i bein. (som med alle andre kuler)

standalone&embedded=1

 

standalone&embedded=1

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt 6 skudd med 127grs LRX, i et forholsvis nytt, 70cm Sauerløp. Ladde 2 med 47grs N15, to med 48 og 2 med 49gr. Ingen trykktegn, og jeg kommer til å lade 5 med 50gr til neste økt. Presisjonen var mildt sagt ræva, så de kan være for lange - det står minst 1:8" på pakka (det kunne Alvestad hatt på sida si), og det har ikke Saueren (1:8 2/3).

Funker ikke N15, så får jeg laste opp med N570, den harde kula bør klare å komprimere en hel del 570...

Forbanna møl "#!¤!£@$!

 

Idag skjøt jeg 50 og 51grs N15 - over 51grs N15 føler jeg ikke uten videre for å prøve. Men jeg skal prøve med så mye N570 som jeg får nedi, samtidig som jeg prøveskyter 265grs Barnes TTSX BT (LR) i 338LM - den får bli måneskinnsrifle når ikke Saueren vil. Forhåpningene til 127gr LRX er ikke voldsomme, og de 29 som er igjen er billig til salgs...

 

Beste samling på 100m kom med 51grs N15 :(

cb34df55-59e3-48d6-a750-b4e3920ac6ee_zps84baaa45.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Leit at de ikke ville gå i saueren ! Så skuffende ut til å være Barnes kule for lengre hold.

Slet med elendi presisjon på 130grs tsx kulene i 6,5 også. De ville ikke gå. Uansett hvor mye N-560 som ble stappa nedi.

Som du sikkert vet, så skuffer ikke 265lrx ihværtfall :)

Fellte siste dyret i år på elgjakta me Ssg'n for 2 dager siden.

Snek meg oppå en fjellkant å skjøt kalven som sto nedi skogen.

standalone

265LRX skutt gjennom kalv ovenfra. inn i rygg,ut i bryst å inn rett over knæet. kula sto i skinne på utsiden av foten. Kula har mistet en "vinge" å veide 248.5grs.

standalone

Link to comment
Share on other sites

Som du sikkert vet, så skuffer ikke 265lrx ihværtfall

265en er ei go-kule i Barnarden, så det er ikke et dårlig bytte, jeg tipper den ikke gir dårligere effekt enn 127grs iallefall :roll: Til posteringsjakt kan jeg nok overleve at rifla veier 9.5kg også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg skjøt 6 skudd med 127grs LRX, i et forholsvis nytt, 70cm Sauerløp. Ladde 2 med 47grs N15, to med 48 og 2 med 49gr. Ingen trykktegn, og jeg kommer til å lade 5 med 50gr til neste økt. Presisjonen var mildt sagt ræva, så de kan være for lange - det står minst 1:8" på pakka (det kunne Alvestad hatt på sida si), og det har ikke Saueren (1:8 2/3).

Funker ikke N15, så får jeg laste opp med N570, den harde kula bør klare å komprimere en hel del 570...

Forbanna møl "#!¤!£@$!

 

Idag skjøt jeg 50 og 51grs N15 - over 51grs N15 føler jeg ikke uten videre for å prøve. Men jeg skal prøve med så mye N570 som jeg får nedi, samtidig som jeg prøveskyter 265grs Barnes TTSX BT (LR) i 338LM - den får bli måneskinnsrifle når ikke Saueren vil. Forhåpningene til 127gr LRX er ikke voldsomme, og de 29 som er igjen er billig til salgs...

 

Beste samling på 100m kom med 51grs N15 :(

cb34df55-59e3-48d6-a750-b4e3920ac6ee_zps84baaa45.jpg

 

 

K

Dette var elendig skyting av en proff M67 :wink:
Link to comment
Share on other sites

Har skutt rein og hjort med 150 grs TTSX i 3006, nydelige skuddsår, og dyra gikk rett ned i smellen, knapt blodslag å registrere.

Presisjon er helt på topp, samler 5 skudd innenfor tommelfingerneglen, noe bedre er ikke noe poeng for ei jaktrifle, ja knapt nok for ei konkuranserifle også.

Har også brukt 168 grs tsx i samme kaliber, med samme flotte resultat.

Skutt Elan og andre antiloper med 270 grs TSX i 375 H&H Mag, akkurat det samme der, digre elanden døde etter 30meter med bogskudd.

Skal også bruke TSX/TTSX i 9,3x62 da 250 grs kule.

Vil påstå at Barnes TSX/TTSX/Vortex er noe av det beste innen homogent man kan få på markedet i dag.

Link to comment
Share on other sites

Her finner dere ladedata til TSX og TTSX + andre kuler

Noen kruttyper er litt fremmede for oss, men overgangstabeller og slik som man bla finner på Vhitavuori sine ladedata er greie å bruke, da har man iallefall en rettesnor.

Jeg har brukt disse med bra resultat.

Link til ladedata hos Barnes:

http://www.barnesbullets.com/information/load-data/

 

Link til Barnes sin hjemmeside:

http://www.barnesbullets.com/

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Går mot slutten av Elgjakta og nye erfaringer er gjort.

 

På lage vårt har det blitt skutt 2 elg med 9,3x62 og 250gr TTSX i 710m/s ifølge QL (skal kronograferes) og skytteren er meget skuffet!

 

Den første som ble skutt var en okse på ca 70m: 1 skudd midt i bogen og dyre viser ingen skuddtegn. Oppfølgingsskudde kommer på omtrent samme sted med samme resultat. Eneste som skjer er att elgen går ett par skritt (tilsynelatende uberørt) og stopper. Får da ett skudd i nakken og det fungerer:p finnerigjen en kule i bogen sitter i skinne fult ekspandert og den i halsen sitter i bene 80% ekspandert.

 

Dyr nr. 2 er en kalv på ca 20m: Kalven får ett skudd bak bogen og løper ca 100m uten og vise skuddtegn og vi finner ikke noe blod men kula har gått gjennom.

 

Selv bruker jeg 9,3x62 og 250gr TSX i ca 800m/s, har skutt 2 elg og er knallfornøyd!

 

Første elgen var en voksen okse på 150m: 1 høyt bogskudd og dyre viste tydelig skuddtegn, gikk ca 10m før det datt i baken, kula hadde gått rett gjennom. Strøkent slakt!

 

Dyr nr. 2 er en kalv på ca 30m: Hjerteskudd, kalven viser tydelig skuddtegn og sjangler 5 meter før det går i bakken. Mye blod. Strøkent slakt!

 

 

Hva tenker dere om dette, noen med lignende erfaringer? For meg virker det som TSX er mer ekspanderingsvillig og gir bedre sjokkeffekt(farten spiller sikkert inn her?) skulle det ikke være helt omvendt?

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at TSX er mer ekspansjonsvillg.

Barnes oppgir en lavere hastighetsgrense på ordinær TSX.

Plasttuppen øker BC men forsinker ekspansjon.

Barnes kulene og andre lignende homogene kuler er avhengig av hydrauliske krefter for å ekspandere. Så når hullet fylles med kjøtt/væske og trykket blir høyt nok starter ekspansjon.

 

Barnes oppgir følgende nedre ekspansjonsgrense for 30 kaliber kulene.

TTSX minst 2000 fps (610ms) ved anslag

TSX minst 1800fps (550ms) ved anslag.

 

Med 250grs TTSX og V0 710ms gir det en maks avstand på 150m for å sikre tilstrekkelig ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Ttsx åpner vel raskere/er mer ekspansjonsvillig enn tsx såvidt jeg vet?

 

Det er riktig at TSX er mer ekspansjonsvillg.

Barnes oppgir en lavere hastighetsgrense på ordinær TSX.

Plasttuppen øker BC men forsinker ekspansjon.

Barnes kulene og andre lignende homogene kuler er avhengig av hydrauliske krefter for å ekspandere. Så når hullet fylles med kjøtt/væske og trykket blir høyt nok starter ekspansjon.

 

Barnes oppgir følgende nedre ekspansjonsgrense for 30 kaliber kulene.

TTSX minst 2000 fps (610ms) ved anslag

TSX minst 1800fps (550ms) ved anslag.

 

Med 250grs TTSX og V0 710ms gir det en maks avstand på 150m for å sikre tilstrekkelig ekspansjon.

 

 

Her er det noe som ikke helt stemmer. En skriver at TTSX er mer ekspansjonsvillig enn TSX, mens det står motsatt i neste innlegg.

 

Hva er riktig? Jeg har hele tiden trodd TTSX er mest ekspansjonsvillig av disse to pga plasttuppen. Er vel derfor det er plasttupp på Vmax og? I hvert fall er det noe jeg har hørt.

 

Vurderer å investere i TSX eller TTSX selv nå, i .308, pga ny jaktrifle (X-bolt) i hus. De gamle Rhino-patronene går veldig tregt i den nye. Med andre ord har jeg ikke en eneste kule igjen å jakte med om jeg skulle brukt nyrifla i høst (noe jeg ikke får til pga det ikke går an å ta storviltprøva nå), men det hadde vært greit å prøve utover vinteren om ikke annet.

 

Mitt valg er å fortsette med Rhino SS 165 grs (har aldri skutt noe annet enn papp med denne, men har altså ingen igjen annet enn ca 15 til den andre rifla. Denne blir brukt i høst til den blir pensjonert ved juletider) eller enten TSX eller TTSX. 150 grs er tanken. Hadde egentlig bestemt meg for å fortsette med Rhino. Ingen vits å bytte noe som går bra i børsa og har godt rykte, men så byttet jeg rifle i stedet... Da kommer jo grubleriene igjen.

 

Hvorfor skal jeg velge TSX til elgjakta?

Hvorfor skal jeg velge TTSX til elgjakta?

 

Nå skulle det ikke forundre meg om det blir litt hjortejakt etter hvert og da. Vil anta at alle tre alternativene tar livet av dyra (...), men det er jo kjekt å ikke skjære bort halvparten pga blodslag og... Sannsynligvis vil det aldri bli noe problem, da våpen på ca 101,3 % av jaktturene mine bare er dødvekt likevel, men en vakker dag, om sol og stjerner står i riktig posisjon i forhold til hverandre og en kamikazeelg/-hjort stiller seg pent og pyntelig opp... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...