Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

Lunds skrev (3 timer siden):

Jeg lader 308 med 130 ttsx og 49grs N140. 
tabell til VV sier Max 47,1 med N140. COL 70,5. 
I X bolten med 45cm løp har jeg hastighet på 900m/s. 
det er så vidt antydning til trykk tegn, om man kikker veldig godt på hylsa. Noen andre som har erfaringer med samme ladninger? 


Den ladningen er i heiteste laget.. om det er fart du er ute etter så er N150 eller N550 et bedre valg.. 

 

litt olje i kammeret.. regn våte patroner i kammeret.. eller ammoen har ligget i solen så vil du mest trolig få deg en overraskelse med den ladningen der..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

150 grs TTSX i .308 50 cm pipe og Norma 11 krutt.

 

Hva bør man legge seg på i kruttvekt? På boksen står det maks ladning 47,1 grs med 150grs sierra kule.. TTSX`n er vel litt lengre og må derfor lengre ned i hylsa=mer trykk.. Vil tro at 46 grs N11 likevel er innenfor trygg sone?

Edited by vwhotrod
Link to comment
Share on other sites

vwhotrod skrev (1 time siden):

150 grs TTSX i .308 50 cm pipe og Norma 11 krutt.

Vil tro at 46 grs N11 likevel er innenfor trygg sone?

Nja, iflg. Vihtavuoris tabeller er du nok noe høyt. Homogene kobberkuler er generelt hardere og vil derfor gi høyere trykk.

Og siden TTSX-kula er noe lengre er det vel også begrenset hvor mye krutt du får plass til om du ikke komprimerer godt?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

TTSX i 9,3 mm er helt håpløs å få tak i for tida, stemmer ikke det? Har vært det ganske lenge også?  🙄

 

Oppdatering 2023-03-16 ang TTSX i 9,3 / 250 gr ;

Skytterlinken mener det vil drøye minst 4-6 uker, Jaktdepotet tror mer "kurante" kaliber (.30) blir prioritert, ingen leveringstid oppgitt.

Edited by uglebugle
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
TEI skrev (15 timer siden):

Lader TTSX130 til .308 med 45 gr Vith N135.

Den ladningen er drøyt ett grain over maks iht. Vihtavuoris ladetabell. Jeg sier ikke den er direkte farlig, men i lengden er den kanskje ikke helt sunn, verken for ditt eller andres våpen. Og ett grain over med N135 kan gi større utslag enn tilsvarende med tregere krutt, kanskje særlig med harde monolittiske kuler.

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei
Jeg tenker å lade jaktammo til 223-rifla mi. Denne benytter stanag-magasiner og har 1:9 twist løp. 
 

Hadde egentlig tenkt å prøve ttsx 62grs, men de er det vanskelig å finne. Vil 55grs gjøre samme nytta på rådyr og rev?

 

Disse homogene kulene er jo ekstra lange for å oppnå nok vekt. Vil disse bli for lange i et stanag-magasin? Kruttet jeg tenker å bruke er N140
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...