Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

sirhitalot: Desverre ingen bilder av innsiden. var ikke så mye skader værken på inn eller utgang. litt blodslått, men ikke verre en 30-06.

m67: Ja, kan si den kula gjorde jobben. pløyde igjennom 2 trær å stussa en stein før kula hadde fortsatt sin ferd nedi jorda. :shock: mye punch i 338 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet opp noen 265gr TTSX BT i 338LM. Det var en direkte følge av skuddvirkningen til 300gr Berger OTM, den er i overkant på kort hold.

Fikk 865m/s med TTSX BT, og rett og slett fantastisk presisjon, noe av det beste jeg har sett noen gang med 338LM! Måtte prøve på lengre hold og det var en svært positiv opplevelse helt ut til 600m.

Har ikke fått noe vilt i siktet ennå (med denne kula i kammeret).

 

Er det noen som har skutt noe med denne kula?

 

K

 

Regner med at jeg får en hjort eller flere med denne kula :mrgreen: Presisjonen er meget god med denne. Så god at jeg må forske mere på 6.5 x 65 RWS ladningene mine , går nesten ikke ikke ann og skyte BEDRE med 338 en 65'en :shock::shock:

 

Kulene jeg bruker til 338'n er 265 grains LRX . Skal ordne bilder når det detter noe for 338'n så dere får se virkningen. Når vet jeg ikke ennå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en spissbukk og en liten fjorkolle med TTSX 168 grains i 30.06 i går.

Spissbukken, treff høyt rett bak bog høyre side, utgang bak bog. Avstand ca 110 m.

Fjorkolle, treff høyt rett bak bog bøyer side, utgang høyt bak venstre side- dessverre så vidt borti spiserøret rett før vom. Dyret stod litt mere skrått en hva jeg beregnet. Avstand 50 meter.

 

Felles for begge er tilnærmet null blodslått i inngang, dyr som gikk maks 20 m og heftig gjennomsiktig. Utgangshull på størrelse med en 5 kroning. Nydelige slakt og jeg kommer definitivt til å bruke denne kulen mer.

Link to comment
Share on other sites

Synd reglene fortsatt er så rigide på vekten av homogene kuler.

 

Jeg tror at elgkalv med 130 grs ttsx i 308 vil bikke rett ned med perfekt resultat etter bogskudd. Kanskje den ville gått et par merer hvis holdet var ca 80 meter Fint slakt tror jeg det ville vært. Tipper dette ville gitt full gjennomskyting.

 

Videre tror jeg stor fjorku ville stupt på stedet etter en 120 grs ttsx fra 6,5x55 på ca 250 meter etter skudd i overkant og bak av bog. Her også tror jeg denne kula ville gitt gjennomskyting og bra slakt.

 

Vi får håpe dette regelverket snur seg ved neste mulighet, slik av vi slipper å tro men får prøvd det og får tatt i bruk slike superkuler i med riktig vekt i de mindre kaliberene. Inntil videre får vi fortsette bruke de kulene som er lovlige.

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte fabrikkammoen jeg bruker til 801m/s (den oppgis av produsent til å ha en vo på 873m/s :shock: ). Ved første prøveskyting av hjemmeladet 6,5mm 120gr TTSX fikk jeg en snitthastighet på 803m/s. I utgangspunktet godt fornøyd. I ettertid har en tanke slått meg. Er 803m/s for å oppnå tilfredsstillende ekspansjon for en 120gr TTSX i 6,5mm? Jakter kun rådyr så jeg er i utgangspunktet interessert i en kule med relativt lav hastighet for og i størst mulig grad unngå kjøttødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skjøt første rådyret med TTSX i dag. Har ikke hatt et så blodslått slakt siden jeg brukte norma elite. Kula gikk kun igjennom ribben på vei inn og ut. Så jævligst ut på inngangssiden.

 

120gr 6,5 kule med v0 på 800ms.

 

Gir dette en sjanse til så blir det tilbake til oryx.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har brukt 210 gr. i høst og den fikk jævlig bra kulebane på ca. max lading og lungeskudd på elg hadde en sollid virkning og knall og fall men tror ikke den passer til et rent bogtreff uten no sollid blodspreng . Har også skutt en ulv med den i det senere og den tok ikke et steg .

Link to comment
Share on other sites

Vurdere å teste 120 grain ttsx i 260 remington.

 

Noen som har testa og har noe ladedata?

 

Om noen med ql gidder å sjekke, er jeg interesert i utgangshastigheter med 42cm løp med egnede krutt.

n19/urp, n550, n204, n160, n560, mrp. Noen av disse burde fungere?

Eller har jeg ladet 120gr smk med n11 så n11/203b og n140, n150 kunne vel kansje fungert også?

Link to comment
Share on other sites

Testa 168 grains TTSX i 300 weatherby magnum i dag. Må si jeg ble godt fornøyd med samlingene, siden jeg frøys som ei bikkje på fingrene. Det ble derfor hurtigskyting og kronografering, skutt på 100 m. 3 forskjellige ladninger, brukte "hjørnene" og toppen som siktepunkt. Svakeste ladning på 898 m/s øverst, deretter middels ladning i 914 m/s til venstre, og hardeste ladning i 923 m/s til høyre. Kan vel konkludere med at denne kula LIKER fart... :)

 

Gleder meg til våren når man kan kose seg LENGE på skytebanen, i plussgrader... 8)

 

Overview:

IMG_3307.jpg

 

Svak:

IMG_3308.jpg

 

Middels:

IMG_3309.jpg

 

Hard:

IMG_3310.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det så ut til å bli en i overkant frisk ladning, godt over rødstreken.

 

 

**** Results calculated:

Maximum pressure ........ = 59507 psi Way of projectile at Pmax = 1,23 in

Muzzle velocity ......Ve = 2469 fps Muzzle pressure .......Pe = 10481 psi

Project. energy at muzzle = 3383 ft.lbs Fraction of powder burnt = 97,8 %

Projectile travel time from 10% Pmax to muzzle = 0,97 ms

 

D A N G E R: Load exceeds Maximum Average Pressure ! DO NOT USE THIS LOAD !

Real maximum of pressure inside barrel.

End of combustion after the projectile passes muzzle.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen :D Har ikke brukt den bare så det er sagt, da må man nok ta ned den ladninga ganske betraktelig for at den skal være trygg. Viser vel nok en gang at laddedata som ligger på div forum ikke skal brukes ukritisk.

 

Hvis ikke noen har en prøvd kombinasjon med barnes ttsx 250 grains med 203b i 9,3x62 ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Link to comment
Share on other sites

 

 

Samma kule, annan innpakning.

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke å finne noen ressurstråd om QL så jeg låner tråden et øyeblikk. Skal til å lade TSX og vurdere å kjøpe QL da det er noe tynnt med data til disse kulene og europeiske krutt. Inneholder denne database med volumet på forskjellige hylsefabrikat. Holder det å oppgi hylsevekt eller må man måle volumet selv?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Samma kule, annan innpakning.

 

 

Da er den billigere i en annen innpakning..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Synes det høres lite ut jeg å. Du mister jo hastighet når du har et kortere løp. Rund 3-4 ms. Men burde enda greie mye mer! Synes også det som står i ladeboka de høres lite ut å. Ifølge lapua sine sider gir deres maxladning på tilnærmet samme kulevekt over 850...

Har lada samme kula som deg men har dessverre ikke målt hastigheten på den. Så er nok andre som kanskje kan svare bedre en meg :wink:

 

Edit: Link til Lapua ladetabellen: http://www.lapua.com/upload/downloads/b ... ed9eng.pdf

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke å finne noen ressurstråd om QL så jeg låner tråden et øyeblikk. Skal til å lade TSX og vurdere å kjøpe QL da det er noe tynnt med data til disse kulene og europeiske krutt. Inneholder denne database med volumet på forskjellige hylsefabrikat. Holder det å oppgi hylsevekt eller må man måle volumet selv?

 

Noen kalibre har forskjellige hylsefabrikat lagt inn.

For at QL skal være så rett som mulig, bør/skal du måle volumet på hylsene du bruker. (Fylles med vann)

Videre kan jeg nevne at QL viser langt høyere trykk med TTSX en med TSX.

I mine kalibre har jeg ikke opplevd noen stor forskjell...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd denne kula i .223? Eventuelt noen bilder?

 

Jeg har brukt 55 grains TSX kula i Vor-tx fabrikk ammo i min 223 på 6 rådyr og en del rev.

Omtrent halvparten av rådyra har fått kula midt på bogen, og de andre har fått den rett bak.

Det lengste et rådyr har sprunget etter skuddet er ca 50 meter. 2 av dem har gått rett ned i smellen.

Alle revene har gått rett ned i smellen.

 

Synes det er veldig begrenset kjøtt og pels ødeleggelse.

 

Blodslått slakt får man som oftest ved skudd bak bogen og et dyr som springer et stykke etter skuddet.

Morsomt at jjrckd sier at han vurderer å gå tilbake til Oryx pga kjøttødeleggelse, da det vel er den kula som har ødelagt mest kjøtt av alle kuler jeg har prøvd på rådyr.

Fungerer bra på større vilt, men den lager store hull i rådyr og rev.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...