Jump to content

Jakt er en grunneierrett


villreinjegeren

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjønner ikke helt hvorfor, rimeligt jaktkort (mest symbolsk).

 

De som vill jakte ulv, bruker jo glatt 1000kr i bensin for å kjøre dit. Gjerne med jaktutstyr i prisklassen 10000-60000kr, og biler i halv mil klassen eller mere. Men 150kr for jaktrett på privat grunn, nei det vill de ikke betale. :shock:

 

De er jo t.d. flere her inne som ivrer for at ulvestammen skal bli så stor den er jaktbar, og de sammen med andre. Har jo argumentert med at ulven kan bli en inntektskilde for grunneierne, som kansje kan kompensere litt for tapene den forårsaker.

 

Nei sannheten er at blandt folk flest er misunnelsen stor (og kansje spesielt blant jegre uten egen grunn), og aversjonen mot de som har noe en selv vill ha enda større.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner for såvidt begge parter.

MEN nå har Rendalen kommune klaget på ulven i mange år og søkt på fellingstillatelse mange ganger i året

(fått avslag de fleste ganger).

Nå når de har sjansen til å gjøre noe med det, da skal de ha betalt for att jegerne gjør de en stor tjeneste.

Jegerne får jakte gratis i Engerdal og Stor Elvdal.

Det er nok en prinsip sak for begge parter, som det skal bli inntresant å følge.

Selv så tror jeg kanskje grunneierne skjøt seg selv i foten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser faktisk et poeng her, og grunneierne har rett.

Hvis de skal legge til rette for ulvejakt så er det vel ikke mer enn rett og rimelig at de har noe annet enn utgifter igjen for det?

Som jeg har forstått det så skal "inntektene" fra disse jaktkortene administreres av den lokal jeger og fisker foreningen, og brukes til brøyting.

Akkurat brøyting i seg selv høres jo enkelt ut, men det er ikke noe problem å bruke 150,- i timen bare på diesel når man brøyter.

Allerede der ser regnskapet ut til å gå i null for grunneierlaget allerede, og da kommer jegerne til dekket bord.

 

Alternativet da?

Grunneierlaget trekker seg fra hele ulvesaken og jegerne får administrere selv.

 

Jegerne må da organisere et lag med en oppnevnt jaktleder.

Jaktleder må da ta kontakt med de forskjellige grunneieren (Gud vet hvor mange) og innhente tillatelse til å jakte ulv på deres eiendom.

Jaktlaget må besørge brøyting av x-antall km skogsveier og oppstillingsplasser for egen regning.

 

Tror jeg hadde vært lykkelig om det bare var å betale kr. 150,- og dra på ulvejakt jeg.. :roll:

 

Her er gaupejakten organisert opp mot storvaldene, uten noen betaling, men det skal innrømmes at det blir trangt om plassen når alle skal parkere bortover langs brøytekantene, er jo ikke så mange bussholdeplasser å ta av her liksom. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alternativet da?

Grunneierlaget trekker seg fra hele ulvesaken og jegerne får administrere selv.

 

Jegerne må da organisere et lag med en oppnevnt jaktleder.

Jaktleder må da ta kontakt med de forskjellige grunneieren (Gud vet hvor mange) og innhente tillatelse til å jakte ulv på deres eiendom.

Jaktlaget må besørge brøyting av x-antall km skogsveier og oppstillingsplasser for egen regning.

 

 

Gjerne det!.

 

Noen av oss begynner å bli drita lei av å gå rundt med krommet rygg å lua i hånda. Men jeg synes det er veldig fint at noen grunneierene i Rendalen forklarer sakens kjerne, og at grunneierretten stopper årets ulvejakt i Rendalen. Stå på!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke grunneier selv, bare for å påpeke det!

Synes 150kr for et jaktkort er en veldig snill pris.

Utmarkslaget er etter min mening svært måteholdene, og også rause når de lar pengene gå til jeger og fiskeforeningen!

Til de av dere som synes at 150 kroner er for mye for å gå på ulvejakt, når pengene faktisk går til en jegerforening, vil jeg si at det er veldig smålig, og at dere gjerne må sitte inne eller i Storelvdal å furte i vinter!

Link to comment
Share on other sites

Handler ikke om penger. Vi betaler gladelig 125000 på forhånd for å skyte 11 elger, så vi klarer nok de 150 kronene. Men når grunneierene klager i årevis over at ulven er der, og at de samtidig krever penger for jakta er det nok. Vi har ulv i Stor-Elvdal også!

 

Har hørt argumenter om grunneierretten før, og jeg er ikke enig. Det er ikke så jævlig mange år siden dere fikk den i gave! Skulle ønske den ble opphevet :D .

Link to comment
Share on other sites

Er absolutt ikke grunneier, men:

 

Nå som staten har overtatt alle skogene til Hagen (Orkla), skal dere snart få se hva dere må betale for å jakte.

 

Dette blir sikkert et satseområde for Statskog.

 

Og da er det ikke sikkert dere får brøyta vei i tillegg for 150,00 kroner pr jeger.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva de sutrer for. Jakt er jo grunneiers rett som de ikke trenger å dele med noen?

Det virker som om de bare prøver å markere at det ikke er en "allmenn" rett til å jakte gratis på grunneiers mark.

Jeg hadde ærlig talt følt meg litt uggen selv hvis horder av jegere jeg ikke kjenner valser rundt på eiendommen min, uansett hvilket dyr de jakter på. De færreste grunneiere gir allmennheten blankofullmakt på rev, mink osv, uansett hvor mye de ønsker å bli kvitt dem.

Vil si at 150 kr nærmest er en symbolsk pris å betale for å jakte på et så ettertraktet dyr for mange.

Hvis de ønsket det kunne de sikkert tatt fem-sekssifrede beløp for ekslusiv tilgang til terrenget

Link to comment
Share on other sites

150 kr er jo billig. Det er 2 halvlitere på puben. Jakt er grunneiers rett. Altså bestemmer grunneier prisen selv på jaktkort han vil selge. (grunneiers jaktrett er bestemt i 1899 med knapt flertall på stortinget)

På den andre siden kan det jo være litt selvmotsigende dersom grunneiere ønsker ulven vekk at de ikke vil gjøre dette blligst mulig. På den andre siden så er jo 150 kr så billig at det kan jo defineres som "billigst mulig".

Link to comment
Share on other sites

Dere har kanskje ikke så mye snø å brøyte nede på Koppang i vinter da... :lol:

 

Jaja, vi får bare konkludere med at vi er fundamentalt uenige når det gjelder privat eiendomsrett og sånn da.

Men regner med at det er greit om jeg låner bilen din til helgen? :mrgreen:

 

Jeg skal fylle opp tanken igjen altså. :wink:

 

I Stor-Elvdal brøyter grunneierne veiene med glede gratis for at stor-elvdøla gidder å fjerne ulvene :lol:

Hans Kristian: Stor-Elvdøler,tryslinger,engerdøler,alvdøler og rendøler kommer ikke til å sitte i Stor-Elvdal å furte. De kommer til å pelse 3 ulver i Stor Elvdal før du rekker å blunke :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kva er eigentleg alternativet til at jaktretten ligg hos grunneigar?

 

(edit: gramatikk)

 

Du har flere modeller man kan bruke som alternativ til privat jaktrett(om man ønsker se på det, det er kansje litt OT i denne saken). En mulig løsning er at jaktretten er hos staten/fellesskapet på et eller annet nivå(feks nasjonalt, fylke, kommune).

Fins andre land hvor jaktretten ikke er privat.

Link to comment
Share on other sites

Du har flere modeller man kan bruke som alternativ til privat jaktrett(om man ønsker se på det, det er kansje litt OT i denne saken). En mulig løsning er at jaktretten er hos staten/fellesskapet på et eller annet nivå(feks nasjonalt, fylke, kommune).

Fins andre land hvor jaktretten ikke er privat.

Alternativa fins, men eg trur mange ikkje tenker over det prinsippielle og konsekvensane av dei alternativa. Det vert då snakk om å bevege seg i ei politisk retning som særs mange er skeptiske til.

 

På ei anna side, so er vel "Dei Inkonsekvente" den desidert største politiske retning her i landet, so det er vel kanskje ikkje so viktig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er visst mange som mener det bør være fritt fremfor å valse rundt på annen manns mark med våpen i hånd? Hvordan vet man forskjellen på en tjuvjeger og rovviltjeger da??

 

Vi er nødt til å ha en viss oversikt over hvem som jakter. Et kort tilsvarende to halvlitere øl, en femtedels grønn gummistøvel, osv er ikke mye å protestere mot, og enda til går den til jegerrrørsla....!!! Dette er et tiltak dere jegere bør omfavne og være glade for å få muligheten til å innføre! Makan til utakknemlighet!

 

Jeg merker meg holdningen hvor mange mener de nesten burde vært betalt for å jakte, og at elgjakta ikke bør koste mer enn kjøttdeigen i butikken... De skriver gjerne feite fakturaer selv på eget arbeid, eller får solide lønnsspåslag hvert år. Jakt er en vare på lik linje med andre luksusting, lær dere å leve med det - dere har ALDRI hatt mer penger mellom hendene enn nå, realøkonomisk!

 

Når blir det billig nok mine herrer? Når jakta er gratis?

 

Og du Koppanghannen, kan jeg få låne bilen din når Stykkjunkeren er ferdig med den? Skulle vært en tur nordover i landet.. Skal selvfølgelig fylle den opp igjen med diesel etterpå!;)

Hva er dette snakket ditt om å gå krokrygget? Går du krokrygget fordi noen har eiendom å leie bort, mens du må leie? Årsaken til at noen må gå krokrygget i 2011 sitter i mellom ørene på dem selv, eller er en konsekvens av for mange timer foran PCen!

Nei, skulle jeg gå krokrygget fordi jeg må be en håndtverker om hjelp til et oppdrag, eller mekanikeren for å skifte ut noen deler på trakoren? Vi lever jo i et byttesamfunn for svingende.

 

Alt har sin pris, og JEG merker meg at et småviltkort for en sesong er mindre verdt enn EN håndtverkertime!

 

Så slutt å sutre over at noen grunneiere er voksne nok til å ønske en viss kontroll med hvem som jakter når, og at de ser verdien av et visst samarbeid med jegerrørsla...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

150kr for og reise på ulvejakt hadde jeg ikke giddi og hengt meg opp i. det er billig og når pengene går til jeger og fiske foreningen så er det bare et godt tiltak som alle kan få godt av. brøyting er heller ikke gratis . er som flere sier her at billigere med staten og spesielt med monopol på jakt så blir vi ikke se priser som dette når en peeng på bok mannen byne og tenke seg om.kan jo være ei god intekts kilde til staten..

Link to comment
Share on other sites

Vi får se hvordan det går :D .

 

Har nok sagt mitt i denne saken, og vi er tydligvis uenige i endel prinsipper. I dette tilfellet trives jeg i Stor-Elvdal, og synes både jegere og grunneiere der samarbeider veldig bra. Hadde det vært regelen så hadde jeg nok ikke vært så bastant.

 

Og ingen av dere får lov til å bruke bilen min :moresarcasm: så det!

Link to comment
Share on other sites

Historisk sett har det vore eit skille mellom rovviltjakt og anna jakt. Jakta på dei store rovdyra var ikkje begrensa av grunneigarretten. Og det er berre nokre få år sidan , kanskje 5 år ?. at det vart endring på jervejakta slik at ein no må ha tillatelse av grunneigar for slik jakt.Dette til protestar frå med anna NJFF.

 

Å samanlikne dette med ein personlig ting som t.d. ein bil blir med denne bakgrunn i mente lite relevant.Og eg synes heller ikkje ein skal blande inn andre politiske system inn i denne debatten all den tid rovdyrjakt har vore ei allemannsjakt langt tilbake i historien.

Så grunneigars jaktrett på dei store rovdyra er ikkje ein rett som har vore hogd i stein til evig tid.

 

Når det gjeld kvifor det var eit slikt skille så kan eg berre tenke meg årsaken, då eg ikkje har faglitteraturen tilgjengelig no, men antakelig var det fordi rovdyra var ei stor plage og for å kunne begrense dei så skulle jakta vere lett tilgjengelig.Dessutan var dei ikkje matvilt som ein hadde nytte av. I dag kan vi vel kanskje sei at situasjonen igjen er at rovdyra er ei plage for saueeigarar m.m. sjølv om antalet er mykje lågare enn for 150 år sidan.

Link to comment
Share on other sites

Det er visst mange som mener det bør være fritt fremfor å valse rundt på annen manns mark med våpen i hånd? Hvordan vet man forskjellen på en tjuvjeger og rovviltjeger da??

Hvordan skal dette kortet hjelpe til å vise hvem som er hvem. Skal vi ha en "grunneier" rekende rundt på hver teig for å sjekke at man har betalt, eller er dette et så stort kort at det kan sees på avstand :?:

 

Vi er nødt til å ha en viss oversikt over hvem som jakter. Et kort tilsvarende to halvlitere øl, en femtedels grønn gummistøvel, osv er ikke mye å protestere mot, og enda til går den til jegerrrørsla....!!! Dette er et tiltak dere jegere bør omfavne og være glade for å få muligheten til å innføre!

Makan til utakknemlighet! Du er tydelig vis grunneier og makan til sutring. Først forbannes ulven hit og dit for at den tar for seg av viltet i skogen, elller at den er til fare for innbyggerne. Når man endelig har fått til jakt på disse dyrene som man så hardt ønsker dit høna sparker. Så skal dere ha betalt for å kunne presisere at grunneier har jaktretten.

Hadde det vært noen form for fornuft i dette, hadde dere sagt at dette er en avgift for å holde veiene brøytet, låse opp bommer ol. og problemet hadde aldri oppstått, så dette kan dere takke dere selv for å ha "kokt" sammen :moresarcasm:

 

Jeg merker meg holdningen hvor mange mener de nesten burde vært betalt for å jakte, og at elgjakta ikke bør koste mer enn kjøttdeigen i butikken... De skriver gjerne feite fakturaer selv på eget arbeid, eller får solide lønnsspåslag hvert år. Jakt er en vare på lik linje med andre luksusting, lær dere å leve med det - dere har ALDRI hatt mer penger mellom hendene enn nå, realøkonomisk! Jeg tror vi som grunneiere skal passe oss litt nå, det er ikke langt fra at vi som grunneiere muligens vil miste denne fordelen. I tillegg tror jeg nok at subsidiene som blir overført i form av skadeerstatning ol som viltet påføres grunneierne, overstiger den "utgiften" vi som grunneiere har med å tilrettelegge for jegerne. Så igjen slutt å sutre, det kan du begynne med når jaktretten er kommet over på det offentlige.

 

Og du Koppanghannen, kan jeg få låne bilen din når Stykkjunkeren er ferdig med den? Skulle vært en tur nordover i landet.. Skal selvfølgelig fylle den opp igjen med diesel etterpå!;)

Nå vinterstid er vel slitasjen på skogsbilveiene og naturen minimale, i forhold til hva slitasjen på bilen ville bli, eller. Nei slutt å fremstå som selvopphøyde griskinger, si heller at dere må ha en avgift for å holde veiene åpne ol. :moresarcasm:

 

Så slutt å sutre over at noen grunneiere er voksne nok til å ønske en viss kontroll med hvem som jakter når, og at de ser verdien av et visst samarbeid med jegerrørsla...

Dette har ingenting med å vite hvem som er hvem, bli voksen nok til å kalle en spade for en spade. Skal vi som jegere sende en motregning til grunneierne for de faktiske utgiftene som påløper en jeger. Hvor vedkommende "håndverker" kommer og gjør et stykke arbeide :?: Beklager, men dette blir for dumt, dere har skutt av dere selv ikke foten, men hode ved å gjøre dette på denne måten. Ikke sikkert dere ser produktet av denne handlingen i år, men vent til dere må leie inn folk for å gjøre "jobben", da kan vi trolig snakke om regninger som kommer i tillegg til at store deler av viltet er oppspist i området deres. Skal dere da rope på subsidier fra staten, for en selvpåført skade:?::roll::roll::moresarcasm:

(Endret blåfargen i siste avsnitt. Jegermeistern)
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gladelig brukt de siste 3 arbeidsdagene for å brøyte og legge til rette for ulvejakten. Rundt 200 liter diesel har det gått med, men dette syns jeg det er verdt for å bli kvitt litt ulv under lisensjakt. Jeg har ikke krevd 5 øre for dette, ettersom jeg ser på det som viltpleie for mat/jakt nyttig vilt. De fleste andre grunneiere jeg kjenner tenker på samme måte.

Link to comment
Share on other sites

Kva er det grunneigarane krever for jakta?

Det er jakt og fiskelaget som forlanger kr. 150 pr.jeger for å administrere jakta!

 

Dei gjer ein jobb som nokon må gjere og dei vil ha penger for den jobben, noko som eg har stor forståelse for.

Men eg er jo berre ein grunneigar sjølv om det er på ein annan plass i landet.

Link to comment
Share on other sites

Kva er det grunneigarane krever for jakta?

Det er jakt og fiskelaget som forlanger kr. 150 pr.jeger for å administrere jakta!

 

Dei gjer ein jobb som nokon må gjere og dei vil ha penger for den jobben, noko som eg har stor forståelse for.

Men eg er jo berre ein grunneigar sjølv om det er på ein annan plass i landet.

 

Det kan godt være, men da burde man uttrykke seg på en annen måte. Som utenforstående (verken ulvejeger eller grunneier, og lite opptatt av hele rovdyrdebatten) så for jeg mer inntrykk av at grunneierne har et behov for å markere seg.

Link to comment
Share on other sites

Selv om noen later til å tro at ingen gidder jakte i Rendalen pga noen stusselige småpenger, så blir det nok ulvejakt der. :roll:

Ikke alle som er så nøye på det. Dessuten kult å ha jaktkort der det står Ulvejakt 2011 Betalt kr 150. Den skal jeg ramme inn og henge på veggen. :D Mulig jeg tar feil, men tror det er første jaktkortene på ulv som er skrevet ut på en del år her i landet.

 

Edit: Spesifisering. Så ut som om jeg hadde det første jaktkortet. Det har jeg nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ulven blir de vel ikke kvitt :(

Neste år står det vel på i natur: Ulvejakt selges til høystbydende over 50k

Et sted må de dekke inn tapene.

 

 

Det er ikke noe problem, bare vent til en eller annen spekulant oppdager potensialet der.

Skal ikke så mye organisering og tilrettelegging til før man kan lokke til seg utenlandske jegere med lomma full av Euro.

Da går vel antagelig jaktkortene til nettopp den prisen du forespeiler Rufus, 50K.

 

Når man ser hva en tysker er villig til å betale for å skyte en elg, så forundrer det meg ikke om det er de som gladlig blar opp 50.000,- for å jakte ulv i de pittoreske norske dalstråka.

 

Og hvem sier at det stopper der, snart blir det nok frembudt jaktkort på troll.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I Stor-Elvdal brøyter grunneierne veiene med glede gratis for at stor-elvdøla gidder å fjerne ulvene :lol:

Hans Kristian: Stor-Elvdøler,tryslinger,engerdøler,alvdøler og rendøler kommer ikke til å sitte i Stor-Elvdal å furte. De kommer til å pelse 3 ulver i Stor Elvdal før du rekker å blunke :twisted:

 

 

Skulle tom. servere kaffe og kringle.

Men dette er storbonden sjøl, eier mere land en alle de andre grunneierene til sammen.

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selv om noen later til å tro at ingen gidder jakte i Rendalen pga noen stusselige småpenger, så blir det nok ulvejakt der. :roll:

Ikke alle som er så nøye på det. Dessuten kult å ha jaktkort der det står Ulvejakt 2011 Betalt kr 150. Den skal jeg ramme inn og henge på veggen. :D Mulig jeg tar feil, men tror det er første jaktkortene på ulv som er skrevet ut på en del år her i landet.

 

Edit: Spesifisering. Så ut som om jeg hadde det første jaktkortet. Det har jeg nok ikke.

 

Da sees vi der :wink:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Nå veit jeg om ganske mange flere som har kjøpt jaktkort og enda flere som skal kjøpe, så blir ganske sikkert nok folk. :wink: Kan ikke tenke meg at jeg veit om særlig mer enn en brøkdel av de som skal jakte der, så ligger vel an til å bli brukbart med folk skulle jeg tro. Jeg jakter småvilt i rendalen til vanlig, med hund, så selvsagt vil jeg jakte ulv der når jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

God tur til å jakte i Rendalen etter dere har kjøpt dere jaktkort, men husk hvilke signaler dere gir :evil: Og skyte ulv i Osdalen kan jeg knapt tenke meg dere klarer 2 mann alene.... :lol::lol: men dere får jo et jaktkort å ramme inn....

 

 

Der oppe tirsdag er nok det største jaktlaget jeg noen gang har hørt om klare til Ulvejakt :wink:

 

Det finnes flere jegere en de 10 som har skrevet i denne tråden skjønner du.

 

Men jeg også synes dette er litt smålig etter all klagingen på rovdyrene som tar reinen og sauer.

Blir litt som: Kan du måke gårdsplassen min til lørdag, du må bare betale 150,- :mrgreen:

 

Leser nå på østlendingen at disse pengene skal gå til brøyting av veier og det er helt greit å være med på. Det var 100 påmeldte jegere så 150,- pr. stk skulle utgjøre 15.000,- som igjen skal fordeles på x antall grunneiere, så tror neppe dette er for å tjene penger. ( Selv en østerdøl er ikke så dårlig til å regne at de tror dette skal være en god inntekt :mrgreen: )

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Hmm, etter alle ulvetråder der folk opp i mente har gitt utrykk for at hatet er rimelig intenst og ingenting hadde vært betre enn å bli kvitt ulven, aller helst fått skutt den... Så dukker denne tråden opp og jaggu, så stopper ting opp på grunn av et prinsipp og 150.- kroner, det må eg sei var fabelaktig lesning og kveldens desiderte høydare... :mrgreen:

 

Ikkje misforstå eg skjønner at det er snakk om prinsipp, men er det plutselig snakk om at du jakter ulv for å hjelpe grunneigere, eller jakter du ulven for å bli kvitt eit problem, eller for at bikkja di skal ha det litt sikrere seinere.. Plutselig er flisa snudd og poenget med å bli kvitt ulven, er eigentlig blitt til at du hjelper ein grunneiger og så må du attpåtil betale for jakta ?? Og så skal ein sutre over at det koster langt mindre enn dei fleste andre jaktformene ein er med på ?? Kan ein eller væra så snill og sei at eg har misforstått dette, og aller helst med ein forklaring etter teskjei metoden ?

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært grunneier i området det er snakk om skulle jeg tatt myyyye mer enn 150,-

Det er snakk om eksklusivt vilt. Hvor mange kan si at man har hatt skuddsjanse på ulv i Norge? Og i tillegg lovlig kunnet felle den?

Å dra til Afrika å skyte leopard er heller ikke gratis. Eller timberwolf i Canada. Eller brunbjørn i Russland.

På Oppdal leier man ut åteplass for de som vil jakte jerv. Der er jerven et problem for sauenæringa. Likevel kan man ta betalt for slik jakt.

 

Ulven er vel i samme klasse når det gjelder spenning/utfordring/sjeldenhet? Bør den være gratis som jaktobjekt? Nei!

 

Slutt å syt, forbanna sunnmøringer! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, etter alle ulvetråder der folk opp i mente har gitt utrykk for at hatet er rimelig intenst og ingenting hadde vært betre enn å bli kvitt ulven, aller helst fått skutt den... Så dukker denne tråden opp og jaggu, så stopper ting opp på grunn av et prinsipp og 150.- kroner, det må eg sei var fabelaktig lesning og kveldens desiderte høydare... :mrgreen:

 

Ikkje misforstå eg skjønner at det er snakk om prinsipp, men er det plutselig snakk om at du jakter ulv for å hjelpe grunneigere, eller jakter du ulven for å bli kvitt eit problem, eller for at bikkja di skal ha det litt sikrere seinere.. Plutselig er flisa snudd og poenget med å bli kvitt ulven, er eigentlig blitt til at du hjelper ein grunneiger og så må du attpåtil betale for jakta ?? Og så skal ein sutre over at det koster langt mindre enn dei fleste andre jaktformene ein er med på ?? Kan ein eller væra så snill og sei at eg har misforstått dette, og aller helst med ein forklaring etter teskjei metoden ?

:lol:

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Ingen misforståelser her, men det er faktisk grunneierne som har klaget og har tapt inntekt på dette svineriet, og nå skal de ha inn ca 15000,- for å skyte ulven... en elg er verdt mer enn det. og det er helt riktig at Anders Kiær er større enn de fleste, men i motsetning til Rendølene skjønner han at ulven bør bort og stiller egne midler for å hjelpe jegerne. DET kaller jeg Grunneier det. Men nå ser det kanskje ut for at Jeger og fisk tar til vettet allikavel. Gjør de det får du nok være med på det største jaktlaget du har sett ja Sauer Hansen :lol::lol: Og 3 ulver skyter vi uansett om vi ikke gjør det i Rendalen, så JA vi vil mer enn gjerne kvitte oss med ulv i vårt fylke..

Link to comment
Share on other sites

Det er visst mange som mener det bør være fritt fremfor å valse rundt på annen manns mark med våpen i hånd? Hvordan vet man forskjellen på en tjuvjeger og rovviltjeger da??

Hvordan skal dette kortet hjelpe til å vise hvem som er hvem. Skal vi ha en "grunneier" rekende rundt på hver teig for å sjekke at man har betalt, eller er dette et så stort kort at det kan sees på avstand :?:

 

Vi er nødt til å ha en viss oversikt over hvem som jakter. Et kort tilsvarende to halvlitere øl, en femtedels grønn gummistøvel, osv er ikke mye å protestere mot, og enda til går den til jegerrrørsla....!!! Dette er et tiltak dere jegere bør omfavne og være glade for å få muligheten til å innføre!

Makan til utakknemlighet! Du er tydelig vis grunneier og makan til sutring. Først forbannes ulven hit og dit for at den tar for seg av viltet i skogen, elller at den er til fare for innbyggerne. Når man endelig har fått til jakt på disse dyrene som man så hardt ønsker dit høna sparker. Så skal dere ha betalt for å kunne presisere at grunneier har jaktretten.

Hadde det vært noen form for fornuft i dette, hadde dere sagt at dette er en avgift for å holde veiene brøytet, låse opp bommer ol. og problemet hadde aldri oppstått, så dette kan dere takke dere selv for å ha "kokt" sammen :moresarcasm:

 

Jeg merker meg holdningen hvor mange mener de nesten burde vært betalt for å jakte, og at elgjakta ikke bør koste mer enn kjøttdeigen i butikken... De skriver gjerne feite fakturaer selv på eget arbeid, eller får solide lønnsspåslag hvert år. Jakt er en vare på lik linje med andre luksusting, lær dere å leve med det - dere har ALDRI hatt mer penger mellom hendene enn nå, realøkonomisk! Jeg tror vi som grunneiere skal passe oss litt nå, det er ikke langt fra at vi som grunneiere muligens vil miste denne fordelen. I tillegg tror jeg nok at subsidiene som blir overført i form av skadeerstatning ol som viltet påføres grunneierne, overstiger den "utgiften" vi som grunneiere har med å tilrettelegge for jegerne. Så igjen slutt å sutre, det kan du begynne med når jaktretten er kommet over på det offentlige.

 

Og du Koppanghannen, kan jeg få låne bilen din når Stykkjunkeren er ferdig med den? Skulle vært en tur nordover i landet.. Skal selvfølgelig fylle den opp igjen med diesel etterpå!;)

Nå vinterstid er vel slitasjen på skogsbilveiene og naturen minimale, i forhold til hva slitasjen på bilen ville bli, eller. Nei slutt å fremstå som selvopphøyde griskinger, si heller at dere må ha en avgift for å holde veiene åpne ol. :moresarcasm:

 

Så slutt å sutre over at noen grunneiere er voksne nok til å ønske en viss kontroll med hvem som jakter når, og at de ser verdien av et visst samarbeid med jegerrørsla...

Dette har ingenting med å vite hvem som er hvem, bli voksen nok til å kalle en spade for en spade. Skal vi som jegere sende en motregning til grunneierne for de faktiske utgiftene som påløper en jeger. Hvor vedkommende "håndverker" kommer og gjør et stykke arbeide :?: Beklager, men dette blir for dumt, dere har skutt av dere selv ikke foten, men hode ved å gjøre dette på denne måten. Ikke sikkert dere ser produktet av denne handlingen i år, men vent til dere må leie inn folk for å gjøre "jobben", da kan vi trolig snakke om regninger som kommer i tillegg til at store deler av viltet er oppspist i området deres. Skal dere da rope på subsidier fra staten, for en selvpåført skade :?::roll::roll::moresarcasm:

 

Nå startet du vel litt tidlig på cognacen vel?

 

"Dette har ingenting med å vite hvem som er hvem, bli voksen nok til å kalle en spade for en spade. Skal vi som jegere sende en motregning til grunneierne for de faktiske utgiftene som påløper en jeger. Hvor vedkommende "håndverker" kommer og gjør et stykke arbeide :?"

 

Hva i huleste mener du egentlig her?? :lol: Det er HELT frivillig å leie jakt og jakte, så om du får for store kostnader ved det så får du slutte da? Det er faktik hobby... :roll:

 

Jeg har som grunneier en vare jeg ønsker betalt for, om enn i mange tilfeller symbolsk pengesum. Det er faktisk i prinsippet det samme som lønn og tjenster som andre yter og får betalt for. Det er ingen menneskerett å jakte! Jeg har også rett til å sjekke de som jeg måtte støte på i skogen min, om de har jaktkort. Jeg vil aller helst stå for utleien selv, slik at jeg Kjenner de som jakter der, og Stoler på dem, ja sågar lar de få kontrakt i mange mange mange år slik at vi begge er tjent med en god forvaltning!

 

Jakt er også et luksusgode, det er knapphet på det, og det er en terskel for å få starte. At dette koster, og vil koste i framtida er det liten tvil om. Det var en annen her som nevnte på noen blåruss, og jeg tipper jegerne går fine tider i møte om de skal eie mye skog i fremtiden... :wink: Nei, vær glad og fornøyd med at grunneierene nøyer seg med 150 kr for et jaktkort, som "brøyteavgift"...!

 

 

 

Nei, den dagen du Jeger64 kan fakturere grunneieren for kostnadene dine ved å utøve hobbyen din, jakt, så har griser startet å fly, og helvete frosset over... :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Slutt å syt, forbanna sunnmøringer! :wink:

Øyh! Slutt å kalle de som klager på dette for Sunnmøringer, å klage på ett godt tilbud gjør ikke vi ekte Sunnmøringer. Vi slår til med et smil, og ler godt over varpet på billig salg. Sunnmøringer vet at ting koster penger, også PR.

 

Bare ett autentisk jaktkort Med "Ulvejakt 2011 Betalt kr 150." på, er etter mitt syn verdt ca 1500kr i samler verdi. Husk første året med lovlig jakt på Ulv i norge siden? 50 tallet?

 

Kansje jeg skal spørre om jeg kan få kjøpe et jakt kort av grunneierlaget, uten engang å møte opp. Bare for å ha kortet på veggen.

 

Om ikke annet enn for å ergre enkelte. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, etter alle ulvetråder der folk opp i mente har gitt utrykk for at hatet er rimelig intenst og ingenting hadde vært betre enn å bli kvitt ulven, aller helst fått skutt den... Så dukker denne tråden opp og jaggu, så stopper ting opp på grunn av et prinsipp og 150.- kroner, det må eg sei var fabelaktig lesning og kveldens desiderte høydare... :mrgreen:

 

Ikkje misforstå eg skjønner at det er snakk om prinsipp, men er det plutselig snakk om at du jakter ulv for å hjelpe grunneigere, eller jakter du ulven for å bli kvitt eit problem, eller for at bikkja di skal ha det litt sikrere seinere.. Plutselig er flisa snudd og poenget med å bli kvitt ulven, er eigentlig blitt til at du hjelper ein grunneiger og så må du attpåtil betale for jakta ?? Og så skal ein sutre over at det koster langt mindre enn dei fleste andre jaktformene ein er med på ?? Kan ein eller væra så snill og sei at eg har misforstått dette, og aller helst med ein forklaring etter teskjei metoden ?

godt poeng Mauser 68. Det at grunneierne tar noen kroner for brøyting ser jeg på som normalt. Jeg kan dessverre ikke fri meg fra å tenke på at her vil jegere komme til duk og dekket bord. Jeg håper at dette ikke er den gjengse holdningen.

Link to comment
Share on other sites

Så mye dustete kommentarer det er her. Grunneier har enerett til jakt og fangst. End of story.

 

Og ikke en jævla kjeft av dere som sitter og hyler om de usle 150kr har tenkt til å jakte ulv for å hjelpe grunneierne. Så ikke bruk det som et argument. Dere jakter ulv kun for egne egoistiske grunner. Sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Alt koker vel ned til vinklinga man tar på dette? Motivasjonen til jeger og grunneier er noe man kan tenke over. Jeg har ramsa opp noen mulige motiver.

 

Hvorfor jakter jegeren?

A) For spenning?

B) For å hjelpe grunneier bli kvitt ulv?

C) Fordi man ønsker redusere ulvestammen?

 

Hvorfor åpner grunneier for jakt på ulv for jegerne?

A) Fordi han kan selge kort?

B) Fordi han vil ha mindre ulv på egen grunn?

C) Fordi han ønsker redusere ulvestammen på generelt grunnlag?

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært grunneier i området det er snakk om skulle jeg tatt myyyye mer enn 150,-

Det er snakk om eksklusivt vilt. Hvor mange kan si at man har hatt skuddsjanse på ulv i Norge? Og i tillegg lovlig kunnet felle den?

Å dra til Afrika å skyte leopard er heller ikke gratis. Eller timberwolf i Canada. Eller brunbjørn i Russland.

På Oppdal leier man ut åteplass for de som vil jakte jerv. Der er jerven et problem for sauenæringa. Likevel kan man ta betalt for slik jakt.

 

Ulven er vel i samme klasse når det gjelder spenning/utfordring/sjeldenhet? Bør den være gratis som jaktobjekt? Nei!

Er vel egentlig ganske enig med mork her.

 

Det ville vært interessant å se reaksjonene til mange folk dersom grunneierne i stedet for å la mye folk jakte billig/gratis heller leide inn noen veldig rutinerte rovviltjegere som "guider" og solgte ulvejaktopplevelser for f.eks. 25.000,- per hode til en gjeng finansfolk med lite tid og mye penger. Sikkert bra mye tøffere å kunne si at man har skutt ulv enn elg i visse miljøer, og som både mork og Vingemutteren er inne på: F__n så mye mer eksklusivt her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke innsatt i detaljer rundt dette, men er på det mer prinsippielt.

 

Ulven tar elg og annet vilt som grunneiere selger jakt på. I tillegg så gjør den at det er liten vilje til å slippe hunder i terrenget, og kortsalget går ned også av denne grunn. Altså taper grunneiere på at ulven kommer til sitt terreng.

 

Grunneiere har i mange år klaget over at det selges mindre jaktkort, og deres grunn er mindre verdt etter ulvens inntog. Når man nå har mulighet til å bedre situasjonen, skulle man tro at de ville ta vel imot de jegere som har interesse av å stå på for bedre situasjonen på deres grunn. Selv om jegere også har en stor fordel med mindre ulvebestand, så er det grunneiere i hovedsak som økonomisk taper på ulvebestanden. Jeg synes det er smålig å ta betalt for dette, selv en symbolsk sum.

 

Både grunneiere og jegere har felles interesse i saken. Her burde man hjelpe hverandre til å oppnå ett felles mål.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...