Jump to content

Jakt er en grunneierrett


villreinjegeren

Recommended Posts

Nå ble jeg skikkelig politisk frustrert, er ulvejegerne på hedemarken egentlig kamuflerte SV tilhengere? Ikke de jeg har møtt, de som trolig har tilhørt det politiske partiet. Har vært ute for å ødelegge jakten for grunneierne/jegerne.

Eller er det bare Asterix som er politisk bevistløs? Uten at jeg kjenner han og kun ut i fra hvilke uttalelser han har kommet med, begynner jeg også å lure :sarcasm:

 

Ikke tror jeg det handler om 150 kroner heller, hverken for grunneier eller jeger. Riktig, her har mange grunneiere i regionen reagert. Det var i hovedsak grunneierne som reagerte sterkest og la et stort press på dette "grunneierlaget" som skulle styre dette.

I tilegg tror jeg over 90% av norske grunneiere oppfører seg helt normalt, det tror jeg om den norske jegerstanden også. Også mine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det burde være i grunneiernes interesser, da åpne veier sikrer effektiv jakt, og større mulighet for at dyr skal bli skutt på deres grunn. Istedetfor at de blir skutt kjapt andre steder i fylket. For det er vel ikke mange som tror at det vil ta lang tid å felle disse tre ulvene?

 

Hvis grunneiers eneste mål er å bli kvitt dyrene spiller det vel ingen rolle hvor de felles?

 

Det spiller vel allverdens rolle for grunneier hvor de felles? Om disse tre ulvene som felles er ulver som ikke benytter grunneiers område, så har han vel ikke noe nytte av det? Derfor burde aktuell grunneier gjøre det han kan for at de felles på akkurat HANS område. Da kunne han tjene på bedre salg av annet vilt ellers i året. En investering, om vi ser rent økonomisk på det.

 

For jegerne derimot, så spiller det mindre rolle om de felles i Rendalen eller i Stor-Elvdal.

 

Slik jeg ser det, så er det grunneier som har mest å tjene på at de felles på akkurat hans område. Ergo er det i hans interesse å tilrettelegge mest mulig for at det skal skje.

 

For min del handler ikke dette om eiendomsrett eller misunnelse på grunneierne. De eier jaktretten, og noen annen organisering ser jeg ikke på som naturlig. For min del handler det heller ikke om jeg gidder å betale eller ikke. Jeg kommer ikke til å delta i jakten hverken om den er gratis eller koster. Jeg synes bare det er rart og smålig at grunneier krever betalt for å få bort noe som både grunneiere og jegere er enige om at de vil ha bort. Spesielt når det s(slik jeg ser det) er grunneier som tjeners mest på at dette skjer på nettopp hans grunn.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...