Jump to content

4-hjulstrekker


Kinsman

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg 4-hjulstrekker, og i den forbindelse ser jeg litt på Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero (Lang type) og Toyota 4-runner. Er det noen her som har noe erfaring med disse bilene?

 

Bilen skal brukes både til og fra jobb, samt på jakt og fisketurer på skogsveier både med og uten snø, i tillegg til lengre turer langs landevei. (Ålesund-Oslo).

 

Er litt usikker på diff-brems/diff-sperre på de, hvem som har og hvem som ikke har, eventuelt om de har sperre eller brems, samt hvordan man kobler inn denne. (En god diff-sperre/diff-brems er vesentlig med tanke på framkommelighet på dårlige, ubrøytede veier).

 

Tror jeg holder en knapp på Toyotaen mht driftsikkerhet, servicevennlighet og tilgang/pris på deler. Dette er kun subjektiv synsing, da jeg ikke har noen erfaring med noen av bilene, men har lest en del om de, samt pratet med venner og kjente med litt erfaring. Vil gjerne ha noe med gode kjøreegenskaper på lengre turer, men også fremkommelighet på ubrøytede skogsveier og veier i øde fjellområder.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg ville valgt Pajero, den typen som er fra 92 og nyere er det ganske grei kjørekomfort på. Der har du el. sperre på bakakselen og seff. høy/lavserie.

 

Men husk at de ruster endel, spes ramma ved bakhjulene er utsatt.

 

Har min 2. pajero nå og kommer stort sett fram der jeg vil.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal forvente topp langtur egenskaper av noen..uten å ha eid alle,tror jeg likevel Pajeroen er best når det gjelder kjøreegenskaper.Nissan har jeg dårlig erfaring med..Toyotaen du nevner er utrolig seige,mem de fleste er dessverre kjørt veldig mye..gjerne over 300000!Spørs om det er no å dra på langtur med?Ville likevel satset på 4runner,men letet etter en med lavere km stand og servicehefte!Tar seg godt frem på dårlige veier!

Link to comment
Share on other sites

4runner kommer vel med en 3 liters diesel motor, den kjenner jeg ikke til, men går du for en 2.4 liters diesel så er kilometerstand kun ett tulletall, skal man ta seg bryet med og se på det, så er det så enkelt at motoren er innkjørt på 500.000km.

Sist jeg så på km telleren hos onkel var den kommet over 800.000, der glødes motoren før man gir en liten vri, starteren slår inn, og motoren går. Bytt olje ofte så varer motoren til bilen har rustet bort.

Nissan er ukjent.

Pajero er jo også kjent for raskt og utvikle krokan lakk. Har vel hørt om at motorer holder lenge, men har bevitnet at en bekjent i mine yngre dager blåste 2 motorer og noe gir, samt en aksel på veldig kort tid. Og den var noe tørstere enn behagelig på lærlinglønn iht bekjent.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en -94 mod 4Runner, med 3,0l turbodiesel, nå gått 290.000 km. Har hatt noen 4-hjulstrekkere før, men ingen jeg har blitt så glad i som denne. Pålitelig som bare det, om jeg skulle glemme å sette i motorvarmeren så starter den uansett lett som bare det i -25, suveren både som familiebil og jaktbil- bruker den aller mest til småkjøring selv, men den gjør da flott jobben på ferieturer også. Hadde litt over 200 mil på ei helg med den for to år siden- og det går som en drøm. Ganske rimelig å holde i orden med lettstelte motorer og ikke for mye "mikkmakk", og motorene går LANGT om du holder de med olje og vann, og skifter olje og filter jevnlig. Mao, denne bilen trenger normalt vedlikehold den også- men gir tilbake en pålitelighet jeg ikke har sett maken til i annet enn en Toyota Hi-ace jeg hadde før denne bilen.

 

Noen negative sider er det ved bilen- først og fremst bakdørløsninga. Her er det "amerikansk" løsning, med el-rute som må kjøres ned, før en vipper ned den lave bakdøra. Ubrukelig vinterstid når bakruta oftest fryser fast- og motorene til denne bakruta har det med å "miste pusten" etter noen års bruk. Disse bakrutemotorene er svindyre her i Norge, men kan kjøpes rimelig ( ca kr 700,- og like gode) direkte fra USA. Ellers er det rust da- 4Runneren er utsatt for rust, spesielt i hjulbuene. Men også andre steder dukker rusta opp når den først er i gang. Jeg fant ett nesten rustfritt eksemplar, og tar småboblene som dukker opp før de blir mer enn det, og planlegger å ha bil i denne i mange år framover også.

 

SB1_3059.JPG

Runner'n min i tjeneste

Link to comment
Share on other sites

Har for ikke lenge siden kjøpt meg en Nissan Terrano og er mildt sagt kjempe fornøyd.

Det er en bil helt etter min smak. 2,7 l disel med 4 trekk og høy/lav serie.

Drar lass på 2,8 tonn.

Har ikke hatt mer enn 1,2-1,3 totalt etter bilen ennå,men det fungerer supert.

Og der er meget god plass til og med som fem seter.

Eneste minuset jeg kommer på er at den er litt lav på temperaturen om vinteren.

Mulig jeg burde skifte termostat....

Ellers kan den virkelig anbefales :D:D:D

 

Mvh

 

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kjøpe meg 4-hjulstrekker, og i den forbindelse ser jeg litt på Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero (Lang type) og Toyota 4-runner. Er det noen her som har noe erfaring med disse bilene?

 

La det være sagt med èn gang, jeg sier noe om komfort når det gjelder de bilene, men tro ikke at de er komfortable for det! Sammenlignet med en tilsvarende dyr personbil fra samme tid er de traktorer alle tre.

 

En kompis hadde en Terrano fra 1997. Ikke det råeste 4x4-systemet, uten sperre bak, og med 4x4 inne burde man ikke kjøre mer enn høyst nødvendig med 4x4 inne. Sakte fart måtte til før man kunne sjalte inn, og man måtte rygge av 4x4 igjen. Sånn gjorde i hvert fall kompisen det. Upraktisk og gammeldags, men hvor ofte trenger man eeegentlig sperrer i alle retninger? Komforten var det ingenting å si på. 2,7 dieselen virket solid og sterk. Dette er en bil du kan bruke på langtur. Den har også et mer moderne utseende enn de andre traktorene, men den ser jo veldig høy og smal ut. Rustutsatt i hjulhus og kanaler, samt bakdør. Ramma er ikke så ille på disse.

 

Pajero har jeg selv. Har hatt en lang 92-modell. Imponert over kvaliteten, og komforten var ikke ille, men ikke på høyde med Terranoen. Fint 4x4-system hvor man kan sjalte inn og ut av 2h - 4h i inntil 100 km/t. Man har åpen senterdiff, som gjør at man kan kjøre med 4x4 inne hele tiden uten at det sliter ekstra på drivverket, i motsetning til flere andre. Den har også sperre bak. Et av de bedre 4x4-systemene? Rust er et velkjent problem. Krokan i skjermbuer er vanlig, og ramma er et kapittel for seg. Skal du se på denne bilen, ta med hammer! Jeg har driti meg ut med min 98/99-modell. Trodde ramma var bra jeg, så sjekket ikke så nøye... Er jeg uheldig, må jeg bytte ramma til neste EU-kontroll, i beste fall må jeg sveise flere steder bak. Ikke mye imponerende til å være 11 år gammel (kjøpte den i fjor). :? 92'en var bedre for øvrig, merkelig nok. Kort Pajero er for øvrig like komfortabel som en flystyrt...

 

Imidlertid, det kryr av Pajeroer på markedet, så her kan man gjøre et godt kjøp. Mange ser veldig bra ut, men sjekk for guds skyld den fordømte ramma! Mange 2,5td'er har byttet topp. Dette pga at de har røket pga for lite kjøling, altså mangel på frostvæske/røket toppakning. Dårlig kvalitet sier noen, dårlig vedlikehold sier jeg. Sjekk også startkrans. Svakhet på disse bilene. Slurer det, snu. Dyrt å fikse for akademikerkløner (som meg...).

 

4-Runner har jeg ikke erfaring med, men den var høyaktuell da jeg skulle ha meg traktor. Kjenner ikke komfort og 4x4-system, men mener det ikke er like avansert som Pajero sitt. Tror sperra bak er automatisk? Kvaliteten er nok upåklagelig. Den heter tross alt Toyota... Bilen er egentlig en HiLux der man fant på å sette på metalltak i stedet for glassfibertopp. Jeg liker utseendet på den. Noen har imidlertid et så RØDT interiør at man føler man har en "bad lsd-trip" når man sitter i en...

 

Jeg ga opp å finne en 3.0 diesel uten rust som ikke har gått altfor mange runder rundt jorda og til en fornuftig pris, og som ikke hadde RØDT interiør. Synes nemlig de er i overkant dyre da.

 

Å si hvilken som er best av disse tre er vanskelig da de er noe ulike:

Terrano: Best komfort og mest moderne utseende, dårligst 4x4

Pajero: God komfort, relativt moderne utseende (GLS fra 98 - 99), best 4x4

4-Runner: Best totalt kanskje? Men dyrest i forhold til km og alder

 

Personlig kommer jeg etter hvert til å selge tyttebæret mitt (kort 98/99) da jeg er lei av stadig å få nye prolapser i hvert høl og hver hump. Konge off road, men ræva ellers. Kommer rett og slett til å kjøpe en normal stasjonsvogn neste gang, ala Golf tdi syncro... Herre, så originalt... :lol:

 

Kona har BMW X3, så om jeg trenger 4x4 i jakta, jess.... :) Jeg er rett og slett skitlei bråkete og ukomfortabel bil (biler på ramme ER bare mer ukomfortable enn vanlige personbiler). Må bare få lov å selge Pajen min nå, så....

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre hvorfor Landcruiser ikke er med i betraktningen?

De er det flere av enn 4-runner'n om du skal ha Toy...

 

Har selv hatt både Pajero gen 1 og 2 samt Patrol før jeg (hovedsakelig kona :wink: ) nå har LC - og det er udiskutabelt den beste av de jeg har hatt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kjøpe meg 4-hjulstrekker, og i den forbindelse ser jeg litt på Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero (Lang type) og Toyota 4-runner. Er det noen her som har noe erfaring med disse bilene?

 

Bilen skal brukes både til og fra jobb, samt på jakt og fisketurer på skogsveier både med og uten snø, i tillegg til lengre turer langs landevei. (Ålesund-Oslo).

 

Er litt usikker på diff-brems/diff-sperre på de, hvem som har og hvem som ikke har, eventuelt om de har sperre eller brems, samt hvordan man kobler inn denne. (En god diff-sperre/diff-brems er vesentlig med tanke på framkommelighet på dårlige, ubrøytede veier).

 

Tror jeg holder en knapp på Toyotaen mht driftsikkerhet, servicevennlighet og tilgang/pris på deler. Dette er kun subjektiv synsing, da jeg ikke har noen erfaring med noen av bilene, men har lest en del om de, samt pratet med venner og kjente med litt erfaring. Vil gjerne ha noe med gode kjøreegenskaper på lengre turer, men også fremkommelighet på ubrøytede skogsveier og veier i øde fjellområder.

 

legger du deg aldri du, eller er du veldig tidlig oppe? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som folk skriver så er ikke kjørekomforten like god som på personbilen, men det er komfortabelt å slippe og måke parkeringsplass så fort det kommer noen centimeter med snø :) Hvis du ikke trenger høy bakkeklaring og ikke trenger en machobil kan du også vurdere VW Caravelle Syncro. Kjørte med en sånn en vinter i jobbsammenheng og ble litt småforelska :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok satt et knapp på Toyotaen, om du finner et godt eksemplar av den. Pajeroen er nok den med mest komfort på langtur. setter du på dekk med litt grove knaster så har du litt og karve i snøen med. av erfaring så er det grove knaster som duger når du ska base i løssnø og gjørme. Er jo bra at ingen av bilene du har lista opp er såkalte softroadere.. har sett 3 biler stå i grøfta så langt i år, og sammtlige var "firehjulstrekkere" :mrgreen: og en annen ting er at jo mer komfort du skal ha, så dårligere presterer bilen under vansklige forhold utenfor vei. masse sånn elekronikkfjas er rett og slett bare til bryderi :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens. Tror jeg vil se meg om etter en 4-runner med minst mulig rust og ikke alt for høy km. Om jeg ikke finner noe som er interessant går jeg for en Pajero. Har igrunn ikke tenkt å legge ut alt for mye på bil, men vil ha noe som er brukbart.

 

Jeg er heller ingen tilhenger av all mulig elektronikk. Det er ingenting som slår en skikkelig 4x4 med mekaniske, manuelle differensialsperrer.

Link to comment
Share on other sites

Er vel slike store 4wder jeg ser flest av uti grøfta..dem er høye,og folk stoler nok for mye på at bilen har 4wd!Kan love deg at med litt for stor fart i svinga,så er det vel ingen biler som drar raskere ut i grøfta enn disse! :wink: Ellers synes jeg det er tull som en nevnte,at du ikke trenger se på km stand!Det er da ikke bare motor som blir slitt!Kjedelig å bruke 100tusen på en bil,som er gått over 300tusen km,så ryker,starter,dynamo,drivakslinger,hjullager,girkasse osv..nei finn en med lav kmstand,og service hefte om mulig,de koster ofte ikke så mye mer!Du kan jo se på Pajero Sport også!Fineste av alle synes nå jeg.. :P

Link to comment
Share on other sites

Tenk litt over hvor mye du bruker bakluka på bilen. Skal du ha hunder der og bruke denne som dør kommer du til å irritere livet av deg over 4runner sin patent, særlig vinterstid. At en såpass bra bil har denne patenten er egentlig helt på jordet.

Jeg ville nok også ha lett opp noe med ok km stand og historikk.

Jeg har hatt en del 4 wd opp gjennom og kjører L200 nå, er fornøyd med denne.

Om jeg virkelig skal fremheve noen så blir det Land Cruiser. Alt annet er relativt likt, men Land Cruiseren stiller i egen klasse for meg.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvem av de 3 du kjøper; sjekk for rust, gå spesiellt over ramma. De ruster så det høres i nabobyen... Holder på en Terrano-1 nå; akkurat ferdig med en 97 Pajero; synes egentlig det er rart jeg ikke fikk julegave fra AirLiquide :lol:

 

Styr klar av Pajero med produksjonsår 91,92,93; det finnes endel "blandingsbiler" med deler fra Generasjon 1 og 2 (versjon 1 motor/gir i gen2 karosseri; gen2 med bladfjærer bak osv).

Vær også obs på at Mitsubishi her til lands operer med groteske delepriser.

Link to comment
Share on other sites

Ser at sperrer ofte er etterspurt, av eldre firehjulstrekkere er det vel nesten bare MB Gelendewagen som har det som standard.

Har hatt(og har) min kvote av "høye gammle"firehjulstrekkere, Patrol, Mitsu,MB, Volvofelt ,LandCruiser. Har vertfall kommet til å prioritert skikkelige vinterdekk før sperrer, henter mer framkommelighet på det og tilpasset lufttrykk, en ei sperre. Og sperre på glatt føre kan gi noen negative aha opplevelser..Men er det jo på bilen er det jo bra, sålenge det er føreren som kan styre disse og ikke automatikken.

Desverre ser man ofte de "gammle høye" utstyrt med mud terrain eller all terrain dekk vinterstid, uten skikkelig seiping og pigg er dette

uforsvarlig!

Ser at trådstarter ikke har vurdert Patrol , absolutt verdt å vurdere. Rustfelle det også selvfølgelig, men solid. Min jaktbil er en 81 mod LC med sperrer foran og bak, om ikke jeg hadde hatt den tror jeg nok at jeg hadde kjørt Patrol eller Gelendewagen.

Link to comment
Share on other sites

Sperrer er verdt sin vekt i gull når man sitter fast og spinner på to hjul. Har en Jeep Cherokee og har to ganger stått fast i situasjoner hvor sperrer lett hadde redda dagen. Den ene gangen berga jeg meg med steiner og jekk, den andre ganger med tjukke greiner. Dette var på sommerføre, på vinterføre er det enda verre. Og selv om man har sperrer på trenger man ikke kjøre på dårlige vinterdekk :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Pajero 87 mod, 2.5L med 85hk. Meget god komfort, god bil å kjøre, tar seg godt fram. Dessverre knakk ene ventilen i fjor, og havna mellom stempelet og toppen... Resultat: bøyd veiv, ødelagt stempel, ødelagt topp.. ergo, ødelagt motor.. Men den hadde gått 380.000km da dette skjedde, så den hadde gått en livstid. Men så er det vel slik at disse gamle pajeroene ikke har de sterkeste toppene (har jeg hørt snakk om). Mener denne bilen har sperre, i lavgir ihvertfall.

 

Nissan Terano er noe venner har sagt at man bør styre unna. Kommer ikke på i farta hva de sa om det.

Men jeg kjenner noen som har/hadde en slik bil, og på denne bilen røyk del etter del.. Først dynamoen, så motoren, og så girkassa..

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange seter trenger du? Hvis det holder med 2, så kan man jo finne LC`er som ikke er så alt for gamle, med relativt lav km (mtp at det er en toyota :D) til en fornuftig pris!

 

For eksempel LC 90 produsert fra 93` - 02`

eller LC 120 produsert fra 02` - 09`

 

Og ja jeg kjører selv LC! I 120`en er komforten som i en god personbil. Disse har dog som oftest bare midt-sperre. Men elektronikken sørger for kraftfordeling, så man kommer seg greit fram!

 

Ellers fins det jo en del 80`er med 100% sperre på alle hjul, men disse er ganske høyt priset alder og km tatt i betraktning. Disse skal det en del til for å stoppe!

 

Ser også at G-wagen er foreslått, men disse har jeg kjenninger som har endt opp med å betale femsifrede beløp i rep på!

 

[edit: fikset noen småfeil]

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikket litt på Land Cruiser også, men er vanskelig å finne noe i riktig prisklasse (rundt 50.000,-) som er lang utgave, lite rust, og ikke har gått alt for langt.. Bør helst ikke ha passert 400.000 km. Har sett på LC`er helt tilbake til tidlig på 80-tallet som er priset til over 70.000,- Synes det er litt stivt på en gammel bil som er gått langt og sannsynligvis også herjet med..

 

Jeg er klar over at kvaliteten og driftsikkerheten er veldig bra, men selv en LC ruster, blir slitt og går i stykker etter hvert. Snakker da om biler som er 20-25 år gamle.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange seter trenger du? Hvis det holder med 2, så kan man jo finne LC`er som ikke er så alt for gamle, med relativt lav km (mtp at det er en toyota :D) til en fornuftig pris!l]

 

Ja vel? Ingen tvil om at land cruiser er kongen av denne type bil men fy f#/* for noen priser, finnes vel knapt noen andre biler med mere kunstige priser enn lc.

 

 

Det er et problem å eie en pajero, om du kjenner noen som kan spansk.

Mitsubishi Wanker :lol:

Link to comment
Share on other sites

En generasjon 2 pajero med 2.8liter diesel er midt i blinken for bruken din og prisklassen. God fremkommelighet med sperrer + god komfort til å kjøre på veien (som man ofte gjør 90% av tiden). 2.gen pajero får du også på større dekk originalt enn 4-runner som er heva.

Link to comment
Share on other sites

Ser at mye er sagt allerede, og jeg er ikke mekaniker eller spesielt bil-interessert. Men jeg har hatt 4-runner (3.0 tubodiesel, 94 modell), og har nå Pajero (2,5 liter, 99).

 

Toyotaen ruster som f.... Det gjør nok Pajero også, men etter min erfaring ikke i like stor grad som 4-runner. Listene i skjermkantene på 4-runner gjør at salt og skitt blir lett liggende uten mulighet for rengjøring. Noe som fører til rask opprusting av skjermer. Pajero har problem på ramma, men uten at jeg har merket det på min bil.

Bakdør-løsningen på 4-runner er helt på trynet. Den blir du lei. Enkelt og greit.

Husk også at det er betydelig større høyde i lasterom på Pajero enn 4-runner. Gulvet er høyere på 4-runner, og ergo for man mindre takplass. Alt som skal opp dit må også løftes høyere. På grunn av baklemmen på 4-runner, må man også løfte det inn.

 

Slitasje på motor etc. skal jeg ikke uttale meg om, det er flere innspill på det tidligere. 4-runner 3.0 er råsterk/b]. Men jeg klarer meg utmerket med kreftene til 2,5 liter Pajero. Om du ikke skal dra tung henger mye (hestehenger ... etc.) så er 3.0 liter overkill etter min mening. Det gjør også at den blir mer ustabil på vinterføre (lett rumpe...).

 

Mitt bruk er absolutt mest på vanlig vei. En del på skogsbilveger med mye snø, og noe "traktorveger" med gjørme etc.

 

Lykke til med valget.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

He he he, her er en tråd vi aldri blir enige om hvilken bil er best, og som regel er det den jeg har, he he he. De fleste vanlige biler som er bygd opp med ramme og lav gir kasse og 4WD er nokså like i egenskaper. De har diff brems, som er en slags "sperre", sånn at vanlige folk kan bruke dem(har du fullblods sperre, mekanisk el luftstyrt som låser akslene, er det best. Helt til du glemmer å koble ut når du svinger. Da vil enten bilen gå rett frem, eller det sier PANG, og stikkakslingene ryker, å lomme boka får seg en pang.

 

Nå er ikke jeg noe fan av noen spesiell bil(he he farlig å nevne noen her også, for da får du som hatten passer av div komentarer/trusler). Men de fleste japse 4 WD, pajero/Galloper, Land cruiser, Patrol og Terrano. Har selv en 2001 mod Terrano som jeg har hatt i snart 10 år nå uten noe slags tull. Men nå skrur jeg det meste sjøl så den blir godt på passet. Nevnt lenger i tråden her er også 4 Runner, og det og er en snerten og kompakt bil. Hadde en sånn(2,4L) oppe på Svalbard i mi tid, og startet og gikk. Rart men alle disse 4 Runnere forsvant nesten over natta. De bare rusta bort.

 

På arb har vi chevy sub som arb biler, og dem er det mye tull med :( , dumt for det er morsomme og komfortable biler. Diesel pumper og girkasser er forbruksvare på dem, så bruker dem en 2-3 l på mila og. Men er bedre den nye Duramax chevyn virker det som.

 

Mitt råd er kjøp en japse 4 wd, enten L.C, Patrol, Pajero el Terrano, som ikke er gamlere en ca 10 år, for da er mye av div "barnesykdommer" med dårlige topper o.l borte.

Link to comment
Share on other sites

Gamle Toyotaer er vel den mest driftsikre bilen som finnes sikkert, og joa dem og ruster, men ikke mer enn de andre. Det som er med en sånn "gammel" L.C er at de som regel har 2,4 l uten turbo, og det er veeeeeldig slitsomt å kjøre feks fra sunnmøre til Oslo med. Havner du bak en trailer, så kommer du deg ikke forbi, før han stopper på Dovre for å kjøpe pølse :lol: . Har hatt en sånn kort L.C og jeg, gikk uten noe trøbbel, men rusta opp til slutt. Så brukte den 10 minutt på å komme oppi 80 km(hvis det var flat vei :lol: )

 

Det og er et godt råd for kjøp av 4 WD til lang kjøring. Kjøp helst med både turbo og intercooler, og min 100 hk. Det er slitsomt og kjøre langt med tung og under motorisert bil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke ditt budsjett for dette bilprosjektet, men jeg tar utgangspunkt i at det ikke snakk om en million.

Skal du både ha en 4-hjulstrekker av de typene du nevner som er EU-godkjennbar og har noen kilometer og år igjen , pluss ha det behagelig og økonomisk på langkjøring, så ender du opp med 2 biler.

 

En Audi A4,,,, pluss et tungt, tregt, litt rustent, bulkete, tørst kjøretøy med god fremkomlighet.

 

:P:P

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 86 mod Audi 100 2,2 TQ for noen år siden. Må bare si at til å være en vanlig personbil (sedan), har jeg ikke opplevd bedre fremkommelighet. Med luftstyrte manuelle diffsperrer er dette helt rått på vinterføre. Om du kjører deg fast med denne, så er det nok ikke så mange andre personbiler som klarer å hjelpe. Kjørekomforten var også upåklagelig, og med 1400 kg, 180 hk, turbo og intercooler var den iallefall ikke undermotorisert.

 

Det jeg nå er ute etter er en større bil som er bedre egnet til jakt og fisketurer på dårlige/ubrøytede veier, samt noe som er driftsikkert, romslig og med passelig gode kjøreegenskaper på langtur. Om bilen bruker litt mer drivstoff enn en vanlig personbil, så gjør ikke det noe. Bedre det enn noe som går i stykker hele tiden og må repareres for 30-40.000,- i året. (Har en fransk varebil som jeg holder på å reparere for 6 gang på 3 år).

Link to comment
Share on other sites

Sånn skal du kjøpe deg: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22047973, den kommer du til å elske, og hate - og den kommer til å gi deg ufattelig mange gleder, og et par sorger. Samt at du står i fare for å få deg mange nye venner...

 

Det er verdens beste bil, motoren er skuddsikker, girkassa likeså - den ruster ikke like mye som nevnte japser, hm.. Hvertfall ikke på de samme stedene.. Og den er relativt billig i forbruk.. Og den GRUSER japsene i fremkommelighet! :mrgreen:

 

Flame on!

Link to comment
Share on other sites

Sånn skal du kjøpe deg: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22047973, den kommer du til å elske, og hate - og den kommer til å gi deg ufattelig mange gleder, og et par sorger. Samt at du står i fare for å få deg mange nye venner...

 

Det er verdens beste bil, motoren er skuddsikker, girkassa likeså - den ruster ikke like mye som nevnte japser, hm.. Hvertfall ikke på de samme stedene.. Og den er relativt billig i forbruk.. Og den GRUSER japsene i fremkommelighet! :mrgreen:

 

Flame on!

Du er klar over at du har en snev av ondskap i deg? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Sånn skal du kjøpe deg: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22047973, den kommer du til å elske, og hate - og den kommer til å gi deg ufattelig mange gleder, og et par sorger. Samt at du står i fare for å få deg mange nye venner...

 

Det er verdens beste bil, motoren er skuddsikker, girkassa likeså - den ruster ikke like mye som nevnte japser, hm.. Hvertfall ikke på de samme stedene.. Og den er relativt billig i forbruk.. Og den GRUSER japsene i fremkommelighet! :mrgreen:

 

Flame on!

Du er klar over at du har en snev av ondskap i deg? :twisted:

 

+1 på den.... Eiere av slike biler kjenner man lett igjen, i og med at de alltid har en skiftenøkkel i baklomma :o

Link to comment
Share on other sites

Sånn skal du kjøpe deg: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22047973, den kommer du til å elske, og hate - og den kommer til å gi deg ufattelig mange gleder, og et par sorger. Samt at du står i fare for å få deg mange nye venner...

 

Det er verdens beste bil, motoren er skuddsikker, girkassa likeså - den ruster ikke like mye som nevnte japser, hm.. Hvertfall ikke på de samme stedene.. Og den er relativt billig i forbruk.. Og den GRUSER japsene i fremkommelighet! :mrgreen:

 

Flame on!

Du er klar over at du har en snev av ondskap i deg? :twisted:

 

+1 på den.... Eiere av slike biler kjenner man lett igjen, i og med at de alltid har en skiftenøkkel i baklomma :o

 

Den ruster mer enn japanerne, men det synes ikke - den avbildede modellen er også priset minst 15000 kroner over verdien. 0,7-08 liter på mila. I tillegg er det som nevnt andre steder en ubetinget fordel å ha minst to av de, tre hvis de er eneste bilene i familien....

 

Jeg har sammen med kompiser, på gitte tidspunkter hatt noe slikt som en 8-12 LR produkter imellom oss, og har kjørt til delepusher`n med den bilen som virket hele tiden - en Volvo 245 stasjonsvogn... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette må trolig være den mest folkelige og siviliserte 4 WD tråden(ennå ihverfall). Var med engang tidligere å snakka om mine erfaringer ang biler til jaktbruk, he he he da fikk en mye dritt slengt etter seg. Du skal ikke snakke om svake pungter og erfaringer på div bilmerker nei :D . Men det var vel ikke voksne folk som sendte sånne PM. Har hatt mange div 4WD oppigjenom tiden, så har danna meg mine meninger. Kort sagt det aaaaaaller meste er brukbart, for deler og bakdeler med de aller meste.

 

Amatør!!!!!!!!!!. Under motorisert, er en klisje/uttrykk for at en bil har en motor som er svak i effekt. Men som du skriver og er en av og til under motoren også(sjøl om min ikke er under motorisert, skifter av og til olje/filter. La også inn DEFA, og da var jeg under motoren og, men motoren er under panseret da. Da tror jeg at jeg forklarte meg på en folkelig og forståelig måte?.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sammen med kompiser, på gitte tidspunkter hatt noe slikt som en 8-12 LR produkter imellom oss, og har kjørt til delepusher`n med den bilen som virket hele tiden - en Volvo 245 stasjonsvogn... :mrgreen:

 

Det er vel neppe så mange bilmodeller hvor såpass mange biler har snurra rundt telleskiva en helomdreining og begynt på null igjen (dvs passert 1mill km). Men noen terrengbil er det derimot ikke, har prøvd fatter'n sin på spekte pløyer når vi var på rådyrjakt i hine hårde dager, og det skrangla godt i kassa... Volvo 360'n til moder'n (avgått med døden for lengst) har også sin jakthistorie - den gangen var det på tur til et grevlinghi etter en noget lite egnet skogsbilvei. Noen dager senere ringte polisen til moder'n og ville vite hvorfor skiltet til bilen hennes var funnet midt i skogen... Datt visst av...

 

Kriterier for den optimale jaktbilen:

- Høy klaring

- Smale dekk (som skjærer gjennom snøen) fortinnsvis med pigg.

- Plass til bikkjer, børser og minst en matpakke + termos - inni cab'en.

- Spylbart oppbevaringsrom (=platt fortrinnsvis). Prøv å få en grevling eller en mink ut av ei golvmatte...

- Bra varmeapparat (5-6 timer sporing i 20 km/t i 20 speik med vinduene åpne og null grader fra "varmeapparatet", nei takk)

 

Som minimum...

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt mange typer 4x4, og for tiden humper jeg rundt i en gammel gelandewagen 300 GD med turbo.

Av samtlige eldre typer jeg har prøvd, ja egentlig alt av 4x4 jeg har sittet i kommer ingen bedre fram i terrenget.

Skal ikke påstå at det er verdens beste bil til alt, men den er ett greit fremkomstmiddel å kjøre, hvis en ikke absolutt må kjøre forbi alt og alle.

I min er det recaro stoler, og det har stor betydning for komforen på lengre turer.

Solid er ordet jeg vil bruke om disse bilene, egentlig kan en vel si "panservogn" i forhold til alle japanske riskokere.

 

Det jeg i hovedtrekk vil si er negativt med GD'n er innkjøpspris, ellers er deler rimelig lett tilgjengelig til en billig penge.

Så hvis du hadde "sprita opp" budsjettet noen hakk, ja da skulle jeg anbefalt deg en børstraktor uten problem.

Må bare si att når min er utslitt blir det nok samme igjen.

 

Vi har selvsagt en toyota i tillegg, jeg er ikke japsehater. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært inne på tanken på både Land Rover og Gelendewagen, fordeler og bakdeler med alle. Har sjekket opp litt kostnader på deler og driftsikkerhet på diverse Land Rovere, og på bakgrunnen av informasjonen jeg har fått fra folk i bruktbilbransjen og verkstedbransen, tror jeg ikke Land Rover blir noe alternativ. Der er usannsynlig dyre deler, i tillegg til at jeg har hørt at man må regne med en del skruing. (Jeg skrur ikke så mye selv grunnet dårlig rygg).

 

Gelendewagen er et godt alternativ på mange måter, men jeg finner inget eksemplar med lite rust, brukbar teknisk stand og ikke for lang km til en pris som er innenfor budsjettet mitt. Har også kikket litt på eldre modeller fra Forsvaret, men er vanskelig å finne noe som er bra nok til den prisen jeg er ute etter.

 

Har forresten funnet en Nissan Terrano til en fornuftig pris. Denne er noe gammel (1988), men skal være 99,9% rustfri, i god stand og lav km. Er dessuten kun 1 eier som er godt voksen. Lurer på om jeg kanskje kommer til å gå for denne om enn bare som en midlertidig bil mens jeg reparerer de 2 andre biler jeg har.

 

Er avhengig av å ha noe brukbart med 4x4, men til en fornuftig pris. Når de 2 andre bilene er ferdig reparert, selger jeg de, + Terranoen, og kjøper en Toyota 4-Runner, lang Land Cruiser eller Mitsubishi Pajero. Da regner jeg med å ha et noe bedre budsjett, og har kanskje muligheter til å gå for noe (litt) mere skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Om du lurer på 4X4biler, er det første stedet jeg ville besøkt: www.offroad.no

På det forumet får du stort sett svar på det meste du lurer på.

Kjører selv en gammel G-wagen diesel, noe jeg har gjort i elleve år nå.

På sommeren kjører jeg på brukt frityrolje fra fastfoods. Bilen har bare kostet meg nye bremseklosser og sko en gang. Kjører noe sånt som ca.12.000 i året.

Har faktisk ikke skiftet motorolje på fire år, fordi jeg har en 617.952motor (turbo) stående klar, men gidder ikke motorskift før den andre ryker. og den er tydligvis seig...

Jobber i steinbrudd og bruddbilene blir kjørt beinhardt i steinstøv, salt, kupert osv.

De eneste bilene som holder her er toyota.

Nissan ryker motorene på, og møkkobitchi er bare ræl, de er ikke bygd for terreng i det hele tatt.

Landrover og G-wagen har vært for dyre i innkjøp på jobben så der kan jeg ikke uttale meg.

Link to comment
Share on other sites

Her har du noen:

 

Subaru 1800 Pickup 4wd aka

http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_BRAT

Snill utenpå, men under det litt troskyldige skallet skjuler det seg en superkompetent firehjulsrekker som tåler juling. Disse bilene solgte godt på 80-tallet, og du kunne også få dem med T-tak.

 

Disse bilene er nesten legendarisk solide, i alle fall så lenge de får et snev av vedlikehold og rusten ikke tar helt overhånd. Register og oljelekkasje fra toppdeksler og i verste fall, topplokk og defekte drivaksler,samt drivledd, er det svakeste punktet på disse.

 

Ford F-serie

7,3-liter dieselen på 180 hk er sterk, seig og veldig holdbar, men den er svært kresen på oljeskiftene.

F-serie har vært produsert helt siden 1948, og har i 23 år på rad vært USAs mest solgte bilmodell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...