Jump to content

Kinsman

Members
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

About Kinsman

  • Birthday 08/20/1976

Kinsman's Achievements

Contributor

Contributor (5/17)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

0

Reputation

  1. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Jeg selger nå Terranoen jeg kjøpte i vinter av økonomiske årsaker. Blir litt vanskelig å sitte med 3 biler. Dersom noen er interessert, ligger den på handelskammeret under Jaktbil.
  2. Tror både samekniven og han der Buck kan pensjonere seg.. Skal man ha skikkelig "all round kniv" bør man prøve Trail Master fra Cold Steel.. Finner ikke noe råere og mer allsidig kniv enn dette. Kan faktisk brukes til alt. http://www.coldsteel.com/trmashica.html Bestilte nylig en fra USA, og den overgår det meste jeg har brukt tidligere. Jeg har tidligere vært ivrig bruker av samekniven fra Strømeng, men har nå innsett at amerikanerne er bedre på produksjon av kniv enn den kjente knivsmeden fra Karasjok... Trail master er bedre på alt. Knivbladet er tykkere, mer solid samt vesentlig skarpere. I tillegg holder eggen mye bedre enn på samekniven. Håndtaket er mye bedre, med godt utformet gummibelagt grep som passer de aller fleste, samt ligger stødig i hånden uansett om du er våt av regn, blod eller fiskeslim. Slire som henger godt i beltet og kan stroppes fast på låret, og ikke henger og dingler slik som på samekniven. Det er i tillegg lettere å få tak på og få kniven ut av slira selv med fingre som er stive av kulde. Kniven er noen gram tyngre enn en del andre kniver, men ikke verre enn at det ikke plager meg når jeg er på tur.
  3. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Da har det blitt Nokian Hakkapeliitta 235/75/15 på Terranoen. De gamle piggdekkene med nedslitte pigger var visst fra 1996 med steinhard gummi og null fremkommelighet på is og snø. Blir spennende å se hvordan fremkommeligheten er med disse dekkene.
  4. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Er det mulig å få skilter på den da? Blir vel problematisk å få tillatelse til å bruke den i utmark iallefall.. Farlig å kjøre på frossen grunn med 1 meter snø oppå.. Kan få neglesprett..
  5. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Misforstå meg riktig.. Jeg liker godt hummer også (både bilen og skalldyret), men mener at prisen er noe stiv i forhold til en del andre biler som er vel så bra. Hvis det hadde stått mellom en Hummer og en Land Cruiser og jeg måtte betale av egen lomme, så hadde det nok blitt en Land Cruiser (lang type). Blir det samme når jeg skal kjøpe skalldyr og betale selv. Ser på de flotte hummerne i fiskedisken og beundrer de litt, men kjøper krabbeklør og koser meg stort med det..
  6. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Hvorfor bruke massevis av penger på hummer når krabbe smaker MYE bedre og koster en tiendedel av det hummeren gjør?
  7. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Joggen: Er du fra rosebyen? Jeg hentet skiltene til Terranoen på Trafikkstasjonen som for tiden befinner seg i kinolokalene i Molde. Tidligere eier bor i Tomrefjorden. Jeg bor i Sula kommune utenfor Ålesund. Jeg tok bussen fra Moa i Ålesund til Vestnes der selger hentet meg. Tok ut 29.000,- kroner i tusenlapper fra banken før jeg reiste, og hadde de i en lukket konvolutt på bussen. Hadde ingen andre kontanter på meg, og dro frem minibankkortet for å betale bussbilletten. Tror du bussen hadde bankterminal da? (Jeg reiser sjelden med buss, og har ikke oversikt over hvordan de gjør det med betaling o.l.) Neida, ingen bankterminal. Måtte sprette konvolutten og ta ut en tusenlapp fra den for å betale billetten. Var flere andre passasjerer på bussen. Følte meg ikke høy i hatten der jeg stod med hånda full av kontanter. Er glad for at det ikke var noen tvilsomme kriminelle fra Molde som var på vei hjem etter en bytur til Ålesund på bussen den dagen. Tror jeg har fått mye bil for pengene, riktignok en gammel bil, men med så lite rust og god teknisk stand så mener jeg det var et godt kjøp. Måtte riktignok ut med tett oppunder 30 løk for den, og til tross for at jeg bør ha nye vinter- og sommerdekk, så tror jeg det var en god pris. (Har venner i bilbransjen, og får 40-50% rabatt på dekk). Jeg skal si ifra om jeg bestemmer meg for å selge bilen. Planen er å kjøpe en Toyota 4-Runner, Lang Land Cruiser eller lang Mitsubishi Pajero, så det er slett ikke umulig at jeg selger den om et halvt års tid. Som nevnt tidligere i tråden her, så har jeg 2 andre biler, en 1994 modell Ford Scorpio med lav km (170.000 km), defekt eksosanlegg og lite rust, og en 2001 mod Renault Kangoo med lav km og ingen rust. Disse to må fikses litt før et eventuelt salg. Trenger nytt eksosanlegg på Forden, samt pussing av 4-5 små rustflekker i lakken. (Best å ta det med en gang før det blir for mye.) Renaulten har fått nye bremser, batteri, forstillingsdeler, drivakslinger, hjullager, girkasse, clutch, dekk, ++. Trenger kun ny fjæring på venstre side bak før den kan regnes for å være i god stand.
  8. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Har nå lastet opp noen bilder av bilen på galleriet her. Limer inn linker til bildene under: Har vært ute og kjørt litt med bilen nå (og til og med klart å kjøre meg fast i nesten en meter med snø), og må si meg rimelig fornøyd med fremkommelighet (til tross for gamle piggdekk med nedslitte pigger). Komforten er så som så, de originale setene har noe dårlig polstring, så jeg føler jeg sitter på stålramma. Hadde kanskje vært en idè å bytte disse for optimal komfort til langtur. Ellers går motoren bra, og drar helt greit (2,4 liter, 103 hk). Jeg merker at den går noe ujevnt på tomgang, og har ved et par anledninger stoppet når jeg har sluppet gassen, clutchet, bremset ned og svingt av hovedveien. Har en mistanke om at den kan ha stått med gammel bensin, så jeg har hatt på kondensfjerner og kjørt tanken tom. Har nå fylt med Shell V-Power i håp om at dette kan fjerne noe avleiringer. Har også kjøpt tennplugger og sett etter luftfilter, fordelerlokk og pluggledninger, men dette har jeg ikke fått tak i. Ble litt forundret da jeg åpnet panseret og kikket på fordelerlokket og pluggledningene: Skal visst være 8 tennplugger på denne bilen her, noe jeg synes er noe rart med tanke på at det er en 2,4 liters rekkefirer som sitter i den. Jeg har også litt forskjellige planer for bilen. Det første jeg vil gjøre er å kjøpe noen skikkelige piggfrie vinterdekk. De jeg har på nå er piggdekk fra rundt 95 hvor piggene er nedslitt men mønsteret er ok. Problemet er at gummien på gamle piggdekk er hard som plast og griper dårlig på snø og is. Har også vurdert skjermbreddere og grommere knastedekk på sommerfelgene. Vurderer å bestille Flexy Flares: Har lyst på noen grove knastedekk ala disse: Eller disse: Har også tenkt på å montere asylmottak (kufanger) i fronten, og kanskje noen tusenmetere.
  9. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Jeg kjøpte meg en gammel Nissan Terrano 1988 mod, registrert seint i 1989. Har vært eid av en gammel mann som kun har kjørt 96.500 km. Bilen er godt vedlikeholdt, har stått i temperert garasje, service er utført jevnlig på merkeverksted og den er 99,9% rustfri. Motoren starter lett og girkassa er fast og fin. Ingen slark i ratt, drivledd eller styrekuler. Kan skifte mellom 2WD Høy, 4WD Høy og 4WD lav fra førerplassen. Kan også gå ut og løsne frihjulsnavene om jeg skal kjøre langtur med kun bakhjulsdrift på bare og fine veier. Sparer kanskje noe drivstoff på at ikke så mye akslinger behøver å rotere. Clutchen tar litt langt ute, så jeg mistenker at denne er noe slitt, sannsynligvis fordi tidligere eier i likhet med alle andre godt voksne menn slurer mye på clutchen i stedet for å bruke girkasse og utveksling effektivt.. Er mulig at bilen er litt daukjørt også, men jeg tar det litt forsiktig til å begynne med så jeg ikke skjærer den. Lar motoren bli god og varm før jeg drar den ut noe særlig på girene. Kjørekomfort er så som så. Minner litt om traktor (bare uten fjæring i setene). Setene er litt dårlig polstret. Demperne fungerer bra, men fjæringen er litt stiv. Tror det er mye å hente på komfort ved å bytte seter.
  10. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Da ble det Nissan Terrano 1989 mod. som en midlertidig løsning. Virker som en helt grei vinterbil til den prisen. Blir spennende å prøve den på dårlig brøytede skogsveier i løpet av helgen. Skal holde dere oppdatert på hvordan den fungerer.
  11. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Jeg har vært inne på tanken på både Land Rover og Gelendewagen, fordeler og bakdeler med alle. Har sjekket opp litt kostnader på deler og driftsikkerhet på diverse Land Rovere, og på bakgrunnen av informasjonen jeg har fått fra folk i bruktbilbransjen og verkstedbransen, tror jeg ikke Land Rover blir noe alternativ. Der er usannsynlig dyre deler, i tillegg til at jeg har hørt at man må regne med en del skruing. (Jeg skrur ikke så mye selv grunnet dårlig rygg). Gelendewagen er et godt alternativ på mange måter, men jeg finner inget eksemplar med lite rust, brukbar teknisk stand og ikke for lang km til en pris som er innenfor budsjettet mitt. Har også kikket litt på eldre modeller fra Forsvaret, men er vanskelig å finne noe som er bra nok til den prisen jeg er ute etter. Har forresten funnet en Nissan Terrano til en fornuftig pris. Denne er noe gammel (1988), men skal være 99,9% rustfri, i god stand og lav km. Er dessuten kun 1 eier som er godt voksen. Lurer på om jeg kanskje kommer til å gå for denne om enn bare som en midlertidig bil mens jeg reparerer de 2 andre biler jeg har. Er avhengig av å ha noe brukbart med 4x4, men til en fornuftig pris. Når de 2 andre bilene er ferdig reparert, selger jeg de, + Terranoen, og kjøper en Toyota 4-Runner, lang Land Cruiser eller Mitsubishi Pajero. Da regner jeg med å ha et noe bedre budsjett, og har kanskje muligheter til å gå for noe (litt) mere skikkelig.
  12. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Hadde en 86 mod Audi 100 2,2 TQ for noen år siden. Må bare si at til å være en vanlig personbil (sedan), har jeg ikke opplevd bedre fremkommelighet. Med luftstyrte manuelle diffsperrer er dette helt rått på vinterføre. Om du kjører deg fast med denne, så er det nok ikke så mange andre personbiler som klarer å hjelpe. Kjørekomforten var også upåklagelig, og med 1400 kg, 180 hk, turbo og intercooler var den iallefall ikke undermotorisert. Det jeg nå er ute etter er en større bil som er bedre egnet til jakt og fisketurer på dårlige/ubrøytede veier, samt noe som er driftsikkert, romslig og med passelig gode kjøreegenskaper på langtur. Om bilen bruker litt mer drivstoff enn en vanlig personbil, så gjør ikke det noe. Bedre det enn noe som går i stykker hele tiden og må repareres for 30-40.000,- i året. (Har en fransk varebil som jeg holder på å reparere for 6 gang på 3 år).
  13. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Jeg har kikket litt på Land Cruiser også, men er vanskelig å finne noe i riktig prisklasse (rundt 50.000,-) som er lang utgave, lite rust, og ikke har gått alt for langt.. Bør helst ikke ha passert 400.000 km. Har sett på LC`er helt tilbake til tidlig på 80-tallet som er priset til over 70.000,- Synes det er litt stivt på en gammel bil som er gått langt og sannsynligvis også herjet med.. Jeg er klar over at kvaliteten og driftsikkerheten er veldig bra, men selv en LC ruster, blir slitt og går i stykker etter hvert. Snakker da om biler som er 20-25 år gamle.
  14. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Takk for svar folkens. Tror jeg vil se meg om etter en 4-runner med minst mulig rust og ikke alt for høy km. Om jeg ikke finner noe som er interessant går jeg for en Pajero. Har igrunn ikke tenkt å legge ut alt for mye på bil, men vil ha noe som er brukbart. Jeg er heller ingen tilhenger av all mulig elektronikk. Det er ingenting som slår en skikkelig 4x4 med mekaniske, manuelle differensialsperrer.
  15. Kinsman

    4-hjulstrekker

    Jeg skal kjøpe meg 4-hjulstrekker, og i den forbindelse ser jeg litt på Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero (Lang type) og Toyota 4-runner. Er det noen her som har noe erfaring med disse bilene? Bilen skal brukes både til og fra jobb, samt på jakt og fisketurer på skogsveier både med og uten snø, i tillegg til lengre turer langs landevei. (Ålesund-Oslo). Er litt usikker på diff-brems/diff-sperre på de, hvem som har og hvem som ikke har, eventuelt om de har sperre eller brems, samt hvordan man kobler inn denne. (En god diff-sperre/diff-brems er vesentlig med tanke på framkommelighet på dårlige, ubrøytede veier). Tror jeg holder en knapp på Toyotaen mht driftsikkerhet, servicevennlighet og tilgang/pris på deler. Dette er kun subjektiv synsing, da jeg ikke har noen erfaring med noen av bilene, men har lest en del om de, samt pratet med venner og kjente med litt erfaring. Vil gjerne ha noe med gode kjøreegenskaper på lengre turer, men også fremkommelighet på ubrøytede skogsveier og veier i øde fjellområder.
×
×
  • Create New...