Jump to content

4-hjulstrekker


Kinsman

Recommended Posts

Jobber i steinbrudd og bruddbilene blir kjørt beinhardt i steinstøv, salt, kupert osv.

De eneste bilene som holder her er toyota.

Nissan ryker motorene på, og møkkobitchi er bare ræl, de er ikke bygd for terreng i det hele tatt.

Landrover og G-wagen har vært for dyre i innkjøp på jobben så der kan jeg ikke uttale meg.

 

Marvil.

Jeg kjører en L200, 2005 model.

Så langt er jeg godt fornøyd (har nettopp passert 106 000 km).

Det viste seg at det var en feil på gearkassen, men fikk ny på garantien.

Bortsett fra det har alt fungert prikkfritt.

 

Ville gjerne vite spesifikt hva som er "ræl" på Mitsubishi, da jeg vurere å kjøpe ny pick up og alle opplysninger mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

... tror jeg ikke Land Rover blir noe alternativ. Der er usannsynlig dyre deler, i tillegg til at jeg har hørt at man må regne med en del skruing...

 

 

Land Rover har faktisk usannsynlig billige deler, men det forutsetter at en handler selv fra England, eller hos uavhengige norske delepushere, og ikke gjennom verksted/importør. Og det er kanskje ikke så aktuelt om en ikke gjør mesteparten av skruinga selv.

Link to comment
Share on other sites

Land Rover er jo liksom min "hovedfiende" som Land Cruiserentusiast..

For å eie en eldre Land Rover MÅ man nesten være en entusiast, og imaget teller vel og en del. Men har truffet noen LR karer, og de har en herlig selvironi når det gjelder disse bilene :D Som en sa, å reparere en Land Rover er enkelt, bare å ha med seg en neve popnaggler det. Og lekkern ikke olje er`n tom...

Har faktisk lyst på en gammel LR selv, men ikke pendle lenger enn du er beredt til å gå, var også et velment råd jeg fikk 8) Fra LR gutta.

Dette var nok det inlegget som var lengst off topic så langt...Sorry.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Subaru? Jeg har hatt og prøvd diverse tysk, svensk og amerikansk, men har falt for Subaru. Mange gamle "off-road`ere" er elendige på landeveien selv om de er suverene i terreng. Det er ikke lov å kjøre i terreng i Norge. Med mindre du veldig ofte trenger de ekstra cm bakkeklaring på en høy 4x4 er bruksområdet gjennom året noe å tenke på.

Subaru har komfort og kjøreegenskaper på landevei og et svært bra 4wd-system, selv på gamle modeller. Ta et Youtube-søk på "Subaru off road" og se selv.

Pluss med Subaru: Driftsikker, langt opp på alle tester, svært bra 4wd system.

Minus: Dyre deler, bruker en del bensin.

 

Det blir vanskelig å sammenligne en nyere LandCruiser med en eldre Legacy. Men ta et finn-søk på feks 100.000 kr og sammenlign.

Link to comment
Share on other sites

Marvil.

Jeg kjører en L200, 2005 model.

Så langt er jeg godt fornøyd (har nettopp passert 106 000 km).

Det viste seg at det var en feil på gearkassen, men fikk ny på garantien.

Bortsett fra det har alt fungert prikkfritt.

 

Ville gjerne vite spesifikt hva som er "ræl" på Mitsubishi, da jeg vurere å kjøpe ny pick up og alle opplysninger mottas med stor takk.

 

Mitsubitshi, virker veldig spinkel i understell, det være seg bærekuler, drivverk/knuter, bremser osv.

Vi har bare hatt pajero, l200 og l300'rer, men de holder ikke i det hele tatt.

Nå bruker vi konsekvent toyota...

Link to comment
Share on other sites

Bare se hvor i verden de lager de beste børssene , de lager de beste bilene også.....

såh , de land hvor det er flinke folk er det flinke folk , og det er ikke langs ondskapens axe :D

å femti tusen i bilbudsjett holder ikke langt, da er kansje deleprisene noe å sjekke før du handler, husk at en gammel bil fort blir like dyr som en ny bil i dagens samfunn om du ikke mekker sjøl...

 

lykke till :D

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, det er jo i ondskapens akse de har laget det beste av allt(mener jeg). Da mener jeg "gamledagers ondskapsakse. Idag blir vel det Irak, Nord Korea osv.

 

Ingen som feks lager så gode biler som Tyskland & Japan. Ingen som lager så gode kameraer, optikk og elektronikk heller. Siemens, Bosch, Leica, Fujiinon, Nikon og Canon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært inne på tanken på både Land Rover Der er usannsynlig dyre deler, i tillegg til at jeg har hørt at man må regne med en del skruing. (Jeg skrur ikke så mye selv grunnet dårlig rygg).

 

Greia med LR, er at det finnes ett stort nettverk av deleforhandlere utenfor merkeverkstedene, delene fra disse er betydelig rimeligere enn fra OEM forhandlere - skruingen kommer egentlig helt ann på hvilken modell og hva som er gjort med de tidligere, men du må regne med mer vedlikeholdsskruing enn på en vanlig personbil.

 

Den (Serie 1 Discovery) jeg har nå, har jeg kjørt ca 80K med siden jeg kjøpte den høsten 06, og med unntak av endel feil påpekt på EU kontroll (generelt slitasje i styringa), litt småplukk med det elektriske og ett endeledd jeg har måttet bytte under marsj, har det vært lite problemer. Bilen er en 92 modell som har gått ca 285K. Dog hadde forrige eier påkostet den endel rustsveising etcetera.

 

Jeg hadde ikke bekymret meg for å gått på en sen serie I med 300Tdi motoren (har faktisk lyst på en slik), når min etterhvert skal skiftes ut...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en gammel Nissan Terrano 1988 mod, registrert seint i 1989. Har vært eid av en gammel mann som kun har kjørt 96.500 km. Bilen er godt vedlikeholdt, har stått i temperert garasje, service er utført jevnlig på merkeverksted og den er 99,9% rustfri.

 

Motoren starter lett og girkassa er fast og fin. Ingen slark i ratt, drivledd eller styrekuler. Kan skifte mellom 2WD Høy, 4WD Høy og 4WD lav fra førerplassen. Kan også gå ut og løsne frihjulsnavene om jeg skal kjøre langtur med kun bakhjulsdrift på bare og fine veier. Sparer kanskje noe drivstoff på at ikke så mye akslinger behøver å rotere.

 

Clutchen tar litt langt ute, så jeg mistenker at denne er noe slitt, sannsynligvis fordi tidligere eier i likhet med alle andre godt voksne menn slurer mye på clutchen i stedet for å bruke girkasse og utveksling effektivt..

 

Er mulig at bilen er litt daukjørt også, men jeg tar det litt forsiktig til å begynne med så jeg ikke skjærer den. Lar motoren bli god og varm før jeg drar den ut noe særlig på girene.

 

Kjørekomfort er så som så. Minner litt om traktor (bare uten fjæring i setene). Setene er litt dårlig polstret.

Demperne fungerer bra, men fjæringen er litt stiv. Tror det er mye å hente på komfort ved å bytte seter.

Link to comment
Share on other sites

Dette er igrunnen veldig gode og solide biler. Bare et problem, og det er det samme som på 4 Runner. De bare plutselig rusta bort, og alle Terrano(regner med dette er snakk om en terrano 1?) forsvant. Har du en meget velholdt sånn bør du ta tectyl behandling, og ta godt vare på den. Er det en 2,4 i bensin eller en 2,7 l diesel det her er snakk om da?.

 

Det med kløtsjen behøver ikke å være at den er utslitt. Nissan har lenge hatt hydrauliske kløtsjer, og fra tid til annen blir disse gummi membranene inni denne slavesylinderen uslitt/lekk, sånn at kløtsjen ikke tar eller tar brått og rart. Dette er veldig lett å overhale og billig. Det er noen år siden jeg kjøpte et sånn rep sett på slavesylinder, og da kosta det under 100 kr :D .

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke at Lada Niva er nevnt her... :mrgreen: Skulle gjerne hatt en til nr 2 el. nr3 bil :D

 

Den har jo etpar fordeler: lav pris, Kort akselavstand/overheng. Også hørt at de har bra varmeapparat..

Har også hørt påstått at noen Nivaer også ble levert med pilkeluke i dørken, vet ikke om dette stemmer... :?:

Link to comment
Share on other sites

At Terrano-1 er en sjelden fugl er ikke rart; det ble ikke importert mer enn noe over 400 totalt (197med rekke-4er bensin; 219 med rekke-4er diesel og 2 med 3 liter V6 bensin).

Er den bilen du har fått kloa i 99% rustfri synes jeg du skal ta vare på den! Min nærmer seg den standen, men da har jeg byttet en del stål. Kjørekomforten på disse er langt bedre enn feks en kort Pajero eller en HiLux av eldre årgang.

Og vil du ikke ha bilen, send PM!

Link to comment
Share on other sites

Har nå lastet opp noen bilder av bilen på galleriet her. Limer inn linker til bildene under:

 

Terrano_1.jpg

 

Terrano_2.jpg

 

Terrano_3.jpg

 

Terrano_6.jpg

 

Terrano_7.jpg

 

Har vært ute og kjørt litt med bilen nå (og til og med klart å kjøre meg fast i nesten en meter med snø), og må si meg rimelig fornøyd med fremkommelighet (til tross for gamle piggdekk med nedslitte pigger). Komforten er så som så, de originale setene har noe dårlig polstring, så jeg føler jeg sitter på stålramma. Hadde kanskje vært en idè å bytte disse for optimal komfort til langtur. Ellers går motoren bra, og drar helt greit (2,4 liter, 103 hk). Jeg merker at den går noe ujevnt på tomgang, og har ved et par anledninger stoppet når jeg har sluppet gassen, clutchet, bremset ned og svingt av hovedveien. Har en mistanke om at den kan ha stått med gammel bensin, så jeg har hatt på kondensfjerner og kjørt tanken tom. Har nå fylt med Shell V-Power i håp om at dette kan fjerne noe avleiringer.

 

Har også kjøpt tennplugger og sett etter luftfilter, fordelerlokk og pluggledninger, men dette har jeg ikke fått tak i. Ble litt forundret da jeg åpnet panseret og kikket på fordelerlokket og pluggledningene:

 

Fordelerlokk.jpg

 

Skal visst være 8 tennplugger på denne bilen her, noe jeg synes er noe rart med tanke på at det er en 2,4 liters rekkefirer som sitter i den.

 

Jeg har også litt forskjellige planer for bilen.

Det første jeg vil gjøre er å kjøpe noen skikkelige piggfrie vinterdekk. De jeg har på nå er piggdekk fra rundt 95 hvor piggene er nedslitt men mønsteret er ok. Problemet er at gummien på gamle piggdekk er hard som plast og griper dårlig på snø og is.

 

Har også vurdert skjermbreddere og grommere knastedekk på sommerfelgene. Vurderer å bestille Flexy Flares:

 

flexy_flares.jpg

 

Har lyst på noen grove knastedekk ala disse:

 

Marshal_KL71RoadVentureMT.jpg

 

Eller disse:

 

BFGoodrich_MudTerrainT_A.jpg

 

Har også tenkt på å montere asylmottak (kufanger) i fronten, og kanskje noen tusenmetere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du store!!!, for en flott og velholdt gammel Terrano!. Mja!, det kan være gammel bensin som er synderen ang ujevn gange. Bensin er ferskvare, og når det blir lagret/står over ei stund i tank/kanne brytes den ned, og stoffene i bensinen som skal gjøre den eksplosiv og antenne, forsvinner gradvis. Begynn først med det enkle ny bensin. Etterpå kan du se på drivstoff filterene. Vet ikke åssen det er på disse 1 er Terranoene om det er både grov og fin filter på dem.

Link to comment
Share on other sites

Joggen: Er du fra rosebyen? Jeg hentet skiltene til Terranoen på Trafikkstasjonen som for tiden befinner seg i kinolokalene i Molde. Tidligere eier bor i Tomrefjorden. Jeg bor i Sula kommune utenfor Ålesund.

 

Jeg tok bussen fra Moa i Ålesund til Vestnes der selger hentet meg. Tok ut 29.000,- kroner i tusenlapper fra banken før jeg reiste, og hadde de i en lukket konvolutt på bussen. Hadde ingen andre kontanter på meg, og dro frem minibankkortet for å betale bussbilletten. Tror du bussen hadde bankterminal da? (Jeg reiser sjelden med buss, og har ikke oversikt over hvordan de gjør det med betaling o.l.)

 

Neida, ingen bankterminal. Måtte sprette konvolutten og ta ut en tusenlapp fra den for å betale billetten.

 

Var flere andre passasjerer på bussen. Følte meg ikke høy i hatten der jeg stod med hånda full av kontanter. Er glad for at det ikke var noen tvilsomme kriminelle fra Molde som var på vei hjem etter en bytur til Ålesund på bussen den dagen.

 

Tror jeg har fått mye bil for pengene, riktignok en gammel bil, men med så lite rust og god teknisk stand så mener jeg det var et godt kjøp. Måtte riktignok ut med tett oppunder 30 løk for den, og til tross for at jeg bør ha nye vinter- og sommerdekk, så tror jeg det var en god pris. (Har venner i bilbransjen, og får 40-50% rabatt på dekk).

 

Jeg skal si ifra om jeg bestemmer meg for å selge bilen. Planen er å kjøpe en Toyota 4-Runner, Lang Land Cruiser eller lang Mitsubishi Pajero, så det er slett ikke umulig at jeg selger den om et halvt års tid. Som nevnt tidligere i tråden her, så har jeg 2 andre biler, en 1994 modell Ford Scorpio med lav km (170.000 km), defekt eksosanlegg og lite rust, og en 2001 mod Renault Kangoo med lav km og ingen rust. Disse to må fikses litt før et eventuelt salg. Trenger nytt eksosanlegg på Forden, samt pussing av 4-5 små rustflekker i lakken. (Best å ta det med en gang før det blir for mye.) Renaulten har fått nye bremser, batteri, forstillingsdeler, drivakslinger, hjullager, girkasse, clutch, dekk, ++. Trenger kun ny fjæring på venstre side bak før den kan regnes for å være i god stand.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hummer er bare for folk som liker det! :wink:

 

Og skjønner veldig godt at folk ikke liker den, som mesteparten av Norge;)

 

Misforstå meg riktig.. Jeg liker godt hummer også (både bilen og skalldyret), men mener at prisen er noe stiv i forhold til en del andre biler som er vel så bra.

 

Hvis det hadde stått mellom en Hummer og en Land Cruiser og jeg måtte betale av egen lomme, så hadde det nok blitt en Land Cruiser (lang type). Blir det samme når jeg skal kjøpe skalldyr og betale selv. Ser på de flotte hummerne i fiskedisken og beundrer de litt, men kjøper krabbeklør og koser meg stort med det..

Link to comment
Share on other sites

Nei en jaktbil skal være komfortabel på veien, og så skal den greie å komme seg opp på øverste bøen på traktorveien med henger, både snø og blaut dekke. Det gjør min Terrano II og min jakt kompis sin 4 Runner. Vi har aldri stått fast noen av oss på den veien opp(ennå). Har traktor og vinsj i back up, men ennå ikke brukt på åra vi har jakta der.

 

Disse H1 og H2 bilene er dårlige terreng biler til Norskeforhold. Det er biler bygd for ørken med lang og særlig brei hjulavstand, for kjøring i løs sand. Hadde stått godt på toppen av første stubbe den møtte i bushen her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Ser du vurderer bfg mud-terrain. Kjører selv på disse. Jeg har seipa dekkene og kjører hele året med de. Har ingen problemer på vinterstid. Så da kan du kjøpe deg 1 sett med dekk og slippe omlegg istedenfor å ha 2 sett. Seiping av mud-terrain anbefales på det sterkeste uansett om du bare har tenkt å bruke de på sommerstid på asfalt. Levetiden øker og du slipper trapping.

Link to comment
Share on other sites

Nei en jaktbil skal være komfortabel på veien, og så skal den greie å komme seg opp på øverste bøen på traktorveien med henger, både snø og blaut dekke. Det gjør min Terrano II og min jakt kompis sin 4 Runner. Vi har aldri stått fast noen av oss på den veien opp(ennå). Har traktor og vinsj i back up, men ennå ikke brukt på åra vi har jakta der.

 

Disse H1 og H2 bilene er dårlige terreng biler til Norskeforhold. Det er biler bygd for ørken med lang og særlig brei hjulavstand, for kjøring i løs sand. Hadde stått godt på toppen av første stubbe den møtte i bushen her på berget.

 

 

Viss du hever den og setter på litt større dekk så jammen kommer den fint over stubbene her i bygda..

 

Finnes også di med 22" kromfelger som står fast på fartsdumper. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har det blitt Nokian Hakkapeliitta 235/75/15 på Terranoen. De gamle piggdekkene med nedslitte pigger var visst fra 1996 med steinhard gummi og null fremkommelighet på is og snø.

 

Blir spennende å se hvordan fremkommeligheten er med disse dekkene.

Link to comment
Share on other sites

Nei!, min X Trail i sport utgave med skinnseter og full pakke blir ikke kjørt offroad nei. Men har vært oppe på den øverste bøen eg jakter på, og ingen problem der. Kjører traktor veier og sånn, uten problem. I fjor ble jeg innponert litt over 4 hjulstrekket på bilen. Før jeg hentet traktoren, skulle jeg prøve å få min 7 m kabe vogn opp, fra nede ved vannet der den er parkert. Dro opp bakkene der i ca 20 cm med snø med ei vogn på 1700 kg. Men det er ikke en bil å kjøre over stubber og stein med nei!. Når en ser under sjønner en hvorfor. Så mye stag og ting og tang som der er, vil jeg ikke det. Men det er en ok bil på sleipa og dårlige veier!. Liker godt EPS systemet der bilen blir rettet opp ved skrens. Men skal jeg over elva og ut i terrenget blir det Terranoen eller Massyen!.

 

Kort summert, en god bil på dårlige veier og ulendt terreng. Et godt 4 WD system, som ved 4 WD Lock kommer veldig godt frem. Men en dårlig bil å dra tung henger med :( . 6 gir, og veldig høyt gira. Når jeg har kabe vogna bak, lukter det ofte kløtsj ja!.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en 09 pajero og en av mine jaktkamerater eier en x-trail, i mine øyne er x-trail en utmerked jaktbil det hender jo at man skal kjøre 100 mil for å delta på et villsvindrev da er det greit med bra kjørekomfort . Off off road synes jeg at en atv er egna redskap .

Link to comment
Share on other sites

Nei helt klart så er det ikke bygd til stubber og stokker.

 

Men jeg kjørte en som jeg ikke ble så imponert over, mens jeg kjørte en annen som jeg ble mer imponert over så det var nok dekkene, for den "dårlige" sleit med "bilvei" med 20cm snø.. Eller den kom ikke opp.

Men jeg har ikke noe god greie på x-trailer så jeg skal ikke uttale meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...