Jump to content

Slangbegrep og kallenavn i pistolsporten


jednus

Recommended Posts

Hei, jeg er en relativt ny pistolskytter og lurer på div. begrep og slang innen pistolsporten og håndvåpen generelt som jeg ser brukes mye her og på banen.

 

F.eks. Tupperwarepistol, rørtang osv. Kan noen forklare meg betydningen? Og gjerne tilføye andre kallenavn jeg og andre nye burde vite om?

 

Har sikkert andre amatørspørsmål senere (Hvis jeg ikke finner svar etter å ha søkt på forumet) Bear with me :)

 

På forhånd takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ruger er IKKE ei rørtang! Det som menes med rørtang er "våpen" som ser ut som det. Oftest med magasinet foran avtrekkerbøylen, og klumpete kasse/pipe. Foreksempel GSP, Pardini osv. Men Ruger, derimot, er et ekte, vakkert våpen, det! 8)

 

Ruger er ikke ei rørtang, men en sykkelpumpe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Berdanjævler.

En pest og en plage. Berdan er en spesiell type tomhylser med tennhetter som ikke kan lades på nytt og i verste fall ødelegger ladeutstyr. "Berdanjælvel" er enten hylsen, eller han som nettopp skjøt den.

 

Hylsesnik.

En som samler alt av tomhylser og til og med kan fange dine før de lander på bakken.

 

Squib.

Kule som sitter fast i løpet pga for svak lading. Dette er aldri skytterens egen feil, men må ha noe med hullet i Ozonlaget å gjøre.

 

Blinkolje

1: Hjemmebrent. Før var en liten knært på banen veien å gå når nervene kom.

2: En spesiell type olje som skyttere glemmer å smøre pistolen med, og gjør at han bommer på blinken.

 

Billigkuler

"Var bare noen billigkuler".

Veldig billige og derfor elendige kuler som alltid er grunnen til at du skyter dårlig. Alle har noen sånne på lur hvis det ikke går veien.

 

Flue

Små uforklarlige sorte flekker som kommer på den hvite dele av blinken mens du skyter.

 

Skorstein

Tomhylse som blir sittende fast i vertikal stilling.

 

Hyggeskyting

Etter "de andre" har gått tar vi fram vannkanner, flasker og annet skrap og sprenger disse.

 

Kaffelaget.

De som var på banen når du kom og er der når du går... og aldri skyter.

 

 

Og...

 

- Det er ikke lov å kommentere bom hos andre. Uskreven regel sier at hvis han bommet var det fordi han ikke siktet der!

- Det er ikke lov å spørre "hva kostet den der?". Dette er en sak mellom en mann og hans egen lommebok.

- Det er heller ikke lov å spørre "Hva skal du med den der? eller "Har ikke du en i det kaliberet fra før?". Privatsak. I begge tilfeller.

- Han med flest pistoler vet alltid best og er alltid den beste skytteren!

- Ikke kom med forslag til forbedringer. Du blir umiddelbart valgt inn i styret i klubben. På livstid.

 

 

PS! Ruger MKII er ikke en pistol. Den kan til forveksling se ut som en pistol, men den oppfører seg ikke som en. Ergo ikke en pistol.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uffja, Berdanjævler, har fortsatt et par pakker med Berdanjævler til Krag.

 

Hylsesnik har jeg alltid vært, helt siden jeg skøt .22lr som guttunge og syntes det var artig og ha tomhylser av en eller annen grunn (tøffeste gutten i klassen var han som hadde ei 12,7 hylse)

 

Kaffelaget kjenner jeg også til

 

Her er andre stereotyper også (på engelsk) Her

Link to comment
Share on other sites

Bunadspistol; en eller annen vakkert blånert, antikvariskt modell av skytevåpen, med tilhørende bunadshylster i lær, F.eks Colt 1911er (series 70 eller eldre), eldre Smith& Wesson revolvere samt en og annen komersiell Luger.

 

Pimpgun/hallikjern; småkalibret lommepistol med fornikling og eventuell gravyr med grepsplater i fake elfenben - ett eller annet som ikke hadde vært upassende som sidebevæpning for en fyr i hvit, tredelt dress med rosa rysjebrystskjorte, hvit hatt med lekepard hattebånd, lav moral og en stall med gatepiker.

 

Folkevogn; CZ75.

Link to comment
Share on other sites

må bare komme med en type som sikkert finnes i samtlige klubber pistol eller ei.

 

Syt & Klag: Syter og klager om alt og alle. Ingenting er godt nok. Mase hull i hode på styret om fillesaker og andre "dritt saker" som han

ikke har noe med. Maser på alle andre medlemmer om at de må gjør noe for klubben og skal bare ha og ha

Men skal aldri gjør en ting for klubben (styret, sekretariat, dugnad, rydding etter skyting etc.)

 

Er det bare jeg som er lei slike typer?

 

 

Forstå meg riktig det er ingen som ikke liker å svare på "normale" spørsmål og hjelpe ut personer og ha et ekstra øye med nye personer på banen.

Link to comment
Share on other sites

8) Beklager at jeg prøvde å fyre oppunder her! Hihi! Men denne tråden var jo gøy!

Hva med å utvide den til å omfatte alle sære unnskyldninger pistolskyttere kommer med for å skyte fluer eller gjør noe så utenkelig som å BOMME? (Utenkelig med en Pardini riktignok.. :P )

Link to comment
Share on other sites

- Ikke kom med forslag til forbedringer. Du blir umiddelbart valgt inn i styret i klubben. På livstid.

Nå skjønte jeg plutselig hva jeg har gjort galt i alle år :shock:

Så det er derfor jeg har nok styreverv til å stille et helt styre alene.

 

Ruger er ikke ei rørtang, men en sykkelpumpe :wink:

Sykkelpumpe referer også ofte til oppspenner mekanismen på litt eldre Feinwerkbau eller Fas luftpistoler.

 

"Bærplukker" Feltskyter som er mer interessert i å finne igjen tomhylsene, enn egne resultater på feltskivene. Ikke sikker han/hun er fremme å ser på egene skiver på hele feltrunden.

Kalles også ofte for messing kylling (oversatt direkte fra det engelske uttrykket: Brass Chicken) på grunn av den karakteristiske stillingen man står i når man leter etter tomhylser.

 

Bøtte: henviser til størrelsen på ei .45acp-hylse.

Også referert til som "Sildetønner", men kanskje mest i deler av landet hvor man vet hva en sildetønne er :)

 

hos oss er ei "Golfkølle" en revolver(mag1/mag2) med mer enn 8" pipe.

"Golfkølle" har jeg hørt mange ganger om mine metallsilhuettpistoler, men det er jo ingen av dem som har så kort løp som 8" 8)

 

Innen metallsilhuett så kalles gjerne våpen med kortere løp en 10" for "snubb"

f.eks. er det en som kun har 9" løp på sin Grov revolver..

Link to comment
Share on other sites

"Bærplukker" Feltskyter som er mer interessert i å finne igjen tomhylsene, enn egne resultater på feltskivene. Ikke sikker han/hun er fremme å ser på egene skiver på hele feltrunden.
Normalt skyter bærplukkere (eller messing kyllinger om man vill) helst 45acp. :oops:

 

Hylsenisser, Hylsemonstre, og Hylsesniker er forøvrig lite likt av Bærplukkerene (dødsfiender).

En god Bærplukker er i stand til å følge 6 hylsers bane gjennom luften, memorere treffområde, og treffe en og annen blink i løpet av en feltrunde. :wink:

 

Noen av disse har følgende poengsystem på en feltrunde: Alle poeng som man skyter bort, regnes som poeng borte. Alle hylser man mister regnes som poeng tapt. Typisk eksempel på en perfekt score kan være 0/0 (0 er da antall tapte poeng og er lik maks score, og 0 er maks oppnålige hylser, er lik 60 gjennfunnede hylser) Er scoren bedre enn /0, er man forøvrig garantert en hylsesnik. Merk at en Bærplukker med bare bom og 0 hylser i tap er en lykkelig skytter. :wink:

 

Bøtte: henviser til størrelsen på ei .45acp-hylse.
Også kjent som blomsterpotter (grunnet at man kan plante en 9mm hylse i de). :lol:
Link to comment
Share on other sites

He he, morsomt svar, Trestokk. Og Boomcar: Jeg er hjertens enig. Det verste er at det finnes mange av dem - de som selv aldri tilfører felleskassa noe, men kun suger ut av den. Og Hylsesniker venter også til slutt med å betale for pizzaen de spiste sammen med gjengen ute, fordi da kan de telle opp driksen og bare legge til noen få kroner for å oppfylle regningen med sin del. Det var disse som også sparte smågodtet sitt til alle hadde spist opp sitt eget da vi var små. Videre var det disse som spente ben på ungdomsskolen og fort ble vektere. Nå er det de som lar være å ta av sykkelhjelmen inni butikken når de handler dagligvarer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Rørtang = Matchvåpen i cal.22LR med anatomisk skjefte , feks Wahlter GSP, Morini CM22M RF osv.

Rørtang var uttrykket som ble brukt om Walther GSP da denne kom helt på slutten av 1960-tallet. Frem til da var det de forskjellige modeller av High Standard med standard, eller svakt profilerte skjefteplater som gjaldt. GSP-en satte straks en ny standard for skytbarhet, noe gamle High-Standard-tilhenger syntes var litt urettferdig. Synes at begrepet rørtang skal holdes til sin opprinnelige mening. Rørtang-begrepet var i bruk lenge før de andre nevnte .22 matchpistolene ble vanlige.

 

Derimot brukes uttrykket "stiftemaskin" generelt om .22 pistoler med ergometriske grep.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...