Jump to content

Slangbegrep og kallenavn i pistolsporten


jednus

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen engelske gloser:

 

Håndvåpen: equalizer, piece, heat, hardware, difference, blaster, cannon, ordnance, persuader (og mange flere).

 

Finkalibret pistol: pea shooter, mouse gun.

Revolver: wheel gun.

Billig og dårlig pistol: saturday night special.

Link to comment
Share on other sites

Det er ett uttrykk som får meg til å fryse på ryggen: Får jeg tafse på pangen din... Oh milde Skaper.

Det er dessuten for likt : Får jeg tafse på pungen din. Begge alternativer utløser et soleklart NEI. Ingen får tafse eller klå på.

Å se på/prøve pistolen/revolveren er dog noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at en saturday night spesial er tilnavnet på hendige skytevåpen som medbringes på skjenkestova.

Er et negativt ladet uttrykk da nevnte våpen altfor ofte har blitt brukt til å sette punktum for meningsutvekslinger.

 

,05$

 

Ikke riktig. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Saturday_night_special, som følger definisjonen billig og dårlig pistol. Et mer moderne synonym er "junk gun".

Link to comment
Share on other sites

Apropo uttrykk.

Litt OT men :

@ jednus - signaturen din ble mye brukt tidlig på 70 tallet da ungene fikk spørsmål om hva det var baklengs.

 

Men vet du hva "To te To" blir ???? Den ble også mye brukt på samme tid.

:wink:

 

 

To te To? :P Nei, ha'kke peiling. Enlighten me!

Link to comment
Share on other sites

@OalvM: Det du skriver om tafse på pungen din, er bare veldig morsomt, takk for humring. Jeg assosierer til noe annet da, tror det er litt den samme følelsen, og det gjelder skrivefeil: At folk ikke vet forskjellen på Et og Ett er vanlig - nesten like vanlig som den mest brukte i Norge: Morro med to R'er. (Det er så morro å ikke ha bevissthet!) Men til poenget: Det vondeste ordet jeg har fått på en sms - og nå snakker vi virkelig vondt, er: "Hei, skal vi bestille en pitsa i kveld?"

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter:

Vær oppmerksom på at enkelte av ordene du nå beriker vokabularet med er svært lokale. Kan fort bli mye hoderisting og rare blikk hvis du ukritisk lirer av deg alle ny-ordene i din klubb :)

 

OT:

Ellers kan kreative stavefeil være hysteriske; en fortvilet mor skulle kjøpe presang til datteren, og det eneste som sto på ønske listen var "vonpis". Les det noen ganger høyt, og prøv å huske et moteplagg fra ca et år tilbake..."One Piece" - antrekket som fikk antatt normale ungdommer til å se ut som Teletubbies.

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pang som nekter å tømme et helt magasin uten hikke.
Trodde det het Tanfoglio, jeg 8)

 

Stemmer det HighPower :) Men hadde det ikke vært for Tanfoglio med Slide Racker så hadde vel aldri Blaser's rett trekkere sett dagens lys.. ;) Jeg tror her må ha vært et ganske tett samarbeid :)

Link to comment
Share on other sites

Men hadde det ikke vært for Tanfoglio med Slide Racker så hadde vel aldri Blaser's rett trekkere sett dagens lys.. ;) Jeg tror her må ha vært et ganske tett samarbeid :)

Tjaaaaaaaaaaaaaaaaa.... tror Steyr 1895, Schmidt-Rubin, Ross, Browning T-Bolt og endel andre rifler hadde større innflytelse der, da... 8)

Dessuten var vel slide rackere utbredt på custom 1911-er lenge før Tanfoglio begynte å bygge Cz-kopier :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter:

Vær oppmerksom på at enkelte av ordene du nå beriker vokabularet med er svært lokale. Kan fort bli mye hoderisting og rare blikk hvis du ukritisk lirer av deg alle ny-ordene i din klubb :

 

Godt poeng, da får jeg skrinlegge ideen min med å prøve å benytte alle ordene i denne tråden i én setning på neste feltstevne! :D

Link to comment
Share on other sites

Utrolig bra!! :mrgreen:

Hører mye gøyalt på standplass og over kaffekoppen. Kommer bare på noen få her jeg sitter. Er ikke sikker på meningen med et par av dem, men.. :wink:

 

Gammel Luger = Nazi-sprettert

 

Generelt om S&W = Lego-børse (noen hevder produksjonstolleranser er som på leker...???)

 

Ruger MK1 osv.. = Blåserør

 

Tompson Contender eller bare TC = Tulling Canon

 

Generelt om cal .22 = Knallert

 

Colt 1911 = Øljekk (??)

 

Gøy med slie slanguttrykk :D

 

Mvh

Roy I.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...