Jump to content

Elghund skutt under jakt


villreinjegeren

Recommended Posts

 

Håper dette jaktlaget mister jaktretten for evig

 

Hæ? Så hvis noen på mitt jaktlag skyter en hund, så skal jeg og alle de andre miste jaktretten for evig? Hva slags logikk er det? Jeg er da vel ikke ansvarlig for børsa til karen på naboposten! (nei, saken handler ikke om mitt jaktlag hvis noen trodde det.)

Link to comment
Share on other sites

 

Håper dette jaktlaget mister jaktretten for evig

 

Hæ? Så hvis noen på mitt jaktlag skyter en hund, så skal jeg og alle de andre miste jaktretten for evig? Hva slags logikk er det? Jeg er da vel ikke ansvarlig for børsa til karen på naboposten! (nei, saken handler ikke om mitt jaktlag hvis noen trodde det.)

Som jaktleder er du faktisk delansvarlig for hva medlemmene på laget ditt finner på.

Oh gjennom at jaktlederen på dette også viste om hhva som hadde skjedd og hva som ble forsøkt gjort med hunden, ja da er jaktleder i aller høyeste grad madansvarlig, regner det som naturlig at jaktleder gjerne ville vite hva skuddene var, ikke sant.

Når jaktleder får vite om dette, noe som man må forvente, og hhan gjør de nødvendige grep som en jaktleder SKAL gjøre, dette med å varsle hundeeier, politi og jaktrettshaver eller den som opptrer på dennes vegne, ja da kan ingen straffe han, tydeligvis har han ikke gjort det, da er han å betrakte som medskyldig.

 

Jeg synes ikke det er noen unskyldning for jaktleder eller skytter i denne saken slik media fremstiller den.

Ta gjerne en prinsipiell diskusjon på dette.

Forskriften setter krav til at de som jakter Elg, hjort oog rådyr med 2 eller flere jegere, skal ha en navngitt ansvarlig jaktleder, hva er da vitsen med denne § i forskriften, om ikke jaktleder har ansvar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med Palinder i at man ikke kan straffe alle pga. den enes udåd, men det skulle ikke forundre meg om hele jaktlaget er gjennomsyret av en råtten holdning til andres hunder som måtte forville seg inn på deres vald.

 

Edit: Det har nå kommet fram at skytteren trodde det var ulv, og jeg har intet grunnlag for mine antagelser mht. jaktlaget. Synes nå at det ligner mere en dum tragedie for de involverte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan det være mulig at dette bunner i forveksling av art?

 

Spiller det noen rolle? Eneste arten som kunne vært forvekslet med her er da slettes ikke mer lovlig å skyte, selv om mange sikkert skulle ønske det. :?

 

Uansett tragisk og håper det får konsekvenser for skytteren i lang lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Utifra det som ble sagt var komentaren til han som antas å være skytteren, så virker det ikke som om han hadde tenkt å skyte noen jakthund (var vel nærmest i sjokk slik jeg leste det). Forveksleing av art forekommer meg nærliggende å tro, i såfall uhell for bikkja, og lavpanna av skytter Trist er det uansett.

Link to comment
Share on other sites

F. f...!

 

Dette er jammen et av lagene i samme storvaldet som oss.. Vi har fått nok en grunn til ikke å slippe hundene våre nå ser jeg... Er observert ulv like ved siste tida, så at de tør å slippe hunden i hele tatt overrasker meg også..

 

Dette må få konsekvenser??? Men, jeg ville gjort som Villreinjegeren, men med vedkommendes børse;)

Link to comment
Share on other sites

På Sluttstykket ble det fremsatt direkte drapstrusler - folket som poster i denne tråden får holde seg i skinnet, både når det gjelder direkte og indirekte trusler om det ene eller det andre, bare slik at det ikke levner noen tvil om hvor lista ligger i forhold til det...

Link to comment
Share on other sites

Trist, ja absolutt.

Unødvendig, garantert ??

Men stopp nå opp ett sekund, før den ansvarlige jeger blir stemplet som morder og komplett idiot.

For det 1. har vi kun den ene partens "forklaring" å forholde oss til. Og som kjent har en sak alltid MINST 2 sider.

For det 2. ryker det faktisk med en del bikkjer hvert eneste år, både før, under og etter jakta. Ikke at det gjør dette noe bedre, bare for å prøve å sette ting i perspektiv.

Nå kommer sikkert enkelte til å bli veldig provosert av det jeg skriver her, og det må dere gjerne bli. Bare unngå den type innlegg som det henvises til på gamle sluttstykket :wink:

Link to comment
Share on other sites

For det 2. ryker det faktisk med en del bikkjer hvert eneste år, både før, under og etter jakta. Ikke at det gjør dette noe bedre, bare for å prøve å sette ting i perspektiv.

 

Skjønner ikke helt hva du mener her, at det på noen måte skulle rettferdiggjøre at den ble skutt.

 

Men som du sier, man vet ikke hvorfor den ble skutt, og det er to sider av en sak. Selv på elgpost for et par dager siden var jeg vitne til en hund som hadde kommet inn fra naboterrenget, den hadde først en halvtimes stålos på en liten ku-kalv, for deretter å jage 10/15 kyr med kalver frem og tilbake i inngjerdingen. Etter flere forsøk fikk vi omsider tak i hunden, som ble returnert til eier.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg prøver ikke å rettferdiggjøre noe som helst :wink:

Poenget mitt er att det, året rundt, blir drept bikkjer i skauen. Av forskjellige årsaker. Det gjør selvfølgelig ikke dette noe lettere for eieren. Og selv om dette er tragisk så har det skjedd før og kommer til å skje igjen.

Det som etter hvert kunne vært interesant å få vite, er hva som er årsaken til at dette skjedde. Er det vådeskudd eller en annen grunn ??

Link to comment
Share on other sites

Enig i det at hunder dør og blir borte under jakta, alle er i hver seg selv tragiske for eieren, men når noen fra nabolaget skyter og dreper hunden i fullt overlegg, dessverre det finnes det ikke noe forsvar eller unskyldning for.

Skal bli artig å se om Avisen følger opp saken, spesielt av almennpreventive årsaker

Link to comment
Share on other sites

Det vil antakelig en etterforskning og avhør avdekke, men å se feil på En hund og en elg, den må man dra lengre på potitlandet med, skyte for at man trodde det var en ulv, ja , mye mulig men da har jo skytteren gjort seg fortjent til en annen og mye strengere straffereaksjon. Uansett så har ikke denne skytteren noe på jakt å gjøre, hva om det hadde vært folk han skjøt.Tar han feil av hund og elg, er det like lett for en slik person å ta feil av hund, elg eller menneske.

Link to comment
Share on other sites

Som jaktleder er du faktisk delansvarlig for hva medlemmene på laget ditt finner på.

Oh gjennom at jaktlederen på dette også viste om hhva som hadde skjedd og hva som ble forsøkt gjort med hunden, ja da er jaktleder i aller høyeste grad madansvarlig, regner det som naturlig at jaktleder gjerne ville vite hva skuddene var, ikke sant.

Når jaktleder får vite om dette, noe som man må forvente, og hhan gjør de nødvendige grep som en jaktleder SKAL gjøre, dette med å varsle hundeeier, politi og jaktrettshaver eller den som opptrer på dennes vegne, ja da kan ingen straffe han, tydeligvis har han ikke gjort det, da er han å betrakte som medskyldig.

 

Jeg synes ikke det er noen unskyldning for jaktleder eller skytter i denne saken slik media fremstiller den.

Ta gjerne en prinsipiell diskusjon på dette.

Forskriften setter krav til at de som jakter Elg, hjort oog rådyr med 2 eller flere jegere, skal ha en navngitt ansvarlig jaktleder, hva er da vitsen med denne § i forskriften, om ikke jaktleder har ansvar

Hvilken forskrift setter krav til jaktleder?

Jaktleder har vel ikke noe mer eller mindre annsvar enn andre på på jaktlaget, som kan hindre eller vet om en kriminell handling og unnlater og melde om dette.

Link to comment
Share on other sites

Syns den dømmende makt skal få avsi dom over den eller de som har gjort noe galt.

Er jo noe som heter at enhver er uskyldig til det motstatte er bevist. .

Har foreløpig bare hørt(lest) den ene parten i denne saken.

 

kan være mange grunner til at hunden ble skutt. Syns selvfølgelig at det er tragisk for hundeeieren og hans familie. har dyr selv og vet for min del hvor tragisk jeg hadde følt det om noen tok livet av katten min.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften om utøvelse av jakt og fangst, tidlegere hjorteviltforskriften. Det utdannes faktisk jaktledere gjennom NJFF systemet, der er det satt ett fokus på nettopp jaktleders ansvar. Ja kurset heter faktisk jaktleders Ansvar, nettopp fordi denne har et ansvar for bla. sikkerhet, og sine jaktlagsmedlemmers atferd, lovverket som jaktleder skal handle etter er også et viktig tema her.

Det er ikke noe krav pt. om at jaktlederne må ha dette kurset, men de fleste almenninger her på Hedemark krever det samt at en nr 2 på laget også har dette kurset.

 

Da må vel jaktleder ha ett ansvar ikke sant

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg stille meg bak høggerns spørsmål : Ble hunden skutt med fullt overlegg ?

Og villreinjegern : Ja, det er nettopp det etterforskningen skal avdekke. Men inntil videre har vi faktisk ikke fasiten på dette spørsmålet.

Det er faktisk en bitteliten mulighet for at den som skjøt bikkja har avfyrt ett rent vådeskudd, altså uforvarende kommet borti avtrekkeren mens pipa pekte rett mot bikkja. Kanskje ikke så veldig sannsynlig, men mulig ! Og selv om dette er en ting som ikke skal skje, så vil jeg tro det er mange her inne som har opplevd å fyre av vådeskudd, selv om de da forhåpentligvis ikke har truffet noe eller noen !!

Når jeg leser enkelte innlegg her, så får jeg samme følelse som når jeg leser noe som helst uttalt av noen som helst fra NOAH. Masse følelser uten å ha alle fakta :!:

Link to comment
Share on other sites

Forskriften om utøvelse av jakt og fangst, tidlegere hjorteviltforskriften. Det utdannes faktisk jaktledere gjennom NJFF systemet, der er det satt ett fokus på nettopp jaktleders ansvar. Ja kurset heter faktisk jaktleders Ansvar, nettopp fordi denne har et ansvar for bla. sikkerhet, og sine jaktlagsmedlemmers atferd, lovverket som jaktleder skal handle etter er også et viktig tema her.

Det er ikke noe krav pt. om at jaktlederne må ha dette kurset, men de fleste almenninger her på Hedemark krever det samt at en nr 2 på laget også har dette kurset.

 

Da må vel jaktleder ha ett ansvar ikke sant

 

 

Jaktleder har intet juridisk ansvar i forhold til hva andre på jaktlaget foretar seg. Ansvaret dreier seg i vesentlig grad om diverse rapportering etc.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften om utøvelse av jakt og fangst, tidlegere hjorteviltforskriften. Det utdannes faktisk jaktledere gjennom NJFF systemet, der er det satt ett fokus på nettopp jaktleders ansvar. Ja kurset heter faktisk jaktleders Ansvar, nettopp fordi denne har et ansvar for bla. sikkerhet, og sine jaktlagsmedlemmers atferd, lovverket som jaktleder skal handle etter er også et viktig tema her.

Det er ikke noe krav pt. om at jaktlederne må ha dette kurset, men de fleste almenninger her på Hedemark krever det samt at en nr 2 på laget også har dette kurset.

 

Da må vel jaktleder ha ett ansvar ikke sant

 

 

Rundskriv juli 2002 Viltloven sier:

§10-"Den enkelte jeger er formelt ansvarlig for egne handlinger under jaktutøvelsen,

jf Forskrift 22. mars 2002 om utøvelse av jakt og fangst. Direktorater har

ikke forskriftsfestet plikten til å oppnevne og innrapportere jaktleders navn til

kommunen/villreinnemnda. Det er likevel hensiktsmessig ved mange jaktformer å

ha en leder for å organisere jaktutøvelsen. Det er da opp til jaktrettshaverne og/eller

jegerne om de ønsker at det skal være en oppnevnt jaktleder, - og i så fall hvilke

oppgaver vedkommende skal ha."

Link to comment
Share on other sites

§24 i hjorteviltforskriften brukte jeg som bakgrunn: Ethvert jaktlag som deltar i jakt etter elg eller hjort, skal utpeke en ansvarlig jaktleder. Den ansvarlige for valdet plikter å melde jaktleders navn og adresse til viltnemnda før jaktlaget starter jakta.

 

At dette var endret i 2002 har nok gått meg hus forbi, beklager at jeg ikke var mere etterettlig

Link to comment
Share on other sites

Det vil antakelig en etterforskning og avhør avdekke, men å se feil på En hund og en elg, den må man dra lengre på potitlandet med, skyte for at man trodde det var en ulv, ja , mye mulig men da har jo skytteren gjort seg fortjent til en annen og mye strengere straffereaksjon. Uansett så har ikke denne skytteren noe på jakt å gjøre

 

Hvis jegeren har tatt feil i denne situasjonen, sier det seg nesten selv hvilken art han har forvekslet med :!: .

Det er også opplyst at det er observert ulv i terrenget, så det kan hende skuddene sitter litt løst i enkelte miljøer :roll: .

Men jeg tviler på at han sitter på politistasjonen og forklarer at han trodde det var en ulv, så det får vi nok aldri vite. :wink:

Jeg tviler i alle fall at det hadde blitt like mye ramaskrik om livsvarig utestengelse fra jakt, samt inndraging av bæretilatelse av våpen, om det var en ulv som var feilskutt. :!:

Link to comment
Share on other sites

§24 i hjorteviltforskriften brukte jeg som bakgrunn: Ethvert jaktlag som deltar i jakt etter elg eller hjort, skal utpeke en ansvarlig jaktleder. Den ansvarlige for valdet plikter å melde jaktleders navn og adresse til viltnemnda før jaktlaget starter jakta.

 

At dette var endret i 2002 har nok gått meg hus forbi, beklager at jeg ikke var mere etterettlig

Fort gjort det.

Nå er vel forskriften under revisjon til 2011 og der er punktet "-Valdansvarlig, jaktleder, jaktfeltleder" et punkt som visstnok skal vurderes. Skal vi tippe teksten du skrev over igjen vil være aktuell.........

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man må være ærlig nok til å innse at dersom jaktleder får en eller annen form for juridisk ansvar ovenfor resten av jaktlaget, så vil nok rekrutteringen til jaktlederrollen bli sjaber. For ikke å snakke om muligheten til å komme seg inn i et jaktlag med mindre man kjenner alle på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Dette er under etterforskning av politiet,

<...>

Vi på kammeret skal ikke "synse om slike alvorlige hendelser".

 

mvh (?)

 

Jo, det kan man gjøre. -Hvorfor er det ingen som har meldt i fra at man har skutt denne jakthunden ved en feiltakelse?

Link to comment
Share on other sites

Enten det er person i bilen " som nekter bekjentskap til saken" eller noen andre som står bak vites jo ikke med sikkerhet.

 

Men den mest tragiske oppførselen er at vedkommende som har skutt har stukket av. Være seg vådeskudd, feilskytting eller hva det nå måte være så kunne i hvert fall vedkommende ha "baller" nok til og melde fra og gjøre opp for seg.

 

Slik oppførsel tyder vel ikke akkurat på rent mel i posen!? og er heller ikke særlig tillitsvekende.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk en bitteliten mulighet for at den som skjøt bikkja har avfyrt ett rent vådeskudd, altså uforvarende kommet borti avtrekkeren mens pipa pekte rett mot bikkja. Kanskje ikke så veldig sannsynlig, men mulig!

 

 

Min teori om saken er at jegeren har brukt børsa som kikkert med påfølgende vådeskudd. Da er jo et vådeskudd som treffer mere sansynlig.

 

Eller at den rettogslett er skutt for og være ulv!

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk en bitteliten mulighet for at den som skjøt bikkja har avfyrt ett rent vådeskudd, altså uforvarende kommet borti avtrekkeren mens pipa pekte rett mot bikkja. Kanskje ikke så veldig sannsynlig, men mulig!

Min teori om saken er at jegeren har brukt børsa som kikkert med påfølgende vådeskudd. Da er jo et vådeskudd som treffer mere sansynlig.

Eller at den rettogslett er skutt for og være ulv!

 

Bruke kikkertsikte som kikkert, med fingen på avtrekker ? :shock: Ifølge avisen ble elgen som hunden hadde los på muligens/antakelig

skutt av samme "jeger" (hvertfall samme lag). Uten å ha noen inngående kunnskaper om hvordan en ulv jakter, tviler jeg på at den

loser i utide. Den har hvertfall ikke (Min antakelse) en Garmin Astro rundt halsen....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...