Jump to content

Redring haglesikte


Kvamsgutten

Recommended Posts

  • 3 months later...
  • 3 months later...
jeg syns også det er stilig lurer om det lønner seg å bruke 6500kr på noe sånt til hagle hadde kansje vært lurt å brukt det spesjeilt til rådyr jakt

 

Da hadde jeg heller montert vanlig rødpunkt på hagla istedet, bruker det til figurjaktkonkurranser selv og det fungerer fint på mål som ikke beveger seg like fort som lerduer.

Link to comment
Share on other sites

angående rødpunktsikte.. lønner det seg å kjøpe di som koster 2-3000,- eller kan man kjøpe seg ett rimeligere fra utlandet?

 

Prikken står jo i midten i alle fall, så kan ikke skjønne hvorfor noen er så billige, mens andre er sinnsykt dyre :roll:

..eneste kan vel muligens være levetiden på dem, men har vurderte å kjøpe bare for å se om det er noe å bruke..

Link to comment
Share on other sites

jeg syns også det er stilig lurer om det lønner seg å bruke 6500kr på noe sånt til hagle hadde kansje vært lurt å brukt det spesjeilt til rådyr jakt

 

Da hadde jeg heller montert vanlig rødpunkt på hagla istedet, bruker det til figurjaktkonkurranser selv og det fungerer fint på mål som ikke beveger seg like fort som lerduer.

 

Greit nok Slemmo, men jeg må spørre: Ser ut som du er en fremragende haglskytter i det meste. TRENGER du virkelig et rødpunkt på figurene? Har prøvd rødpunkt på figurjakt selv for mange år siden, men syns det egentlig bare var i veien.

Link to comment
Share on other sites

Fremragende er nok å ta i noe ;)

Og nei, jeg tror egentlig ikke noen trenger rødpunkt på hagle i det hele tatt egentlig, men skulle jeg absolutt ha det ville jeg heller hatt en prikk enn en ring. Jeg bruker rødpunkt på figurjakt bare fordi jeg synes det gir meg den lille ekstra presisjonen som kan være grei på f.eks harepress med trange choker.

Jeg har kikket gjennom redring selv også, og synes også ringen er alt for stor.

Link to comment
Share on other sites

Det sikte sitter allerede på alle hagler jeg har sett til dags dato. På de skuddhold ei hagle er beregnet brukt på kan jeg overhode ikke se noen grunn til å montere noe som helst annet enn det som allerede er der.

Ei hagle er aldri laget for noe presisjonskyting.

Link to comment
Share on other sites

det som står i bruks annvisinga til redringen er at den gjør det letter å bedømme om feks et rådyr er på hagle hold eller ikke http://www.redringsight.com/swe.aspx" target="_blank som vist på denne film vet om flere hagle skytter som overdriver avstanden når de skytter vist et sånt sikt hjelp til å skytt på rett avstand plus det gjør man bedre til å skytte med hagle ser jeg klar at det kan lønne seg å bruke et sånt sikte på over/under pumphagle /halvautomat hagle uannsett hvor mange hagler man har trenger man kun et sikt i såfall siden man kan skytte med ei hagle om gangen :D spørsmålet blir jo opp til hver enekelt om man har råd til å ha et sånt sikte

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skyter på stasjonære mål er det sikkert fint med et sikte, men ellers sikter man ikke med hagle, man "peker" og drar igjennom målet. Har litt problemer med å se nytteverdien i dette, og tror nok det vil gjøre mange til dårlige skyttere ved at de til enhver tid skal plassere målet i ringen uten å kompensere for hastigheter, vinkler og avstander.

 

Just my 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mine tanker om siktet er etter å ha prøvd det i 5 min: for oss medium til dårlige skyttere vil dette hjelpe en del. For medium til gode skyttere bort kastet. Mine argumenter for dette siktet er av erfaring så ligger ikke hagla altid akkurat der den skal ligge i skuldere når du går i terenget. Har oppdaget blåmerker langt nede på armen enkelte ganger. Dette kan selvsagt også kontres med trening men i dagens samfunn med tids klemme så får man ikke fjernet slike ting med 3 - 4 økter på banen mellom felles ferien og jakt sesongen. (Dette er nok virkeligheten for 70% av jegerne i dag).

Ved at du ser hvor skuddet går vil man nok holde igjen en del dårlig skudd og med dagens amunisjons priser etter bly forbudet kan det være en fordel. Samt at vi midels til dårlige skyttere vil nok skadeskyte ferre dyr. (En stor fordel)

For skogsfugl jegere krever siktet fortsatt å trenes med. For det vil kreve en del trenign å legge ringen riktig i forhold til fuglen på så kort tid som man har på skogsfugl jakt.

Ulempen er selvsagt pris, den koster nesten like mye som en helt grei hagle. Min konklusjon er at jeg skal kjøpe meg et når det kommer i butikken. Kommer sikkert til og legge ut noen erfaringer her etter svenske jakta i august.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har søkt etter Redring på ebay, uten å finne noe.

Heter den muligens noe annet i USA ?

Har kjøpt Harris tofot, viltkamera og Nikon Monarch håndkikkert fra USA til

under halv pris, så det er mye å spare som dere sikkert vet...

Link to comment
Share on other sites

Liker at de har jobbet med å få en så lav montering som mulig, men selv om jeg skjønner prisen, så greier jeg ikke å forsvare den i forhold til et vanlig rødpunktsikte.

Det jeg skulle likt å se på alle slike sikter var at de virket på støkkjakt i snø,- og regnvær. Når glasset er dekket av vann, blir siktebildet ganske forvrengt.

 

På hagle er slike sikter, etter min ydmyke mening, først og fremst et hjelpemiddel for oss med diverse handikap i forhold til syn.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skulle likt å se på alle slike sikter var at de virket på støkkjakt i snø,- og regnvær. Når glasset er dekket av vann, blir siktebildet ganske forvrengt.

 

De fleste som tar seg råd til slikt jakter da vel stort sett kun i penvær... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
jeg ville heller brukt 6000,- på leirduer og ammo..

 

Helt enig i det, enhver form for slike siktemiddel vil ødelegge den "vanlige" måten å skyte hagle på, med slike siktemiddel vil man som regel bli tvunget til å skyte mere som ved rifleskyting man sikter og da blir det jo som regel bom på bevegelige mål(fluktskyting)

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøveskyte redring for eit par veker sidan. Eg personleg synest at ringen vart litt overdreven og det vart lett at det meste av fokuset vart lagt på sjølve ringen. Mulig dette berre er ei vanesak.. i dei fleste støkkjaktsituasjonar må som regel hagla kastast opp og trykkast av så fort at ein ikkje rekk å bruke siktet i noka vesentlig grad, så for min del har ikkje redring-siktet noka nytteverdi. På ei anna side såg eg fleire små gutar som traff på nesten kvar leirdue med redringsiktet, så for skyttarar som skyt lite med hagle, vil sikkert siktet vere ei god hjelp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Litt erfaringer med Redring etter jakt i Sverige. Det første jeg merket når jeg tok på meg sekken å skulle gå, var etter et par test anlegg at med sekk så kommer hagla litt galt opp kontra på skytebanen. Dette var noe Redringen avslørte med en gang Selvsagt noe man kunne ha funnet ut på skytebanen hvis man hadde tatt med seg sekk der. (Anbefales! Noe jeg helt klart skal gjøre i fremtiden).

Når det kom til selve skytingen merket jeg at jeg følte meg mer sikker i skudd øyelikket fordi jeg viste ut i fra ringen at hagla lå riktig. Men jeg skøyt akkurat som jeg gjør uten sikte. Hadde ikke fokuset på ringen i det heletatt. I løpet av de få dagene med jakt merket jeg at jeg holdt tilbake et par skudd fordi jeg så med en gang at anlegget var galt og brukte det halve sekundet forlang tid for å korigere. Sparte meg noen kr i amunisjon. (Fortsetter det slik har jeg spart inn siktett) Siktet er på ingen måte noen erstatning for trening men kan absolutt bidra til et par ekstra fugl i sekken. Jeg kommer til å trene både med og uten sikte i fremtiden. Du må fortsatt kunne skyte som om du ikke hadde sikte for å skyte bra med sikte.

 

P.S

Jeg driver med støkkjakt på skogsfugl. Noe som medfører at skuddet må gå relativt instingtivt uten mulighet for og bruke siktets egenskaper maksimalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Prøvde dette på et skyteshow i fjor sommer. Traff bedre uten, men er ingen haglemann på noen måte. Men sier aldri nei takk til å prøve noe som smeller :-)

Det som jeg ikke helt fikk til var at man skulle visst holde begge øyna oppe og greier.

 

Nei, om jeg var haglemann hadde jeg heller brukt pengene på ammo og leirduer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg sjekket opp dette siktet på jakt nylig, ikke på min hagle og skjøt ikke men svingte endel med det på ei hagle, her er min tanke bak dette siktet.

 

For meg som har feil mesterøye (er høyrehendt med venstre mesterøye) var det utrolig behagelig da hjernen koblet automatisk over og fikk siktet opp istedenfor feil siktebilde som en enten må teipe skytebriller med påfølgende hodepine, eller lukke øye når en skyter som gjør at en mister 3d effekt og dermed dybde beregning. Så for folk med samme problem hvor det fantes 3 løsninger.

 

1. Lære seg å skyte links

2. Teipe skytebrille for å blokkere siktet fra mesterøye

3. Lukke mesterøye når en skyter

 

Finnes nå en fjerde løsning

 

4. Redring, fordel det gir ikke hodepine, manglende dybdesyn eller vanskelig læring med å skyte links når en er høyrehendt eller motsatt. Ulempen er pris, samt litt mere klumpete hagle.

 

Alt i alt fikk det meg til å fatte interesse og jeg skal spare opp å kjøpe meg ett for en lettere og hyggeligere jakt.

 

For andre uten mesterøye problemer, vil jeg tro det er ett kjempe sikte ved gluggjakt, og annen jakt i vanskelig lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

Følger deg langt på vei, bard, men pkt 4 blir for spesielt.

Hva med:

 

4. Klart og tydelig siktekorn. Greit å prøve å lure hjernen med noe biliig og ukomplisert først...

 

"5. Rødpunktsikte eller lignende, hvor av Redring er en av mange muligheter."

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme problem som bard med feil lederøye og har prøvd alt både legge om til motsatt skulder og teipe briller.

Kjøpte redring å er kjempe fornøyd, skyter nå med begge øyer åpne og klarer og vurdere hastighet å avstand bedre enn noen gang. Anbefalles til folk med samme problem :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Bushnell sin EOTech-kopi med holoring på hagla mi. Det fungerer vel grovt sett på samme måte som Redring, så vidt jeg kan forstå, bortsett fra at Redring'en er noe lavere i montasjen. Jeg er skikkelig dårlig til å skyte med hagle og trener alt for lite. Men etter at jeg fikk på dette treffer jeg stort sett alt jeg skyter på, i motsetning til før da jeg stort sett bomma på alt. Fluktskuddene sitter også mye bedre enn før, så mitt sikte blir sittende på hagla.

 

Klart man kan treffe uansett, til og med i blinde, hvis man er god nok, det kommer an på hva man selv trives med. Treffer man så funker det, funker det så treffer man. :)

Link to comment
Share on other sites

Da er redring bestilt, var på messen i Stavanger i går og Alm gav tilbud på 5790,- kroner og da slo jeg til. Gleder meg til å få det på haglen min å hive brillene til en viss plass.

:-)

 

Til svar på dette med siktekorn som er tydelig stort og rimelig, har testet det men da ser du bare tydelig at siktebildet er feil, det fikser ikke problemet desverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må vel bygge opp kolben (3cm) om man skal bruke denne?

 

Har venstre dominant øye , og har hatt godt hell med easyhit, men syns ikke den røde dotten på den er nok dominerende i alle lysforhold så kunne tenkt meg den lyste kraftigere...

 

En "aktiv" easyhit med batteri og justerbar lysdiode hadde kanskje vært kult? Tror jeg må prøve å lage noe sånn!

Parallakse har jeg ingen problemer med på hagle, legger an likt hver gang uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...