Jump to content

Redring haglesikte


Kvamsgutten

Recommended Posts

Höjd: 45.7 mm varav 33.6 mm över spången

 

misforsto litt "spången" i farta... men det ser jo ut på bildet som det er ca 45.7-33.6 / 2 = ca 6mm...

det burde vel gå greit kanskje, men ser for meg at halve målet fortsatt vil være 'under' låskassa og at det ideelt sett burde vært bygd opp en liten cm...?

 

edit: burde ikke målet være midt i "glasset" på siktet da?

Isåfall må jo øyet opp de 6mm pluss ca 15mm (33.6 minus tykkelsen på plastkanten oppå delt på to) ?

Link to comment
Share on other sites

Fikk fiflet og foflet litt med Redring siktet på IWA, og tok noen bilder av det også:

 

normal_IMG_0095.JPG

 

Montert på våpenet.

 

normal_IMG_0096.JPG

 

Fra skytterens vinkel.

 

normal_IMG_0097.JPG

 

Litt tydeligere...

 

Jeg er på ingen måte noen stor hagleskytter og det kan gå år i mellom hver gang jeg bruker hagle og da generelt sett til helt andre ting enn fluktskyting, men prøvde Redring i simulatoren på standen deres og valgte av en eller annen pussig årsak Rypejakt.

 

Opplevde å kneppe ned elektroryper med såpass stor treffsikkerhet at jeg glatt kan finne på å handle ett slikt sikte når/hvis behov og lommebok samsvarer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har brukt redring på jakt i år med blandede erfaringer. Det er en del du må være klar over før du vurderer kjøp. Dersom du har skutt såpass mye lerduer at du vet hvor mye foranhold du trenger på de ulike duene, og hvor du skal skyte kommer du til å treffe på de aller fleste skuddene dine. Dersom du ikke aner noe om dette, kommer du fortsatt til å bomme. Den STORE fordelen er jo at UANSETT hvor dårlig anlegg du har så kommer du til å se hvor haglskuren treffer så lenge du ser ringen i siktet, den viser riktig uansett montasje, og selv om du som jeg tørrtrener en del hjemme på montering vil du på jakt ha en del middels gode anlegg som skyldes både situasjonen, påkledningen, sekkereimer osv. osv. Dette fikser redring for deg. Min erfaring i år er at jeg har høyere treffprosent enn tidligere med de samme forberedelsene.

 

ULEMPER:

Dette er et solskinns/innendørssikte. I bånn av siktet er det en "renne" hvor laseren som projiserer ringen på glasset sender "strålen". Den fungerer som takrenne for vann/snø/ og alt som måtte komme fra oven. Fungerer også fint som oppsamler for barnåler og annet rusk og rask du måtte få med deg på turen gjennom vegetasjonen. Når det skjer får du en veldig rar og ufullstendig ring projisert på glasset, og du kommer IKKE til å treffe noen verdens ting. I tillegg til dette har batteriet ikke den oppgitte levetiden på ca. 300 timer. Det dør etter ca. 40 timer, og koster 30 kr. pr. stk. Viktig å være klar over siden det bruker AAAA batterier som du ikke finner på noen butikk dersom du ikke jakter i en storby. Her finnes det dog en løsning. Kjøp deg et røykvarsler batteri fra Energizer, flerr av metallflaket utenpå, og VOILA.. 6 stk. AAAA batterier som passer perfekt i siktet ditt, á kr. 6,-pr. stk. HA disse i lomma og en liten skrutrekker uansett hvor du jakter. Disse må du bytte jevnlig. Jeg er også skeptisk til hvor vanntett batteriluka er. Her er det et tynt metall lokk uten pakning som neppe holder tett i pøsregn. Dette har jeg ikke fått prøvd fordi jeg har måttet gå med siktet under en "regnbeskyttelse" (forsvarets hette til feltjakke montert innunder patronbeltet) de dagene det er nedbør, og de er det jo en del av i dette landet).

 

Oppsummering:

Har du trent og vet hvor du skal skyte i de ulike situasjonene treffer du uavhengig av monteringen. Jakter du utendørs og i dårlig vær må du lage deg noe som beskytter siktet. Ikke gå hjemmefra uten ekstra batterier og skrutrekker.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Siden brukererfaringer var ønskelig, så får jeg poste noen ord jeg også nå da jeg har fått skutt ca 250 skudd med den.

 

Har man perfekt tilpasset stokk og perfekt anlegg hver eneste gang, så trenger man ikke redring.

 

Det har imidlertid ikke jeg, da jeg både er fersk, har en generisk stokk og forskjellig anlegg fra gang til gang.

Så for meg er den ganske enkelt helt genial, alle grunnregler for hagleskyting gjelder fortsatt, som svingen, fokusering på målet ol, men man ser umiddelbart om man har feil anlegg, og kan evt lynraskt kompensere ved feil.

Jeg har f.eks fått treff etter at kolben lugger i jakka, og ikke er i nærheten av skulderen i det skuddet går av.

En annen fordel er at man ved bom faktisk ser/forstår hvorfor det ble bom, og for meg var det en viktig faktor, da jeg uten redring ofte klødde meg i hodet over hvorfor helt åpenbare treff ikke traff.

 

Ser at ofte at folk syns man skal bruke pengene (for den er jo tross alt ganske dyr) på flere øvingsskudd isteden, men ja takk begge deler, det er ikke akkurat som man ikke kan/skal trene selv om man svir av noen tusenlapper på denne. Er du fersk eller bare en dårlig hagleskyter, og prisen ikke skremmer, løp og kjøp.

 

(Nå er konkurrentene på banen i form av den nye easyhit pxs-1000 og kommende amerikanske sirkel-rødpunkt-varianter, så prisen vil trolig falle kraftig framover.)

 

Edit: vil også legge til at jeg fullt og fast tror at man, på samme måte som støttehjul, kan ta av redringen etter mye øving dersom anlegget sitter, og fortsatt treffe på instinkt. Men det får jeg komme tilbake til når/om den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg var på villmarksmesen nå sist i Lillestrøm, og da kjøpte jeg meg en Easyhit pxs 1000, har montert den på børsa men jeg har ennå ikke vært ute og prøvd den. Fikk den for 1500, "messe pris".

Den er veldig lett og fin i hvertfall, man ser rødringen klart og tydelig, og best av alt, man trenger ikke batterier. Kan ikke si så mye mer enn det, siden jeg ikke har prøvd den ennå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk testa Redring på banen her på tirsdag! Må si jeg er kjempefornøyd! 2 serier på jegertrap med 23/25 og 25/25 på den siste. Helt rått, fant liksom dua med en gang og hver gang var fulltreffer med pulver av duen. Choken var Improved Cylinder :) neste blir å teste den på rypejakta :)

Skal sies at dette er mitt beste resultat på leirduer noensinne!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Red Ringen ankom huset i dag, tok meg 2 min å få den på hagla å rett på bana ;) har før ligget på 15-18 duer pr serie. å traff 22 og 24 på to serier..!! Må si meg meget fornøyd.!! ser frem til jakta ja så absolutt. Det kosta men når man har jakt som hobby, så jeg syns det var verd det.!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Til prisen ville jeg kjøpt en Eotech. Har brukt det på en hagle, og det funker. Da har du noe mer flerbrukspotensiale til riflene dine om det skulle være aktuelt. Prinsippet blir akkuratt det samme. XPS2-varianten er noe høyere, men vekten er omtrent den samme. Etter hva andre over skriver, er nok Eotech mye mer robust til "feltarbeid".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...