Jump to content

Hvor mangen skudd i året?


Bullseye82

Recommended Posts

Det er viktig å holde treffsikkerheten vedlikeholdt!

Så jeg lurer på hvor mange skudd skyter dere i året?

 

Jeg har vel skutt ca 500skudd i sommer. Begynnte dårlig med LITE treff i tidlig sommer.

Da er det snakk om 10 av 25 mulige :( men kom seg fort etter en pakke og 2.

 

Men forrige uke hadde jeg 75 skudd.

1 pk. 18 av 25 mulige

2 pk. 20 av 25 mulige

3 pk. 22 av 25 mulige 8) (personlig rekord)

Link to comment
Share on other sites

Hittil i år har det blitt ca 1500 skudd, regner med det blir ca 2000 før året er omme. Tidligere år har jeg kansje skutt 100-200 skudd i året, så i år blir det nok ikke mye som flyr vidre. treffprosenten har blitt ganske så god også, helt til jeg skøyt 3 serier med timer, merket fort at jeg ikke var vant med det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Naaai, det er usedvanlig lite nå om dagen, blir neppe over 1000 skudd i uka....... 8) Kunne bare ikke dy meg :twisted:

Jeg for min del har som mål å skyte 200 - 400 skudd i løpet av sommeren før jeg tar med meg rifla til skogs på høsten. Har sikkert aldri skutt over 1000 skudd i året, men treffer som regel det jeg sikter på :)

Link to comment
Share on other sites

I fjor ble det vel en 3500-4000 skudd med alt inkludert, i år har jeg skutt 2 serier med hagla med bedre resultat enn året før :)

 

Har vel sendt avgårde rundt 250 skudd med 6.5 og 308 og det dobbelte med 22lr og luftgevær, har ikke vært tid til mer og sikkert like greit med en kranglete skulder.

 

Føler likevel jeg er på et ok nivå før jakt selv om jeg gjerne skulle ha trent mer :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt et eneste skudd med hagla i år... Forferdelig dårlig med tid til slik! :(

 

Med riflene har det blitt kanskje drøyt 500 skudd. Ca 400 av dem før mai.

 

Før om åra har jeg heller ikke skutt mye. Har ligget på ca 100 hagleskudd og 100 rifleskudd. Jobb og familie må nok prioriteres først! Hver gang det er skyting er det enten fruen og korpsmusikk, unger og skitrening eller unger og fotballtrening/-kamp. Og når en gammel krok blir spurt om å dra på keeperhanskene og hjelpe et par oldboyslag i blant er det vanskelig å si nei. Og det kræsjer tilfeldigvis litt for ofte med skytedager...

 

Men fuglen blir nok fornøyd med grunnlaget mitt i år! :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har mista tallet..... men rundt 8 kilo røyksvak pistolkrutt, rundt 5 kilo røyksvak riflekrutt, og 4 kilo svartkrutt... ser æ i kvitteringsbunken.

 

har slutta å regne patroner.. her går det i antall kilo krutt.... kanskje man skulle heller se etter tennhettestatistikk , som muligens er litt mer nøyaktig... men så spissfindig e man ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Utnom i år hvor sykdom har hvert problem har jeg ligget på rundt 10 000 i året i flere og 30 år med 6,5 og 22 i DFS så kommer jaktskyting i tillegg og elgjakt ,rådyrjakt ,revjakt, og ikke minst kråkejakt med 17 Rem og 22-250 og det er et betydelig antall skudd :D jæven morro a'gett :D

Og i tillegg hådvåpen .

Link to comment
Share on other sites

@Springer

 

Jeg kjøpte min Dryfire fra den norske forhandleren.

 

Jeg har sett enormt fremgang med den...men jeg hadde ganske mye å gå på :)

 

Den "feed back" du får er rett og slett fantastisk. Jeg treffer mye bedre på banen. Ikke alle selvsagt, men nå kan jeg si med nesten 100% sikkerhet HVOR jeg bommer når jeg ikke treffer.

 

Den har også en funksjon som ikke er nevnt så mye på nettsiden som jeg nettopp oppdaget. Du kan innstille den til å kaste duen i "sakte film" (mens foranhold er det samme). Jeg spiller fiolin, og den aller viktigst måte å øve på er "slow practice"...dvs at man øver på partier med halsbrekkende tempo så saaaakte at det gjør nesten vondt. Da innøver mann "muscle memory" som gjør bevegelsene automatiske etterhver mann gradvis øker tempoet. Jeg har brukt denne funksjon på samme måte , bl.a. til å gå over til "pull away" type foranhold på krysende skudd (skeet #4 f.eks) , noe som jeg tror ville vært vanskelig eller tatt mye tid (og peng) på banen.

Link to comment
Share on other sites

6.5x55, ca 800 skudd i året. Mest i forbindelse med jaktfelttrening/konkurranse.

223 rem, ca 1000 skudd i praktiskrifla

22lr, ca 1000 skudd i praktiskrifla

 

9x19, ca 3000 skudd

.45 acp, ca 2500 skudd i sommer :)

38 spesial, ca 3000 skudd i året

357 magnum, noen få hundre.

 

ca 500 skudd med hagle, til trening og jakt.

 

+litt smårusk med 22lr i diverse håndvåpen.

+noen luftpistolskudd når helgen er kjedelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg syntes dere skyter mye.. DET ER BRA..

 

Jeg for min del, skyter ALT for lite.. har vel ikke skutt 250 skudd hittil i år..

Men pleier vel og klare og komme opp i ca 500 i året med alt av skudd.

 

Men når en har rifler som samler som hagler, og er så skuddredd at en skyter med lukkede øyne så bør en jo øke treningen litt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja, tenker jeg ligger på ca 1000 hagleskudd i året. Pleier å være på banen én gang i uken, og som oftest blir det to runder. Skyter noen ganger tre runder, men er veldig usikker på om dette har noe for seg. Moro er det! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tjah. Det er vel litt varierende, men jeg regner med jeg får avgårde omlag 1000-1500 med rifle i året, noen hundre mer om jeg er flittig med salongrifla. Omlag 4-500 med hagle, tenker jeg. I tillegg går det nok tett oppunder 10000 skudd med luftgevær. Det siste tallet har jeg i grunn ikke tenkt over tidligere, men det er sannelig mange skudd, og jeg tror det har relativt høy treningseffekt, særlig siden omlag 80% skytes stående.

Link to comment
Share on other sites

Denne sesongen har jeg skutt mer enn noen gang. Har mellom 2500 og 3000 skudd med konkurranserifla jeg bruker på jaktfelt og elgbane og 1000 skudd med .22LR som trening på 15-metersbane. I tillegg kommer all hagleskytinga. Noe eksakt tall har jeg ikke, men mellom 2000 og 3000 skudd her også. Så jeg har ihvertfall skudd 6000 konkurranse-/ konkurransetreningsskudd denne sesongen, trolig nærmere 7000.

 

Det tar tid og det koster penger, men det gir god uttelling når høsten kommer og dessuten er det noe av det ypperste en kan bedrive fritiden med!

Link to comment
Share on other sites

Pris på hjemmeladd 308:

 

Kule, Lapua 155 Scenar kr 2,50.

Krutt, N150 kr 1 pr patron.

Tennhette, 35 øre,

Ca 50 øre pr skudd i hylseslitasje, forutsetter at hylsene lades 10 ganger.

Totalt kr 4,35 pr skudd.

 

Dette er sånn ca det jeg betaler for komponentene.

Noen plukker hylsene på banen og kan derved trekke fra en femtiøring.

Prisen forutsetter også at en ikke regner seg noen timesbetaling men ser på ladinga som en ren hobby... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fra å være en rent så ivrig skytter og ammotester for en del år tilbake, med opp til 10000 skudd i året på det meste (hagle/rifle) så har det nå dabbet av.

 

I år hadde jeg hagla ute fra skapet en gang, og da for å tørke støv

 

..den ble satt pent tilbake igjen etter støvtørk og olje.

 

Med rifla er det blitt noen flere skudd men neppe over 200 til sammen i 2010

 

Men til neste år! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har tatt en liten oppsummering av ammoforbruk 2010:

 

Hagle: 1500stk 12 kal

Pistol: 7000stk 9mm

3000stk 22LR

1000stk 45ACP

 

Rifle: 700stk 338LM

350stk 12,7x99

30 000stk 223Rem/5,56

3000stk 260/308/6,5x55

 

Sum: ca 46 300 skudd.

Heldigvis er ca halvparten betalt av staten.

 

Største forbruk på en dag er 9600 skudd 5,56 fordelt på 6 timer.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt jaktfelt på vinteren, ca 1000 skudd, litt koseskyting på sommeren. Litt løpeelg osv,ca 500 skudd. Noe figurjakt med alt for mye harapress hver gang :lol: . Og så prøver jeg litt intensivt med skeetskyting før fuglejakta begynner. Blir vel gjerne bortimot 1000 skudd. Skal nok prøve litt mer sporting til våren.Jeg skjøt nok mer før, men 'premiehungeren' har roa seg, så nå er det viktige for meg å kunne skyte anstendig på jakt. Ikke for det, skyting er fortsatt morro :D

Link to comment
Share on other sites

å hjelpe.... bare med pistol ca 50/50% fordeling mellom .45 og 22lr er det i år gått med 33.000 stk :oops:

(ser kjærringa dette er jeg død!!!)

så kommer 30-06 og 6.5X55... ikke blitt så mange hundre av disse, blir mere til neste år

 

hmmm kanskje greit å starte et lite regnskap på hva jeg fyrer av i løpet av 2011.... selv om jeg sikkert kommer til å sitte å grine på denne tiden neste år hahaha :D

Link to comment
Share on other sites

jeg skyter akkuratt nok skudd i året. akkuratt passe dyrt og akkuratt passe med knuste leirduer. har hatt mine toppscore på 20 leirduer et par ganger. ellers ligger jeg på rundt 15-18 leirduer

ligger ful på rundt 600-700 skudd om sommeren. men blir litt for lite kjenner jeg. men jeg treffer bedre på jakt en på banen av en eller annen grunn :roll:

Link to comment
Share on other sites

Slenger ut en liten rar teori jeg har;

 

Man når etterhvert ett punkt der vi vanlig dødelige ikke blir noe bedre, man oppnår en mestring i skytingen der veien videre er å fininnstille teknikk, musklatur samt psyke for å være med på å konkurere om den lille ekstra marginen man kan oppnå.

Da er man gjerne på NM/VM nivå.. En margin som best bekjempes med en klikkpatron framfor ytteligere skudd med de vaner/uvaner de gir.

 

Eksempelvis.. jeg har vært tidligere skiskytter, der det gikk ett hinnsides antall skudd i året. Det var ikke nødvendigvis de årene med flest skudd avfyrt som ga beste skyteresultat. Har også jobbet i forsvaret, soldatene skyter ikke bedre på den ørtifjerde tilbaketrekningsdrillen enn etter de 6 000 første skuddene.

 

Altså.. flere skudd kan virke mot sin hensikt når man er kommet til ett visst nivå. Tror jeg;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...