Jump to content

Måke og Kråke - Det glemte viltkjøttet! :)


bk00

Recommended Posts

Har (av en eller annen grunn) fått for meg at jeg skal prøve ut en del utradisjonelle kjøttretter. Dvs, jeg skal spise de fuglene jeg skyter! :)

 

De fleste rynker på nesen dersom en nevner måke og kråke på tallerknen, men etter å ha prøvd det så lurer jeg på hvorfor dette ikke er mer vanlig!

 

Jeg freste to måkebryst i smør og fortalte til jentungen at vi skulle spise måke. Hun ble skuffet da hun fikk smake, og kommentaren var "Det er jo ikke måke, det er jo bare KJØTT, jo!" Hehe. Poenget mitt er at det faktisk smaker som kjøtt. Jeg synes kjøttet kan sammenliknes med skarv.

 

Videre så lagte jeg grillspyd med kråkebryst, tomat, squash og løk her en dag. Det ble egentlig bare en liten smaksprøve til oss (og gjestene vi hadde på besøk.) Men konklusjonen fra SAMTLIGE av de som smakte var at dette var KJEMPEGODT! Ikke viste jeg at jeg hadde rypekjøtt flyendes rundt i hagen kamuflert som kråker :)

 

Neste på menyen er skjæra.

 

Andre som har erfaringen fra disse eller andre dyr/fugler som er utradisjonelle på matbordet?

 

For de av dere som nå er klar til å skrive at måkene og kråkene spiser søppel, så vil jeg si at høns er akkuratt like. De spiser ALT - og kylling er jo daglig på matbordet.

Link to comment
Share on other sites

Far min har vokst opp, på stort sett alt bestefattern fekk skutt, eller dei fekk fanga i snarer.. Alternativet var saltsild og poteter, så du kan sei at det blei fanga og skutt litt diverse fugler..

Ungfugler skal være meget velsmakende, bestemor mi, laga stort sett alltid viltgryte med fugler, og det var veldig godt.. Eg slit litt til å motivera meg å eta sånt som eg i alle dager har skutt kun i forbannelse, men eg rekner med at det er fullt på høyde med mange andre viltarter..

 

I ein blindtest for mange år sidan, så høyrde eg at måker kom på toppen av lista, meiner at 6 av 10 personer meinte at denne var betre enn både, and, gås, rype og andre fuglearter..

Link to comment
Share on other sites

Har nok spist noen hundre måker og det er absolutt å anbefale, eneste som kanskje skulle være negativt er at det smaker litt "kjedelig" i forhold til annen sjøfugl. (skjønner godt hun som var skuffet over at "det smakte bare kjøtt jo", for det er nettop det det gjør). Pleier stort sett å holde meg til ungfugl, men det er mer fordi det er "nok og ta av" til å være kresen enn at jeg synes det er nødvendig. Skal du bare spise "biffene" er det omtrent likegyldig om du skyter ung eller gammel måke, men straks du skal bruke lår og vinger og slikt merker du forskjellen: gammel måke smaker gjerne bedre (dvs. mer viltpreg og mindre kjedelig "Gilde kjøttdeig"-smak), men den kan være helt usannsynelig seig. (selve kjøttet er ikke så seigt med normal mørning, men sener og hinner er omtrent som kevlar-fiber å regne). Skal se om ikke det dukker opp en foto-reportasje om "måke: jakt og mat" i stil med: Sjøfuglgryte (alt. "hjelp jeg har skutt en ærfugl")

Link to comment
Share on other sites

For maaaaaaange år siden husker jeg det var en artikkel i Vi Menn der de lot et panel kokker og matmonser prøve ulike typer fugl, tilberedt på godt vis, men servert med samme saus og tilbehør.

Panelet skulle velge hva de foretrakk av de ulike stykkene de ble servert.

 

Kråke og måke vant foran and, rype og skogsfugl ... tror ikke skjære var med.

 

Avhengig av hvor disse har spist, så skulle jeg tro det er fuglekjøtt godt som noe - men det er vel litt som med breiflabb og steinbit, det skulle en kokk fra Østerrike som satte dem på menyen oppe i Tromsø til før det ble godkjent som fin mat.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hva spiser dere på kråken da?

Har sett en bilde serie der de skjærer ut brystene på due, er det tilsvarende fremgangsmåte på kråke?

Kan kjøttet stekes i skogen samme dag eller må den henge først?

 

Føler meg litt dum når det kommer til jakt, men slik jeg har forstått det er så modningen en prosess for å få mer smak på kjøttet? Eller har jeg missforstått noe vesentlig haha..

Link to comment
Share on other sites

Hva spiser dere på kråken da?

Har sett en bilde serie der de skjærer ut brystene på due, er det tilsvarende fremgangsmåte på kråke?

Kan kjøttet stekes i skogen samme dag eller må den henge først?

 

Føler meg litt dum når det kommer til jakt, men slik jeg har forstått det er så modningen en prosess for å få mer smak på kjøttet? Eller har jeg missforstått noe vesentlig haha..

 

 

Modningen er vell mest for å få kjøttet mørere.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om kråka kan få trikiner eller ikke, men jeg gjennomsteker kjøttet uansett, så trkiner vil ikke være noe problem.

MANGE dyr vi spiser er åtseletere. Som nevnt tidligere er jo hummeren en delikatesse.

 

Jeg satt å obsertverte en hønsegård her i sommer. Følgende skjedde; Hanen trykker ut en saftig bæsj, og hønene og kyllingene flokker seg rundt og spiser om kapp. NAM!

Hva med Gris? Villsvin? Hva spiser disse? Kan jo nevne at rotter er en god del av deres meny...

 

På kråka er det kun bryststykkene jeg tar ut. Vet ikke om den har så mye mer kjøtt! :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med reven da? Når en først er i gang...er vel bare å varmebehandle kjøttet godt nok??

 

Når kommer "røkt lår av hannrev" på menyen?? Høres jo ut som en kanonbra delikatesse, på nivå med snegler, sushi og annen delikat mat?

 

Her kan du jo se hva Kristoffer Clausen syns om rev på menyen:)

 

http://www.envillmann.no/2009/12/se-video-av-kristoffer-spiser-rev/

Link to comment
Share on other sites

Trekiner setter seg ikke i dyr i skjøen. asså åtseletere som lever under vann, som krabbe, hummer, reker og enkelte fisk..

 

Men ja varmebehndling eller langtidsfrysing kaldere en -20grader over tid dreper trekiner.

 

Ja, det kan forekomme trekiner i villsvinkjøtt, rev, grevling og bjørn. jeg har også hørt at det forekommer i hest, men hvorfor de får det vet jeg ikke..

Det er jo derfor en skal sende inn prøver av den type kjøtt. (dette gjør vel alle???)

 

Men om det kommer i fugler vet jeg ikke, noen som vet??

Link to comment
Share on other sites

Her er en artikkel om trikinens verter.

Ett lite utdrag:

5. Birds

Since 1974, experimental infections of birds (e.g., hens, ducks, magpies, pigeons, crows, sparrows, starlings, partridges, owls, kites and herons) have shown that these vertebrates are suitable hosts for the non-encapsulated species, T. pseudospiralis (Bessonov et al., 1976). The first natural infection of birds(crows, Corvus frugilegus) with T. pseudospiralis wasdocumented in 1980 (Shaikenov, 1980). In the last 24

years, nematode larvae similar to that of the genus Trichinella, have been detected in 13 different bird species in nature (Pozio et al., 1992; Lindsay et al., 1995; Pozio et al., 1999; B.L. Garkavi, personal communication), although T. pseudospiralis has been identified at the species level in only seven of them(Table 4). The low genetic variability of T. pseudospiralis isolates present in the Nearctic and Palearctic regions (La Rosa et al., 2001; Gamble et al., 2005)could be related to a high gene flow between isolatesfavoured by birds of each geographical region. The low number of reports of T. pseudospiralis in birds could be due to the low number of examined birds in comparison to that of mammals and to the use of trichinelloscope instead of artificial digestion. The role played by birds in the epidemiology of this parasite in comparison to that of mammals is still unknown.

Kortversjonen er at det er trikiner i fugler også, men ikke av den innkapslede typen som vi finner i gris/sel/hest/oter/rev og som vi lett kan smittes med, men en annen trikin-art som lever på litt annet vis. Om det er "umulig" for mennesker å bli smittet/syk* av trikiner fra fugl har jeg ikke helt fått taket på, men uvanlig er det hvertfall. Selv spiser jeg måke og kråke (og skarv og rype og due) rosastekt uten den minste tanke på slike parasitter. (Salmonella, derimot, er en reell og betydelig fare ved å behandle slikt vilt og skikkelig hygiene er påkrevet. f.eks ikke slakt kråke på samme fjæla som du skal kutte salat eller smøre matpakka til junior på....)

 

 

*dvs. smittet kan vi helt sikkert bli, men kan vi også bli syke av det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men om det kommer i fugler vet jeg ikke, noen som vet??

 

Ja, det forekommer. Etter hva jeg har skjønt så er de bærere av spesielt en type trikiner kalt Trichinella Pseudospiralis, som både angriper fugler og pattedyr. Og ja, de kan være farlige for mennesker. Trikiner er forøvrig et økende problem i vår del av verden grunnet blant annet Sovjet sitt fall og krigen i tidligere Jugoslavia som har medført at det statlige veterinærapparatet har godt fløyten.

 

Hester får trikiner gjennom at de fôres med matrester fra husholdningen hvor det ofte finnes kjøttrester som kan være infisert av trikiner.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10461966

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11516583

http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Trichinella_pseudospiralis.html

http://www.cdc.gov/ncidod/eid/vol6no5/ranque.htm

 

Skjedde noe tull med siste linkene mine...

Og så klart var noen før meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da gjør det dritvondt, du får feber og slikt, du går til legen han gir deg noe kortison og noe slangeolje og noe greier (kanskje han ofrer en kylling eller en geit også). Så blir du kvitt alle symptomene, du er kanskje litt tufs enda, men stort sett frisk og rask. Men disse små markene i kjøttet ditt blir du altså ikke kvitt, selv om de antakelig ikke plager deg noe mer. Akkurat som med f.eks malaria.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...