Jump to content

Cal 223 i DFS


Dillon

Recommended Posts

Nå handler vel ikke dette om hva man gjør i usa,eller andre steder.Dette handler om DFS.Som nevnt tidligere mener man i DFS at man skal kunne delta på bane og feltskyting med samme våpen,man skal altså kun behøve et våpen + ombygginsett kal 22 for å kunne være med på all DFS skyting.

Testgruppa til DFS konkluderer med at 5,56 har et handicap mot 6,5 på avstander over 400m.For at de som kun har et våpen,da 5,56 skal kunne delta på grovfelt har DFS sentralt gitt utrykk for at maksavstand senkes til 400m.Dette er ikke bestemt,men jeg tror vi kan regne det som ganske sikkert.

5,56 blir sikkert en ypperlig 100m og 200m patron,men i dagens feltskyting kan den altså ifg DFS ikke måle seg mot 6,5.

Feltskyting i DFS er nedadgående i store deler av landet,og vi kan jo spørre oss følgende.

 

1.vil det bli flere feltskyttere dersom man kan skyte med 5,56? jeg tror ikke det.

 

2.mange av dagens feltskyttere finner det utfordrende å konkurere på kjente/ukjente avstander ut til ca 600m.Vil noen av disse finne feltskyting ut til 400m lite interesant,og kanskje droppe feltskyting? ja,jeg tror det.

 

Deltager antallet på feltstevner er synkende,vi kan ikke miste flere.

 

DFS er på mange måter knyttet opp mot forsvaret,skulle tro en gjeng med skyttere som har trening i å treffe på lange avstander er verdifull for forsvaret i en situasjon.Vi kjenner alle historien.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 724
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men det blir da ikke slik at alle må ha 5,56. Men et alternativ til dem som synes 6,5 blir for mye. Når det gjelder feltskyting her i Øst finnmark, så er det så få hold over 400m i sesongen at vi vil ikke merke noe. Å veldig få skytterer som gidder å dra på felt stevner pga av værforholdene som herjer midt i felt sesongen.

 

Det som er viktig med felt skyting i mine øyne, er at du blir kjent med kule banen å hva vinden gjør med kula på div hold. Om du må skru 24 eller 34 knepp betyr ikke så mye. Så lenge du vet ka du skal skru. Det er jo kun snakk om å lære seg kule banen til ammoen man bruker.

 

På 200m bane trenger man ikke noen superlange .224 kuler. 50 -60gr kuler går så det hyler på 200m. Å for den saks skyld 300m. De hyper lange kulene som det krangles om er special kuler for lange hold i Usa.

 

Når det er snak om 5,56 som ikke er innenfor cip, så er vel ikke de fleste feltladninger i 6,5 det heller. Vithavouri har jo en egen tabell for sauer 200str når det gjelder ladedata til 6,5. Skulle ikke forundre mæ at ladedataen på norma sine skytterlags bokser også er det.

Link to comment
Share on other sites

Når det er snak om 5,56 som ikke er innenfor cip, så er vel ikke de fleste feltladninger i 6,5 det heller. Vithavouri har jo en egen tabell for sauer 200str når det gjelder ladedata til 6,5. Skulle ikke forundre mæ at ladedataen på norma sine skytterlags bokser også er det.
Ladedata på Norma sine bokser er ikke over std 6,5X55 max. Vihtavuoris sauertabell (fåes av Landrø) er så vidt jeg vet heller ikke over std 6,5X55 max.

 

 

Det som er viktig med felt skyting i mine øyne, er at du blir kjent med kule banen å hva vinden gjør med kula på div hold. Om du må skru 24 eller 34 knepp betyr ikke så mye. Så lenge du vet ka du skal skru. Det er jo kun snakk om å lære seg kule banen til ammoen man bruker.
Siden jeg har skutt mye DFS felt de siste 20 årene kan jeg synse noe om dette. Om man må skru 24 eller 34 knepp på vinden har det MYE å si. Jeg har brukt 7,62 å felt noen år, å så lenge det ikke var ujevn vind eller veldig mye vind gjore det ingenting, men i det øyeblikket vinden var ujevn eller det var mye vind hadde det mye å si at jeg måtte skru opptil 50% mer på vinden på de lengste holdene. Det er forskjell på 10 eller 15 knepp vind... iallefall om vinden er ujevn.

 

Jeg har sett det med 150grs sierra MK i 7,62 i forhold til 140grs kuler i 6,5. Faktisk erfaring fra engang jeg skjøt med 7,62 og det blåste opp uten at noen oppdaget det, den serien som for meg ble 45 med 5 dårlige niere ble 50 med 5 yttertiere for kompisen som hadde 6,5 med 140grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

saami har ett maks trykk på 51k psi å cip 55k. Når Vithavouri har en egen tabell med data for kun sauer, sako å blazer. Gikk æ ut ifra at de har løftet trykk grensen til rundt 60k psi.

 

At du fikk 5 9ere var vel bare som fortjent når du ikke oppdaget vinden :winke1:

 

Uansett kan æ ennu ikke se noen godt grunn at ikke 5,56 skal kunne brukes i dfs. Visst hoved grunnen til å kun bruke 6,5 å forby 5,56 er at det blir lettere å treffe. Kan vi vel avskaffe 6,5 å. Å bruke 6,5-284, eller få utviklet ett eget dfs kaliber som skyter flat å rett fram uansett vær å vind. Liker faktsisk tanken på det å =).

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med deg som syns at det er for mye styr rundt dette og at det skal ta mange år for og ta en bestemmelse . Kaliberet vet alle som har 223 at det funker langt men at det har begrensninger i dårlig vær på lange avstander . Jeg syns de kunne godta dette og bli ferdig med det ,det svekker ikke DFS etter mitt syn men det må ikke gå utover dagens feltøvelser med avstander opp til 600 m + , i vårt samlag har vi ofte både 2 og 3 figuhold over 400 m.

De som kjøper 223 vet hva de har og er kanskje baneskyttere ! det kan gavne rekruttering kanskje ! billigere ammo. er ingen bakdel ! Skyter de felt med den er det deres eget valg eller de vil sikkert ha et konv.sett i 6,5 også .

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ikke forstår hvorfor innføring av .223 skal gå ut over holdene på felten. .308 er jo tillatt idag, og det er ingen som tar hensyn til det?

 

Skjøt to feltstevner med .308 i vinter - og ingen skal komme å fortelle meg at det ikke er en ulempe i forhold til 6.5x55, akkurat som Høggern sier - men det er jo valgfritt. Dette var nå også med langt mer egnet feltammo enn NM60, som det ble sammenlignet med.

Uansett er det lett å lade .223 til langt over 7.62x51 NATO-ytelser,det er ingen tvil om at min score ville vært høyere med .223, pga flatere kulebane enn 308.

På noen av de mer sære feltøvelsene er det også en stor fordel med lite rekyl - dvs. når der skal skytes fort.

Men igjen, når en ikke "tar hensyn til" 308, hvorfor gjøre det med 223?

 

Lenger opp snakker Høggeren om magasiner, og det er ingen tvil om at alt under 9 magasiner er en ulempe, på et banestevne - om de er gira på at det skal gå unna iallefall... På felten holder det vel med 7?

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Lenger opp snakker Høggeren om magasiner, og det er ingen tvil om at alt under 9 magasiner er en ulempe, på et banestevne - om de er gira på at det skal gå unna iallefall... På felten holder det vel med 7?

 

K

Jeg mener 6-7 magasiner er et fornuftig minimum for et 30 skudds feltstevne (7-8 på et 36 skudds og 8-9 på et 42 skudds stevne). Dette for å ha magasiner nok til å ikke trenge etterfylle og også mligens ha et ekstra til eventuelle omskytinger/forkilinger, osv.

Jeg pleier ha 8-9 med meg på feltstevne.

 

Jeg har skutt DFS med 7,62X51 i mange år. Slitt ut ca 3 stk slike piper. Å det er bare å innse at kaliberet har et par bakdeler i forhold til 6,5X55 på DFS programmene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

skytterstyrets vedtak:

 

Høringsresultatene viser at det er stor usikkerhet i organisasjonen om konsekvensene av å tillate kaliber 5,56 i DFS på generell basis.

Med bakgrunn i høringene pålegges Rådgivende utvalg å utarbeide en konsekvensanalyse som omfatter alle sider ved å tillate kaliber 5,56 på generell basis i DFS.

Norges Skytterstyre skal legge fram saken for Skyttertinget innen 3 år.

Link to comment
Share on other sites

Elveng: Dette er ikkje eit vedtak frå styret, men eit forslag til tinget. Saka skal opp på tinget til sommaren, og styret innbyr tinget til å gjera dette vedtaket. Skrekkeleg synd, særleg på bakgrunn av det langt meir positive forslaget frå administrasjonen. No kan det gå tre år til før saka igjen kjem opp. Trenering...

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig synes dette er bra. En skikkelig konsekvensvurdering og en skikkelig testing vil kunne være bra. Og det er jo ikke slik at all skyting stopper opp selv om ikke 223/5,56 blir innført.

Kva er det igjen å teste? Kaliberet er snart femti år gammalt, og brukt i enorme mengder verda over. Det som er gjort av testing stadfestar jo berre det som er kjent frå før - presisjonen er like god og slitasjen mindre enn for 6,5x55.

 

Skytinga og verda elles stoppar ikkje opp, men det er ei ikkje ubetydeleg mengd skyttarar som synest rekylen frå 6,5 er sterk. Dei ville med dette kaliberet fått ein ny sjanse. Eg trur ikkje det hindrar fråfallet i overgangen til seniorklassane, men eg trur det kunne gjera fråfallet litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig synes dette er bra. En skikkelig konsekvensvurdering og en skikkelig testing vil kunne være bra. Og det er jo ikke slik at all skyting stopper opp selv om ikke 223/5,56 blir innført.

 

Rent personlig synes jeg dette er trenering.

 

Men det er jo klart at når særs sidrompa DFSere skal treffe beslutninger som de ikke ønsker å ta, er det jo bedre å utrede enn å beslutte. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kosnekvensutredning og konsekvensanalyseskulle vært gjort i forkant av denne prosessen. Så bedre sent enn aldri.

Og forhåpentligvis konkluderer de med at 5,56 ikke bør innføres i DFS.

De som ikke tåler rekylen fra 6,5 får begynne med skyting i NSF. :winke1:

Ellers stusser jeg på tallene fra høringen. Mine (helt uoffisielle) kilder sier nemlig at overvekten av samlag som ikke ønsket 5,56 var mye høyere. Mistenkelig mange samlag som ikke har levert svar.

Link to comment
Share on other sites

Skikkeleg offensiv rekrutteringsstrategi...

 

Rekruttering kan man strengt tatt bruke 22 lr til.

Jeg synes det blir vel søkt å bruke rekruttering som argument for å innføre 5,56. Jeg tror ikke rekrutteringen er avhengig av om man innfører 5,56 eller ei.

 

Mitt hovedpoeng er vel at jeg mener at en god DFS skytter skal beherske rekyl. Det er noe av det som gjør den typen skyting spesiell. Med innføring av 5,56 forsvinner det momentet, og det synes jeg er dumt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt hovedpoeng er vel at jeg mener at en god DFS skytter skal beherske rekyl. Det er noe av det som gjør den typen skyting spesiell.

 

Da synes æ at Dfs skulle vedta .338 rum eller .338 lapua som ny dfs patron. Både rekyl å beherske, å flat kulebane.

Forhåpentlig vis vil den også kunne brukes ut til 600m.

Link to comment
Share on other sites

Beklager å si det, men for en utenforstående er dette en helt håpløs debatt!

 

Å begrense felten til 400m fordi 6,5 er bedre enn 223 er skremselspropaganda. En 223 med 80 grs kuler og en 308 med 150/167grs kuler er ballistisk sett jevnbyrdige. Om det var ett så stort problem at ett kaliber er overlegent de andre skulle den avgjørelsen vært tatt for laaaaaaaang tid siden. 308 er dårligere enn 6,5 og kommer alltid til å være det - ser ikke det er mye dissens internt om 308/7,62's brukbarhet og dermed lovlighet i DFS programmet? Merkelig det tatt i betraknings dens dårligere egenskaper på avstander over 400m......

 

Helt tydelig at det er enkeltpersoner og krefter i DFS som ønsker å se bort fra formålsparagrafen og det åpenbare faktum at enhetspatroner skal være godkjent i skytterorganisajonen hvis formålsparagraf så vidt jeg husker lyder" dyktiggjøre norske menn og kvinner for tjenestegjøring i det norske forsvar"

Link to comment
Share on other sites

Helt tydelig at det er enkeltpersoner og krefter i DFS som ønsker å se bort fra formålsparagrafen og det åpenbare faktum at enhetspatroner skal være godkjent i skytterorganisajonen hvis formålsparagraf så vidt jeg husker lyder" dyktiggjøre norske menn og kvinner for tjenestegjøring i det norske forsvar"

Om man skal bruke dette som begrunnelse for å benytte 223 istedenfor 6,5 bør vel patronen man velger være ytelsesmessig lik forsvarets patron (62 grs miljøkule i ca 870 msek fra et 16" kort løp om jeg ikke husker feil), da blir vel en 80 grs vld kule fra en 70 cm pipe litt feil å bruke om man skal bruke "forsvarets patron" som begrunnelse for å innføre kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Semantikk - når ble det noe krav om at patronene som skal brukes har samme egenskaper som forsvarets? Lenger unna dagens situasjon kan man vel vanskelig komme? Kjenner ikke personlig til noen avdeling som lenger er satt opp med våpen i 6,5x55.

 

Fra ett nøytralt ståsted skulle det vel egentlig bare vært 30-06, 7,62/308 og 223 som var de brukte patronene i DFS. Garden er vel fortsatt satt opp med Garand?

Link to comment
Share on other sites

Tror enkelte ikke forsto helt. Poenget mitt var at dersom begrunnelsen er at "forsvaret bruker patronen og ved å innføre den kan man bedre utdanne soldater" som argumentasjon for at man skal innføre 223 i sauern så må vel patronen man da skal bruke være lik forsvarets patron.... Ellers faller vel argumentet vekk på en måte?

 

Forresten, 223 (5,56 Nato) er godkjent som kaliber i DFS allerede ;)

Link to comment
Share on other sites

Beklager å si det, men for en utenforstående er dette en helt håpløs debatt!

 

Å begrense felten til 400m fordi 6,5 er bedre enn 223 er skremselspropaganda. En 223 med 80 grs kuler og en 308 med 150/167grs kuler er ballistisk sett jevnbyrdige. Om det var ett så stort problem at ett kaliber er overlegent de andre skulle den avgjørelsen vært tatt for laaaaaaaang tid siden. 308 er dårligere enn 6,5 og kommer alltid til å være det - ser ikke det er mye dissens internt om 308/7,62's brukbarhet og dermed lovlighet i DFS programmet? Merkelig det tatt i betraknings dens dårligere egenskaper på avstander over 400m......

Heilt einig! Det er ingen rasjonell grunn for at 400 meter skal vera maxavstand på felt med 223. Denne oppfattinga (og trua på at 223 slit så hardt på løpet) trur eg kjem frå forsvaret og "miljø"-ammoen. Så vidt eg forstår har ein konkludert med ca 400 meter som maksimal skotavstand der ein kan rekne med at HK416 ladd med "miljø"-223 gjer ein brukbar jobb.

Ein annan sak er at stadig færre feltarrangørar har arena med plass til 500-600 meters hold. I praksis blir avgrensinga plass og ikkje kaliberpotensiale.

Link to comment
Share on other sites

Helt tydelig at det er enkeltpersoner og krefter i DFS som ønsker å se bort fra formålsparagrafen og det åpenbare faktum at enhetspatroner skal være godkjent i skytterorganisajonen hvis formålsparagraf så vidt jeg husker lyder" dyktiggjøre norske menn og kvinner for tjenestegjøring i det norske forsvar"

Her må du nok lesa paragrafen på nytt, Sauer150! Slik:

 

"Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk

skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre

det for landets forsvar."

 

Ikkje veldig ulikt, men likevel vesentleg forskjellig. DFS skal lære folk grunnleggande skyteferdigheit, ikkje spesialisere dei for bruk av forsvarets våpen. Tanken bak er vel å lære flest mogeleg sikting og avtrekk - spesialtrening med militære våpen gjer Forsvaret. Ein treng ikkje skyte med militære våpen og kaliber for å lære grunnleggande våpenhandtering.

Link to comment
Share on other sites

.[klippklipp].., eller få utviklet ett eget dfs kaliber som skyter flat å rett fram uansett vær å vind. Liker faktsisk tanken på det å =).

En skremmende utvikling er i gang. Laser er på full fart inn i skiskytingen.

Når all skyting vil foregå uten å ta hensyn til ytre påvirkninger på et prosjektil og dennes bane, er moroa over for de fleste av oss.

 

Så på sett og vis er det helt greit at saksgangen går tregt sentralt i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Har selv snakket med han som leder 5,56 testene i dfs.Han sier de har håndladet 90grs kuler i testene.med disse kulene blir patronene ganske lange.Sauer sier de ikke vil levere kammer som fraviker cip standard.Resultatet av dette er at 90grs kulene må settes så dypt i hylsene med det resultat at hastigheten blir for lav. - .

I tilegg må man få en børsemaker til å brotsje kammeret slik at lengere col.kan benyttes.

DFS er meget strenge på at våpenreglementet skal overholdes, og at våpnene ikke skal endres. Det er jo folk som har blitt nektet å skyte på LS, fordi de har brukt for mørk skjefteolje! (Jeg har vært våpenkontrollør på LS).

 

Jeg kan derfor ikke tenke meg at DFS vil tillate endringer av kammer i eventuelle 5,56-piper. Blir 5.56 innført, vil DFS bruke cip-standard kammer, og kontrollørene på LS vil nok få en "no go"-tolk, for å luke ut folk som har endret kammer/kuleskråning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan derfor ikke tenke meg at DFS vil tillate endringer av kammer i eventuelle 5,56-piper. Blir 5.56 innført, vil DFS bruke cip-standard kammer, og kontrollørene på LS vil nok få en "no go"-tolk, for å luke ut folk som har endret kammer/kuleskråning!

Hvordan skal man klare å håndheve noe slikt? Tenker da på at noe slikt i såfall gjelder for alle andre godkjente kalibre. Og erfaringene mine tilsier at det finnes et hav av gamle/nye brotcher i f.eks 6,5x55 som gir store forskjeller på patronlengder.

 

Eller mitt gamle sauerløp i 6,5x55 som hadde 10 mm friflukt med 78mm patronlengde. Da hadde jeg blitt disket pga feil kuleskråning/friflukt???

 

Vet dette blir å tøye ting, men slike forskjeller vil man få om man "tusker" eller ikke :winke1:

 

 

mvh

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Eller mitt gamle sauerløp i 6,5x55 som hadde 10 mm friflukt med 78mm patronlengde. Da hadde jeg blitt disket pga feil kuleskråning/friflukt???

John-A

6,5x55 fantes nok i mange varianter, fra Geværkommisionens første forsøk først på 1890-tallet. I forbindelse med nytt nordisk konkurransevåpen fastsatte man "Scan"-standarden -omtrent midt i mellom "svensk" og "norsk" kammer.

 

For DFS er spørsmålet om noen prøver å oppnå en fordel med eventuelle endringer av våpnet. Da det ble "mote" å redusere friflukta i Krag, kom det påbud om en viss friflukt. 10 mm friflukt er vel neppe noen stor fordel, presisjonsmessig!

 

Hvordan DFS vil gjøre dette, skal ikke jeg uttale noen bastante profetier om. Men AT de kommer til å kontrollere, tviler jeg ikke på. Hvis de da ikke "løser" hele problemet, med ikke å godkjenne .223!

Link to comment
Share on other sites

For DFS er spørsmålet om noen prøver å oppnå en fordel med eventuelle endringer av våpnet. Da det ble "mote" å redusere friflukta i Krag, kom det påbud om en viss friflukt. 10 mm friflukt er vel neppe noen stor fordel, presisjonsmessig!

Nei, men det gir mulighet for å bruke lange kuler, t.d. 90 grs i 223. Eg tvilar sterkt på at nokon vil finne på å kontrollere dette - det ville bety at slitte piper vart ulovlege...

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner, som sagt, ikke hvordan dette skal kontrolleres. Jeg er bare ganske så sikker på at DFS vil ha en "standard" på konkurransevåpna.

 

Øking i friflukt samsvarer vel, grovt sett, med slitasje på bommene ved munningen. Hvis munningen har minimumsmål, mens man har laaang friflukt, kan vel det tyde på litt hobbymodifikasjon av kammerenden?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Tja, det er mange argumenter i alle retninger om dette kaliberet.

1. Pris: Pr dato ser det ikke ut til at patronene blir markant billigere i 5,56 ifht 6,5, ergo ikke godt argument.

2. Presisjon: På avstander som 100-300 meter, altså baneskyting, hevder 5,56 seg godt ifht 6,5, men er minst like utsatt for vindavdrift som 7,62. På lengre avstander vil 223 være svakere presisjonsmessig enn 6,5. Dersom det medfører at DFS innskrenker sin skarpskytterutdanning (for det er jo det det er sett opp mot Forsvaret) til skyting kun opp til 400m er det et argumet for IKKE å innføre kaliberet. Gjør oppmerksom på at alle Forsvarets offisielle skarpskyttervåpen fortsatt har kaliber 7,62 eller mer.

3. Sammenligning mellom 7,62 og 5,56: Blir ikke helt relevant da en 5,56 rifle ikke er brukbar for 6,5 uten større utskifting av deler, mens en 7,62 kun trenger pipeskift. Dette har med investering og kostnad å gjøre, spesielt mtp å innføre 5,56 som rekrutteringskaliber.

4. Rekyl: Dagens 6,5 med de letteste kulene på under 7 gram er allerede så snille i rekyl at det er et svakt argument. Svært liten forskjell på en SAUER med slik ammo sammenliknet med en lett stridsrifle i 5,56.

5. Løpsslitasje: Her har jeg hørt både for og i mot, og har ingen dokumentasjon som tilsier at pipa holder lenger med 5,56 enn med 6,5 / 7,62. Dette må i såfall testes skikkelig og med et antall løp som gir et troverdig resultat. Problemet er at slike "test-løp" gjerne er "custom-made" og ikke alltid samsvarer med det som kommer i er serieproduksjon. Det har vi mye erfaring med på SAUER....

 

Min filosofi er at vi kun innfører nytt kaliber dersom det kan dokumenteres BEDRE for vår bruk enn det eksisterende. Så langt har ikke 5,56 gitt slike testresusltater at det kan konkluderes med det, bortsett fra som rent rekrutteringskaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eg får si det slik.

De som utviklet og testet forskjellige kaliber i 1891 viste hva de holdt på med for å si det sånn.

Rifle kommisjonen startet jobben i 1891 for å finne det beste kaliber til Krag Jørgensen.

De testet 8mm 7.62 - 7 - 6.5 - 6mm osv... og vi veit resten av historien,, 6.5x55 er en utrolig god patron.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Kutta sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Men i MG er 8mm mye bedre pga levetid på løpet. minst 3-5 ganger bedre faktisk. I en MG3/MG42 varer ei 6,5x55 pipe ca 90sek effektiv skyting med passe lengde på bygene.. Det har jeg vært med på å teste i hine hårde dager :-)

Link to comment
Share on other sites

223 er da innført i DFS (for militært personell), og kommer helt sikkert for Sauer også.

Jeg ser ikke helt fordelen uansett argumentasjon (pris, vekt, rekyl)-ikke er det grunn til å tro at salget av ammo totalt sett blir større-så hvorfor skulle prisen pr patron endre seg? Vekt-om en sliter med å bære 60 patroner i 6,5x55 har en andre problemer enn at ammoen er tung, rekyl-litt det samme; bllir noen plaget av rekylen i Sauer i 6,5??

 

Om en først tar skrittet-hvorfor ikke sette kaliiberet til fritt sentertent?

Link to comment
Share on other sites

bllir noen plaget av rekylen i Sauer i 6,5??

Det er da ingen tvil om at en vil skyte bedre uten rekyl? Å stadig vekk måtte hente inn siktepunktet der en ligger og sklir på hålka må da regnes som en plage... Behovet for skytterjakke på liggende er også mye mindre med mindre rekyl.

Særlig på hurtigserie og på feltskyting bruker iallefall jeg tid på få siktene inn på skiva etter iallefall noen skudd - tid jeg kunne brukt på å ta et perfekt avtrekk. Jeg har brukt 223 en del, en stund, og en middels skytter som meg selv skyter en hel del flere poeng. Først og fremst på raske serier, og på knestående.

Jeg antar at dette er verre for folk som er mindre og lettere, og mindre for folk med perfekt stilling og teknikk.

Med de korte holdene vi ser på dagens feltstevner vil det så og si alltid være en fordel med 223, og på bane vil det være 100%.

 

En av de helt store fordelene til DFS er nettopp at en kan hevde seg uten å kunne ta kvalifiserte valg innen kaliber og våpen - dette er viktig for rekrutteringen, rekrutter og juniorer, og for resirkuleringen av våpen, noe som holder kostnadene nede.

I en idrett er reglene der for at det skal være likt for alle, og 6.5 er forsåvidt likt (nok) for alle.

 

Å tillate 223 i Sauer vil, som Høggern mange ganger har påpekt, føre til en umiddelbar omlegging til 223 blant så og si alle skyttere. Enkelte toppskyttere vil holde på 223 fordi de skyter bra uansett, men også de vil svinge, og endel "mosjons"-skyttere vil gi faen og bare havne enda lenger ned på listene. Kostnadene vil øke. DFS er grunnstammen i norsk rifleskyting og er nok pressa som det er, jeg har skiftet mening og mener at det ikke er hensiktsmessig å bytte kaliber nå. Selv om det er bedre "egnet".

 

DFS har langt større utfordringer enn kalibervalg - det viktigste er trolig å gjøre skytingen interessant for voksne folk, og hvor mye jeg enn ønsker meg en Sauer i 223, der hjelper det ikke med 223!

Og der kommer "fritt senterent" inn... Medlemstallet raser, iallefall i byene - mens hauger av voksne folk står i kø for å skyte alt annet enn DFS!

Burde en DFS innført en "FRI" eller "Open" klasse, der rifle, sikter og bekledning er tilnærmet fritt - slik som amerikanerne har "any-sights" - jeg innbiller meg at dette ville stilt en hel drøss med folk som ikke skyter i DFS, til DFS sin fordel, med medlemmer, ressurspersoner, deltakelse, wtf. men som idag ikke gidder, for de gidder ikke trene med ei rifle som oppleves gammeldags og irrelevant, på grunn av siktene...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skyter mange bedre med lite rekyl. Hos enkelte er forskjellen større enn for andre. De som har en stabil stilling og godt rekylopptak vil skyte bedre med mye rekyl enn andre. Men dette består i stor del av teknikk og ferdigheter som kan innlæres/trenes. Selvfølgelig har fysiske forutsetninger og en del å si. Men skyting er vel idrett, og da er det vanligvis et samspill mellom fysiske forutsetninger og innøvde ferdigheter som gir prestasjoner. Pr i dag er litt rekyl en av forutsetningene man må lære seg å leve med om man skal skyte bane og felt i DFS.

Link to comment
Share on other sites

jeg innbiller meg at dette ville stilt en hel drøss med folk som ikke skyter i DFS, til DFS sin fordel, med medlemmer, ressurspersoner, deltakelse, wtf. men som idag ikke gidder, for de gidder ikke trene med ei rifle som oppleves gammeldags og irrelevant, på grunn av siktene...

 

K

 

Min understreking

her ligger hele sannheten.

 

Den dagen dfs slutter med diopter skal jeg faen meg melde meg inn.

Link to comment
Share on other sites

Den dagen dfs slutter med diopter skal jeg faen meg melde meg inn.

DFS kommer (forhåpentligvis) aldri til å slutte med diopter, men at man ikke ser den enorme "kundegruppen" som står utenfor, med topp rifler, skyteferdigheter (eller ikke) og kikkertsikter, og prøver å nyttiggjøre seg den, det overrasker meg hver dag.

Man kan øke aktiveteten, trivselen, makten, inntektene, alt faen som helst

- isteden for å enten gjøre alt en kan for å hindre folk i å skyte, eller i beste fall melke dem for penger for "jegertrening", til irritasjon på begge sider av "gjerdet"

 

Noen skytterlag begriper dette, men langt ifra alle. Vi har idag god innpass på felten, gjennom "jegerklassen" - men baneskyting er null. Og dette er det kun DFS sentralt som kan gjøre noe reellt med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hm, hva er egentlig "mange"? Er det "alle de" som ønsker en slik klasse her på kammeret?

Vi har en slik klasse i skytterlaget på 4 stevner i året. Å det dukker da opp nærmere 10 deltakere på hvert av stevene. Det er i og for seg bra, men på noen av de stevnene har vi 70 deltakere i jegerklassa ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi har en slik klasse i skytterlaget på 4 stevner i året. Å det dukker da opp nærmere 10 deltakere på hvert av stevene. Det er i og for seg bra, men på noen av de stevnene har vi 70 deltakere i jegerklassa

Feltstevnene her har gjerne ikke 70 deltakere...

I Jegerklassen er det gjerne meg, kanskje et par til, mer enn tre tror jeg ikke jeg har sett, som er frekke nok til å drite i vektregelen i Jegerklassen, i god forståelse med de skytterlagene som faktisk arrangerer feltstevner, de vil ha med folk, og runder av dit det trengs - heldigvis korter de ikke inn holdene heller.

 

Får jeg med med 10 fra SBSK på et feltstevne så øker vi deltakerantallet (i stevnet, ikke i jegerklassen) med 20% eller mer i det fleste feltstevnene her. Er det helt uinteressant? Er det uinteressant for driften av et lag om disse kan dras inn? Det er jo voksne ressurssterke folk, ikke rekrutter og juniorer.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...