Jump to content

Cal 223 i DFS


Dillon

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 724
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser .223-testen snart passerer 6000 skudd, børsa holder fremdels godt innertier, og løpet slites mindre enn 6.5x55. I den forbindelse, og at jeg har skutt littegranne med både Sierra og Berger 90gr VLD kom jeg over denne tråden.

Mine QL prediksjoner viste seg å være spot on for mitt 550mm løp, innenfor 3m/s, og tillater meg å ekstrapolere til 740mm løp:

Om en lader like "hardt", og tilsvarende mhp. COL som i 6.5x55 så får en samme hastighet - og denne kula har BC på 0.55 (målt, no less). Sierra 90gr er litt dårligere, men begge disse kulene vil fra en Sauer gi ballistikk som ligger midt inne i det spektret av ladninger folk bruker i 6.5x55.

Det fins 6.5 kuler som har høyere BC, men det er det få som bruker kuler med vesentlig høyere BC en 0.55.

Selv tror jeg at rekylaspektet er så viktig for mange skyttere (iallefall viktigere enn 0.02-0.05forskjell i BC), særlig de middelmådige og gjennomsnittlige, at forsøk med .223 vil gi bedre skyting både på bane og felt. Bedre skyting blant bredden vil gi flere skyttere osv..

 

Høggern,

Du ironiserer i 1. innlegget ditt i denne tråden, men poenget ditt går jeg faktisk glipp av, all den stund det jheg skriver over ikke er nytt. Greit nok at du er sterkt imot innføring av .223 i DFS, såpass skjønner jeg.

Men så rører du om innendørsskyting, feltskyting på max 400m, eller 100m med 22LR osv :roll:Feltskyting til 400m med .22LR kunne vært gøy det..

 

Altså du er imot. Men hvorfor? Hva er det 6.5x55 kan gjøre (i konkurranseskyting) som .223 ikke kan gjøre?

 

Jeg vet svaret selv, det er ingenting.

 

Greit nok at en må få på plass patrondata, og muligens spesifisere en DFS-223, og sånt tar tid. Mine 2øre går til denne:

IMG_4508.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

S

Høggern,

Du ironiserer i 1. innlegget ditt i denne tråden, men poenget ditt går jeg faktisk glipp av, all den stund det jeg skriver over ikke er nytt. Greit nok at du er sterkt imot innføring av .223 i DFS, såpass skjønner jeg.

rører? i mitt 1. innlegg? der ramser jeg opp balistiske data. du må mene et annet innlegg. Tror du rører litt selv. sjekka det opp og det er øverste innlegg side 10 i tråden du tenker på tror jeg. da har du gått glipp av 9 sider diskusjon.

Har jeg sagt jeg er sterkt i mot? Jeg er egentlig ikke 100% i mot 5,56 i sauer i DFS heller. Men ser endel fordyrende elementer samt endel endringer som vil komme dersom patronen blir godkjent i sauer. Sender heller en PM å forklarer hva som var ironisk i innlegget øverst på side 10.

 

Men så rører du om innendørsskyting, feltskyting på max 400m, eller 100m med 22LR osv :roll:Feltskyting til 400m med .22LR kunne vært gøy det..

Feltskyting på max 400m vil bli et resultat av 5,56 i sauer. det er jeg helt sikker på. (i dag er max 600m)

Om pris på patroner er et godt nok argument for å endre standardkaliber(for det vil bli resultatet på bane at 5,56 vil ta over iallefall) så er baneskyting med kal 22LR på 100m et enda bedre alternativ. det er enda billigere som jeg påpekte.

 

 

Altså du er imot. Men hvorfor? Hva er det 6.5x55 kan gjøre (i konkurranseskyting) som .223 ikke kan gjøre?

Test med PCB å se om du klarer få samme balistikk på 223 (med realistiske hastigheter) på hold mellom 4 og 600m som du får med de beste kombinasjonene med 6,5X55. Klarer du ikke det, så har du nettopp svart på ditt eget spørsmål. Hint: jeg bruker 140 grs A-max med 855msek ut av et 67 cm løp til feltskyting. vil gjerne ha en oppskrift på en 223 patron som har lik eller mindre vindavdrift enn den 6,5 patronen jeg bruker på felt. Mange bruker lapua scenar 9 gram eller hornady 140grs A-max til feltskyting. med hastighet på 830-860msek. Jeg tror at om man bruker berger VLD så kan man komme opp på omtrent samme nivå med å blod ladde. så kommer spørsmålet om berger vld kommer til å bli en DFS kule. Å hva prisen på denen blir i forhold til andre kuler er også et intressant spørsmål. (vet pr i dag at berger VLD ikke har særlig stor andel blandt dfs skyttere pga pris selv om det ville vært en topp felt kule)

 

 

Kan si det igjen (har sagt omtrent alt dette før, på en av de tidligere 9-10 sidene)

Jeg er egentlig ikke 100% i mot 5,56 i sauer i DFS heller.

Men tror følgende:

-at om 5,56 blir innført vil feltskytinga bli annerledes.

-at om 5,56 blir innført må mange kjøpe nye sluttstykker, nytt diesett, nye løp, osv for å komme i gang med kaliberet (ikke kom å si det er valgfritt, jeg vet kaliberet vil være bra på 200m å det fører til at man MÅ ha det om man vil henge med)

-at om 5,56 blir innført vil den dominere baneskytinga i løpet av få år .

 

Så jeg lurer på, hva er grunnene til at 5,56 MÅ bli godkjent i sauer 200STR i DFS, ingen faktisk. selv forsvaret har sagt at det ikke er viktig for dem at kaliberet blir godkjent i sauer.

 

Om prisen på komponenter er en grunn, så er faktisk 22LR mye billigere, å vi blir "de frivillige salongskyttere". Å man kunne skutt baneskytinga på 50 eller 100m med kal 22LR. mye billigere.

 

Forresten. Intressant at det virker som de fleste her på kammeret som er mest for at 5,56 skal innføres i DFS, er sannsynligvis ikke særlig aktive DFS skyttere?

 

Men den dagen 5,56 blir godkjent til sauer så har nok jeg og et 5,56 sett til sauern min. Jeg har allerede tomhylser og diesett liggende.....

 

Edit skriveleif og litt endring på formuleringer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enkel løsning.

Tillatt bruk av AR-15 innenfor DFS.

Fordi skyttervesnet er jo egentlig en del av forsvaret står det jo i DFS boka.

Å siden forsvaret har hk 416 cal 5.56x45 så hvorfor ikke.

 

Men da blir vel kanskje DFS gutta temmlig irritert.

Fordi en del av de ikke har sansen for slike våpen.

 

 

Men det kommer vel aldri til å skje.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alle offiserer og HV mannskaper vil kunne skyte DFS med HK416 eller AG3 om de ønsker det (å om de vil gjøre jobben med å få ut våpen, ammo osv).

 

Forresten tror jeg vi vil miste endel skyttere om 5,56 kommer i sauer. Hvorfor? akkurat samme grunn som vi mista endel skyttere rundt 1990. de tok seg ikke råd til å kjøpe en sauer for å "holde følge med utviklinga" å i løpet av noen år så de at de var akterutseilt og måtte enten kjøpe sauer eller så slutta de skyte. det samme kan skje ved en innføring av 5,56 i sauer.

Link to comment
Share on other sites

Tror du rører litt selv
. :oops:

Rører visst bra mye, jeg var visst med på å provosere fram det innlegget

 

Klarer du ikke det, så har du nettopp svart på ditt eget spørsmål. Hint: jeg bruker 140 grs A-max med 855msek ut av et 67 cm løp til feltskyting

140 Amax i 855 kontra 90 Berger 855(eller mer) skulle vel bli dødt løp. Når jeg ser hvor mye bedre JEG skyter med .223 er det ingen som helst tvil om hva jeg ville valgt.

Om Amaxens eller Scenarens såvidt bedre BC gir mindre vindavdrift så er det svært marginalt, 4-5cm i 5m/s. @600m.

Mitt argument for .223 er først og fremst bedre skyting, uansett disiplin og hold.

 

Oppskrift:

90grs BergerVLD

24-27grs VVN550

65-68mm COL

riflestigning krappere enn 1:7.5"

Gir 800+ m/s fra 55cm, løp skutt idag

 

Feltskyting på max 400m vil bli et resultat av 5,56 i sauer. det er jeg helt sikker på

.

Hvorfor det? Fordi noen tror eller vil tro at det vil gi dårligere ballistikk? De skjøt på 1000m med Krag J. og det kan du med .223Rem også. Feltskytinga vil bli knappet inn av andre årsaker - som bør motarbeides.

 

de tok seg ikke råd til å kjøpe en sauer for å "holde følge med utvikling

Jeg var en av de. MEn du motsier jo deg selv, hvorfor skulle de kjøpe .223 når du sier 6.5 er bedre. Og 6.5 vil kanskje være bedre for noen, det kommer nok litt an på skyteteknikk.

Framtiden Høggern, ligger i de som IKKE har Sauer idag. Hadde du nådd fram med det argumentet i 1990, ville DFS vært en skygge av det det er idag.

 

Selv om jeg som du sier ikke er særlig aktiv i DFS akkurat nå, så svinger det fram og tilbake. DFS er en viktig brikke, den største, i debatten om norsk privat våpenhold, og i særdeleshet skytebaner. De er store og de er enige med seg selv. NJFF er bare splitt og hersk så toppene kan være topper.

Samtidig vil jeg at mine barn skal ha DFS som et fritidsalternativ, og at jeg selv skal ha det. Jeg skyter mine 2-5000 skudd i året på diverse DFS baner og det får holde foreløpig.

 

Og jeg tror at .223 vil bidra til å holde på de som faller av imellom .22LR og 6.5x55, og jeg tror at mange, kanskje særlig kvinner vil holde på mer. Og at "grasrota" vil skyte bedre - og så vil jeg se 350 på LS, og det får jeg med .223. JEg vedder!

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

de tok seg ikke råd til å kjøpe en sauer for å "holde følge med utvikling

Jeg var en av de. MEn du motsier jo deg selv, hvorfor skulle de kjøpe .223 når du sier 6.5 er bedre. Og 6.5 vil kanskje være bedre for noen, det kommer nok litt an på skyteteknikk.

Jeg motsier ikke meg selv. Jeg sier at jeg tror 5,56 er bedre på 200m bane enn 6,5 er (det har jeg gjentatt i det kjedsommelige.) derfor "må" man kjøpe seg en 5,56 om den blir godkjent.

På feltskyting derimot tror jeg 6,5 er bedre. du må ikke blande epler og appelsiner her ;)

 

140 Amax i 855 kontra 90 Berger 855(eller mer) skulle vel bli dødt løp.
Klarer ikke se at det blir dødt løp om den ene kula har BC .55 og den andre har BC over .60 og de har samme hastighet ;)

 

At 400m vurderes som maxhold pga en eventuell innføring av 5,56 i sauer har jeg fra skytterkontoret (altså er det noe de seriøst vurderer som en konsekvens) Om det er en grunn for den vurderinga vet jeg ikke, men jeg vet det vurderes av organisasjonen.

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 140gr 855m/s Amax 77.3cm BC = .584 (bruker Litz målte verdi, ikke reklametall, har skutt mye Amax og aldri fått oppgitt BC, tabeller og faktisk skyting til stemme, må klikke opp til 10% mer enn teorien sier)

6.5x55 139 Scenar 855m/s, 83.4

.223Rem 90 VLD 875m/s 83.5

.223Rem 90 VLD 855m/s 86.7

.223Rem 90 VLD 900m/s 83.5

.308Win 155 Sierra 855m/s 120cm

Så ja, den når ikke helt opp til 6.5x55 Amax, men mener du at de centimetrene virkelig har noen praktisk betydning?

Som før sagt så vet jeg hva jeg skyter best med, og det er .223.

 

Ang pris så er vel ikke Amax så billig lenger forstod jeg? Selv om de var det sist jeg kjøpte.

 

men jeg vet det vurderes av organisasjonen

Det er jo klart, for det er jo mye lettere å arrangere de fleste steder i landet. Eliten bryr seg bare om konkurransen uansett, ikke om det er 4 eller 600m, og det fjerner forskjellen på "feltskyttere" og "baneskyttere" (dvs, gir "baneskytterene" fordeler) .

I tillegg er jo ikke akkurat 90gr VLD kula særlig gammel. Den har ikke etablert seg "der borte" før de siste par årene, og tidlige batcher var visst ikke superpresise.

"Gamle" kuler gir ballistikk et sted imellom .308 og 6.5x55.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For meg er det ikke vits diskutere balistikk for 5,56 (223 rem). jeg har ikke prøvd hva du kan få av hastighet i 67-74 cm sauerløp så hva jeg kan bruke som eksempler på hastighet blir tatt fra hva jeg har lest/hørt. (er særlig over 820-40 msek med en 90 grs kule i 223 rem realistisk?)

Men om man klarer få en 90grs berger kule til å nesten duplisere 140 grs A-max så er den kansje mer enn god nok til felt. Iallefall ser jeg at den er bedre balistisk enn det du klarer få ut av en 308w og nesten helt på høyde med 6,5X55

Uansett tror jeg ikke berger kuler til ca doble prisen av sierra MK(USA priser på amerikanske kuler, da blir det sånn ca omtrent det samme her) vil få særlig markedsandel her på berget. Hadde berger kuler kostet det samme som A-max, Sierra MK, eller lapua scenar gjør her ville de kansje vært i bruk i dag allerede, for berger har jo matchkuler i både 30 og 6,5 som er kuler jeg iallefall ville vurdert brukt (om de ikke var dobbelt så dyre som alternativene da)

 

Min største motforestilling mot 5,56 er en engangsinvistering på mellom 5 og 10 000 for de som allerede skyter i dag.

Men som sagt mange ganger tidligere, når kaliberet blir godkjent, så kommer nok jeg og til å kjøpe meg et sånt løp, fordi jeg tror det blir en formidabel banepatron som kommer til å "skyte vekk grunnlaget" for 6,5 på banen.

Link to comment
Share on other sites

(er særlig over 820-40 msek med en 90 grs kule i 223 rem realistisk?)

Jeg prøver jo å fortelle deg at det er realistisk, jeg får 800-820m/s ut av 55cm løpet, og mer skal det bli.

skyte vekk grunnlaget" for 6,5 på banen.

Nettopp, bedre skyting.

 

Kulepris-argumentet ser jeg, men Sierra kan ikke henge etter lenge? UTstyrspris argumentet kjøper jeg ikke, da de som har godt kan fortsette å ha. Og et slikt argument vil stoppe all utvikling om det når fram.

 

K

Link to comment
Share on other sites

UTstyrspris argumentet kjøper jeg ikke, da de som har godt kan fortsette å ha.

Poenget mitt er at å bare bytte kaliber ikke er no stor "utvikling", det er bare et annet kaliber. (mindre rekyl, bedre poengsummer, men forstatt ikke no stor revolusjonerende sak) Men det vil koste alle skyttere endel tusen ekstra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

......Mine 2øre går til denne:

IMG_4508.jpg

K

 

Dette har jeg ikke greie på, derfor spør jeg:

1. Vil 223 i DFS kreve egne kammer dimensjoner da jeg ser patronlengder på opp til 68mm ?

2. Likeledes....DFS ammo er og blir selvladet eller kommer det i kommersielt salg ?

3. Finnes det tegning på kammerdimensjoner for DFS patronen siden den er så lang ?

Link to comment
Share on other sites

Det der er ingen DFS-patron, det er min egen .223 "løskatt". Jeg lader også med N550 som alle her hjemme forteller meg er altfor tregt, så ikke hør på meg.

Testene DFS kjører er deres egne kreasjoner etter samme tankegang, men ikke like ekstremt. Hovedsakelig med Norma ladet 77gr Sierra ladet til forskjellige lengder, også over CIP normen. Men mye er skutt med Hornady 69grs kjøpeammo.

 

http://www.dfs.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=27610

 

Min 68mm col er jo med kula langt inn i riflingene for å hente det siste i presisjon med VLD kulene - det er nok mere fart å hente om en bakker ut noen mm.

80gr Amax går som juling ved 65mm så jeg har ikke rotet mer med den, bare fylt på og skutt.

Lapua sin 69gr Scenar fabrikkpatron virker også bedre enn det meste jeg har sett. Iallefall ut til 400m skyter jeg bedre med denne enn med 6.5-284. Uansett vær og føre, så noe må være riktig.

Kjenner jeg trenger å komme meg ut på 600+ (1000) med .223en snart.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk lurt lenge på å fylle 150 til randen (med litt lavere kulevekt) eller 550 til randen (med høyere kulevekt) og komprimere så langt det går. Spurte om det i en tråd for lenge siden, men fikk aldri svar.

 

Har litt tro på dette. Må bare få laget meg et magasin som tar lengre patroner.

 

Er det sauer som tar så lange patroner i magasinet, eller hva børse bruker du ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Nå har det vært veldig stille om .223 til Saueren lenge.

 

Noen som har en oppdatering å komme med i forhold til hvor langt de er kommet i testingen? En skulle vel anta at de snart måtte begynne å avslutte denne snart? En Sauer STR 200 med løp i .223, 6,5x55 og .308 pluss .22 frister noe innmari!

 

-T

Link to comment
Share on other sites

spørsmålet om innføring av kaliberet for sauer skal opp i gjen i skyttertinget 2011. så det fører vel til at det sannsynligvis ikke blir innført før tidligst 1.1.2012

Det er offisielt. Å det betyr at det ikke kommer opp på skyttertinget før 2011, å da kan det ikke bli godkjent før tidligst 2012.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det virker som om hovedgrunnen til å godkjenne et ekstra kaliber i DFS er fordi man har en ryggmargsfølelse for at det skal blir like enkelt for skyttere i DFS å få tak i militær ammunisjon nå som tidligere. Slik var det jo da AG'n kom med 7,62x51, skytterlag kunne få ammunisjon av Forsvaret for øving/trening.

 

Slik er ikke hverdagen i Forsvaret lengre. Det er innført noe som kalles Horisontal Samhandel, og dette betyr at avdelingene (eks TmBn) må bruke sine driftsmidler og kjøpe ammunisjon fra FLO sitt ammolager. Hensikten med HS er å synliggjøre kostnader for avdelingene, og slik leker Forsvaret butikk på det aller meste som kan måles, klær, mat, drivstoff, verkstedutgifter, ammunisjon osv osv...

Når man da vet at prisen pr patron er ca 5 kr (?), så er det pr definisjon (grovt) underslag evt tyveri å snause til seg en kasse eller to, for å bruke dette i DFS.

 

Velvel, dette innlegget ble da virkelig et pekefinger-innlegg, men jeg mener noens drøm om lett tilgang på militær ammunisjon er hovedgrunnen til at DFS må innføre et militært kaliber til bruk i DFS, og det er tull og tøys, og kommer ikke til å skje slik Forsvaret drives i dag.

Link to comment
Share on other sites

Lynx,

 

Med den kvaliteten (presisjon/trykkforhold, samt metallfeber problematikken) som ser ut til å være på dagens militære 5.56x45 ammo så tror jeg ikke det vil være mange DFSere som vil ha noe ønske om å bruke den.

 

Jeg ser .223 til DFS som et middel for å øke rekruttering (gjelder jo bare lag som er interessert i rekruttering..) og holde på rekreasjons/middelmådige skyttere (som meg selv).

Overgangen .22LR til grov vil bli mye mere spiselig, og resultatene (poeng) til de som ikke Er "gode" vil bli bedre til langt bedre, selv de beste vil kunne slumpe til å hente et peong eller to.

Dette er for rekruttenes del den langt mildere rekylen, og for oss andre sin del, det mye jevnere og bedre rekylopptaket en får når rifla ikke flytter seg mellom skuddene - en 200STR i .223 er i praksis helt rekylfri. Likevel har jeg (ikke Sauer) variasjon mellom serier, som nok skyldes rekylopptak, den vil nok kunne lære inn uvaner og.

 

Til felt, om DFS klarer å velge en kamring som tillater de store 80 og 90grs kulene, vil den være så godt som jevngod, med en 6.5x55 baneladning ballistisk, og bedre enn .308.

Og jeg har skutt nok på Langhold med både .308, .223 og 6.5x55 om du lurer. Blåser det som fan, så er det ut med 9g Scenar og maksladning (men hjelper det?), men ellers... mine bommer (rikelig) skyldes nå stort sett at jeg vingler i vinden på knestående, og fusker med rekylopptaket ellers, ikke hvor kula blåser. Så igjen, de middelmådige vil kunne komme nærmere - Tor Harald Lund, Nils Bernt Rinde et al, og der er kanskje noe av grunnen til motstanden fra noen av de gode DFS erene?, de har ikke mye å hente...

 

Før på Stang og Stupar, skal en konkurrere med Sauer i 6.5x55 mot rekylfri HK416? Good Luck, iaffal om de finner presis ammo til HKen.

 

En utfordring oppi dette er selvfølgelig å unngå å tilpasse skyteprogrammene. Min mening er at en børe søke å holde imot, så .223ens fordel kan bli delvis oppveid av dens ulemper mot 6.5x55 f.eks. på felt.

 

Forøvrig mener jeg at Skytterlagene burde beholdt 600m banene.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg ser .223 til DFS som et middel for å øke rekruttering (gjelder jo bare lag som er interessert i rekruttering..)

Tja, om tilgangen på "brukte våpen som er litt billigere enn nye" totalt forsvinner og man MÅ kjøpe nytt våpen om man skal begynne, og de som allerede holder på MÅ kjøpe nytt sluttstykke og nye magasiner er et middel for å øke rekrutteringa kan vi jo diskutere litt ;)

Om det er samme "økning i antall skyttere på landsbasis" som kom i årene etter at sauern kom du tenker på feks, så har vi jo noe å diskutere der og ;)

 

Uansett, mindre rekyl gjør at man skyter bedre.

Billigere ammunisjon gjør at man kan skyte mere.

Men personlig tror jeg eneste forskjellen for en DFS skytter blir at det går mindre krutt og at kansje løpet varer lengre. Kulene og ferdigammo kommer til å koste akkurat det samme som DFS 6,5 kuler og ferdigammo gjør i dag. (for de er egentlig kunstig billige i forhold til sammenlignbare kuler)

 

Lapuas scenar 223 patron koster vel 10-11 kr om jeg ikke husker feil pr i dag, det er nesten dobbelt så mye som en 6,5 scenar...... Så jeg kan forstå at de som har 223 allerede ønsker at det skal bli godkjent i DFS ;)

Link to comment
Share on other sites

DFS 6,5 kuler og ferdigammo gjør i dag. (for de er egentlig kunstig billige i forhold til sammenlignbare kuler)

 

 

Kunstig? Det er vel heller et utslag av det voldsomme volumet som selges gjennom DFS-systemet.

Men noe voldsomt behov for å innføre et kaliber til i DFS sammenheng kan jeg ikke skjønne at det er, det er vel helst tilknyttningen til Forsvaret som gjør dette til et tema.

Link to comment
Share on other sites

Ja kansje et resultat av at det selges enorme volum. (jeg tror det kommer av at skytterkontoret selger de kulene, hvis ikke ville prisene vært høyere).

Men i mine øyne er en 6,5 matchkule ganske så sammenlignbar med en 6mm eller 7mm matchkule hvor prisen er omtrent det doble. 7,62 match kuler derimot selges i ganske små kvantum i forhold, men prisen er ganske lik som for 6,5 kulene.

Hvordan dette vil utvikle seg når det skal være 5,56 i tillegg til de to andre er jo og noe man ikke vet.

Å ja, pris på ammo og komponenter vil også påvirke manges skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller et utslag av det voldsomme volumet som selges gjennom DFS-systemet.

Det er visvas, volumet av DFS patroner er forsvinnende lite i en .223 målestokk. US Army bestiller ammo i 200millioner patroner om gangen (http://bulletin.accurateshooter.com/2010/06/u-s-army-issues-new-m855a1-ammo-to-troops-in-afghanistan/). DFS skyter mye, men ærlig talt...

En kan argumentere med at dette ikke er ammo av topp kvalitet, men i ei rifle av topp kvalitet (les Sauer200STR) går nesten all ammo bra.

Ei Berger 90gr VLD koster mindre enn ei Berger 6.5mm 130/140gr VLD, som koster mye mindre enn ei 8.59mm Berger 300gr VLD - i USA. Her hjemme er det anderledes, fordi vi er 3 mann som skyter 90gr VLD :roll:

 

80gr Amax koster like mye som ei 6.5mm kule koster her, for de er det flere som bruker.

 

Når og om vi får opp importvolumene og får opp konkurranse mellom leverandører av disse kulene (Sorry Poacher) så vil prisen falle. En skal og huske at for ammunisjonsfabrikanten koster ei .223 hylse nokså mye mindre enn ei 6.5x55 hylse

 

Om du vil bruke prisen på Lapua Scenar patron som målestokk, så koster den 11kr i .223Rem og 18(!)kr i .308Win, og 6 eller 8 i 6.5x55 så det har fint lite med aktuelle kostnader å gjøre.

 

Jeg får stort sett sjokk når jeg lader 6.5mm for kruttboksene blir jo tomme tvert... det går akkurat halvparten så mye krutt - hørte jeg noen klage på kruttprisen.

 

Det en kan håpe på er at DFS faller ned på en ".223SKAN" som har både patronlengde og riflestigning til å håndtere 90gr VLD, da kan .223 konkurrere ballistisk helt oppe mot alt som fins idag - iallefall på papiret (men teori lager som kjent ikke høl i skiva)

Uansett vil .223 gi folk en valgmulighet og satt opp mot 6.5x55 er det både fordeler og ulemper - jeg mener valgmuligheter er bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har problemer med og forstå helhetsmotivasjonen med at DFS ønsker og innføre 223 som nytt kaliber.

Priser på ammo og komponenter vil nok søke noe samtidig som at levetid på pipene med all sansynlighet vil minske.

At det skulle føre DFS nærmere forsvaret igjen kan jeg ikke se for meg.

 

DFS bør faktisk seriøst se på sitt forhold til forsvaret på helt andre måter, om man ønsker å videreføre det engang gode forholdet mellom disse to aktørene.

Link to comment
Share on other sites

Fan heller, les nå DFS sin egen test av .223 i Sauer200STR. Skulle DFS holdt seg til 12.17x44R når forsvaret gikk til 6.5x55?

Hadde jo blitt mindre forandring for de konservative, fordeler som mindre krutt og at kunne støpe kuler selv, og uendelig løpslevetid ble sikkert vurdert mot steindyre mantlede prosjektiler osv...

Eller vha med innføring av diopter, for noe juks... NÅR blir det klasse for rifle med moderne siktemidler?

Vi skal nok dra dere baklengs inn i framtida :wink:

 

Hvordan vil det gå på stangskytinga forresten, når sivile må skyte med 6.5x55 og gutta i grønt kommer med rekylfri HK416, bare pumpe ut som en annen 10/22?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller et utslag av det voldsomme volumet som selges gjennom DFS-systemet.

Det er visvas, volumet av DFS patroner er forsvinnende lite i en .223 målestokk. US Army bestiller ammo i 200millioner patroner om gangen

 

En kan argumentere med at dette ikke er ammo av topp kvalitet, men i ei rifle av topp kvalitet (les Sauer200STR) går nesten all ammo bra.

US army er ingen aktør i norge. Akkurat som "de fleste" ikke kommer til å nyte godt av at forsvaret kjøper en million eller ti av 5,56 i året.

I tillegg er nok ikke M855 en patron som vi vil bli å bruke i DFS;)

Å nei, den går neppe bra nok til DFS bruk, akkurat som NM60 (7,62 nato) ikke går godt nok for de fleste som skyter DFS (om man ikke har en spesielt god lot)

 

Det "store volumet" er i norsk målestokk. I norge er nok DFS sitt antall 6,5 patroner "et betydelig volum"

(en liten fugl hvisket meg i øret at det blir skutt mer 6,5 patroner i DFS enn det blir kjøpt inn 5,56 og 7,62 i forsvaret hvert år, kan tilogmed være det stemmer)

Link to comment
Share on other sites

Å hvorfor det brukes diopter? Det er fordi DFS skyting er ganske nær internasjonal match skyting hvor det brukes diopter...

 

Hmm - i Norge arrangeres den internasjonale Match Skytingen av rifleseksjonen i Norges Skytterforbund.

 

DFS skal derimot utdanne skyttere til beste for Norges forsvar, og da burde de faktisk bidra til dette i forhold til å modernisere programmene og utstyret sitt i takt med hva Forsvaret holder på med, og ikke drive på med en forloren utgave av internasjonal matchskyting... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, er du i stand til å skyte med diopter er du i stand til å skyte med en 416 og ;)

 

Men det du ønsker kan enkelt løses ved at forsvaret stiller våpen og ammunisjon til rådighet slik forsvaret gjore det in the good old days ;)

Å nei, de har nesten ikke våpen tilgjengelig mer ;)

Ikke har de ammunisjon heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Høggern, det med diopter er nesten spøk,

 

OT

en kan ikke gå bort fra diopter. Akkurat som en ikke kan gå bort fra 6.5x55 (iallfall ikke i overskuelig tid) En klasse for m/ kikkert ville økt rekrutteringa og også vært en stabil klasse, særlig på felt (lag en kikkertklasse, som heller ikke skyter stå, og du skal få se). Veldig mange fikser ikke diopter-skyting, jeg er i grenseland selv og rare briller på stang frister ikke.

MEn Lynmannen har igrunnen rett uansett, NSF/ISSF tar seg av matchskytinga.

 

Og,

Tja, kan du skyte med diopter er du i stand til å skyte med en 416 og
jeg er da istand til å skyte med hva som helst, men det ER MYE MORSOMMERE å se hva man skyter på.

 

 

Kaliber

Men, det er klart at amerikanske ammunisjonsfabrikker er aktører. Ikke med M855, men med patroner tilpasset match-skyting. Lapua er allerede inne i det markedet, men blir knust på pris av Black Hills og Federal GMM, med 75 og 77gr kuler. Disse kan en få for under en dollar stykket og med omladde hylser for .50 cent. Norma bør skjelve i buksene når en ser på hva en kan få disse for her om en importerer mange nok.

 

Nå er ikke high-power med .223 veldig stort der borte, men det er så mye folk, og så mange som skyter AR, og så mange kvasi-militære, at det er ganske ufarlig å anta at volumet av sivil, matchkvalitet ammo som forbrukes LANGT overstiger DFS sitt forbruk. Det er tross alt bare noen få 10 000 aktive i DFS.

 

Forresten, hva er poenget med å være imot? En kan jo bare bruke 6.5x55 selv, det er jo så mye bedre også :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om det var slik at DFS skulle følge sine røtter så burde de faktisk brukt H&K 415 eller en eller annen AR-15 variant i dag.

Da ville jo misunnelsen over de grønnes halvautomater borfalle, og DFS ville fulgt opp sine

intensjoner fra organisasjonens begynnelse.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen min (som jeg har sagt mange ganger) er at jeg tror vi vil miste en god del skyttere pga at man må ha 5,56 om det viser seg at den er bedre til baneskyting. Dette fører til en invistering for alle med en stk sauer fra før på kr 2000 for nytt sluttstykke, 2000 for 5 nye magasiner, 500 for diesett, osv.

Før man er i gang med å skyte 5,56 i sauern må man altså ut med ca 4-5000 (å da har jeg ikke regna med løpet).

For en familie med 5 skyttere kommer det altså en engangsinvistering på ca 40 000 om man legger til løpene.

 

Det samme vil skje for skytterlag som har endel sauere de må oppgradere. En relativt stor engangsinvistering. Anslagsvis mellom 50 og 60 000 for "mitt" skytterlag.

 

Mange skyttere som ikke tar denne invisteringen faller av i løpet av noen år når det viser seg at "nyvinningen" er bedre enn det man har fra før.

Det samme skjedde i 1990, jeg så det skje dengang :(

 

 

Men om økonomi er et veldig viktig argument så er 22lr mye billigere. ;)

 

Forresten skyter jeg DFS stevner med halvautomat og iført feltuniform også. Men om det deles ut "halvautomater til folket", spesielt ungdommen, så vil DFS kunne oppfylle formålsparagrafen sin enda bedre. (ja det blir nok i våre "våte" drømmer)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja - så det du sier er at Forsvaret skal gå inn med mer støtte enn de ca 50 millionene DFS mottar i direkte og indirekte over forsvarbudsjettet ??

 

I motsetning til at f.eks DFS tillater bruk av annet enn Sauer STR200 med diopter*, endrer utgangstillingen i Stupern fra "ved foten, gevær" til en supponert "høy ferdigstillig" og ikke lenger tillater bruk av skytdress i felt ?

 

Kostnadene for DFS på disse og lignende tilnærminger er null, niks og nada - det dreier seg om tekstmessige endringer på ett stykke papir.

 

*Jada, jeg vet at finnes andre godkjente, for sivile, tillatte personlig eide våpen som kan brukes innenfor rammene av Skyttervesenet - men ingen av disse er "moderne" ifh til siktemidler bla... :wink:

 

Edit: Det ble noe kluss med postingen av dette innlegget - det er ett svar på Høggerns innlegg høyere opp på siden...

Link to comment
Share on other sites

@M67: Jeg ville ikke heller hatt krag og mauser. (det var ikke alle slike som var bra)

Men nå har vi et bra våpen, å er vi villig til å ta samme avskallinga en gang til?

 

 

@flere: Å om vi virkelig skulle gjennomført ting "etter formålsparagrafen" så er det faktisk slik NM149 sier, HK416 og AG3 burde innføres som de eneste våpen. Og man vil få så å si slutt på boltaction. Men hvor mange av de som nevner formålsparagrafen og i tilegg har mulighet til å få lånt en HK416/AG3, benytter den muligheta de har til å delta på DFS stevner med slikt våpen? Jeg gjør, altså mener jeg definitivt jeg kan synse litt om dette ;)

 

@trond99: er det sentrale personer i norma som er sentrale i DFS? (med sentrale ser jeg for meg folk som sitter i skytterstyret eller andre sentrale utvalg)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...