Jump to content

Cal 223 i DFS


Dillon

Recommended Posts

  • Replies 724
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmh, det er det jeg frykter også.

Finner de en grunn til å bli kvitt en organisasjon, så finner de raskt en grunn til å bli kvitt resten også. Selv har jeg ikke oversikt over alle skytegrener og forbund i Norge, men jeg vet at det er ganske mange. Det jeg kan se på som positivt med å ha flere forbund er at det blir mindre styr. Det kan fort bli rot dersom alle former for skyteøvelser i Norge skal slås sammen til et stort forbund. Det må i så fall være slik at de ulike grenene kan fortsette å benytte seg av de banene som er egnet for hver enkelt skyteøvelse, og så får man heller samarbeide om å utbedre det som allerede finnes eller bygge nytt. Men at vi blir sterkere av å stå sammen, dersom vi greier å samarbeide, det er det vell ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vi nevner i fleng: treski, v-stil, kvinnehopp, skøyting på ski, etc.

 

Kanskje gutta i DFS som skal delta i nordisk kan få disp til å benytte 223 for å være konkurransedyktige..

 

Hvis DFS hadde gått for 223 er de ei pipe i 300aac unna å skyte lydløst på 200m på baner som er nedleggingstruet pga støy. Det er selvfølgelig bedre å legge ned baner når en ikke kan bråke ubegrenset med 6,5-en..

Link to comment
Share on other sites

Men seriøst, for å oppfylle ønsket om "å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar" burde jo inkludere mest mulig erfaring med nåtidens tjenestepatron?

 

Er riktig nok lenge siden rettet ild på langt hold fra personlig håndvåpen var et hovedstridsmiddel for infanteriet, men alikevel...

Link to comment
Share on other sites

Moderne standplasser ("miljøbane") er utrolig støydempende.

 

Billig ammo; de som er mest opptatt av at DFS skal ta i bruk 223 er ikke DFS-skyttere men vil gjerne ha billig ammo; jeg tror ikke 223 matchammo fra Lapua, RA og Norma ville litt spesiellt mye billigere enn dagens 6,5.

 

Jeg bryr meg katta i om DFS lar meg skyte med 223 eller ikke, ikke tror jeg DFS går til grunne, ikke tror jeg det betyr en millimeter for forsvarsevnen (1 kvartal i Oslo i 3-4 døgn hevder forsvarets ledelse...); det er egentlig en tullesak.

 

DFS har to valg; fortsette dagens løp (Sauer, 6,5x55) eller slippe regelverket fritt (ISF standardregler); det første er det som gir alle like muligheter til en utrolig OK pris. Det andre gir muligheter for de som har mest penger. Jeg vet hva jeg synes er best for skyttersak og sporten!

Link to comment
Share on other sites

Det er finnes endel skytebaner som ligger i værnede områder eller innenfor markagrenser. Her er det nå stort sett ulovlig å gjøre endringer på eksisterende bygningsmasse selv om det er miljøfremmende. Eneste mulighet til å dempe skytestøy på disse banene er å lyddempe våpen eller skyte 22lr. Rundt Oslo er det følgende eksempler.

 

-Prinsdal skytebane stengt pga støy.

-Maridalen skytebane (pistol) er kun godlkjent for 22lr pga støy.

-Løveskioldbanen er nå stengt på søndager pga støy.

 

Alle disse banene ligger innenfor markagrensen.

 

Det som forbauser meg er at konservative skyttere heller vil stenge og legge ned skytebanene sine enn å skyte med lyddemper og egnede kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Av egoistiske :mrgreen: grunner var jeg først for .223. Nå er jeg av egoistiske :mrgreen: grunner glad for at det ikke ble slik :wink:

Etter at jeg skaffet meg en .223 er jeg helt sikker på at den ikke egner seg særlig til langhold. 6,5 er mye bedre på mange måter. Jeg ser med gru på hva som hadde skjedd med priser og tilgang på ladekomponenter om 6,5 skulle blitt utfaset av .223.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har ruslet og gått siden 4. mai 2008.

 

Et av de bedre innleggene sto allerede på første side.

 

De som mener DFS dør hvis man ikke godkjenner 5,56, har nok ikke skjønt hvordan DFS er skrudd sammen. Her har man et våpen- og skytereglement å forholde seg til - og gjør det. Dagens våpen og ammo i 6,5 er mer enn bra nok (jeg hadde 250 med 18 innertiere, og 249 med 19, under ufyselige værforhold i sesongpremieren).

 

Hvis flere kalibre/våpen blir godkjent, vil de av oss (vi pensjonister!) som har nok penger, anskaffe alt sammen - andre tror at de ikke kan konkurrere, hvis de ikke har både felt- og banevåpen både i hhv. 6,5 og 5,56, i tillegg til .22-Sauer. Det blir fort dyrt - og noen faller fra.

 

Problemet for tida er det motsatte - det er veldig vanskelig å overbevise skyttere i klasse 1 og 2 at de kan hevde seg fullt ut med en Krag eller M/67, i liggende og knestående skyting. Enda et "spesialvåpen" vil nok gi dem følelsen av å være enda mer "akterutseilt" utstyrsmessig.

 

Edit.: Forskjell i skuddsmell fra 6,5x55 til .223 er, i beste fall, teoretisk. Grovkaliber (alt fra 22 Hornet, hvertfall) er grovkaliber - sjøl dempet kaliber .22 LR i overlydsfart er "bråkete" nok, for de som misliker skyting.

Link to comment
Share on other sites

Haha. Ser noen mener skytinga til DFS blir mer relevant for forsvaret om sauern kamres i et kaliber som kan komme til å kreve mindre av skytteren enn dagens kaliber....
Der mistet du siste rest av relevans :lol:

 

At 6.5 er mer krevende å skyte med enn .223 tyder faller på sin egen urimelighet. Men uansett, de oppfører seg tilstrekkelig forskjellig til at det er et betimelig spørsmål hvorfor begge ikke kan benyttes.

 

Noe blir forandret. Det er jo negativt :wink:
Er nok dette som er viktigte agumentet :P
Link to comment
Share on other sites

WG686: Hva baserer du sammenlikningen mellom 6,5 og 223 på?

 

På 100 og 200m er det stor fordel med 223 kontra 6,5. Hvorfor tror du ISSU-gutta skyter med 6br og 6xc på 300m i stedet for 6,5x55 og 308? Til og med i skiskytingens barndom før man gikk over til 22lr ble 6,5 utkonkurrert av 223.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Haha. Ser noen mener skytinga til DFS blir mer relevant for forsvaret om sauern kamres i et kaliber som kan komme til å kreve mindre av skytteren enn dagens kaliber....
Der mistet du siste rest av relevans :lol:

 

At 6.5 er mer krevende å skyte med enn .223 tyder faller på sin egen urimelighet.

6,5 er mer krevende å skyte med en 223 i samme våpen på feks baneskyting.

Rekyl er det som utgjør forskjellen.

Trodde selv pistolskyttere som jo har faktorkrav i noen klasser forstod dette bedre enn mange andre. Men selvfølgelig, om man ikke vil forstå.....

 

Relevansen til militær skyting om patronen sauern er kamra i det ene eller det andre kalikerer like stor. Enkelt og greit fordi både våpen og patron er forskjellig, slik at ballistikken blir forskjellig fra en militærpatron i et militært våpen. 62 grain blyfrikule i et 16" løp vil sannsynligvis ikke ha allverden til felles med en 80 grain hpbt fra en 10-12" lengre pipe.

Link to comment
Share on other sites

Du vil ha svar på et direkte spørsmål, svaret er så enkelt at etter 17 sider trodde jeg alle hadde forstått det. Men kan skrive det omigjen sånn at alle får muligheten til å prøve å forstå det. Du kan benytte 5,56 nato i DFS i dag. Men ikke i sauern. Å det er enkelt og greit fordi det står i regelverket. Mange kaliber er egnet til DFS skyting men regelverket styrer hvilke kaliber som er godkjent i hvilke våpen.

 

Har både .223 og 6.5 rifler (flertall) og begge til sitt bruk.

Skjønner jo hvorfor det virker som det er viktig for deg at DFS skal innføre 223 ;)

Link to comment
Share on other sites

Nok et svar i desperasjon for å drive dissidenter til taushet, ja ja :winke1:

 

Å henvise til at "regelverket er sånn" som begrunnelser for hvorfor regelverket ikke kan endres blir rett og slett lavmål, igjen helt som forventet :)

 

Ta det med ro, en godkjennelse av .223 i Sauer vil ikke oppveie det negative med et DFS medleskap; klarer meg fint uten i fremtiden også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ta det med ro, en godkjennelse av .223 i Sauer vil ikke oppveie det negative med et DFS medleskap; klarer meg fint uten i fremtiden også :mrgreen:
Uten å bla meg de 17 sidene tilbake i tråden - jeg TROR det var i denne tråden jeg skrev at for å påvirke en organisasjon og dens regelverk, er første trinn å melde seg inn, som medlem i organisasjonen. De som hevder at de er for skyting, våpeneierskap og allmenn bruk av skytevåpen, men samtidig "klarer seg fint uten" DFS, har jeg dessverre ikke særlig mange gode råd til.

 

Jeg kommer nok til å anskaffe Sauer i .223, eller annet "finkaliber", den dagen det blir godkjent. Og jeg regner med at stemmetallet på Skyttertinget (hvis saken ikke blir utsatt enda en gang) blir jevnere enn i Skytterstyret.

Link to comment
Share on other sites

De som hevder at de er for skyting, våpeneierskap og allmenn bruk av skytevåpen, men samtidig "klarer seg fint uten" DFS, har jeg dessverre ikke særlig mange gode råd til.
Flere i DFS får vurdere litt bedre hvordan dere fremstår overfor andre, så kanskje det endrer seg :)

 

Den nedlatende oppføreselen du og andre viser her inne er per i dag den viktiste grunnen til at jeg ikke er DFS medlem lenger, orket ikke småkongene på banen heller...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å henvise til at "regelverket er sånn" som begrunnelser for hvorfor regelverket ikke kan endres blir rett og slett lavmål, igjen helt som forventet :)
Regelverket i DFS endres stadig vekk, det - jeg skrev nettopp om ei endring fra årsskikftet.
Hvorda endrer det det faktum at høggerns viktigste argument nå man diskuterer regelverkert i DFS er "regleverket er sånn, akseptert det"?
Link to comment
Share on other sites

Fordi - Alle bor ikke midt i Oslo gryta.

 

DFS har baner utbygd i hver ei grend rundt om i landet og lærer barn og ungdom våpensikkerhet og skyteteknikk på en utmerket måte.

 

Det jeg ikke fikk hjemmefra hva gjelder våpenhåndtering lærte jeg hos DFS, men jeg har ikke skutt DFS på 10-12 år, så kan vel kanskje kalles nøytral. Om de bør tillate .223? Har jeg ingen formening om, er bare støttemedlem. Godt egnet banekaliber da.

 

Hvor kommer alt hatet mot DFS fra?

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har ikke sagt at det med regelverket er mitt viktigste argument. Jeg bare forteller at sånn er det bare. I alle skytegrener har man reglement å forholde seg til. Kansje vanskelig å godta men liker man ikke regelverket, kan man jo melde seg inn og prøve å endre det.

 

Ladebenken, hvor dfs-hatet kommer fra, vet jeg ikke, men det kan være det kommer av misunnelse på antall baner, medlemmer, eller annet.

 

Forresten ser jeg enkelte tråd deltakere ikke akkurat høyner trådens kvalitet ved å benytte seg av argumenttasjon som tenderer mot frekkheter og personangrep. Jeg skal forsøke og unngå det, derfor spør jeg vanligvis ikke om noen har sultagressjon eller om det er stort forbruk av tamponger i husstanden for tiden, eller andre ting man sikkert kunne slengt ut for å prøve å få diskusjonen ned på samme nivå som det virker noen prøver seg på. Men jeg lar sånt være, det er nemlig lite konstruktivt.

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt :) Hvorfor skyte DFS når vi har DSSN, NROF og NJFF?

 

Jeg tenkte egentlig mest på at dette hadde vært noe for DFS å innføre selv, de har baner og skytterlag over alt i Norge, de trenger bare et tilbud som er mere attraktivt for dagens unge.

Link to comment
Share on other sites

DFS bør altså endre seg for å tekkes folk som ikke er medlemmer, ikke vil bli medlemmer og helst ser at DFS dør slik at de kan overta anleggene.

 

jaja, 2 tips; bruk engasjementet deres positivt i egen klubb-så får dere nok til bane; tips 2-finn ut hvor det blir av de millionene NSF hvert år får overført i tippemiddler og tilskudd.

 

Nå skal jeg ut for andre fulle arbeidsdag på rad for å klargjøre en sånn DFS-bane slik at en masse folk som ikke er medlemmer og har allverdens meninger om hvordan ting skal være skal få trene. Fatter ikke at jeg gidder egentlig..

Link to comment
Share on other sites

DFS bør altså endre seg for å tekkes folk som ikke er medlemmer, ikke vil bli medlemmer og helst ser at DFS dør slik at de kan overta anleggene.

 

Jeg skyter ikke i hverken DFS eller NFS, jeg synes bare det er synd at norges største skytterorganisasjon mister medlemmer så det griner etter. Det er DFS som har banene og lagene rundt i landet, og som også er stuerene nok til å kunne reklamere på skoler osv rundtomkring. DSSN kan liksom ikke gå rundt på barneskoler osv. og fiske etter medlemmer.

Jeg ønsker overhodet ikke at DFS dør ut, det som er hovedproblemet er at det blir færre skyttere generelt, og færre skytebaner.

Link to comment
Share on other sites

Mister DFS medlemmer så det grinner etter?

 

Ikke egentlig :wink:

medlemsutvikling_tom_2012.jpg?width=520&mode=Crop&anchor=Middlecenter&scale=Down

 

DFS har i perioden 2012-2016 som mål å øke antall aktive skyttere under 18 år med 4% og over 18 år med 3%. Målet er allerede nådd for de under 18, og vil sannsynligvis bli det for de over.

At DFS mister medlemmer så det griner er en betydelig overdrivelse, selv om det er langt igjen til 70 og 80-tallet.

 

Antall skyttere som skyter DFS-programmer hadde vært interesssant å se statistikk på.

LS drar jo 5-7000 deltakere, og på NCene her nede i fjor var det jevnt 1000 deltakere på hvert stevne. Sentralt er DFS veldig opptatt av å kalle alle som fyrer av et (30 faktisk) skudd for "aktive skyttere", og da er det 142 000...

Basert på tallene fra LS, og NC, og hvor stor andel som deltar på LS fra hver lag, så vil jeg gjette at det er mellom 10 og 20 000 som skyter stevner regelmessig, men jeg har aldri sett noe tall på det selv om det bør være enkelt å ta ut av resultatdatabasen - jeg kan ta det ut for eget skytterlag på noen sekunder, og noen kan helt sikkert ta det ut for alle 850 lag.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De 100.000 medlemmene i "tilbakegang" har nok en ikke ubetydelig forbindelse med måten man registrerer "aktive medlemmer" å gjøre.

 

På 1970-tallet kunne alle militært rulleførte i et område bli registrert som "aktive skyttere" - de skjøt jo noen skudd, militært, hver gang de var inne på rep. Mindre skytterlag fikk nøye seg med alle HV-folk, alle jegere, og alle som skjøt med luftgevær på basaren på grendehuset.

 

Nå er det bare div. religiøse organisasjoner som driver den formen for "kreativ" medlemsregistrering.

Link to comment
Share on other sites

Den største positive endringen som kunne skjedd for min del er om man tillot en eller annen form for optiske siktemidler istedenfor diopter, da hadde jeg kjøpt Sauer i whatever kaliber på flekken. Er medlem i dag men relativt passiv, skyter bare med elgbørsa.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg ikke forstår...

Det er en del debattanter som åpenlyst proklamerer at de gir blaffen i DFS. De klarer seg godt uten. De spyr nærmest av småkongene på banen og har ingen tanke for å blande seg med DFS, langt mindre kan de tenke seg å være medlem av DFS eller utøve den idrett DFS fører.

Hvorfor i all verden engasjerer man seg da i en debatt som omhandler DFS?

 

Noen av disse igjen spår at DFS vil dø ut om kort tid om de ikke endrer seg til å være på samme linje som debattanten. Endog gjør de seg klare til å overta banene så de ikke gror igjen... Til disse kan man gi de det råd å se på TV-sendingene fra LS. Ser det ut som om DFS er i ferd med å dø ut de nærmeste år? Gå på ett banestevne i April-Mai-Juni, sett dere ned og tell deltagere -spesielt i rekrutt og junior klasser. Får dere inntrykk av at DFS sliter og er iferd med å dø ut?

Stikk fingeren i jorda, mine debattanter! DFS er den største skytter organisasjonen i Norge. Om det tar tid å endre regler, så er det også fordi en så stor organisasjon krever ett visst byråkrati. Det tar litt tid å endre på ting i Forsvaret også.....

 

Om man synes DFS er håpløs, så er det to alternativer. Enten melder man seg inn og forsøker å endre det man mener er feil, eller så holder man kjeft.

Men det klarer man ikke i en slik sak, og hvorfor ikke? Jo, for det vil kanskje medføre billigere ammo til SEG SELV. Man klandrer gjerne DFS for allt det står for og alt det er verdt som en håpløs organisasjon. Men man benytter gjerne de fordeler organisasjonen skaffer allikevel...

 

Jeg er klar over at ovenstående er OT, men jeg blir så innmari lei av alle som skal hakke på DFS, og mener DFS "må" endre seg slik at DFS utfyller eksakt det DE ønsker. Men uten at de selv kan tenke seg å løfte en finger for å få det til. De mener liksom at DFS skal komme å banke på døra og spørre dem om hvordan DFS skal utformes.....

 

For å si noe som er On Topic...

Personlig er jeg i tvil om 223 i DFS. I tidligere år ville jeg vært stor tilhenger, da jeg sliter med å være noe skuddredd -spesielt på stående. Jeg ville åpenbart skutt bedre med 223 på banen enn 6,5. Feltskyting driver jeg ikke med. For meg ville det vært en fordel.

Men jeg ser også argumentet med at dersom TO kalibre skal bli ledende, så kan det hende at 6,5 blir dyrere. Alt i alt at ammo totalt sett blir dyrere. Og DET vil utvilsomt gå ut over rekruttering.

Så jeg er i tvil, men om jeg var i ledende verv, ville jeg nok stemt FOR å innføre 223.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...