Jump to content

Cal 223 i DFS


Dillon

Recommended Posts

Det er ikke uintressant på noen måte, jeg bare påpeker at selv om vektreglene i jegerklassa økes til "du må klare å bære børsa selv" eller no sånt, tror jeg ikke deltakerantallet akkurat går i taket. Vi har iallefall statistikk som viser at antallet deltakere i den frie klassa ofte blir en brøkdel av antall deltakere i jegerklassa. Men nå er vi en smule offtopic.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 724
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tror jeg ikke deltakerantallet akkurat går i taket

Vi er offtopic. Jeg tror heller ikke det er felt og jegerklasse som er greia - hovedsaken - den er at enkelte lag er fullstendig lukket for nye skyttere. Det, og viktigst, at juniorene slutter å skyte når de blir seniorer, i de lagene som har juniorer og rekrutter...

 

Poenget var at utfordringen til DFS, og det en bør krangle om i DFS, er hvordan få folk til å skyte mer, og få flere til å skyte, ikke hva slags kaliber de skal skyte med. Det er nokså underordnet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja,jeg hører flere forteller om lag som er lukket for nye skyttere. Jeg har flyttet litt rundt og har aldri opplevd akkurat det.

Mulig det er fordi jeg er innenfor fra før som klasseført skytter. Jeg har heller ikke vært borti at noen blir avvist om de kommer å ønsker å skyte på ledig skive.

Men at jeg aldri har opplevd noe så betyr det ikke at det ikke forekommer noensteder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har aldri skjønt at dette er noe å diskutere i det hele tatt, man kan vel bare tillate det som et alternativ for de som ønsker å bruke det, resten kan fortsette med 6.5.

Nå ser forsåvidt ikke jeg poenget med å ha sånne restriksjoner på våpen heller, man kunne heller hatt visse kriterier for vekt, siktemidler osv. som i NJFF, så kunne flere hatt mulighet til å skyte DFSgrener. Sånn som det er nå så fremstår det for meg personlig som et veldig sært forbund som tvilholder på gammeldags skyting.

Link to comment
Share on other sites

DFS blir av mange her inne sett på som et sært fosil.

Jeg minner om at DFS er som skytterfobund ekstremt mye større en alle andre, så

alle bør bøye seg i støvet.

DFS er den aktøren i skyttersporten som har noen tyngde av betydning bak seg.

Angående restriksjoner på våpen og materiell er faktisk veldig fornuftig i forhold til

annen skyting. I DFS så kan ingen kjøpe seg fortrinn iform av bedre utstyr, noe som

jeg ser på som positivt.

Om 5,56x45 blir godkjent for allmen bruk av DFS så medfører det faktisk en del kostnader

for den enkelte skytter.

Link to comment
Share on other sites

Om 223 gir konkuranse fortrinn så tvinges i praksis alle som ønsker å henge med på resultat lista til å investere.

løp, sluttstykke 10-12 magasiner dier hylseholder osv. I tilleg starter du fra null ang hylser så det må skytes en god del fabrikk ammo.

 

Det blir en betydelig investering. Så mye penger en aktiv dfs skytter legger i sporten kan dette fort knekke budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

Vil anta at stort sett alle vil skyte bedre og raskere med 5,56x45 kontra 6,5x55.

En aprobasjon av 5,56x45 vil da medføre at alle som vil hevde seg vil måtte gå over

til 5,56x45.

Kostnadene jeg tenker på er ombygningsett til våpen ladeutstyr ekstra magasiner osv.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så av hensyn til skytterne så bør man aldri endre på noen ting? Skal man holde på med den praksisen til skytegrenen dør av seg selv av alderdom?

Dere vil altså ikke bytte til .223 fordi det er bedre :lol:

 

Og skulle man tillate friere valg av våpen så er det vel ingen som kunne kjøpt seg et fortrinn uansett, Sauer er vel noe av det beste man får tak i. Og skulle det være noen frykt for dette så er det faktisk mulig å dele inn i klasser, det er ingen som sier at man må snu opp ned på hele DFS barefordi man hadde tillat større utvalg av våpen.

 

Og å forklare DFSskytingens popularitet er nok en sak med flere faktorer enn ene og alene at baneskyting med diopter er det mest fengende som finnes.

Link to comment
Share on other sites

DFS er som sakt den store i brangsjen og uten tvil den med best rekrutering.

Har heller ikke skutt DFS på 30 år men ser fremdeles fornuften i mye av regelverket

angående dette.

Andre forbund har hatt andre problemstillinger Startet med stridsskyting rundt 1982 når

man fremdeles kunne hevde seg med en orginal kongsberg 1914.

Så kom utstyrsmafian på banen og utviklingen på utstyrsfronten tok av.

Noe som medførte at mange nybegynnere sluttet med denne skyterformen, da mat så hva det ville

koste og hevde seg.

 

Når jeg startet så skjøt stort sett alle med std. våpen og jeg som nybegynner stilte utstyrsmessig

ganske likt uten og gå konk.

Link to comment
Share on other sites

Om det tillates valgfri standard rifle ville nok en utgave av denne:http://www.bleiker.ch/StandardgewehrStandardRifle_6.html med magasin bli populær blant dem som kan betale.

 

Om man tillater frigevær blir sånt som dette populært blant dem som kan betale: http://www.bleiker.ch/FreigewehrFreeRifle_1.html

 

Prisen på sauer vil gå opp skyttere med sauer blir utkonkurert av skyttere som har dyrere og bedre våpen.

 

personlig skulle jeg gjerne hatt en bleiker eller 2 men det blir fort mye penger.

 

dfs sin store styrke er breden, skyttere i alle aldre og alle nivå deltar.

Om utstyrs karuselen får løpe fritt skvises bredden bort av eliten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tenker på stridsskyting som forløperen til NFPS så er det jo bare å skyte i Standarddivisjonen nå om man vil slippe utstyrshysteri. Det pussige er jo at selv om opendivisjonen er mye dyrere pga. utstyrshysteri så er den mange ganger mer populær. Skal man trekke en kjempeenkel konklusjon må det jo være at kostnad ikke er så viktig for folk alikevel.

 

Og når man hører dere fortelle om alt man trenger bare for å skyte vanlig DFS så fremstår jo forøvrig jaktfelt som et mye rimeligere og bedre alternativ. der kan man hevde seg ganske godt med en forholdsvis billig jaktrifle og kikkert istedetfor å måtte kjøpe dyr Sauer, ekstra magasiner, ladeutstyr, dress osv til mangfoldige tusenvis av kroner.

Link to comment
Share on other sites

Stridsskyting var navnet som ble brukt på NFPS når jeg startet med denne skytingen.

Når man skiftet navn til praktisk skyting husker jeg faktisk ikke, vil anta sent 80 tall.

I begynnelsen så gikk alle våpen i samme klasse så en Luger konkurerte med en HP.

Som tilsvar til argumentet ditt om at open er den største grenen i NFPS nå så vil jeg

be deg se på hvilken nyrekrutering NFPS har PT.

Jeg liker og skyte praktisk skyting på mitt nivå, men ser at nyrekruterigen ikke er

spesielt høy.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo umulig være pga. opendivisjonen da man har mulighet til å skyte for en rimelig penge i standard.

Hva mener du hadde vært riktig måte å øke rekrutteringen da. Kun tillate billigoptikk?

 

DFS har som sakt strenge kriterier for vilke våpen som er godkjent for og unngå utstyrsjaget, dette

burde NFPS kunne implementere.

Skal ikke påstå at jeg har fasit men har iløpet av en lang kariere som skytter sett at mange har vendt

praktisk skyting ryggen pga. utstyrsjaget.

Link to comment
Share on other sites

Det har man i praksis gjort allerede i standarddivisjonen, skulle man hatt begrensninger i opendivisjonen så hadde det vært totalt uinteressant for meg å skyte i den.

 

Det er hele prinsippet i open at det skal være den divisjonen hvor de beste skytterne konkurrerer med det beste utstyret tilgjengelig. Dette kunne DFS løst på en enkel måte ved å ha en egen tradisjonell klasse for Sauer med diopter, hvis alle DFSskyttere er så motvillige mot forandring som det påståes ville denne klassen levet lenge og vel selv om man i tillegg hadde en åpen klasse hvor man tillot friere utvalg av våpen/optikk/kaliber for de som ønsket det. Sånn jeg ser det skapes det bare masse problemer ut av ingenting.

At man i det hele tatt klarer å bruke masse tid og ressurser på å vurdere om man skal tillate .223 for så å forkaste det forklarer i lange baner hvor sidrompa denne organisasjonen fremstår for utenforstående.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke vært borti at noen blir avvist om de kommer å ønsker å skyte på ledig skive

En "nybegynner", altså en ikke klasseført skytter som du kaller det vil normalt ikke ha Sauer, og iallefall flere steder enn jeg liker kan en glemme å skyte på ei ledig skive med noe annet enn Sauer - og blir dertil uglesett om en ikke har skytterklær.

Her i Kristiansand skal jeg personlig sørge for at det ikke er slik lenger, nye skyttere kan også få låne lagets Sauere.

 

Ad 223 så er det største argumentet små og lette skyttere. DFS er tuftet på "likt for alle", og det er derfor det er så stort tror jeg, ikke noe fram og tilbake om hvilken rifle og risiko for feilkjøp - Sauer - ferdig.

Men en ser, kanskje særlig på felt, og til en viss grad på omgang - og iallefall i stangskyting (som er så liten en gren at det knapt teller) Små folk, jenter, damer merker den lille rekylen fra 6.5x55 betydelig mer enn Tor Harald Lund, (unnskyld) blir flyttet mer, må ligge bedre for å skyte like bra, osv. De må også ta mye "større" ladegrep ift. seg selv - noe som ikke er en fordel. De små må gjerne ha lettere rifle også = enda verre. Men som Høggern sier, noe fordeler skal en jo ha...

 

Ved en innførsel av 223 ville alle seriøse umiddelbart skiftet til 223 for baneprogram, som det sies, ekstra kostnad. Selv ville jeg skyte flere poeng bedre, pga. tilgivelse for min dårlige teknikk... Men det ville altså gi en fordel for de med god råd, og fordelen ville framdeles være der til de store skytterene.

En ting jeg tror ville vært en god ide, er å innføre 223 delvis - tillate det til skyttere under 60kg eller noe? Men det er komplisert.

 

Jeg var tilhenger av innføring av 223, men har snudd. Skal en innføre 223 så bør en innføre HK416 også, DFS programmer med halvauto, DFS-skyting som erversgrunn for HK, osv. Da hadde det ikke blitt like lett å forby halvauto?

 

Forøvrig mener jeg DFS har mye å vinne på å innføre en "åpen klasse", ala slik jegerklassen fungerer på felt, også i banesammenheng - det vil gi betydelig rekruttering fra jeger og langholdsmiljøer. Ved å holde den utenfor LS vil den a lav status og ikke utgjøre noen fare for å "overta", men fungere som en rekrutteringsklasse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så lenge DFS er så store som dem er så tviler jeg på det er åpning for endringer når det gjelder våpen typer og siktemidler.

Selv om jeg er rimelig sikker på at det kunne ha fått det lokale skytterlaget her jeg bor opp på aktivitets nivå som var på 80 tallet. Men det er jo greit for jeger og fiskeforeninga da flere velger og skyte der istedenfor DFS, og den aktiviteten som er størst i skytterlage her er også jegertreninga før jakta på 100 meter banen.

Men som jeger så hadde det jo hvert gøy og også fått skutt på 200 meter banen med jaktrifla, da gjerne i sammen med de to tre som skyter med Sauer. Jeg er jo medlem i DFS så våpen og sikte bør ikke bety så mye på trening men klart det må skilles på i konkurranser.

 

Men jeg er overrasket over at DFS ikke velger å bruke 223 da jeg trodde alle skyttere syntes det var gøy med flere kaliber og også muligens treffe bedre. DFS skyting har nå det siste 30 åra ikke virket som en skytegren hvor det skal spares på penger når det gjelder utstyr. Og for en rekrutt betyr det vel lite om en kjøper Sauer med 223 løp eller 6.5 men en skyter jo billigere med 223 og vist et løp også holder flere skudd en 6.5 skulle en jo tro dette var en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser stadig påstanden om at jeg vil komme til å skyte billigere/spare penger om 5,56 blir innført.

Jeg vil påstå at for min del vil en innføring av 5,56 medføre en engangsinvistering på ca 10 K. Pluss at jeg må begynne å kjøpe fabrikk ammo for å akkummulere et par tusen hylser for senere lading. Dette vil føre til totale utgifter på nærmere 20 K mer enn 6,5 ammoen ville kosta meg det første året (10K i sluttstykker, magasiner, ladeutstyr, osv, i tillegg til ca 15K for et par tre tusen matchpatroner, par tre tusen 6,5 hjemmeladd vil koste ca halvparten). Med 50 øre billigere hjemmeladete patroner vil jeg måtte skyte 40 000 patroner før jeg begynner å spare penger.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men så kan du velge å skyte 6.5 alikevel, for nye skyttere så vil det bli billigere. Uansett, kostnadene for eksisterende skyttere får bare bli som den blir, jeg er mest opptatt av rekruttering til skytesporten i sin helhet, og DFS kunne trenge å fornye seg litt for å tiltrekke seg nye generasjoner.

Link to comment
Share on other sites

@slemmo; Skyter du i DFS?

Vil du begynne å skyte i DFS som et direkte resultat av at 5,56 blir innført som kaliber i saueren?

Hvorfor skulle egentlig nytt kaliber i sauern føre til rekruttering?

 

Helt ærlig tror jeg de fleste som ønsker nytt kaliber i DFS gjør det fordi de ønsker rimeligere ammunisjon til eksisterende 5,56 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Høggern, jeg har ikke sagt at bytte til 5.56 ville øket rekrutteringen, men jeg har nevnt andre ting i denne tråden som kunne gjort det. Jeg er medlem av et DFSlag som støttemedlem kan man vel si og kunne godt stilt på noen DFSstevner om det fantes en klasse for litt mer vanlige våpen med kikkertsikter, kanskje jeg tilogmed kunne skutt med AR15. Men å måtte investere i et helt nytt våpen bare fordi DFS tvinger skytterne til å følge en standard er jo ikke aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Landrø er importør av scenar. Om jeg ikke husker feil koster 6,5 kr 7,- pr stk, mens 5,56 koster 11,- pr stk.

 

Om DFS innførte en sivil hk416/ar15 klasse, og dermed også gir folk som fra tidligere ikke har hatt slike våpen ervervsgrunnlag, så støtter jeg det fullt ut. Det vil tilogmed passe rett inn i formålsparagrafen.

Link to comment
Share on other sites

Høggern:

 

Sivilt armevåpen har DFS fått tilbud om tidligere når STR ble innført. Da kunne man få 2,5 HK91 for prisen av en STR. Henvendelsen ble avfeid etter det jeg ble fortalt.

 

Jeg forstår heller ikke maset om dyr 223 ammo. Jeg har skutt konkurranse med 223 siden 1980, stort sett med frabrikkammo. Jeg har alltid funnet billigammo som går bra nok til 100 og 200m og jaktfelt. Jeg har aldri betalt mer enn 5.-. Stort sett har jeg betalt halvparten av prisen på 6,5 rekrutt. Til et landskyttertevnet ville jeg nok gått for matchammo. Det de fleste glemmer er hvor lettskutt 55gr/1000ms er i ei langløpet boltrifle når man skyter kne og stående. Jeg vedder nesten på et de fleste tjener mer på lettskuttheten enn man taper i poeng på økt vindavdrift og dårligere presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Høggern:

 

Sivilt armevåpen har DFS fått tilbud om tidligere når STR ble innført. Da kunne man få 2,5 HK91 for prisen av en STR. Henvendelsen ble avfeid etter det jeg ble fortalt.

Har hørt samme historien. Men kosta virkelig en HK91 bare 3000 kr på slutten av 80 tallet?

 

Det som fascinerer meg i denne tråden er at det virker som de fleste som står på barrikadene for 5,56 i dfs-sauern ikke har en slik sauer 200str til DFS skyting selv, å ikke heller kommer til å begynne med DFS skyting selv om kaliberet blir innført? Eller har jeg misforstått?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er villig til å argumentere mot alt som er teit selv om jeg ikke har noen personlige interesser i det direkte, men det betyr ikke at jeg ikke hadde kunne begynt med DFSskyting om det hadde vært lagt til rette for det. Men en baneSauer kommer jeg neppe til å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

På slutten av 80-tallet ble det organisert et gruppekjøp av HK91 til medlemmer i HVPF gjennom den militære importøren av HK, Bertel O. Steen. Prisen var ca 3300.-

 

Jeg står ikke på barrikadene for 223 men jeg kjenner meg ikke igjen i patronvalg og prising siden jeg har mange års erfaring med patronen.

 

Sentimentalt heller jeg til at den ikke bør bli godkjent i DFS siden da vil 6,5 være steindød. Saueren er vel heller ikke den beste plattformen for 223, Hverfall ikke de settene jeg har sett.

 

I så tilfelle burde det heller ha vært produsert helt nye låskasser og sluttstykker med låsing bak slik at patronhopp fra magasin til kammer hadde blitt minimalt. Da hadde funksjonering og utnyttelse av patron på stang blitt et kvantesprang i forhold til dagens løsninger. Hvis noen har en mulighet til å se på en sauer 80 i 222/223 fatter man dette på første ladegrep. Det er som å skyte med en Anschutz Fortner skiskytter i 22lr

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eh, teit?

DFS har regelverk, det har og alle skytegrener. Å i alle skytegrener finnes det regler som man kan kalle for teite om man vil det.

 

Uansett så mener jeg faktisk at angrepsrifler som feks HK416/AR15, HK417, HK91/AG3 burde vært godkjent i DFS siden forsvaret benytter disse. Men da må det danne grunnlag for erverv også. Noe det ikke gjør i dag. Pr i dag er det kun militært personell som kan skyte med slike våpen i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Teit??

 

Det "teiteste" jeg ser er open i praktisk som lager rekylfrie våpen med dyr ammo når man kunne brukt en GSP med Aimpoint, 30 skudds magasiner og tonnevis med billigste 22lr ammo 8)

 

Alvorlig; Det finnes ikke teite skyttegrener. Så lenge noen har det gøy er ingen grener teite.

 

Det viktigste er at alle grener og forbund samarbeider.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har aldri sagt at skytegrenene er teite heller, jeg sier jo faktisk at man skal BEHOLDE klassene som finnes i dag slik at de som vil skyte dem kan gjøre det, men at av hensyn til rekruttering burde DFS modernisere seg, på et eller annet tidspunkt så må man kanskje se for seg at baneskyting med diopter ikke er helt i vinden, ellers kommer DFS til å gå av med pensjon. Så det som er teit her er etter min mening å ikke innføre 5.56.

Chiefens seneste bidrag til denne debatten er også teit, og usaklig.

Link to comment
Share on other sites

men at av hensyn til rekruttering burde DFS modernisere seg, på et eller annet tidspunkt så må man kanskje se for seg at baneskyting med diopter ikke er helt i vinden, ellers kommer DFS til å gå av med pensjon. Så det som er teit her er etter min mening å ikke innføre 5.56.

Eh, hva vil modernisere sporten ved å innføre 5,56 i sauern?

Om baneskyting med diopter er i vinden eller ikke kan sikkert diskuteres. All den tid DFS har flere deltakere på sitt NM enn det er medlemmer totalt i enkelte andre forbund, så kan jo hva som er populært og ikke diskuteres lenge og vel ;)

Forresten benyttes diopter i internasjonal match skyting og i skiskyting, så DFS står nok ikke helt alene akkurat der.

Link to comment
Share on other sites

Det er to forskjellige setninger, jeg mener at DFS bør modernisere seg ved å åpne for flere våpentyper og moderne siktemidler.

Å ikke innføre 5.56 er bare teit på helt andre grunnlag, i alle fall når grunnene til det foreløbig bare går ut på at eksisterende skyttere ikke vil bruke ekstra penger på å bytte kaliber, og at man har sentimentale grunner til å skyte med 6.5.

 

 

Torf, Openbørsene er forøvrig ikke så rekylfrie at de kan sammenlignes med .22, selv om man har kommet lang på vei ved å bruke de mest moderne teknologier som finnes på markedet. IPSC liker jo å si at det er skytesportens Formel 1, så kan jo evt DFS markedsføre seg med å være skytesportens veteranbilløp ;)

 

 

Og apropo populært, finn 10 fjortiser og gi de valget mellom å skyte med AR eller Sauer, jeg tipper jeg kan vedde på utfallet. At DFS fortsatt er stort er nok av andre orsaker.

Link to comment
Share on other sites

Slemmo: Jeg mente egentlig open pistol.

 

IPSC er ikke Formel 1. IPSC likner vel mer på rallycross. Skal det være Formel 1 må fysikken også være helt på topp. I denne analogien er skiskyting det nærmeste man kommer begrepet F1.

 

Det er egentlig ganske lett å "skru" grener med tanke på utstyr. Selv i praktisk rifle open er det bare å krympe målene og forlenge avstandene til at man taper for mange poeng med rifler med hanefall. Se på skiskyting igjen. Selv om det hadde vært lov med halvautomat hadde ingen skutt med Ruger 10/22 uansett trimmingsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mot innføring av 223 i DFS, men jeg er for å åpne øynene for en modernisering av organisasjonen, klassene og disiplinene.

 

I løpet av de siste år har jeg gått fra å tilnærmet avsky DFS og det jeg så på som et klovnesirkus med rifler til å verdsette DFS som Norges største skytterorganisasjon, forvalter av kompetanse innenfor grunnleggende rifleskyting, og en del av landets totalforsvar.

Sitter nå som styremedlem i Kristiansand Skytterlag, og vi jobber (sliter) lokalt med utfordringene DFS har nasjonalt: rekruttering og image.

 

Høggern presenterer en forfriskende ny tanke, og det er å innføre en sivil HK416-klasse for AR.

Det hadde vært et forfriskende pust og et enormt steg i det jeg mener er riktig retning, nemlig å nærme seg formålsparagrafen igjen.

Jeg tror uheldigvis det er mer sannsynlig at vi ser en isbjørn som president i Norge før DFS vedtar en slik klasse.

 

Problemene som andre har med DFS slik jeg hører det er:

 

1. Skytingen og utstyret (reim og diopter) oppfattes som utdatert og gammeldags

2. Man oppfattes som uvelkommen med mindre man har på seg "klovnetøy"

3. Eksepsjonell trangsynthet mht våpentyper (F.eks den genuine oppfatningen om at kun Krag, Mauser og Sauer kan skyte 200m).

 

Problem 1 er et nasjonalt problem. Problem 2 er et lokalt problem der hvert skytterlag har evne til å påvirke. Problem 3 har potensiale til å "kun" være et lokalt problem, men bør ses på som et nasjonalt problem.

I Kristiansand Skytterlag gjør meg og Krister alt vi kan med problem 2 og 3, men det er lite vi kan gjøre med problem nr 1.

 

Merker nå at dette kommer til å utvikle seg til en tirade, men la gå....

 

Skal DFS eksistere som en bred, slagkraftig organisasjon slik den fremstår idag også om 100 år, så må organisasjonen utvikles videre for å kunne gi et attraktivt tilbud til markedet som eksisterer. DFS er tilbyder av et produkt, og hvis produktet ikke faller i smak så er det heller ingen kjøpere (medlemmer). Er det ingen medlemmer så er det ingen vits i å pumpe 30+ millioner inn i statsstøtte og DFS som vi kjenner det er ferdig. Kort og brutalt.

 

Nå som jeg faktisk står i DFS-leiren og ser utfordringene så blir jeg mest oppgitt over hvor dårlig DFS utnytter markedene som ligger klare som dagen. Og samtidig våger vi å klage over rekrutteringsproblemer!

Hver helg skytes det feltstevner. HVER helg står det en gjeng i alderen 40-70 og prater om hvor få som deltar på feltstevner og hvordan de kan få flere til å delta. Hvilken skam det er at folk ikke deltar lenger. Hvor synd det er. Hva burde gjøres? "Større blinker!" "Nei, kortere hold." "Færre skudd? "Flere skudd?". De tenker kun i parametre som de har kjent til siden de ble medlemmer for XX år siden. Dette er folk som har eksistert i DFS-verdenen i flere tiår, og å få dem til å tenke utenfor sin lille boks er en oppgave Gudene verdig.

 

Samtidig står jeg og lytter.. Alene, eller sammen med Krister, maksimalt sammen med Tommy og Krister.

Jeg har aldri opplevd mer enn 3stk i Jegerklassen. Og jeg tenker: SBSK er p.d.d ca 70 medlemmer,

og på treninger og stevner er vi mellom 20-30 deltakere, altså ca 40% av klubben dukker opp. Det er mange!

(Kristiansand Skytterlag har over 400 medlemmer, tenk om vi fikk 40% av dem med oss på stevner...)

Så tenker jeg i mitt stille sinn, hva skulle til for å få SBSK-gjengen med på dette? Jeg har prøvd, og ankepunktene er:

 

1. Skytingen og utstyret (reim og diopter) oppfattes som utdatert og gammeldags

2. Man oppfattes som uvelkommen med mindre man har på seg "klovnetøy"

3. Eksepsjonell trangsynthet mht våpentyper (F.eks den genuine oppfatningen om at kun Krag, Mauser og Sauer kan skyte 200m).

 

Ja, da var vi tilbake der igjen..

 

Hvis Jegerklassen (eller Optisk klasse som den burde hete, for det har lite med jakt på dyr å gjøre å skyte B100 på 600m..) derimot hadde gjort en minimal endring og tillatt skyting fra tofot så hadde det eneste skillet mellom SBSK sine felt-treninger som trekker en stor del av hele klubben og DFS sine feltstevner vært.. ingenting? SBSK alene kunne økt deltakerantallet i Jegerklassen her nede på Sørlandet fra 3 deltakere til rundt 25, en økning på 800%. Hvilken annen klasse har et potensiale for å øke deltakerantallet med slike tall? Ingen. Det er nettopp det Feltutvalget også peker på: vi må rekruttere fra jegere og andre skyttere istedenfor å bare være navlebeskuende.

Men tror du gjengen med på 40-70 åringer som gang på gang står i sirkel og synes det er synd og skam at deltakerantallet går stødig nedover noen gang sier "hva med å tillate tofot?" De vet knapt at det eksisterer.

Ved en anledning i år har jeg opplevd at skyteleder spurte meg konkret om jeg hadde fått anretningen fra hjelpemiddelsentralen.

Dette er virkeligheten - også sutrer vi om rekruttering?

 

 

Skal DFS gjøre endringer i organisasjonen for å rekruttere så ser vi i helt feil retning med å innføre et nytt kaliber og holde alt annet likt.

 

Og ikke få meg til å begynne angående baneskyting, der har jeg en tirade av episke proporsjoner..

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslo engang for en høydare i DFS på midten av 90-tallet at de burde kjøpe inn alle Hensoldt 4X riflekikkerter i siste utgave, som det tyske forsvaret kvittet seg med til vrakpris, og delt de ut gratis til alle DFS-skyttere. Ingen respons. Om ikke annet kunne dette blitt benyttet som argument for å oppfylle den forsvarsmessige delen av DFS' formålsparagraf.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at en slik klasse for sivile "angrepsrifler" burde opprettes

Her burde man vel skille mellom sportsrifler designet for det sivile markedet (ikke DFS sitt bord) og halvautomatiske utgaver av militære rifler (DFS sitt bord), og spesifisert at det kun er "current issue" våpen i Forsvaret som kan erverves til slik konkurranse, altså ikke Garand, Colt ACR, M4, Steyr AUG m.fl. Siktemidler må jo også selvfølgelig begrenses til det som forsvaret bruker som standard utrustning.

 

Vi har jo allerede et forbund som sysler med sivile sportsrifler ;)

 

Ellers har vi vel sett for ikke så lenge siden at det er i alle fall enkeltpersoner innen politikken som ønsker å avvikle hele DFS. Jeg ville ikke hvilt på laurbærene hvis jeg satt i styre og stell der i gården.

Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden er det med DFS? ? ?

 

Våpenet vi bruker er feil.

 

Kaliberet er feil.

 

Skyteprogrammet er feil.

 

Og 90 % av DFS medlemmene er noen gretne gamle gørrjævler.

 

Likevel vil "alle" begynne å skyte i DFS hvis de bare kunne gjøre det på sin måte.

 

Det må da være mye enklere å bare arrangere sine egne stevner slik dere vil, enn å prøve å bekjempe det erkekonservative DFS.

 

Sarkastisk hilsen DFS skytter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...