Jump to content

Cal 223 i DFS


Dillon

Recommended Posts

  • Replies 724
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Slik som kostnadene på frakt av ammunisjon er i dag så hadde det ikke hjulpet oss stort her på berget om 223'n var tilnærmet gratis i USA og US Army hadde brukt en "gezillion" mer ammo enn den gjør i dag. For oss er det priser her i landet som er relevante og her er det klart at det er det kaliberet som DFS bruker mest av, som vil være billigest uansett hva som brukes ellers i verden, og produskjons kostnadene er også mindre relevant for fabrikkammoen. Noe annet blir jo selvsagt for oss som kjøper kuler og krutt, men det er en annen sak.

 

De som vil ha billige komponenter får bare heie på 223'n. Hadde DFS vært interessert i å bruke den patronen som hadde gått best og som fungerer best til baneskytinga, så hadde de byttet for lenge siden til 6 BR (samtidig med match-skytterne)eller 6 XC, så det er nok andre motiver bak utskiftninga av våres kjære 6.5!

Link to comment
Share on other sites

Ved innføring av 223 i DFS vil nok dette få en god del til å konvertere. Da synker antall solgte komponenter i 6,5. Med det resultat at prisen på disse vil stige.

Da har man valget mellom å betale (betydelig) mer for 6.5 ammo eller ta kostnaden med å kjøpe 223.

Uansett tror jeg at vi vil få frafall av skyttere pga denne evt. innføringen.

Link to comment
Share on other sites

At prisene på 6.5 ladekomponenter går opp det bekymrer meg ikke nevneverdig for jeg vil tro dette kommer til å ta veldig lang tid! Som et eksempel så kan man se på kuleprisene på 30 kaliber og 6mm gjennom skytterlaget. Begge disse ligger rundt 2 kr kula, altså litt over ei krone billigere enn andre plasser

Link to comment
Share on other sites

klart at kostnader spiller en vesentlig rolle her for at folk skal kunne holde aktiviteten oppe, 223 blir billigre en 6.5 men når ting skal endres på så har det lett for og dra med seg kostnader, uansett nesten hva en skal ha av hobby så koster det penger,men uten prissytemet som dfs har så vil jeg tru at det hadde vært mindre skyting.

Link to comment
Share on other sites

Tjah...

 

Om BREVET

 

Punkt 1.

d'herrer godskytterene bruker forskjellen i løsslitasje mellom 308 og 6.5x55 til å mene med stor styrke at .223 vil slite løp fort... Og fra 6mm at de må pusses j.. mye..

Det nevnes IKKE at de ikke har skutt .223 :roll: Det har jeg - 12-1500 skudd nå med hardt til jævlig hardt ladd med de tyngste kulene som fins - jeg har brent friflukt 0.8mm framover og har fremdeles godt og vel bedre presisjon enn i 6.5x55 Saueren... Ihvertfall på 100 og 300m.

DFS sin egen test har enda god presisjon etter 5500 skudd.

 

En av det tingene som skiller min .223 fra 6.5ene, er at den er veldig mye enklere å pusse

 

Så fra hestens munn, til synserne (uansett om de er gode til å skyte) punkt 1. i brevet er pisspreik!

 

Punkt 2

Jeg nyter idag godt av DFS sin kjøpsorning for ammunisjon, og i likhet med de fleste andre lader jeg selv.

Det er billigere for meg å skyte .223 med komponenter kjøpt til markedspris, enn å skyte 6.5 med komponenter kjøpt til DFS pris.

 

Punkt 3

Dette er delvis riktig - men mange skyter felt med ladninger som vil kunne overgås ballistisk av enkelte .223 ladninger. Og forskjellen i potensiale er ikke stor, ihvertfall ikke før etter 500m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva er god presisjon i sammenhengen? I mine øyne er det som er intr. presisjonsforringelse etter x-antall skudd, fordi det vil til syvende og sist påvirke når man bytter løp. Presisjonen holder kanskje etter 1500 skudd, men hvis man kan kjøpe seg litt margin med å sette inn et nytt løp, hvem gjør ikke det før et viktig stevne?

 

Å sammenligne at du har brent friflukt fremover blir egentlig ikke meningsfullt å sammenligne med 6,5x55 da kuleskråningen uansett er helt forskjellig, dog skal jeg være enig i at du i og for seg har et poeng. Jeg har dessuten en liten teori på at du vil profitere slitasjemessig på at du faktisk bruker tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder innholdet i brevet, er det et faktum at en kan stille et lite spørsmål med intensjonen med tanke på dens subjektive innhold og at i hvertfall en av undertegnede jobber i Norma. Henviser for øvrig til et tidligere innlegg jeg har hatt i denne tråden.

 

Aktører i ammunisjonsbransjen, har overfor meg gjennom telefoner, mail og brev, vist mye synsing og veldig lite fakta, så langt. Det får ihvertfall meg til å lure litt.......

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen holder kanskje etter 1500 skudd

DFS-kara som tester snakker vel om et 30talls mm @ 200m (etter 5000 skudd), jeg får sådær 35-40mm @320m etter 1200 skudd. Og såvidt over 20mm @200m etter 1500 skudd (1554 nå, gikk igjennom loggen)

For noen 100 skudd siden kunne jeg skyte 10 skuddsamling @750m på under 20cm, mer som 15cm, med 90gr Berger VLD og 26.5gr N550. Pipa her er 550mm, får 810-820m/s. I 740mm pipe ville dette sett svært pent ut hastighetsmessig.

I min bok er det god presisjon, og det er helt på grensen av det jeg kan skyte, mulignes er presisjonen enda bedre om en hadde en bedre skytter.

 

De som skal påstå at dette er for dårlig til DFS skyting - good luck! Da trenger du mer enn en agenda.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vebjørn Berg en synser :roll::roll:

 

Jeg er en middels interessert klasse 5 skytter. Jeg har en 20 år gammel dress og skyter 2-3 stevner i året. Jeg er garantert en av mange i min kategori som faller fra om jeg må investere i nytt løp og sluttstykke for å henge sånn halveis med. Det blir heller ikke interressant å delta på feltstevner lenger ( som er min greie ) om løypene blir en mellomting mellom finelt og grovfelt. Det er irriterende nok å skyte på skjære på 30 meter på jaktfelten, håper ikke grovfelten blir tilsvarende!

 

Det er ellers verdt å merke seg at de som er mest for 223 i DFS er ofte de samme personene som ellers ønsker DFS dit peppern gror i alle andre tråder der organisasjonen nevnes...

 

Det er forståelig at utenforstående ønsker seg billig ammo til sin 223 men det er ikke argument som bør vektlegges.

Link to comment
Share on other sites

Det er ellers verdt å merke seg at de som er mest for 223 i DFS er ofte de samme personene som ellers ønsker DFS dit peppern gror i alle andre tråder der organisasjonen nevnes...

 

Nettopp! Har ikke møtt noen aktive DFS-skyttere som ønsker 223. Selv rekruttene trives utmerket med 6,5x55, både gutter og jenter.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er billigere for meg å skyte .223 med komponenter kjøpt til markedspris, enn å skyte 6.5

 

Dette regnestykket skulle jeg gjerne sett.

Om det ikke inngår komponenter kjøpt gjennom norma skytterlag, DFS eller Vihtavuori N140-150-160 som går under skytterlagspris, å kulene til 223 er av tilsvarende kvalitet som 6,5 med sierra/lapua/norma kuler.

 

Ikke at jeg sier det ikke stemmer, men er bare nysjerrig.

 

 

Det er ellers verdt å merke seg at de som er mest for 223 i DFS er ofte de samme personene som ellers ønsker DFS dit peppern gror i alle andre tråder der organisasjonen nevnes...

 

Det er forståelig at utenforstående ønsker seg billig ammo til sin 223 men det er ikke argument som bør vektlegges.

 

Ja, lurer på hvor mange av de som er mest brennende tilhengere av 223 i dfs (som er godkjent pr i dag for alle som har dette som tjenestevåpen, de kan skyte i HK416 klassen) som egentlig skyter DFS i særlig grad.

Eller om "billig ammo i 223 som man kan fore rifla si med" er den primære grunnen deres?

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen holder kanskje etter 1500 skudd

DFS-kara som tester snakker vel om et 30talls mm @ 200m (etter 5000 skudd), jeg får sådær 35-40mm @320m etter 1200 skudd. Og såvidt over 20mm @200m etter 1500 skudd (1554 nå, gikk igjennom loggen)

For noen 100 skudd siden kunne jeg skyte 10 skuddsamling @750m på under 20cm, mer som 15cm, med 90gr Berger VLD og 26.5gr N550. Pipa her er 550mm, får 810-820m/s. I 740mm pipe ville dette sett svært pent ut hastighetsmessig.

I min bok er det god presisjon, og det er helt på grensen av det jeg kan skyte, mulignes er presisjonen enda bedre om en hadde en bedre skytter.

 

De som skal påstå at dette er for dårlig til DFS skyting - good luck! Da trenger du mer enn en agenda.

 

 

 

K

 

Joa, men du kuttet vekk den viktige del av sitatet, og som jeg delvis kan se at du kanskje mener - at den relative presisjonen synker forholdsvis raskt. Eller?

 

Jeg er rimelig sikker på at det er det som vil bli avgjørende for hvor raske pipeskift det blir. Helt hypotetisk, men dersom ei pipe går fra 20mm @ 200 meter etter 1500 skudd til 30 mm @ 200 etter 2500 skudd, vel så er det nok av de som vil betale for å få den marginen og unngå den/de der sure 9,9. Og når noen gjør det, vel da er det vanskelig å ikke følge etter om man skal leke rundt de gjeveste plassene. At slik presisjon holder i henhold til dagens prestanda er det ingen tvil om, men beveger vi oss fremover?

Link to comment
Share on other sites

OK Høggern,

 

6.5x55. Skytterlagspriser

139gr Lapua Scenar, 49gr N15, CCI 200

kule - 1.99 (Landrø, billigere enn skytterlaget)

krutt - 1.27 (Skytterlaget)

hette - 0.30

sum - 3.56

 

.223Rem. Kommersielt

80gr Hornady Amax, 27gr N19/N550, CCI 400

kule - 2.30 (Hjemmelading)

krutt - 0.80 (XXL)

hette - 0.30

sum - 3.40

 

.223Rem. Skytterlagspriser Merk dette er skytterlagspriser IDAG - før prisen "går ned pga. volum.."

80gr SMK, 27gr N19, CCI 400

kule - 1.50 (pris fra Norma Skytterlag)

krutt - 0.68 (fremdeles N19, men nå fra Skytterlaget)

hette - 0.30

sum - 2.48

 

Hylser er vanskelig å kvantifisere - om en vil, så er de gratis, og om en vil kjøpe de nye er de sikkert dyre, eller en kan kjøpe masse forskjellig .223Rem ammo for samme pris som skytterlags 6.5x55ammo.

I mitt regnestykke er det enten gratis, eller koster det samme, noe som er nokså realistisk.

Vi du være vrang kan du jo si at Lapua hylser i .223 koster 6.35 hos Hjemmelading og 6.5x55 hylser er gratis i bøtta på banen (det er jo .223 hylser også men ikke av samme kvalitet...)

Jeg har altså skutt 1554 skudd med mine 172 hylser, men de kom fra 69gr Match patroner, og jeg aner ikke hvordan jeg skal prise dem - ja, de er dyrere. i en skytterlags-setting vil de være like gratis.

 

JEg har enda ikke sett noe faktabasert argument mot å innføre .223. De som ikke vil ha det kan jo bare bruke 6.5x55? Kommer sikkert til bruke begge deler selv.

Det jeg vet, er at om jeg skulle treffe noe, uansett hold, og hadde en Sauer i 6.5x55 og en i .223Rem (med 1:7" løp) å velge mellom - så hadde jeg tatt .223 Saueren nesten hver gang.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Prøv å gjøre samme regnestykket med noe som ikke er skytterlagskrutt ;)

Er ikke meninga være vanskelig men om man skal trekke alt som har med skytterlag ut av regnestykket på den "komersielle patronen" så må man vel holde seg unna skytterlagskrutt og ?

 

Men, jada jeg ser poenget, med skytterlagspriser blir 223 billigere å lade, MEN du skal skyte ganske mange tusen skudd før det veier opp de 4-5000 som nytt sluttstykke og nye magasiner koster(å da uten at jeg har regna løpet inn, løp må man ha uansett. men noen kan komme til å bytte ut nesten nye 6,5 løp og således forskyve en invistering i nytt løp framover)

Så at det blir så billig blir en sannhet med modifikasjoner.

 

Som jeg har nevnt før og som noen har bekrefta, vil vi komme til å miste endel skyttere. Å jeg tror ikke det komer folk strømmende til DFS selv om 223 blir godkjent i sauern..... Jeg tror ikke mange vil begynne pga 223, og jeg tror mange flere vil slutte etterhvert slik T3 nevnte.

 

Jeg drister meg ut på noen spørsmål:

-Hvor mange av de som ivrer for at 223 skal bli godkjent i DFS, skyter DFS idag?

-Hvor mange av de som ikke skyter DFS allerede, som ivrer for 223, kommer til å begynne å skyte dfs som en direkte følge av 223 godkjenninga?

-hva er den enkeltes motivasjon for å ønske 223 i DFS egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vet, er at om jeg skulle treffe noe, uansett hold, og hadde en Sauer i 6.5x55 og en i .223Rem (med 1:7" løp) å velge mellom - så hadde jeg tatt .223 Saueren nesten hver gang.

Og der leverte du (ufrivillig) et argument MOT 223. Dersom 6,5 er best under lumske vindforhold, og 223 ellers, vil skytterne ha to komplette våpen (ikke bare ombyggingssett), så de alltid kan velge det de tror er best. Dvs. valget står mellom ei stor ekstra investering, eller å legge opp.

 

Det neste spørsmålet er om lagerhold, reforhandling av avtalen med Sauer og andre faktorer gjør at DFS får ekstra kostnader, slik at våpnene blir dyrere. Jeg kan ikke se annet enn gjetninger på det feltet.

 

Det tredje spørsmålet er pipeslitasje. Erfaring og tester (bl.a. av Jørund L. i Jakt) har vist at to tilsynelatende identiske løp kan oppføre seg svært forskjellig mht. når i "livsløpet" de har best ytelse, og hvor lenge de "lever" før de må skiftes ut (forbausende likt oss mennesker, forresten ?!?). Å teste ei pipe eller to gir derfor ikke noe statistisk signifikant resultat. Vi får nok ikke svaret før våpnet har vært i bruk ei tid (men jeg TROR ikke pipene lever noe lenger med 223 - heller motsatt).

 

For eget vedkommende er jeg fortsatt litt ambivalent. Men i 2012 vil jeg satse i V65, og på 100 m må da vel 223 være jevngod med 6,5 under alle forhold - så det blir nok ombyggingssett, dersom Skyttertinget sier ja.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål i forbindelse med 223 i DFS som jeg ikke kan se at det er gitt særlig mange svar på:

 

Hvordan oppfører 223'en seg i forhold til de gamle sjølanviserne ("småen" og "1/3-fig")? Og hvordan oppfører den seg i forhold til "nytypen" mekaniske anvisere (de som bl.a. har vært brukt i NM skifelt)?

 

Her inne fant jeg bare dette innlegget som tydet på at noen har prøvd - og det var hvertfall ikke særlig oppmuntrende. Er det noen andre som har erfaring med 223 og mekaniske sjølanvisere?

Link to comment
Share on other sites

gamle småen selvanvisere reagerer ikke av forsvarets miljø 5,56 ammo, (62 grs med stålkjerne) på 100m (ja jeg har prøvd).

De "store" 1/3, 1/4 og den gamle halvfiguren er jeg sikker på reagerer enda dårligere (de får vi jo såvidt utslag på med 6,5 rekrutt ammo, som funker "greit nok" på småen på 100-150m. )

 

Så om selvanviserne skal reagere på 5,56 ammo så må ammoen være "kraftigere" enn forsvarets ammo, eller man må ha nye selvanvisere.

Nok en utgift for skytterlag,.

Link to comment
Share on other sites

N550 er ikke skytterlagskrutt, det koster marginalt mer hos PVAS enn N19 på XXL. Argumentene etter på er uvesentlige, du spurte om ammopris.

En Sauer kommer til å koste en Sauer uansett kaliber, du kommer selv til å kjøpe en i .223 og kose deg :wink:

OG, om et sluttstykke og magasiner koster 5000,-, ja så tjener du det jo inn epå 5000 skudd, om du ser etter i regnestykket mitt.

 

DEt jeg ikke har med er prisen på feltpatroner, for den ENESTE kula som er konkurransedyktig mot 6.5x55 og LApua Scenar og denslags, er Berger 90gr VLD, den er DYR, og DEN (DFS hør etter nå!!!) MÅ HA 1:175mm RIFLESTIGNING!, om de velger 1:8" så driter de noe jævlig på leggen, samme om de ikke lager en mag. løsning som spiser minst 65mm patroner og kaller patronen 5.56mm SKAN, og kamrer for å ete NATO - ikke .223 Rem.

 

Som jeg har nevnt før og som noen har bekrefta, vil vi komme til å miste endel skyttere. Å jeg tror ikke det komer folk strømmende til DFS selv om 223 blir godkjent i sauern..... Jeg tror ikke mange vil begynne pga 223, og jeg tror mange flere vil slutte etterhvert slik T3 nevnte.

 

Jeg drister meg ut på noen spørsmål:

-Hvor mange av de som ivrer for at 223 skal bli godkjent i DFS, skyter DFS idag?

-Hvor mange av de som ikke skyter DFS allerede, som ivrer for 223, kommer til å begynne å skyte dfs som en direkte følge av 223 godkjenninga?

-hva er den enkeltes motivasjon for å ønske 223 i DFS egentlig?

 

Jeg tror ikke vi vi miste skyttere, iallefall ikke på den måten man gjorde i -90. Når utstyret vi hadde plutselig var fullstendig avlegs, og jakke/bukse-showet for alvor kom samtidig.

Om folk begynner eller ikke har null med kaliberet å gjøre.

På sikt styrket denne overgangen DFS, selv om folk falt av, for flere ville falt av over tid om skulle holdt på med de antikvariske våpnene. På en måte er det ille at en ventet så lenge, men samtidig veldig bra - da vi fikk en meget god løsning.

 

JEg tror mange vil holde på lenger, og færre unge vil falle fra i overgangen til grov, og til 200m. De vil ikke ha de samme problemene med rekyl, de vil skyte bedre og holde på lenger. Høggern ligger perfekt og vil ikke merke forskjellen.

De som tror 6.5x55 har lite rekyl kan bare se på folk som er små og lette, og prøve .223 i ei rifle

 

 

Det vil ta lang tid før en merker de store forskjellene. De som begynner kan imidlertid velge.

 

Det vil bli mindfre forskjell på god og dårlig, og stødig stilling og godt hold vil få større betydning. Vekt og fullstendig likt hold vil få mindre. En vil kunne skyte bra med ei lettere rifle f.eks. - En Sauer ern nokså svær og tung for små damer idag.

 

Spørsmælene dine:

- jeg

- ingen

- jeg vil ha en Sauer 200STR i .223. Jeg VET at jeg vil skyte mange flere poeng med den på et DFS program, skyter bedre med både lett jaktrifle og tung langholdsrigg i .223, enn med Saueren, men det er ikke grunnen - jeg driter i hvor mange poeng jeg skyter, så lenge jeg blir bedre og bedre til å skyte.

 

Jegermeister,

Og der leverte du (ufrivillig) et argument MOT 223. Dersom 6,5 er best under lumske vindforhold, og 223 ellers, vil skytterne ha to komplette våpen (ikke bare ombyggingssett), så de alltid kan velge det de tror er best. Dvs. valget står mellom ei stor ekstra investering, eller å legge opp.

Jeg kunne godt latt være å skrive det også vet du :wink: I teorien skal en hardt ladd 139 Scenar ha noen ganske få cm mindre vindavdrift på 600m enn 90Berger, det skiller omtrent 1 klikk i 10m/s ( :roll: ), om en har like langt løp...

Det jeg vet er at jeg ennå ikke, i alle vanlige vindforhold, har skutt bedre med 6.5 enn med .223 på samme dag. At jeg tar .223en på sjøen for å skyte fugl på unevnelige hold i vinden, er også fordi jeg vet at treffsannsynligheten er høyere. Men seff - ja takk begge deler.

 

På gonger er det ikke signifikant forskjell ut til si 7-800m, @ 600 ser du godt at 300x300x10 plater gynger (i siktet ja), på 750 er det ikke rare greiene, men det er ikke 6.5x55 heller.. På 1000m er igrunnen alt annet enn .338 litt smått for å sette plata i bevegelse.

"Tysker" og slikt har jeg ikke skutt på med .223 og de fleste jeg har skutt på med 6.5mm har ikke vinket da heller - det er nok mer et vedlikeholdsspørsmål, litt stell og olje koster ikke så mye.

Lager stålkjerne ammoen huller? Det gjorde den i .308 :oops:

 

K

Link to comment
Share on other sites

N550 er ikke skytterlagskrutt, det koster marginalt mer hos PVAS enn N19 på XXL. Argumentene etter på er uvesentlige, du spurte om ammopris.

En Sauer kommer til å koste en Sauer uansett kaliber, du kommer selv til å kjøpe en i .223 og kose deg :wink:

 

Tja, jeg syns ikke argumentene er uvesentlige. Om man må punge ut med 4-5000 ekstra for å fortsette er det en kneik for enkelte. (at man kan spare det inn på 1-5 år er ikke et argument på stedet for mange. (Ikke et argument for de som begynner, for alle andre som allerede har gjort de store engangsinvesteringene, å må gjøre noe av dem igjen)

Jeg kommer til å bruke det jeg ser på som best der og da. Så jeg kommer nok til å få en 223 pipe til sauern min og. (har allerede hylser klare til den dagen det blir lov)

 

Argumentet med "lettere å skyte" kan jeg forstå. Er jo lettere å skyte med 22LR også, og billigere og. Så kansje vi heller burde jobbe for 22LR og 50m baner?

 

Å ja, selvanvisere får du ikke til å fungere tilfredsstillende med 223. Dvs: selvanvisere som funker med 308 og 6,5 de fungerer kansje muligens med 223 om de er helt 100% i vater, er smurt osv. Dvs om de må tunes og koses med for å fungere med 223 så vet jeg at det ikke vil bli gjort mange steder.

Så enten er det kroken på døra for felthurtig mange steder eller så må det kjøpes nye blinker (enda mer utgifter skytterlag uten mye penger ikke kommer til å prioritere vil jeg tro)

 

 

Edit:skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål i forbindelse med 223 i DFS som jeg ikke kan se at det er gitt særlig mange svar på:

 

Hvordan oppfører 223'en seg i forhold til de gamle sjølanviserne ("småen" og "1/3-fig")? Og hvordan oppfører den seg i forhold til "nytypen" mekaniske anvisere (de som bl.a. har vært brukt i NM skifelt)?

 

Her inne fant jeg bare dette innlegget som tydet på at noen har prøvd - og det var hvertfall ikke særlig oppmuntrende. Er det noen andre som har erfaring med 223 og mekaniske sjølanvisere?

 

Jeg har aldrig fått utslag på småen med forsvarets 223 og langt mindre på 1/4 og 1/3, der blir det ett knapt hørbart "pling". På NNM i sommer fikk vi sågar ikke skyte med forsvarets miljøammo på selvanviser med henvisning til sikkerhetsforskriftene i forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Er jo lettere å skyte med 22LR også, og billigere og. Så kansje vi heller burde jobbe for 22LR og 50m baner?

Du Høggern, det får være måte på kverulantisme, du er jo faen meg verre enn -meg :oops: - men vi snakker om noe som er ca. likeverdig ballistisk - om noen foreslo å bytte inn alt mot .22LR skulle jeg slåss på barrikadene! Pistolskyting i OL 2012 blir forøvrig med laser - jeg kødder IKKE!

Med .223 vil en kunne beholde både felt og baneskyting slik den er idag, og de to kaliberene ville sannsynligvis eksistere side om side lenge og vel - gjerne strekke et felthold enda lenger i ny og ne - en kan vel ratte et Buskdiopter til ihvertfall 700m.

Å trekke inn .22LR blir bare tull!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vebjørn Berg en synser :roll::roll:

 

Det er ellers verdt å merke seg at de som er mest for 223 i DFS er ofte de samme personene som ellers ønsker DFS dit peppern gror i alle andre tråder der organisasjonen nevnes...

 

Det er forståelig at utenforstående ønsker seg billig ammo til sin 223 men det er ikke argument som bør vektlegges.

 

Dette innlegget mener jeg ikke bidrar til debatten her inne, hverken faglig, teknisk eller politisk, sånn bortsett fra å syrne til stemningen.

Uansett hvem som skriver her inne, om det er julenissen eller skytterkonger, har alle rett til å si sin mening. Dette har resultert i mange gode innlegg, både for og imot, som er meget velkommen. Nettopp fordi en slik debatt bidrar til å belyse mange sider av denne debatten. Eksempel for min del er Høggern sine innlegg som faktisk bidrar, selv om han er av motsatt mening enn meg.

 

La oss derfor holde oss for god til å være nedverdigende mot andres meninger, selv om noen av debattantene ikke bruker ferien sin på LS.

 

Om mine innlegg har bidratt til å fremkalle innlegget ditt, kan jeg jo alltids sende bilde på PM av min "premiesamling", så slipper du eventuelt å lure på hvor jeg ligger i "hierarkiet". Bare si fra.

Link to comment
Share on other sites

Pistolskyting i OL 2012 blir forøvrig med laser - jeg kødder IKKE!

 

Nja - det er nå ikke helt korrekt, pistoløvelsene går med normale .22, men det er en eller annen obskur øvelse innen

femkamp ? som kombinerer løp på bane med skyting, hvor skytingen går fra luft til laser...

 

http://www.morethanthegames.co.uk/london-2012/2312228-london-2012-olympic-modern-pentathlon-feature-laser-guns

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg - 12-1500 skudd nå med hardt til jævlig hardt ladd med de tyngste kulene som fins - jeg har brent friflukt 0.8mm [...]

 

 

 

Vet du med sikkerhet at dette tallet er riktig? Litt på kanten av tråden, men i mine øyne var dette mye på den mengden skudd.

Link to comment
Share on other sites

Vet du med sikkerhet at dette tallet er riktig? Litt på kanten av tråden, men i mine øyne var dette mye på den mengden skudd

Det er ikke målt med noen stor grad av nøyaktighet, men nok til at kula som før satt godt i bommene på 65.5mmCOL, ikke gjør det lenger - skal verifisere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hørte litt nytt om denne testen no i dag. Det eine løpet har no gått over 7000 skot, presisjonen har ikkje endra seg nevneverdig (5-skot på snaue 20 mm i diameter på 200 m), og auken i friflukt er mindre enn det som er vanleg i 6,5x55. Dette løpet har riflestigning på 1:7", etter råd frå Sierra.

Link to comment
Share on other sites

(5-skot på snaue 20 mm i diameter på 200 m)

OK..., er det nå noen som skjønner hvorfor jeg vil ha .223 sats til Saueren?

 

Nissen, etter endel fintenking, og "måling" uten egentlig egnet utstyr - og innseelsen av at "målingen" da løpet var nytt var nokså unøyaktig.

Økningen i friflukt er "mellom 0.3 og 0.8mm" :roll:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok - jeg skjønner. I området 0,3-0,4 mm kan jeg vært med på. Erfaringsmessig er det få kaliber som spiser mer enn 1/1000'' pr. 100 skudd (ca.) mens 0,8mm ville vært det dobbelte. Jeg skyter en del 6ppc hvor kula sitter langt inn i bommene, og jeg jager ut kulene med en Vo opp i mot 3500 fps, og selv den spiser ikke særlig mer enn 1/1000'' pr 100 skudd.

 

NB! Forøvrig ikke en ladning jeg anbefaler med mindre man vet hva man holder på med (5000 bar ++).

Link to comment
Share on other sites

Litt intressant med denne tråden at for meg virker det som at mange av de som ivrer mest for 223 sitt inntog i DFS, ikke er aktve DFS skyttere selv......

 

Altså ivrer de vel ikke for at skyttervesenet skal bruke 223, men for at de skal kunne få 223 sett til 200str, eller få billige komponenter.

Arrester meg gjerne om jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Skyter ikke DFS selv nei, men for meg er det en prinsipp sak.

Om de skal tillate Sauer i 5.56 eller ikke, er i grunnen det samme for meg.

Men HK 416 MÅ inn IMHO.

Det med tanke på pengene fra Forsvaret og §1.1.

Hadde jeg vært GIHV, hadde jeg sendt følgende til DFS:

"Ønsker dere penger fra Forsvaret? Da får dere ordne det slik at de som er utstyrt med HK416 kan konkurrere på samme måte som man har gjort til nå og kan med AG3.

Inntil HK416 er inne i DFS, får dere ikke ei krone fra Forsvaret."

Link to comment
Share on other sites

Skyter ikke DFS selv nei, men for meg er det en prinsipp sak.

Om de skal tillate Sauer i 5.56 eller ikke, er i grunnen det samme for meg.

Men HK 416 MÅ inn IMHO.

Det med tanke på pengene fra Forsvaret og §1.1.

Hadde jeg vært GIHV, hadde jeg sendt følgende til DFS:

"Ønsker dere penger fra Forsvaret? Da får dere ordne det slik at de som er utstyrt med HK416 kan konkurrere på samme måte som man har gjort til nå og kan med AG3.

Inntil HK416 er inne i DFS, får dere ikke ei krone fra Forsvaret."

 

Tja, HK416 har egen klasse, vært det siden 1.1.2010.

Det har vel aldri vært diskutert i denne tråden om HK416 skal være godkjent?

Faktisk sitter Forsvaret med egen person i skytterstyret (iallefall inntil nylig har dette vært GIHV) som visstnok har uttalt at det ikke er viktig for forsvaret at 5,56/223 rem er godkjent i sauer.......

Link to comment
Share on other sites

Litt intressant med denne tråden at for meg virker det som at mange av de som ivrer mest for 223 sitt inntog i DFS, ikke er aktve DFS skyttere selv......

 

jeg påpekte dette for noen sider siden, men fikk da beskjed om at innlegget mitt ikke bidro til debatten her inne, hverken teknisk, faglig eller politisk :roll:

 

Nå er det heldigvis ikke en avstemming på Kammeret som skal avgjøre dette, og jeg tipper brevet som Vebjørn Berg og andre har skrevet vil bli lagt betydelig vekt på. Når Forsvaret ikke ser det som viktig at vi begynner med 223, og de fleste aktive DFS

skytterene er imot det, kan jeg ikke skjønne dette er tema engang...

Link to comment
Share on other sites

Faktisk sitter Forsvaret med egen person i skytterstyret (iallefall inntil nylig har dette vært GIHV) som visstnok har uttalt at det ikke er viktig for forsvaret at 5,56/223 rem er godkjent i sauer.......

 

Nei, så lenge DFS insisterer på å fortsette å grave sin egen grav i forhold til å oppfylle sin stortingspålagte plikt iht formålsparagrafen og viser liten eller ingen evne til å ta inn over seg og tilpasse seg den utviklingen som har skjedd innen forsvarsmessig skyting de siste 45 årene, spiller forsåvidt kaliberet ingen rolle når en skyter seg i foten... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja - Forslag til statsbudsjett i 03 kan jo taes som en indikasjon på hva som tenkes i sentrale ledd. Selvom det nå er lagt på is for en eller annen periode, er tanken tenkt, forsøkt gjennomført og en strategisk tilbaketrekkning utført - vi kan jo spekulere i når det igjen dukker opp...

 

En annen indikasjon på relevansen, kan jo forsåvidt være posteringen av overførselen i Forsvarsbudsjettet, hvor DFS sine midler er bokført sammen med andre "opplysningsorganisasjoner".

Link to comment
Share on other sites

Litt intressant med denne tråden at for meg virker det som at mange av de som ivrer mest for 223 sitt inntog i DFS, ikke er aktve DFS skyttere selv......

 

skytterene er imot det, kan jeg ikke skjønne dette er tema engang...

 

Nå vet ikke jeg hvem dere snakker med, men jeg snakker med en del folk også. Jeg har opplevd mange som er for, og mange som er mot 5,56. Å si at skytterne er imot blir vel derfor "litt" feil. Det rette er vel at noen skyttere er mot, andre for og noen har ikke tatt standpunkt.

Eksempelvis kan jeg nevne at min Sako 75 varmint (med Tervonen stokk) i kal. 223 har vært prøvd av en del DFS skyttere.

Av de som har prøvd dette våpenet (ca 15 stk.) har nesten alle opplevd kaliberet som positivt. Dette har de begrunnet i at kaliberet har overraskende bra ballistikk, lite rekyl og behagelig å skyte med. Kan nevne at dette våpenet blant annet innehar beste resultat gjennom tidene (i mitt skytterlag) i feltskyting, klasse jeger, innkludert resultat for Sauer (30/30). I tillegg en del 1. plasser, også sammenlagt (ikke var det vindstille hver gang heller). I tillegg også i topp plasseringer i jaktfelt. Kaliberet har derfor for mitt vedkommende og mange andre vist sitt potensiale, også overfor de som kommenterte at et "luftgevær" var sjanseløs :D

 

Klart at argumentet kostnader med kaliberbytte er noe som må taes i betrakning. Men denne kostnaden (les innkjøp) har også en besparelse, noe som kommer frem i denne tråden. For min del dreier denne debatten seg om nettopp dette, og ikke de synsinger som er kommet frem om kaliberets manglende ballistikk (som er BEVISELIG godt nok til DFS). Det kanskje mest kritikkverdige som er kommet frem i debatten hittil, er den subjektive synsingen blottet for faglige sannheter som enkelte høyt profilerte i skyttermiljøet har fremsatt. Eks. kan her være noen innlegg i Skyttertidende. Mener på det sterkeste at en bør i det minste holde seg til fakta og ikke konstruerte påstander, spesielt om en har et navn og tyngde i miljøet. Hvorfor profilerte navn velger å argumentere på et slikt plan kan en jo lure på, men de personene oppnår ihvertfall å dreie en sunn og nødvendig debatt vekk fra det seriøse.

Link to comment
Share on other sites

Nei, så lenge DFS insisterer på å fortsette å grave sin egen grav i forhold til å oppfylle sin stortingspålagte plikt iht formålsparagrafen og viser liten eller ingen evne til å ta inn over seg og tilpasse seg den utviklingen som har skjedd innen forsvarsmessig skyting de siste 45 årene, spiller forsåvidt kaliberet ingen rolle når en skyter seg i foten... :mrgreen:

I og med at det flertallet av norske politikere mener vi ikke har behov for noe forsvar utover garden og noe annet småtjafs er det vel liten vits i å "modernisere" DFS til å utdanne soldater.

For øvrig ikke enig i at DFS ikke oppfyller sin formålsparagraf, de skal bidra til å lære folk å skyte ikke drive med stridstrening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...