Jump to content

Cal 223 i DFS


Dillon

Recommended Posts

Nesten ingenting.

 

Våpenet er topp! Det beste kjøpet jeg vet om for pengene.

 

Kalibrene er topp! 6,5 og 308.

 

Skyteprogrammet er flott! (selv om det irriterer meg at man erstattet 300m med 200m som også begrenser tilgangen på baner for internasjonal ISSU 300m)

 

90% av DFS'erne er MYE lettere å ha med å gjøre enn 50% av pistolskyttere ( her VET jeg hva jeg snakker om :-) )

 

Folk flest skyter "ensrettet" DFS hvor den beste skytteren stort sett vinner. Ikke den skytteren som kan kompensere for manglende skyteegenskaper med teknisk innsikt og bedre musefeller. Det er flott!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 724
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er du overrasket over at skyttere blir fristet av en statlig finansiert lekekasse til 30 millioner?

 

Hvis du har refererer til meg mht "bekjemping av DFS" så har du lest feil.

Jeg ønsker flere medlemmer, mer skyting, en større organisasjon og mer slagkraft for våre kampsaker.

Og ikke på bekostning av det vi holder på med idag.

 

Er det noe jeg vil bekjempe så er det gretne gamle navlebeskuende gørrjævler som på lang sikt bidrar til å hemme organisasjonens utvikling og hemmer organisasjonens evne til å maksimere det iboende potensialet på både kort og lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

DFS sitter på mye av banene rundt i landet, det ble jo faktisk nevnt av en her i tråden at der han bodde fantes det ikke jaktfeltskyting en gang. Da må man enten skyte DFS eller ingenting, og for de ungene som skal begynne med skyting nå for tiden er det ikke sikkert baneskyting med Sauer fremstår som det kuleste som finnes, og da blir alternativet å ikke begynne med skyting i det hele tatt da, og det er i hvert fall ikke bra for rekrutteringen til skytesporten i sin helhet.

Link to comment
Share on other sites

Om det var meg du siktet tilang jaktfelt så mente jeg ikke at det ikke finnes her.

Men du kan skyte flere dfs stevner på 2-3 helger en det som finnes av jaktfelt i nærheten.

 

DFS sitter på mye av banene rundt i landet, det ble jo faktisk nevnt av en her i tråden at der han bodde fantes det ikke jaktfeltskyting en gang.

 

På skytebanen vår er det i tilleg til dfs 100/200m elgbane og 2 leirdue baner. samt muligheter for å arangere både jaktfelt og dfs felt.

 

Men bare dfs gir meg muligheten til å skyte konkuranser hver helg om jeg ønsker det. hvertfall så lenge det er snakk om rifleskyting på stillestående mål.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket annet skyteforbund har 100000 medlemmer?

Og hvilke andré forbund er forpliktet å stille sine anlegg til disposisjon for forsvaret?

Hvor mye får NFS pr år?

 

Første bud til de som har denne voldsomme reformlysten er å være medlem i DFS......

 

"Får" er feil ord forresten, det tallet inkludere betaling for endel tjenester mellom DFS og forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Hva kom først, høna eller egget?

 

Har vi 200 000 medlemmer fordi vi får 30 millioner i tilskudd, eller får vi 30 millioner fordi vi har 200 000 medlemmer?

 

Jeg vet hva jeg tror om det.

 

Uansett forsvinner de 30+ millionene som dugg for solen så fort noen kan slå politisk mynt på det, og det vet vi at noen allerede vil.

Desto svakere DFS blir i fremtiden desto enklere vil det være.

 

Hvor stor tror du organisasjonen må være for å få tilskuddene vi får? Idag er vi ca 200 000 eller så?

Hvis markedets orientering mot rifleskyting på lang sikt dreier bort fra tilbudet vi gir i DFS og medlemstallet synker, tror du vi kommer til å få 30+ millioner i tilskudd med 100 000 medlemmer? 50 000? Eller 10 000?

 

"Det kommer aldri til å skje" er et mye brukt svar på ting man helst ikke vil ta inn over seg. Som fører meg videre:

 

Jeg vet det er vanskelig og for noen vondt å tenke på, men DFS kommer ikke til å eksistere i dagens form om 100 år, akkurat som DFS ikke idag eksisterer slik det gjorde for 100 år siden. Organisasjoner endres kontinuerlig i takt med omgivelsene. Organisasjoner som ikke gjør det, vil i verste fall forsvinne.

 

Dette er akkurat som med privat næringsliv. Bedrifter som tilbyr et produkt markedet vil ha, lykkes.

Bedrifter som tilbyr et produkt markedet ikke vil ha, feiler. Markedets behov endres over tid og reflekterer samfunnsmessige endringer ellers. Bedrifter som sitter på et produkt med synkende oppslutning kan skylde på at markedet ikke forstår, vet, skjønner hva som er best alt de vil for det er markedet som rår.

 

Slik er det med skyting også. Vi i DFS kan synes det er hårreisende at ikke folk vil legge seg ned med Krag, Mauser eller Sauer i hvite/blå og røde kanvasjakker/bukser og skyte med diopter. Dessverre er det et stort marked der ute som ikke vil det. Heldigvis finnes det den dag idag fremdeles mange som vil dette. Det er dog, på tross av at mange er overbevist om det, ikke umulig å tjene penger og medlemmer på begge markeder. De er nemlig ikke gjensidig utelukkende. (Som aksjemeglere tidligere sa: "Ja takk, begge deler!" Når de fikk provisjon fra både kjøper og selger..)

Min spådom er at det markedet som finner kanvasjakker, diopter og reim lite interessant vil øke i takt med samfunnsmessig utvikling og teknologiske fremskritt ellers, og at DFS sitt tilbud til markedet risikerer å bli mer og mer akterutseilt.

 

En ting er helt sikkert - DFS kommer til å måtte endre seg for å tilpasse seg nye virkeligheter på lang sikt.

Spørsmålet er hvor mye, og når. Å tviholde på at det som fungerte i 1992 også skal fungere i 2112 er en oppskrift på katastrofe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

VeTLe: Det er akkurat sånne som deg DFS trenger!

 

Jeg har akkurat lagt på røret etter å ha prøvd å melde meg inn i et DFS-lag i eget nærområde. Jeg sier prøvd fordi jeg må ringe formannen og prate med ham, deretter må mitt eventuelle medlemsskap drøftes på neste styremøte. Nå vet jeg ikke om dette er representiv praksis i hele systemet, eller er dette et lokalt unntak?

 

Hva skal man si til sånt? Jeg ble rett og slett noe irritert og kanskje en smule sarkastisk...

 

I tillegg er det klin umulig å bruke banen midt i svarte skauen annet enn på torsdagskvelder.

 

Jeg får vel ringe formannen da, og kjempe for medlemsskapet mitt der, selv om jeg ikke har muligheter for å skyte (der) på torsdagskvelder. Motivet mitt for medlemsskap er dessuten mer politisk enn idrettsmessig, så det gjør vel ikke den store forskjellen. Litt feltskyting skal det iallefall bli neste sesong.

Nei, jeg får finne frem referansene mine og utskrift av sikkerhetsklarering, vannkjemme håret, ikle meg finstasen og troppe opp på styremøte med mitt peneste smil, så kanskje jeg får innpass jeg også...

Deretter skal jeg få meg styreplass fort som faen, og få endret denne praksisen til en som er noe mer rekrutteringsvennlig. Og fremkjempe at klubben sender inn innspill om åpen/optisk klasse og halvauto-divisjon i DFS.

 

Tenk nasjonalt, handle lokalt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg sier prøvd fordi jeg må ringe formannen og prate med ham, deretter må mitt eventuelle medlemsskap drøftes på neste styremøte. Nå vet jeg ikke om dette er representiv praksis i hele systemet, eller er dette et lokalt unntak?

 

Fikk endelig ut den berømmelige finger'n, og sendte inn "søknad" om medlemskap i Kongsberg. Dette ble gjort natt til forrige søndag. Kasserer svarte meg søndag formiddag med medlems nr etc. vi snakker nå kun timer. Der fikk jeg velkommen etc med medlems nummer osv.

Link to comment
Share on other sites

Og fremkjempe at klubben sender inn innspill om åpen/optisk klasse og halvauto-divisjon i DFS.

Good shait! Framad kamerater, til barrikadene :wink: Det kan komme mange slike forslag, trikset må være at de er så like at de lar seg kombinere

Forresten så ER det en halvauto-divisjon i DFS, den heter AG3/HK416, og du må skyte iført uniform. Den er nokså utbredt her iallefall. Jeg har ikke nok hang til halvauto til å ha undersøkt om en må ha militær bakgrunn for å skyte i den, men du har jo det, så problem solved.

 

Ang. medlemsskap, så har de med å melde deg inn, denslags kuk-opplegg som du beskriver har vi hatt her også - det er bare uholdbart.

 

Det må da være mye enklere å bare arrangere sine egne stevner slik dere vil, enn å prøve å bekjempe det erkekonservative DFS.

Joda, og det jeg skal si, kommer som styremedlem i et skytterlag.

DFS kommer til å, om det ikke er overalt ennå, oppleve en nedgang i rekrutteringen, i inntektene, og i hele eksistensgrunnlaget. Det meste at problemet ligger nok i befolkningens/skytterenes motvilje til å trene, når det er så mye enklere å kjøpe bedre musefeller - og i DFS er ikke plassen til musefellene så stor..

En del av dette er DFS's insisterende på å kun kunne bruke de arkaiske siktene vi bruker - jeg har mer enn en gang sett en unge grine på nesen og snu ved synet av ei Anschutz 64 eller en Sauer med diopter på. Min An64, med kikkert på, den nærmest sloss de om.

 

Så kommer alle de som skyter, og som vil skyte, men som ikke får skyte, for de ikke gidder å skyte med Sauer og Busk, og ikke gidder å lære seg å skyte knestående, som vil tro at de kan skyte om enn bare med tofot..

Etter min mening er det et stort marked for DFS i disse skytterene, og samtidig ar DFS en plikt overfor disse skytterene, både gjennom formålsparagrafen og at de/vi faktisk innehar noe så viktig som skytebanene. Nesten alle skytebanene. Det er i det hele tatt SVÆRT vanskelig å få skutt med rifle i Norge uten DFS velsignelse.

 

Halvauto"divisjonen" har vi allerede, iallfall var det en hel gjeng som skjøt AG3 på det siste feltstevnet jeg var på, og noen av dem har jeg faktisk sett på TV-sendinger fra LS også, bare å trene folkens..

Men en "optikk", eller "åpen" klasse det tror jeg trengs - som en rekrutteringsklasse, og som en bredde/koffert/mosjons-klasse - muligens etterhvert som en "full" klasse - men la oss begynne et sted.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over AG-3/HK416-klassen, men jeg tenker i de baner VeTLe og Høggern nevner, en klasse for folket, med erhvervsgrunnlag for AR-XX og det hele. Jeg drømmer om et revitalisert totalforsvar, selv om det er fryktelig lite PK i den rådende illusjon om hvordan verden er i dag. Og, tro det eller ei, jeg liker boltrifler langt bedre ann halvauto jeg også, så dagens militære klasse tiltaler meg lite, men jeg er glad den er der, også for å synliggjøre båndet mellom DFS og Forsvaret. Når det er sagt har jeg egentlig argumentert for hvorfor jeg bør begynne å skyte i den klassen... ;)

 

Jeg tror ikke en halvauto-divisjon for folket er realistisk, dessverre, men en åpen, optisk klasse bør absolutt være det, og hvis DFS tenker litt økonomi og overlevelse bør en endring være høyst realistisk. Ikke krever det endringer i infrastruktur eller rådende skyteform heller, kun en egen side eller to i skytterboka, og noen ekstra rubrikker i ett dataprogram, og det bør være håndterbart for en organisasjon på denne størrelsen.

 

Etter en hyggelig prat med formannen får jeg innbetalingsblanketten levert i postkassa i løpet nærmeste fremtid, og kan anse meg selv som DFS'er igjen, etter mange år utenfor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over AG-3/HK416-klassen, men jeg tenker i de baner VeTLe og Høggern nevner, en klasse for folket, med erhvervsgrunnlag for AR-XX og det hele. Jeg drømmer om et revitalisert totalforsvar, selv om det er fryktelig lite PK i den rådende illusjon om hvordan verden er i dag. Og, tro det eller ei, jeg liker boltrifler langt bedre ann halvauto jeg også, så dagens militære klasse tiltaler meg lite, men jeg er glad den er der, også for å synliggjøre båndet mellom DFS og Forsvaret. Når det er sagt har jeg egentlig argumentert for hvorfor jeg bør begynne å skyte i den klassen... ;)

 

Jeg tror ikke en halvauto-divisjon for folket er realistisk, dessverre, men en åpen, optisk klasse bør absolutt være det, og hvis DFS tenker litt økonomi og overlevelse bør en endring være høyst realistisk. Ikke krever det endringer i infrastruktur eller rådende skyteform heller, kun en egen side eller to i skytterboka, og noen ekstra rubrikker i ett dataprogram, og det bør være håndterbart for en organisasjon på denne størrelsen.

 

Etter en hyggelig prat med formannen får jeg innbetalingsblanketten levert i postkassa i løpet nærmeste fremtid, og kan anse meg selv som DFS'er igjen, etter mange år utenfor.

 

Jeg har ikke lest alle postene i denne tråden siden begynnelsen, men jeg drister meg allikevel til å kommentere det du skriver. Jeg vil derfor på forhånd beklage hvis jeg ikke har fått med meg alle detaljer i det du har skrevet før. Uansett, det er et par ting jeg vil kommentere. For det første, du sier at DFS må opprette en optisk klasse for å overleve. Jeg lurer på hva du egentlig mener med dette, og er ikke jegerklassen i DFS bra nok til å dekke de behovene du søker? Jeg har selv deltatt på utallige feltstevner i DFS, men jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sett en jeger som har gått en feltrunde. Jeg lurer derfor på hvordan jegere kan rakke ned på det tilbudet DFS har for jegere, når det i mine øyne er svært få jegere som i det hele tatt har prøvd. Med tanke på at DFS egentlig ikke har noe ansvar for å tilrettelegge for jegere, synes jeg det er rart at man skal klage over de tilbudene DFS faktisk har. Jeg synes også at jegere i Norges land må tenke på at DFS aldri var ment for å trene opp norske jegere, eller skape konkurranseprogrammer for de. I mine øyne må det vare mer hensiktsmessig å lufte ønsker om optisk skyting for forbund som NJFF, som faktisk driver med skyting med optikk. Jeg synes i hvert fall det blir feil å henge ut DFS som en gammeldags og lite moderne organisasjon, bare fordi de ikke tilbyr konkurranseformer som ikke går overens med formålsparagrafen.

 

PS: Jeg håper du skjønner at slutten ikke var spesielt myntet mot deg Christian, men i stedet min personlige oppfatning av situasjonen. Jeg håper allikevel at du kan svare på mitt innledende spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

DFS sitter på mye av banene rundt i landet, det ble jo faktisk nevnt av en her i tråden at der han bodde fantes det ikke jaktfeltskyting en gang. Da må man enten skyte DFS eller ingenting, og for de ungene som skal begynne med skyting nå for tiden er det ikke sikkert baneskyting med Sauer fremstår som det kuleste som finnes, og da blir alternativet å ikke begynne med skyting i det hele tatt da, og det er i hvert fall ikke bra for rekrutteringen til skytesporten i sin helhet.

 

Mener du oppriktig at det indirekte eller direkte er DFS sin skyld at det ikke arrangeres jaktfeltstevner i hver krik og krok av Norge?

Link to comment
Share on other sites

konkurranseformer som ikke går overens med formålsparagrafen

Det er diskutabelt om dagens konkurranseformer i DFS er egnet til å dyktiggjøre folket til landets forsvar. Jeg kan ikke helt se at klasser for andre våpen enn en spesiallaget, sivil sportsrifle og (til nød!) AG-3 skulle utgjøre noen større konflikt med formålsparagrafen enn det å surre seg inn i merkelige, bevegelseshemmende klær i gilde farger og bruke siktemidler som idag er en ren nødløsning i forsvarssammenheng.

 

DFS må velge om de skal være folkemuseum eller en moderne og relevant del av forsvaret. Når det kommer argumenter om at 6.5X55 må beholdes av sentimentale årsaker er det lett å argumentere for at organisasjonen har mistet mye av sin eksistensberettigelse. Når flere og flere militære enheter legges ned eller sentraliseres forsvinner behovet for lokale skytebaner til Forsvarets bruk, m.a.o. DFS blir enda mindre relevant.

 

Jeg ønsker ikke at DFS skal legges ned eller miste den politiske støtten organisasjonen har i dag. Det gjør de hvis de fortsetter å late som om verden ikke har forandret seg siden 1960.

Link to comment
Share on other sites

For det første, du sier at DFS må opprette en optisk klasse for å overleve

DFS vil oppleve en økt rekruttering om det lages en "optisk" klasse, jeg foreslår en "åpen" - any rifle/any sights, som skyter grovfeltprogram, og 1-2kl. baneprogram.

 

Jeg tror dette vil åpne for en rekke folk som idag ikke VIL skyte i DFS, pga dioptret, og for ungdommer som idag går til jaktfelt, diverse langholdsskyttere og slikt. I et velfungerende skytterlag utgjør ikke dette noe av betydning, men i lag hvor vi er 2-3 under 50 som skyter og har 300 jegermedlemmer, og ikke kan tilby disse allverden, og ingen ungdommer ever vil begynne rett på Sauer-klassene med alle de sexy riflene som er på banen... Så kan det utgjøre noe, ressurspersoner, rekruttering til "de ordentlige" klassene, grunnlag til å faktisk arrangere det feltstevnet med noe får deltakere, osv.

Det er ikke så mange skytterlag i denne situasjonen, ennå - men gjøres det ingenting - så blir det ikke færre.

 

Det kjører horder av skyttere hver helg fra Kristiansand til Arendal for å skyte jaktfelt, hadde det vært et tilbud her hadde de ikke gjort det. Men JFF har ikke bane her, det har DFS, men ikke for jegere...

 

 

Jeg ønsker ikke at DFS skal legges ned eller miste den politiske støtten organisasjonen har i dag. Det gjør de hvis de fortsetter å late som om verden ikke har forandret seg siden 1960.

1860, men ellers enig :wink:

K

Link to comment
Share on other sites

DFS sitter på mye av banene rundt i landet, det ble jo faktisk nevnt av en her i tråden at der han bodde fantes det ikke jaktfeltskyting en gang. Da må man enten skyte DFS eller ingenting, og for de ungene som skal begynne med skyting nå for tiden er det ikke sikkert baneskyting med Sauer fremstår som det kuleste som finnes, og da blir alternativet å ikke begynne med skyting i det hele tatt da, og det er i hvert fall ikke bra for rekrutteringen til skytesporten i sin helhet.

 

Mener du oppriktig at det indirekte eller direkte er DFS sin skyld at det ikke arrangeres jaktfeltstevner i hver krik og krok av Norge?

 

Nei, jeg snakket om jaktfelt i regi av NJFF.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over AG-3/HK416-klassen, men jeg tenker i de baner VeTLe og Høggern nevner, en klasse for folket, med erhvervsgrunnlag for AR-XX og det hele. Jeg drømmer om et revitalisert totalforsvar, selv om det er fryktelig lite PK i den rådende illusjon om hvordan verden er i dag. Og, tro det eller ei, jeg liker boltrifler langt bedre ann halvauto jeg også, så dagens militære klasse tiltaler meg lite, men jeg er glad den er der, også for å synliggjøre båndet mellom DFS og Forsvaret. Når det er sagt har jeg egentlig argumentert for hvorfor jeg bør begynne å skyte i den klassen... ;)

 

Jeg tror ikke en halvauto-divisjon for folket er realistisk, dessverre, men en åpen, optisk klasse bør absolutt være det, og hvis DFS tenker litt økonomi og overlevelse bør en endring være høyst realistisk. Ikke krever det endringer i infrastruktur eller rådende skyteform heller, kun en egen side eller to i skytterboka, og noen ekstra rubrikker i ett dataprogram, og det bør være håndterbart for en organisasjon på denne størrelsen.

 

Etter en hyggelig prat med formannen får jeg innbetalingsblanketten levert i postkassa i løpet nærmeste fremtid, og kan anse meg selv som DFS'er igjen, etter mange år utenfor.

 

Jeg har ikke lest alle postene i denne tråden siden begynnelsen, men jeg drister meg allikevel til å kommentere det du skriver. Jeg vil derfor på forhånd beklage hvis jeg ikke har fått med meg alle detaljer i det du har skrevet før. Uansett, det er et par ting jeg vil kommentere. For det første, du sier at DFS må opprette en optisk klasse for å overleve. Jeg lurer på hva du egentlig mener med dette, og er ikke jegerklassen i DFS bra nok til å dekke de behovene du søker? Jeg har selv deltatt på utallige feltstevner i DFS, men jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sett en jeger som har gått en feltrunde. Jeg lurer derfor på hvordan jegere kan rakke ned på det tilbudet DFS har for jegere, når det i mine øyne er svært få jegere som i det hele tatt har prøvd. Med tanke på at DFS egentlig ikke har noe ansvar for å tilrettelegge for jegere, synes jeg det er rart at man skal klage over de tilbudene DFS faktisk har. Jeg synes også at jegere i Norges land må tenke på at DFS aldri var ment for å trene opp norske jegere, eller skape konkurranseprogrammer for de. I mine øyne må det vare mer hensiktsmessig å lufte ønsker om optisk skyting for forbund som NJFF, som faktisk driver med skyting med optikk. Jeg synes i hvert fall det blir feil å henge ut DFS som en gammeldags og lite moderne organisasjon, bare fordi de ikke tilbyr konkurranseformer som ikke går overens med formålsparagrafen.

 

PS: Jeg håper du skjønner at slutten ikke var spesielt myntet mot deg Christian, men i stedet min personlige oppfatning av situasjonen. Jeg håper allikevel at du kan svare på mitt innledende spørsmål.

 

Jeg er enig i at det er synd at ikke flere jegere prøver seg på feltskytinga, men det er et faktum at du blir møtt med skjeve blikk mange steder hvis du dukker opp med kikkertsikte. Vet ikke hvorfor, men mange skytterlag virker litt som lukkede familieforetag el.

Jeg har ikke problemer med diopter, men liker dårlig at du er henvist til kun Sauer på banen. Kan jo riktignok lufte den gamle banekragen, men da igjen disse kommentarene om å se til å kjøpe Sauer...alle har jo det...Men for all del, jeg har vært medlem i mange år, mest pga storviltprøven og tilhørende øvelsesskudd. Liker .22 skytinga om vinteren også, særlig fordi det er et tilbud til barna i hele bygda.

Link to comment
Share on other sites

Vist en kommer med kikkertsikte når det er trening med Sauer vil en vel helst få beskjed om at dette er ikke dagen og heller ikke rette banen for jeger trening, jeger trening skal være på 100 meter banen og Sauer familien skal være i fred på 200 meter banen.

 

Men jeg ser Sauer familien blir stadig mindre og mindre her så kanskje det er håp om og få trene med jakt rifla sammen med Sauer familien snart.

Jeg har nå rett kaliber 6.5, to foten har jeg på rifla så jeg slipper og kle den på meg i form av en dyr dress.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest alle postene i denne tråden siden begynnelsen, men jeg drister meg allikevel til å kommentere det du skriver. Jeg vil derfor på forhånd beklage hvis jeg ikke har fått med meg alle detaljer i det du har skrevet før. Uansett, det er et par ting jeg vil kommentere. For det første, du sier at DFS må opprette en optisk klasse for å overleve. Jeg lurer på hva du egentlig mener med dette, og er ikke jegerklassen i DFS bra nok til å dekke de behovene du søker? Jeg har selv deltatt på utallige feltstevner i DFS, men jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sett en jeger som har gått en feltrunde. Jeg lurer derfor på hvordan jegere kan rakke ned på det tilbudet DFS har for jegere, når det i mine øyne er svært få jegere som i det hele tatt har prøvd. Med tanke på at DFS egentlig ikke har noe ansvar for å tilrettelegge for jegere, synes jeg det er rart at man skal klage over de tilbudene DFS faktisk har. Jeg synes også at jegere i Norges land må tenke på at DFS aldri var ment for å trene opp norske jegere, eller skape konkurranseprogrammer for de. I mine øyne må det vare mer hensiktsmessig å lufte ønsker om optisk skyting for forbund som NJFF, som faktisk driver med skyting med optikk. Jeg synes i hvert fall det blir feil å henge ut DFS som en gammeldags og lite moderne organisasjon, bare fordi de ikke tilbyr konkurranseformer som ikke går overens med formålsparagrafen.

 

PS: Jeg håper du skjønner at slutten ikke var spesielt myntet mot deg Christian, men i stedet min personlige oppfatning av situasjonen. Jeg håper allikevel at du kan svare på mitt innledende spørsmål.

Hei. Jeg har ikke vært i denne tråden før i dag. Min bekymring er ikke jegerne eller egne behov, men det større bildet. Dfs er den største og viktigste organisasjonene norske skyttere har, og sånn håper jeg det fortsetter, og det er her jeg mener Dfs har et enormt potensiale til å utvide ved å satse på det som nå heter jegerklassen med det mål å appellere til de som nå trekker bort fra Dfs til fordel for andre mer spennende skyteformer. Ved å satse her (og det er ikke mye som skal til) vil man kunne trekke til seg folk som nå ser i andre retninger. Dette kan og vil gjøre Dfs sterkere både på menneskelig og økonomisk kapital, og det vil være lettere å beholde eller kanskje til og med øke bevilgningene. Det er forøvrig ikke ment som kritikk av Dfs i den forstand fra min side, heller som anerkjennelse av at de er viktige for hele skytesporten i Norge, og at de må skjønne det selv og gjøre noen grep for å henge med før det bare er gamle gørrjævler igjen der, litt på spissen.

Nå har jeg tatt konsekvensen av meningene mine, og skal bidra på de måter jeg kan til å gjøre Dfs større, mer inkluderende, mer spennende og ikke minst prøve å påvirke lokalt og sentralt (indirekte) for å nærmes formålsparagrafen igjen, det trengs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at jegere i Norges land må tenke på at DFS aldri var ment for å trene opp norske jegere, eller skape konkurranseprogrammer for de. I mine øyne må det vare mer hensiktsmessig å lufte ønsker om optisk skyting for forbund som NJFF, som faktisk driver med skyting med optikk.

- det må da være innenfor formålsparagrafen å dyktiggjøre norske jegere til landets forsvar

- DFS er en skytterorganisasjon, NJFF en jegerorganisasjon

- DFS er uendelig mye mer kompetent som skytterorganisasjon enn NJFF, hvorfor bygge opp noe nytt når det fins

- NJFF er jo nærmest imot stødige skytestillinger, DFS lærer dem bort og fintuner dem

- DFS har skytebaner, instruktører, kompetanse, alt som skal til for å fortsette å være landets største og ledende skytterorganisasjon.

 

ChristianS, det er godt å se at andre begynner andre steder med samme hensikt, bare ikke forvent at det går fort.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For det første, du sier at DFS må opprette en optisk klasse for å overleve

DFS vil oppleve en økt rekruttering om det lages en "optisk" klasse, jeg foreslår en "åpen" - any rifle/any sights, som skyter grovfeltprogram, og 1-2kl. baneprogram.

 

Det kjører horder av skyttere hver helg fra Kristiansand til Arendal for å skyte jaktfelt, hadde det vært et tilbud her hadde de ikke gjort det. Men JFF har ikke bane her, det har DFS, men ikke for jegere...

 

Etter min mening har du misforstått hva DFS egentlig står for. Jeg kan være enig i at det å kle seg i "pingvindress" ,som noen jegere så fint kaller det, og skyte med våpen som nødvendigvis ikke er egnet for moderne krigføring virker litt rart, når hensikten med DFS er å "Fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar" som det så fint heter i formålsparagrafen. Ja, det kan nok stilles spørsmål ved måten DFS er organisert på i dag, og hvorvidt det faktisk dyktiggjør det norske folk til forsvaret av landet. Men mitt poeng er at DFS har noen verdier som jeg mener er verdt å ta vare på, og ikke minst føre videre. Årsaken til at det i prinsippet finnes bare et våpen som er aktuelt i DFS i dag, nemlig Sauer, er jo for å gjøre det mulig for alle å kunne delta. Det skal ikke være slik at størrelsen på skytteren eller foreldrenes pengpung i stor grad skal avgjøre om man kan nå toppen eller ikke. Jeg mener derimot at ditt forslag om å innføre any rifle/sight som du kaller det, vil gjøre at DFS blir oppfattet som en organisasjon for en pengesterk elite kan delta, og hvor "opphora" benchrestrifler blir den nye standarden. Jeg vet i hvert fall at jeg melder meg ut av DFS dersom det skulle bli en realitet. Og dessuten, hvorfor hakke så veldig på DFS om å skape sånne "nyskapende" program, når det er flere andre organisasjoner som kunne gjennomført slike program?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke ironisk at ditt hovedargument er at alle skal kunne delta*, samtidig som du avslutter posten med å si at du selv kommer til å gi deg hvis nye kommer til...?

 

 

 

 

*Forøvrig er jeg helt enig i at alle skal kunne delta, og det er det jeg argumenterer for. Flere skyttere inn i DFS. Nesa opp fra navlen og frem mot fremtidens utfordringer. Før vi kommer virkelig på etterskudd.

Link to comment
Share on other sites

Vi ønsker ikke å rive ned det Dfs du kjenner og liker, men å få inn klasser i tillegg til, ikke i stedet for, klassene som er der i dag. Og å få til en skikkelig satsing på den såkalte jegerklassen, da den har det potensiale til rekruttere OG etterleve formålsparagrafen på en bedre måte som favner flere skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at jegere i Norges land må tenke på at DFS aldri var ment for å trene opp norske jegere, eller skape konkurranseprogrammer for de. I mine øyne må det vare mer hensiktsmessig å lufte ønsker om optisk skyting for forbund som NJFF, som faktisk driver med skyting med optikk.

- det må da være innenfor formålsparagrafen å dyktiggjøre norske jegere til landets forsvar

- DFS er en skytterorganisasjon, NJFF en jegerorganisasjon

- DFS er uendelig mye mer kompetent som skytterorganisasjon enn NJFF, hvorfor bygge opp noe nytt når det fins

- NJFF er jo nærmest imot stødige skytestillinger, DFS lærer dem bort og fintuner dem

- DFS har skytebaner, instruktører, kompetanse, alt som skal til for å fortsette å være landets største og ledende skytterorganisasjon.

 

ChristianS, det er godt å se at andre begynner andre steder med samme hensikt, bare ikke forvent at det går fort.

 

K

 

Ok, det er din mening. Men hvorfor forandre på DFS, når man kan ta tak i de organisasjonene som allerede er "ment" for å drive med skyting som innebærer optikk? Jeg skjønner forsåvidt hva du mener, og jeg kan til en viss grad være enig med deg. Men det er allikevel noe jeg synes skurrer litt. Hvorfor kan man ikke heller påvirke f.eks NJFF til å tilby litt "uvanlige" skyteprogram, når de tydeligvis ser på jegere og andre skyttere med litt "uortodokse" våpen sett i DFS sine øyne som personer som slettes ikke er "rare, men som i stedet ønsker å drive på med en hobby de synes er gøy. Det må da vell være mye enklere enn og måtte forandre på DFS?

Jeg synes absolutt at alle som har våpen skal ha full mulighet til å skyte og ha det artig, så lenge det er under kontrollerte forhold, uavhengig av hva de skyter med eller på. (Så lenge det som blir skutt på er forsvarlig, så klart) Men jeg synes ikke det er like artig at folk som ikke holder på med DFS skyting, skal omtrentlig henge ut DFS og kalle de "gamledagse" og det som er, når dere tydeligvis ser på DFS som det eneste alternativet for å kunne drive med litt andre former for skyting. Det blir i mine øyne for dumt.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke ironisk at ditt hovedargument er at alle skal kunne delta*, samtidig som du avslutter posten med å si at du selv kommer til å gi deg hvis nye kommer til...?

 

*Forøvrig er jeg helt enig i at alle skal kunne delta, og det er det jeg argumenterer for. Flere skyttere inn i DFS. Nesa opp fra navlen og frem mot fremtidens utfordringer. Før vi kommer virkelig på etterskudd.

Det jeg mente med at jeg kommer til å slutte dersom nye kommer til, er hvis det blir sånn at de "nye" som kommer til er med på å skape ett image hvor størrelsen på seddelbunken avgjør om du kan delta eller ei. Jeg sier ikke at det nødvendigvis blir sånn, men at det er en mulighet dersom det blir åpent for å bruke hva som helst av våpen. Jeg frykter nemlig at det da vil bli om å gjøre å ha den kuleste "riggen" som det så fint heter, og at det vil danne et bilde av DFS som en organisasjon for de bedrestilte i samfunnet. Jeg sier ikke at det er gratis å holde på med DFS skyting sånn som det er i dag heller, langt der i fra, men det er i hvert fall lagt opp slik at flest mulig skal ha sjansen til å delta. Dette er derimot min mening. Jeg vil også understreke at jeg ikke er i mot forandringer. Jeg stiller bare spørsmål ved de forandringene dere foreslår.

Link to comment
Share on other sites

Har noen noen gang fremmet rette veien i DFS forslag om en "jegerklasse"/"friklasse" for baneprogram?

Klarer vi å forfatte et slikt forslag her inne? Jo flere lag og samlag et slikt forslag fremmes i-jo større sjanse for at det lykkes!

 

Hvis det er så mange rundt omkring i Norges land som er interessert i å skape et nytt program med andre våpen enn det som brukes i DFS, hvorfor slår dere dere ikke sammen og danner deres eget forbund? Da kan dere jo få det akkurat som dere vil.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening har du misforstått hva DFS egentlig står for.

Jeg tror du misforstår grovt hva jeg vil. Det er ikke snakk om å endre hele organisasjonen - gud forby! Men å innføre endringer og tillegg i en liten klasse som allerede fins. For å øke rekrutteringen. For at DFS skal bli større, ikke en eller annen ny liten nisjeorganisasjon.

Hvis man stiller seg rett vil denne klassen rekruttere til Sauer-klassene, for når en blir god vil en skyte med de store gutta, ikke med valpene med kikkert og tofot :wink:

 

Jeg mener derimot at ditt forslag om å innføre any rifle/sight som du kaller det, vil gjøre at DFS blir oppfattet som en organisasjon for en pengesterk elite kan delta, og hvor "opphora" benchrestrifler blir den nye standarden. Jeg vet i hvert fall at jeg melder meg ut av DFS dersom det skulle bli en realitet. Og dessuten, hvorfor hakke så veldig på DFS om å skape sånne "nyskapende" program, når det er flere andre organisasjoner som kunne gjennomført slike program?

Nå er vel DFS allerede den skytterorganisasjonen som har dyrest "inngangsbillett" i form av utstyr, iallefall om en skal være konkurransedyktig. Tanken min var at dette skulle være en "innstegsklasse", som skal holdes utenfor LS, og utenfor alt av status, noe ala det jegerklassen allerede er - men altså tilpasse den slik at folk tør å være med.

 

 

NBSF, Benchrest, handler om ekstrem presisjon. Skyteprogrammene i DFS handler om skyteferdigheter, hurtighet og presisjon - det er vidt forskjellige ting. Nivået innen norsk BR-langhold har nå kommet dit det engang var på korthold, en må dra til den siste skruen på utstyrsfronten skal en hevde seg, og den koster - for BR er i svært stor grad en utstyrskonkurranse. Og mange er litt leie av det ser det ut til.

 

Å kjøpe seg til vesentlig bedre ytelser enn en en Sauer gir til DFS-skyting tror jeg kun de aller færreste vil gjøre, og de ville ha forsvinnende små fordeler av det. Det er og blir trening som teller.

Dersom en slik klasse blir innført, så spår jeg at 90% av deltakerene i den vil bruke Sauer 200STR med en eller annen kikkert. Ser du på prisen kikkert vs skytterdress, og trekker ifra dioptret... det kan slå begge veier.

 

Hvorfor kan man ikke heller påvirke f.eks NJFF til å tilby litt "uvanlige" skyteprogram,

Hvorfor skal vi det, når programmene allerede fins, i DFS? Jeg selv kan jo bare fortsette å skyte i DFS, det er det jeg gjør, med eller uten diopter, for meg selv spiller det faktisk liten rolle - men jeg ser alle de som går til NJFF, og skytterlaget som blir mindre og mindre.

Skyttergutt, skal vi rekruttere til DFS, eler NJFF?

 

Jeg ønsker også at disse som vi skal rekruttere skal tas vare på og læres opp til en høy standard på sikkerhet, våpenbehandling og skyteferdigheter - NJFF er en fattig liten lettvekter på dette ift. DFS - sett med mine DFS-øyne iallefall - jeg gidder ikke å trene inn uoptimale skytestillinger bare fordi de brukes i konkurransene. Her DFS overlegne på utdanning, og alt overlegne.

 

hvorfor slår dere dere ikke sammen og danner deres eget forbund?

Fordi norsk skyting trenger få store forbund, ikke ørten små som POD bare kan dra pennen over. Fordi norsk skyting må stå sammen. Fordi mine unger skal lære å skyte i DFS akkurat som jeg gjorde, og deres unger. For at ikke norske skytterlag skal stenge, for at ikke NJFF skal bli bærebjelken i norsk skyting om du vil, eller NBSF :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Noen gjorde det for oss i 1893, men skuta har blitt seilt litt ut av kurs de senere år. Vi vil fikse det.

 

Hva mener du egentlig med at "skuta har seilt litt ut av kurs"?

Ja, DFS er kanskje ikke slik det var for nesten 120 år siden da redselen for svenskene var på topp. Men jeg mener at DFS allikevel har gjort noe veldig bra. Personlig har jeg nesten bare godt å si om DFS og det de står for. Jeg er selv en ungdomsskytter som har vært aktiv i mange år, og jeg kan med hånd på hjerte si at DFS slik jeg kjenner det så absolutt fortjener livets rett. Jeg synes det er rart at klasser med kikkertsikter skal "redde" DFS, og sørge for at formålsparagrafen til DFS følges. Er det virkelig slik at kikkertsikter med x antall zoom er et så mye bedre alternativ en diopteren på Saueren? Sist jeg sjekket var det veldig få AG3-er og HK-416 rifler med kikkertsikte. De fylte og fyller da allikevel de kravene Forvaret stiller til en angrepsrifle. Jeg setter dette veldig på spissen nå, men jeg er virkelig spent på å høre hvordan innføring av slike "eksotiske" klasser skal sørge for at DFS i større grad holder det de lover i formålsparagrafen.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening har du misforstått hva DFS egentlig står for.

Jeg tror du misforstår grovt hva jeg vil. Det er ikke snakk om å endre hele organisasjonen - gud forby! Men å innføre endringer og tillegg i en liten klasse som allerede fins. For å øke rekrutteringen. For at DFS skal bli større, ikke en eller annen ny liten nisjeorganisasjon.

Hvis man stiller seg rett vil denne klassen rekruttere til Sauer-klassene, for når en blir god vil en skyte med de store gutta, ikke med valpene med kikkert og tofot :wink:

 

Jeg mener derimot at ditt forslag om å innføre any rifle/sight som du kaller det, vil gjøre at DFS blir oppfattet som en organisasjon for en pengesterk elite kan delta, og hvor "opphora" benchrestrifler blir den nye standarden. Jeg vet i hvert fall at jeg melder meg ut av DFS dersom det skulle bli en realitet. Og dessuten, hvorfor hakke så veldig på DFS om å skape sånne "nyskapende" program, når det er flere andre organisasjoner som kunne gjennomført slike program?

Nå er vel DFS allerede den skytterorganisasjonen som har dyrest "inngangsbillett" i form av utstyr, iallefall om en skal være konkurransedyktig. Tanken min var at dette skulle være en "innstegsklasse", som skal holdes utenfor LS, og utenfor alt av status, noe ala det jegerklassen allerede er - men altså tilpasse den slik at folk tør å være med.

 

 

NBSF, Benchrest, handler om ekstrem presisjon. Skyteprogrammene i DFS handler om skyteferdigheter, hurtighet og presisjon - det er vidt forskjellige ting. Nivået innen norsk BR-langhold har nå kommet dit det engang var på korthold, en må dra til den siste skruen på utstyrsfronten skal en hevde seg, og den koster - for BR er i svært stor grad en utstyrskonkurranse. Og mange er litt leie av det ser det ut til.

 

Å kjøpe seg til vesentlig bedre ytelser enn en en Sauer gir til DFS-skyting tror jeg kun de aller færreste vil gjøre, og de ville ha forsvinnende små fordeler av det. Det er og blir trening som teller.

Dersom en slik klasse blir innført, så spår jeg at 90% av deltakerene i den vil bruke Sauer 200STR med en eller annen kikkert. Ser du på prisen kikkert vs skytterdress, og trekker ifra dioptret... det kan slå begge veier.

 

Hvorfor kan man ikke heller påvirke f.eks NJFF til å tilby litt "uvanlige" skyteprogram,

Hvorfor skal vi det, når programmene allerede fins, i DFS? Jeg selv kan jo bare fortsette å skyte i DFS, det er det jeg gjør, med eller uten diopter, for meg selv spiller det faktisk liten rolle - men jeg ser alle de som går til NJFF, og skytterlaget som blir mindre og mindre.

Skyttergutt, skal vi rekruttere til DFS, eler NJFF?

 

Jeg ønsker også at disse som vi skal rekruttere skal tas vare på og læres opp til en høy standard på sikkerhet, våpenbehandling og skyteferdigheter - NJFF er en fattig liten lettvekter på dette ift. DFS - sett med mine DFS-øyne iallefall - jeg gidder ikke å trene inn uoptimale skytestillinger bare fordi de brukes i konkurransene. Her DFS overlegne på utdanning, og alt overlegne.

 

hvorfor slår dere dere ikke sammen og danner deres eget forbund?

Fordi norsk skyting trenger få store forbund, ikke ørten små som POD bare kan dra pennen over. Fordi norsk skyting må stå sammen. Fordi mine unger skal lære å skyte i DFS akkurat som jeg gjorde, og deres unger. For at ikke norske skytterlag skal stenge, for at ikke NJFF skal bli bærebjelken i norsk skyting om du vil, eller NBSF :roll:

 

K

 

Takk for at du forklarte hva DU i det minste mener. Basert på det du skriver er jeg enig med deg i mange av punktene. Men at det er så mye dyrere å begynne å skyte i DFS i forhold til andre forbund var nytt for meg. Skal ikke skryte på meg å ha så mye erfaring fra andre forbund, men jeg kan jo en del om DFS. Det er sant at det kan være veldig dyrt å skyte i DFS hvis du er aktiv og satser litt, men det er ikke dermed sagt at det er så dyrt å delta for moro skyld. I mitt skytterlag låner vi blant annet ut våpen og utstyr til nye skyttere, slik at de kan prøve før de eventuelt går til innkjøp av eget våpen. Det finnes samtidig mange billige alternativer som er minst like gode som de dyre. I likhet med mange andre idretter og hobbyer kan DFS skyting være så dyrt eller billig du selv ønsker. Det gjelder bare å bestemme seg for hvor mye tid, energi og penger man ønsker å legge ned i det. Jeg mener uansett at DFS har et miljø som er inkluderende og ikke minst trivelig å være en del av. Jeg sluttet selv med å spille fotball fordi jeg ikke likte det jaget etter resultater som fantes der, til fordel for skyting og DFS. For å si det mildt, så har jeg ikke angret så mye som et sekund. Men det er en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Sverige har jo fått til Fältskytte med optikk, hvorfor skal dette være vanskelig i Norge?

 

Fältskytte

Kikkertfältskytte

SM 2012 Fältskytte med kikkertklasse

 

I mitt hode måtte jo det enkleste å tilate i DFS en Sauer 200 med optikk, da beholder man plattformen til Sauer(?) Om man skyter med tofot, reim, setter på annen stokk, hva så?

Se bare på min Sauer 200, Mcmillan stokk, USOptics skinne og PMII på toppen.

 

Vil nå si at Jegerklassen, eller grov er lite opplyst til de av oss utenfor DFS... Nå skal det sies at jeg heller ikke har undersøkt så mye. Men du finner svært lite info (syntes jeg) omkring dette med å stille på stevne med optikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er rart at klasser med kikkertsikter skal "redde" DFS,

Si at det kan øke medlemstallet fra 100 000 til 102 000? Er det galt? Eller i et skytterlag fra 4 aktive til 200?

 

ungdomsskytter

Det er vel mulig man må gjøre noe for å "tenne" ungdomsskytterene også - her er det 0- null - interesse for å skyte med Sauer. Hva foreslår du vi gjør? Vet|us er vel yngst, og jeg med snart 50 er nest yngst av de som faktisk skyter stevner i DFS her - og med hauger av folk som vil skyte, på døra til banen, unge og gamle, men ikke med diopter - hva foreslår du vi gjør?

Skal vi fortelle dem at de er idioter som ikke forstår at diopter er det eneste saliggjørende, eller skal vi gi dem et tilbud og ta pengene deres? :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er medlem i to skytterlag og har aldri opplevd å bli jaget ut fordi min Sauer ikke ser helt A4 ut og så må man jo ikke være så nærtagende at man løper hjem til mamma bare fordi en gubbe i S&M drakten sin spør om man er sikker på at man klarer å treffe blinken på 300m. Smil og vær glad, ladd børsa og fyr i vei.

 

Det jeg alltid har undret meg over er: Hvor kommer Busk siktet inn i bildet egentlig? Det virker som det er hogd i stein at diopter er og blir noe DFS alltid skal bruke fordi det bare er sånn. Er ikke formålet til DFS å på en måte holde seg ajour med forsvaret? Når forsvaret har gått over til optikk ville jeg tro at DFS var pukka nødt til å gjøre det samme uansett om vi "pimp my Sauer" folk synes noe om det eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra at Naboene legger til rette for skyttere med kikkertsikte..

 

Hadde vært morro å gå to runder med saueren,, En med diopter og en med kikkert.. :-)

 

::;

Kikarskyttar inbjuds att delta i fältskyttetävlingen

 

Kikarskyttarna tävlar i en egen klass utanför de övrigas SM- och RM-tävling. Av säkerhetsskäl är kikarvapnens kaliber begränsad till maximalt 7,62/30-06/.308. Kikarskyttarna skall ha tävlingslicens samt delta i obligatorisk vapenkontroll, där man bl a provar att avtrycket håller för en vikt av minst 1,50 kg. Kikarklassen skjuter endast liggande med lång skjuttid. För ytterligare information se inbjudan! Se menyn till vänster.(2012-01-14)

 

;;

 

Mener eg las at de korigerte max avtrekker vekt til 1kg

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det kjører horder av skyttere hver helg fra Kristiansand til Arendal for å skyte jaktfelt, hadde det vært et tilbud her hadde de ikke gjort det. Men JFF har ikke bane her, det har DFS, men ikke for jegere...

 

Jeg har i mange år prøvd å få med flest mulig jaktskyttere på vårt årlige DFS stevne "Myrkongen" på Evjemoen i Evje og Hornnes. Det kom jo endringer i jegerklassen i 2003, men før det skøyt jeg en serie med DFS sauera og en serie med jaktrifla. Det var dritgøy, og jeg savner det stort. Etter endringen i 2003 er det vel bare DFS folk som ikke kan skyte jaktfelt med jaktrifla? Eneste er at det ikke finnes jegerklasse på LS eller samlagsstevnene.

 

For min del ønsker jeg en åpen jegerklasse i DFS hjerteligt velkommen. Jeg har mulighet til å skyte samme stevne både som klasseført DFS skytter og HV mann med AG3. Hvorfor skal jeg ikke kunne bytte ut det hersens AG3 skrangleverket med med jaktrifla? Jeg stemmer for at man skal åpne for en fullverdig jegerklasse på DFS stevnene. Om det blir en suksess, kommer vel diskusjonen om kjente avstander/ tillate avstandsmåler opp, men den får vi ta når det kommer. ( jeg synes et DFS feltstevne skal være et skytterstevne, ikke en avstandstippekonkurranse, men det er det jo delte meninger om)

 

Men som jeg leser reglene så finnes denne jegerklassen som dere ( særlig du M67 ) etterspør. De eneste som ikke får lov å delta er oss DFS skyttere. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Vist en kommer med kikkertsikte når det er trening med Sauer vil en vel helst få beskjed om at dette er ikke dagen og heller ikke rette banen for jeger trening, jeger trening skal være på 100 meter banen og Sauer familien skal være i fred på 200 meter banen.

 

Men jeg ser Sauer familien blir stadig mindre og mindre her så kanskje det er håp om og få trene med jakt rifla sammen med Sauer familien snart.

Jeg har nå rett kaliber 6.5, to foten har jeg på rifla så jeg slipper og kle den på meg i form av en dyr dress.

 

Dette har jeg imidlertid ingen forståelse for! Hvorfor kan ikke de håpefulle DFS skytterene ha en treningskveld i uka for seg selv uten å måtte være barnepike for jegere som ikke vet forskjellen på 308 lang og 308 kort? eller slippe å ha en "sniper med 338 Lapua ultra mag med munningsbrems ved siden av seg? Dere må vel kunne se at dette kan bli et problem for de som satser på å nå kongelaget?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

avstandstippekonkurranse

hehe, den diskusjonen blir ikke fort ferdig nei...

 

Men som jeg leser reglene så finnes denne jegerklassen som dere

Om du finleser reglene, så utelukker den mange rifler, og da slike rifler som skyteinteresserte folk har. Samtidig utelukker den de som er klasseførte, har man skutt et banestevne som 16åring så er en ute, osv.. Om en skal følge reglene - det jeg er ute etter er egentlig bare å justere reglene til dagens praksis, for slik det praktiseres idag ute på bygdene er utmerket - men mange tør ikke kjøre langt inni heia og sjangse på at de får skyte med sin for tunge rifle, med for stor kikkert.

Og så vil jeg ha samme klassen inn på baneprogram om sommeren - kun ligg, eller evt. maks til knestående, iallefall noe som tilgodeser ikke alt for gode skyttere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ser den M67. Jeg er nestleder i det lokale DFS skytterlaget og er veldig for en jegerklasse i DFS, og kommer til å mase om dette oppover i systemet. Den største feilen er at ikke klasseførte ( de som skøyt et DFS stevne for 20 år siden) kan delta. Jeg er ikke sikker på om rekrutteringen blandt "vanlige" jegerskyttere blir så stor om de må konkurrere med 5 fra langholdsmiljøet som har rifler, kikkerter og utstyr til 100 000,- ( inkl tofot). Dette kan kanskje løses med en åpen sporterklasse inkl tofot (som du etterspør) og en jegerklasse som i jaktfelten inkl jegerstropp.

Jeg har konvertert fra aktiv DFS skytter til halvaktiv jaktfeltskytter. Jeg liker DFS feltskytingene, bortsett fra at jeg synes det er meningsløst å tippe avstander nå som avstandsmålere ligger i de fleste jaktsekker. Videre synes jeg det er meningsløst å skyte stående frihånd på en skjære på 40 meter ( jaktfelt).

Jeg savner å kunne skyte DFS feltstevne med jegerstropp, jaktrifla og avstandsmåleren.

 

Og så vil jeg ha samme klassen inn på baneprogram om sommeren - kun ligg, eller evt. maks til knestående, iallefall noe som tilgodeser ikke alt for gode skyttere.

Denne klassen tror jeg ikke blir særlig etterspurt skal jeg være ærlig, men gjerne for min del om man bruker samme skytetid og krever lyddemper over kal 308.

Link to comment
Share on other sites

For å teste ut optikk på felt i DFS tror jeg den beste starten er å kjøre eksakt det samme programmet som idag med den eneste forskjellen at Busk-diopteret på Saueren blir byttet ut med med et kikkertsikte. For arrangøren av stevnet er eneste forskjellen da at man får med "optisk klasse" i resultatlista. Alle slipper da å tenke på noe nytt eller får noen andre endringer i standplassrutiner, sikkerhetskontroll, osv.

 

Får man kikkertsikte på Saueren er det sikkert mange "nye" skyttere som har lyst å prove seg. Meg inkludert.. Jeg er ikke finere på det at jeg hadde skutt i HV-uniform blandt "klovnekostymene". Dette hadde vært gøy rett og slett!

 

Så kan vi diskutere kikkert.. 8)

 

Max 12X ?

 

Det eneste jeg er sikker på er at tunge taktiske sikter er en ulempe på frihåndskyting så dermed hadde vi unngått et kostbart utstyrsrace på DFS felt.

Link to comment
Share on other sites

Dette hadde vært gøy rett og slett!

Jepp.

 

Så kan vi diskutere kikkert..

 

Max 12X ?

Kan ikke folk få velge NOE selv? La folk velge, eller kikkertene velge seg selv... En skal ligge med reim eller sitte på kne og skyte fort, på tildels fillete feltskiver, så ingen vil ha tid til å se etter, eller kunne se kulehullene sine uansett forstørrelse og skarp optikk - og en trenger synsfelt for å finne igjen skivene - jeg bruker en 5-20, men har vel knapt hatt den på over 10x - men den er ofte på 20x til annen skyting, jeg HATER dette opplegget med at absolutt skal måtte ha ei egen rifle til hver eneste ting - jeg har faen ikke råd til det..

Jeg tror vel noe av poenget er at folk IKKE skal trenge å sette opp ei egen rifle til dette, eller bli ekskludert pga. et gram eller en forstørrelse for mye? Vil en være über-seriøs kan en skyte kl. 5.

Det som er moro med feltskyting er jo at det er en skytekonkurranse, ikke en utstyrsjagekonkurranse.

 

Denne klassen tror jeg ikke blir særlig etterspurt skal jeg være ærlig

Jeg vet ikke, landet er fullt av folk som ikke fikser å skyte med diopter, men som skyter utmerket med kikkertsikte, og klassen vil ligne en god del på "F-class", som mange etterspør hos andre forbund. Amerikanerne skyter "High Power" med begge siktetyper om hverandre, jeg vet ikke hva som er mest populært, men de beste skytterene deltar ofte i begge.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fri kikkert er helt greit for meg. Jeg har bare lyst til å skyte felt med kikkert.

 

Grunnen til at jeg sa 12x er at jeg er så gammel at jeg fortsatt venter på 3. verdenskrig. Hadde man hatt en 12x grense hadde kikkertene automatisk blitt mer robuste med tanke på feltmessige formål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror med og ha en klasse for skyttere med vanlige jakt rifler i DFS så kan sikkert det bidra til en positiv utvikling i rekruttering også.

 

Jeg har tre barn i alderen 15-22 år og jeg har ikke prøvd og få disse til og bli DFS skyttere nettopp på grunn av behovet for veldig dyrt utstyr, det er også hovedårsak til at jeg har valgt andre skyttergrener en DFS samtidig som jeg ikke trives med dioptersikte.

 

Jeg og min eldste sønn er aktive skyttere men ikke i DFS, min yngste datter har også fått øynene opp for pistolskyting , jeg er medlem i DFS hovedsakelig på grunn av jegertrening. Så det er jo klart vist DSF hadde hatt en klasse for oss vanlige med vanlige jakt våpen ville det vert mye lettere og tatt med noen jaktrifler på banen så ungene kunne kost seg med uten og føle seg dumme på grunn av at en må ha skinnklær og bane Sauer.

 

Vist DFS kan si, kom til oss og skyt med det våpenet du har, så blir det en lavere terskel for og melde seg inn i skytterlaget da en ikke trenger og kjøpe klær og våpen for minst 30000 kr.

 

Med å tillate optiske sikter og flere våpentyper så vil en nok også være nærmere med og oppfylle grunnregel 1.1 en hva en er i dag.

Så jeg kan ikke greie og se en klasse og to til kan være negativt for DFS, det vil nok være en positiv utvikling, det er jo også mulig at noen som kommer for og skyte med noe annet en bane Sauer finner ut at en også vil være med og skyte med bane Sauer etter en stund da skyting tross alt er gøy.

Link to comment
Share on other sites

"Two weeks after the balloon goes up, iron sights will rule the world"

Clint Smith, Thunder Ranch

 

Det er topp å trene med jernsikter, det har i alle fall ikke stoppet meg fra å melde meg inn i DFS. Men utstyrsfokuset på Sauer, Sauer, og atter Sauer, for ikke å snakke om skytterdress og rar caps syns jeg blir slitsomt og sært. En åpen baneklasse (altså ikke felt) der jeg kunne bruke våpen jeg allerede hadde, med eller uten optikk, ville vært topp for meg. Det gjør ikke meg noe om folk med dyrere utstyr kommer høyere på resultatlisten - det gjør de forresten uansett ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...