Jump to content

Fangst av jordrotter/vånd?


stalks

Recommended Posts

Nybygd hus for tre år siden, og fikset opp uteområdet ifjor. Nå, som snøen gradvis tiner bort, ser jeg at plenen er rasert av jordrotter. Har, på de tre årene vi har bodd her, observert mange av disse våndene/jordrottene. Vet ikke om røyskatta tar dem, men regner med reven liker disse. Kattene viser, så vidt jeg har observert, null interesse for disse svære beistene.

 

I vinter har jeg hatt ute 2 rottefeller, som begge har vært innebygget i kasser og egnet med baconfett. Fellene har ikke tatt noe (har ved flere anledninger sett at sporene går forbi fellekassene i begge retninger). Kjerringa er frustrert over at skråningene på plenen ser ut som den er pløyd opp av en miniplog for å sette minipoteter - "skulle ikke du ta deg av disse rottene?"

 

Nå ønsker jeg tips for å få tatt dem, og da mener jeg TATT dem, ikke jage dem vekk. Jeg ønsker med andre ord tips til åte for mine eksisterende feller, eller andre fangstmetoder.

 

Mvh

 

Stalks

Link to comment
Share on other sites

For det første er bacon IKKE riktige veien å gå, for vånd er en gnager. Rotvekster o l er rettere åte. Eller dynk en dott rein bomull, gasbind eller tampong med jordnøttolje eller lignende.

På enkelte øyer på kysten har befolkningen rodd til land og kjøpt seg ILDER! Den er glad i vånd!

 

Her er noe jeg sakset på www

 

Litt fakta:

 

Generelt

Vånd (Arvicola terrestris) finnes over nesten hele Europa og Eurasia, og i Norge er den vanlig helt opp til Troms fylke. Man finner den spesielt langs kysten , men også i innlandet og på enger høyt opp i fjellet.

 

I Norge er vånd kanskje mest kjent som jordrotte eller vannrotte, i Sverige kalles den vattensork mens den i Danmark kalles mosegrise.

 

Kjennetegn

Vånd tilhører gnagere, og har de samme karakteristiske gnagertennene som rotter og mus. Vånd er imidlertid ingen rotte selv om den kalles både for jordrotte og vannrotte.

Vånden har kort snute, små ører som er lite synlige i pelsen, korte ben og en kort behåret hale. Vånden kan bli opp til 200 gram som voksen. Kroppen er fra 12 – 20 cm, med en hale på 5 – 11 cm i tillegg. Kroppen er nokså klumpete og rund sammenlignet med rotter og mus. Pelsfargen kan variere fra lys grå til mørk brun eller svart.

 

Adferd

Vånd føder ungene på sommeren. Drektighetstiden er ca. 3 uker, og den kan føde 3 – 5 kull i løpet av sesongen. Hvert kull kan inneholde 4 – 8 unger. Hunnen kan pare seg like etter fødselen, mens ungene kan reprodusere ved en alder på 2 mnd. Vånden er territoriell, og når ungene er avvent fra moren må de finne et nytt sted å bo. Disse ungene vil gjerne spre seg til naboområder.

 

Vånd liker fuktige områder, og er flink til å svømme. Man kan imidlertid ofte finne den på tørre steder også. Vånden graver meget omfattende underjordiske gangsystemer i bakken. De fleste gangene går like under jordoverflaten, mens enkelte forgreininger går ned til dypereliggende mat- og ynglekammer. Vånden hamstrer mat som den gjemmer i egne matlagre nede i gangene i bakken. Gangsystemene har flere utganger, og disse åpningene er vanligvis 5 – 8 cm i diameter. Graveaktiviteten viser seg ofte som jordhauger på overflaten, og om våren kan man ofte finne lange jordpølser på bakken. Vånd er hovedsakelig aktiv på natten.

 

Vånden er en planteeter, og næringen består hovedsakelig av planterøtter, rotknoller, blader, strengler og frø. Den har derfor et meget høyt inntak av vitamin K1 gjennom føden, noe som har konsekvenser for bekjempelse med rottegift som nettopp har vitamin K1 som motgift.

 

Skadeomfang

Våndens skadeomfang er ødeleggelse av røtter på prydbusker og frukttrær. Disse ødeleggelsene kan gi store økonomiske tap i f.eks frukthager. Videre kan selve gangsystemene gi store ødeleggelser i hager, parker og plener. Plantefelt kan også lide under angrep av vånd. Vånden kan , slik som rotter og mus, gnage på ulike gjenstander, f.eks kan underjordiske kabler bli skadelidende. Vånd går imidlertid ikke inn i bygninger og hus slik rotter og mus gjør.

 

Forebygging/bekjempelse

Vånd blir ofte forvekslet med brunrotte, det er derfor viktig å kunne fastslå med sikkerhet hva slags gnager som forårsaker problemene. Man må videre får et overblikk over antall dyr, samt finne de gangsystemene som viser aktivitet av dyr.

 

1. Man kan gå nøye over området og tråkke igjen alle hull som vånden har laget. Ganger og hull som er aktive vil raskt bli åpnet igjen.

2. De største våndproblemene finner man vanligvis i områder som grenser opp mot jordbruksområder. Herfra vil det stadig kunne vandre inn nye vånd.

3. Et godt råd er å holde gresset kort, også utover ens egen eiendom.

4. Det er viktig at naboer i fellesskap går sammen om bekjempelse av vånd for å hindre innvadring av nye dyr fra ubehandlede områder.

 

En fullstendig utryddelse av vånd er vanskelig fordi det alltid vil være enkelte individer man ikke klarer å ta knekken på. Vånd fra naboområder vil ofte relativt raskt invadere et behandlet område. Det er viktig at man starter bekjempelsen tidlig på våren før dyrene blir for tallrike.

Link to comment
Share on other sites

Etter et raskt søk på diverse skadedyr firmaer har jeg noen "tips".

 

- Tette igjen hull, for å se hvilken hull som blir åpnet igjen for å få oversikt over omfanget

- Fellene kan brukes, men åte er litt vanskelig siden vånd stort sett spiser planterøtter.

- Rotte/musegift er lite effektivt fordi de spiser planterøtter som inneholder et vitamin (K1??) som er motgift mot nettopp rotte/musegift. Skadedyr firmaer bruker spesialgift

- Katter ( kattene jeg har hatt har fanget vånd, men sikkert ikke alle som gjør det..)

- Kontakte skadedyrfirma

 

Eller du kan få tillatelse til og skyte og leke deg litt med salongen :mrgreen:

 

I tilegg er det diverse andre triks og finde hvis du søker på "bekjempelse av jordrotter", men tviler på at alle er like lovlige. Så de skriver jeg ikke her hvertfall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er oppskriften som naboen min brukte. Det funket.

 

Stikk enn slange ned i hullet - så langt du kan uten å bruke makt som gjør at du tetter igjen slangeåpningen med jord. Pump inn et par deciliter bensin. Gjenta det i flere hullene. Vent et par minutter. Tenn på.

 

BOOM.

 

Fyll på med vann fra hageslangen.

 

Men denne oppskriften blir omtrent som med ladedata - jeg nekter å stå ansvarlig for resultatene.

Link to comment
Share on other sites

Ser det tas i bruk lignende metoder som jeg ikke viste om var lov, da kan vel jeg komme med noe jeg leste. Ta en slange, koble til eksospotta på bilen og fylle gangene med eksos. Jordrottene sovner og dør eller kommer opp av hullene slik at du kan stå klar og skyte, hvis det er lov da...

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode tips og råd, kammerater! :) Sender etpar pm'er nå :wink:

 

Men kom gjerne med flere tips og råd...

 

Skal se om jeg gidder å ta bilder. Må kanskje vente til all snøen er bortsmeltet før jeg tar den varianten med å sjekke aktive huler/ganger.

 

Edit:

 

Må komme med litt ekstra info her. Alle ganger, hull og utgravinger er i meget bratte skråninger på plenen, og i nært grøften ved veien i vårt nye boligfelt. Ingen utgravinger på den største, og flateste, delen av plenen. Noen formeninger om hvorfor det er slik?

Link to comment
Share on other sites

Tja, vann vil jo dreneres vekk ganske godt i en skråning. Hvis dem holder til midt på plenen og det kommer en heftig regnskyll, vil de vel drukne eller bli hjemløse? Også er det kanskje en solhelling hvor det blir litt godt og varmt for dem?

 

Tror nok den enkleste måten er å sette vannslangen nedi det største hullet og stå klar med hagla :wink: Vann er noe de er nødt til å takle i naturen i blant, jeg vil tro at de flykter ut av hullene da.

Link to comment
Share on other sites

Når Donald Duck er plaget av jordrotter, så fyrer han opp grillen med køl. Når alt er godt og glødende heller han kullene ned i flest mulig jordrottehuller, de andre hullene har han lagt murstein oppå!

Dette vil kunne funke, pga CO forgiftning, CO er dødelig under 1/10vol % i luft. Vet dog ikke om slike huller er store og bratte nok til å noe særlig kull nedi?

 

Vann og oversvømmelse er de nok istand til å takle, og vil komme tilbake. enn så gøy det er å skyte dem. Amerikanerene reiser jo til "Dogtowns" for å skyte præriehunder, og andre steder jakter en på jordekorn, jordrotter, groundhogs, og div små og store gnagere.

 

Trådstarter ønsker jo å bli kvitt dem, og da gjelder nok å drepe dem istf. å jage dem. Donald Duck trikset er jo både billig og enkelt å prøve. Eller en kunne plugge hullene og sette vann på?

 

eller invitere enhver som har ei .22LR rifle til masakre ved soloppgang..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har masse vånd her, men har ikke hatt så veldig mye på den sådde delen av plenen. Ut mot jordene og en meter inn på min tomt er det alltid (bodd her under ett år) vært overhøvlet av vånd.

 

MAnge nevner 22, men jeg velger i år 17 hmr. Går mye bedre, og kulene regelrett eksploderer. Har skutt mink med 22, og du dæven hva en mink tåler.

 

Er det i det hele tatt lov å skyte vånd?

Link to comment
Share on other sites

Har fått tips fra en bekjent i mattilsynet om at dette med vanlige rottefeller (slagfelle alá Rapp) med åteutløser, og egnet med gulrot, eple, potet o.l. skal fungere best for å ta knekken på dem. Men han sa også at da må en ha mengder med feller, og helst sette noe over som dekker hull og felle. Dette med eksos og/eller bensin kunne også fungere, men ville ikke forbindes med at det var et råd fra ham til meg :lol: Videre sa han at det tomteområdet jeg bodde på måtte jo være et eldorado for jordrotter - høyt gress, enkelte steinrøyser, og to små bekker som renner gjennom + at det har vært et gammelt jorbruksområde/gårdsbruk her (der huset mitt nå står) :( Kjip jobb jeg har foran meg. Vanskelig å forklare hvorfor, men området egner seg ikke så godt for skyting (må skyte over boligfeltsveien).

 

Blir med andre ord storhandling av rotfrukt og rottefeller imorgen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tettet igjen alle synlige hull, som jeg fikk tips om å gjøre. Tre ble åpnet over natta, og der plasserte jeg fellene, som er Rapp-feller. Agn/åte ble gulrot, og satte ei bøtte over som dekket felle og hull.. Sjekket fellene imorges, men ingen fangst der så langt. Klinka en med spaden idag, og såg ei katte som løp avgårde fra nabotomta med en stor en i kjeften. Så det skjer da litt :D Katta er forøvrig tilbake her nå, tydelig at den vet hvor sjansene for uttelling er (er ingen katteperson, men liker denne) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde ett skikkelig problem med jord vonn på slutten av 70. Prøvde mye rart blantannet eksos fra en feit 2takt motor synes det hjalp lite selv om det røyk over hele plenen. Etter noen uker med karbit ble det veldig lite aktivitet nedi baken gitt. Vet ikke hvor man får kjøpt karbit hen nå men kansje hos en fargehandler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Heisann, som ny på forumet blir min debut her i vånd/jordrottetråden :)

 

Først, det med å tette igjen åpne hull og satse der er omvendt av det som funker. Vånden vil ha det mørkt og lukket, og har ALLTID tette gangsystem. Gangsystem som har åpne inn/utganger er tomme for vånd. Se etter ferske jordkoker, åpne en slik og åpne gangen dens der. Der kan du grave ett stort nok rom til å plassere en rottefelle agnet med f.eks gulrot, legg på en plankebit som lokk over (pass på høyde nok til at fella kan slå igjen) og tett godt til igjen med jord (VIKTIG). Om du ikke tetter godt igjen her, og det lekker lys inn vil vånden komme med en god jordhaug for å stenge igjen, og rett og slett plombere fella di.

 

Med samme teknikk har jeg også skutt mange vånd med 9mm trosthagle. Grav opp den ferske jordkoken og åpne gangen dens. Sett deg/ligg slik at du ser vånden når den kommer for å sjekke hvorfor det ble så frisk luft og lyst inne hos ham, han gjør EN rask sjekk i åpningen- for så å hente masse jord for å tette- så du får en sjanse. Ganske artig jakt egentlig, om ikke så matnyttig :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Kort forklaring som VIRKER.

kjøp deg 8-10 stålbøtter og 8-10 feller (vanlig slagfelle)

Spenn fella 2 cm fra hullet, rasp gulrot over fella å sett bøtta over så det blir helt mørkt. (Fungerer ikke hvis bøtta slipper gjennom lys - f.eks vaskebøtte - gul blå grønn, fungerer ikke) I begynnelsen så vil det ofte ikke ta mere enn 5-30 min før de første går i :wink:

Fikk 50 spenn pr jordrotte av gamlingen når jeg var 14 år. Etter 40 rotter opphørte avtalen fra hans side :lol:

Vi har 38 mål med frukttrær, og selv om dette er 10 år siden har vi fremdeles ikke rotter i plenen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva skal en bruke som åte? Ser gulrøtter er nevnt her, men er det andre ting også?

Kommer til å sette opp en felle i kveld og se om det går noe i. Har tenkt å fylle hullet med vann uansett men setter opp en felle likevel for nyskjerrighetens skyld.

Vurderte bensin og fyrstikk men hullet ligger nedetter septiktanken så slo det fort fra meg... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

jeg har spesalisert meg lit på jord rotte har fanga 30 stk på to år

 

jeg begynner å sette opp fellene på våren å så står di ute til sluten av høsten

der du ser at den har gravd og har tunnel tar du og graver en liten sjakkt til fella i tunnelen dens så grå den over felle og blir tatt ellers så tar den åta jeg burker rapp rotte felle med gulrot bit som åte må du kanskje bytte u en gang i uka men du må helst ha fella i gangen til den den går ikke så mye ute som røyskatt den liker seg i bekke leie jeg har fanga 50 % av dem i bekken

 

får hpe dette kan hjelpe deg da :D

Link to comment
Share on other sites

da jeg bodde i østerrike brukte jeg denne på en lignende skapelse (muldvarp): http://fallen-profiline.de/index.php/li ... /idProd/25

 

man grever opp gangen, setter i fella og stenger igen sån at det ikke kommer in for mye lys i gangen men samtidigt utløsemekanismen fungerer. Siden det stikker to lange armer opp av hullet som man tydligt kan se på om det er blitt fangst e det bare å ta seg en runde over plenen når man har tid o ta ut ev. fangst før man setter fella på plass igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vær forsiktig om du skal bruke bensintrikset hvertfall.. Prøvde dette for noen år siden, men var litt ivrig med bensinen.

Klunka nedi omtrent en liter i hvert hull jeg fant i hagen... og lot det stå å fume i noen minutter før jeg kasta ei fyrstikk nedi det ene hullet..

Det opplevdes nok mer heftig enn det var, men det opplevdes som hele plena løfta seg i et kjempedrønn. Det stod stikkflammer opp av alle hullene, og jeg måtte slukke med hageslangen etterpå.. Har forøvrig ikke sett en eneste jordrotte etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Her er det og masse "vønn", har 2 rasekatter som tar for seg av disse, hode og involler legger de igjen på trappa som, det samme gjelder trosten, gøy å se katter jakte igrunn, fulgte en gang etter katta og vønnet da de kryssa plenen på nattestid, katta hadde god tid og fulgte rolig etter en god runde på ca 500m før den bestemte seg for å la jakt være jakt :D

Har ellers sett en sånn elektrisk duppeditt som sender signaler ned i bakken, skulle visstnok være effektiv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner denne tråden litt jeg, hvis det er ok for trådstarter. Sliter skrekkelig med rottehuller i plenen hos meg og, men her er det nok den gode gamle brunrotta som er synderen. Noen gode tips for fangst av brunrotter? Hva er best som åte i fellene, plassering av feller osv. Utrolig til ganger og huller vanlige rotter kan lage også.

Link to comment
Share on other sites

Bruk karbid.

Tipper karbid-gassene driter i hva slags rotte som dør.....

 

Artig med alle mer eller mindre fantasifulle forslag som kom i denne tråden. De fleste av dem er enten ulovlige eller lite gjennomførbare. Det er en grunn til at karbid har vært brukt i generasjoner mot vånd. Det er effektivt og pådrar seg ikke oppmerksomhet fra naboen...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

tett hullene dems så du ser hvilke hull som blir åpnet igjen dette betyr at de blir benyttet også kan man grave opp gangen litt unna utgangen så setter man en muldvarpfelle der. disse utløses ved at dyret dytter på utløseren. hvordan man setter opp selve fella og tetter igjen finner man ut på youtube ved å søke på mole trapping

Link to comment
Share on other sites

Det er vel allerede nevnt men min bestefar i sine yngre dager festet en slange som tåler varme på mopedpotta, helte litt ekstra olje i tanken, tetta alle bortsett fra ett aktivt hull, stakk slangen langt nedi og tettet rundt slangen på plen. Deretter er det bare å ruse mopeden i en time :) Kanskje ikke lovlig, men effektivt var det sa han.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv en ilder (og et par kompiser med ildere) som jeg har lyst til å teste ut i jakt på vånd.

Om noen i Vestfold (helst Sandefjord/Larvik, men kan også kjøre lengre) sliter med vånd så er det bare å ta kontakt.

 

Kan jo ikke garantere noe, da jeg aldri har brukt dyra i jakt før, men ildere er omtalt som det mest ultimate rovdyret, og instinktene slår seg nok på rimelig fort når de lukter et byttedyr :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...