Jump to content

Vil vi ha villsvin i Norge?


IvoRei

Vil vi ha villsvin i Norge?  

255 members have voted

  1. 1. Vil vi ha villsvin i Norge?

    • Ja takk! Det vil gi et nytt og interresant vilt og jakte på, samt at det vil fremme økonomien hos grunneiere
      179
    • Nei. Villsvin er utryddet i Norge av en grunn og jeg vil ikke ha den tilbake hit. Det kommer til å bli meget skummelt med enda en egg-predator, samt katastrofalt for bøndene
      65
    • Bryr meg ikke
      11


Recommended Posts

Jeg leser bare oftere og oftere om villsvin-observasjoner innenfor den norske riksgrense. Jeg vet samtidig at villsvin er en av fire arter man kan skyte hele året, bortsett fra obligatoriske fredningstider.

Jeg syns forsåvidt, uten å ha noen spesiell kunnskap om grisen, at vi skulle la den etablere seg her! Jeg har sett et-par villsvinjakt-filmer og denne jaktformen ser utrolig spennende ut.

Den eneste grunnen til at vi "ikke vil ha den" her i Norge ser jeg for meg må være at villsvinet graver opp og ødelegger potetåkre, gulrotåkre, osv. Noen som har mer kunnskap om dette?

 

Ønsker vi fast villsvinstamme her i Norge?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 229
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja jeg vil ha Villsvin i Norge. Det som er fint er at hva jeg mener er helt uvesentlig, Villsvina vil etablere seg uansett :lol:

 

Spørsmåler er det samme om vi vil ha Mårhund i Norge. Nei, men vi har fått det inn så er vi ferdige uansett :(

 

Ikke så lett å gå i mot naturens gang.

Link to comment
Share on other sites

Ja , ja , ja. Fugl og hare har vi så lite av i 2 mils beltet langs kysten at det ville ikke bli noen forskjell og hjorteviltet går de utmerket sammen med. Tror de ville trives her på sørlandet også. Hvis svina ikke blir erklært uønsket i Norsk fauna ,blir det da lov å sette ut svin.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt kjørt mye halv tamme svin ut i skogen med hestehenger rundt i sverige :mrgreen:

Siste historien jeg hørte fra det stedet jeg jakter, i nærheten av Bengtsfors, Sverige:

En bonde kjørte ut 6 villsvin med traktor og henger på skogen 10km fra gården, bonden hadde ikke før parkert traktoren på gårdstunet før grisene stod på tunet igjen :lol:

 

Edit: Og JA :!: til svin

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sats på kystnære strøk. Rådyra har kommet til både Bardufoss og Bodø for mange år siden. Hjort har vi også i Beiarn rett syd for Bodø.

Det er levlig for de fleste langs kysten og noen få km på innlandet selv langt opp mot nord :D

Villsvin har mulighet til å følge kysten men jeg vil nok ikke oppleve dem hos meg i min levetid, derfor har vi fly som går mot syd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Pass på at du i samme slengen holder stammen av predatorer nede da!

 

For min del, som er sønn av en bonde, og arvtaker til bruket, ønsker jeg de velkommen, med åpne armer! Det gjør sjefen sjøl på gården å... Det vil nok bli problemer med landbruket, men man kan hjelpe på dette ved å legge om driftsformen noe, og andre tiltak...

 

Jamten står i hundegården allerede, og er klar som et egg!

Link to comment
Share on other sites

ulv i Misvær, er du sikker?

trodde sånt bare fantes nede i sør.

 

huff og huff...ulv i Misvær og bjørn i Saltdalen, jeg føler meg nesten utryddningstruet.

Streifdyr for noen år siden. Du er trygg :lol:

Bjørnen er nok oftere innom og du er ikke trygg he he :wink:

 

Villsvin får vi neppe oppleve i vår tid her oppe :(

Link to comment
Share on other sites

Pass på at du i samme slengen holder stammen av predatorer nede da!

 

For min del, som er sønn av en bonde, og arvtaker til bruket, ønsker jeg de velkommen, med åpne armer! Det gjør sjefen sjøl på gården å... Det vil nok bli problemer med landbruket, men man kan hjelpe på dette ved å legge om driftsformen noe, og andre tiltak...

 

Jamten står i hundegården allerede, og er klar som et egg!

Jada skyter det jeg kan av predatorer også jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men de er vel ikke noe spesielt fan av frossen jord så kanskje kystnære potetåkre bør prioriteres.

 

Har en gjeng rådyr som går på potetåkra rundt huset her og knasker frosne poteter som ligger igjen etter i høst, og de er i godt hold og koser seg glugg i hjel :D

Tror nok villsvina klarer seg fint her i Pottitland (Solør), og de får garantert litt ekstra snadder å kose seg med, siden jegerne er positive til at de kommer.

Link to comment
Share on other sites

Til Carl Gustav 12. Lurer på om du er imot å ha en Elgbestand også? Elgen er jo en mye verre skadegjører enn villsvin. Villsvin gjør ingen skade på skog, men elgen derimot kan gjøre store skader på furuforyngelse.I tillegg går elgen mye på innmark.

Skal Gaupe og Ulvebestanden forsette å øke så vil Elg og Rådyrbestandene gå ned.

En av grunnene til at jeg vil ha villsvin er at vi trenger et nytt viltslag som kan gi mye jakt, som kanskje kan oppveie noe av det vi taper ved økende rovviltstammer.

Er også temmelig sikker på at myndighetene etterhvert vil behovsprøve våpentillatelsene på en helt annen måte enn i dag. Da kommer de til å si hvis viltbestanden er dårlig: Det er ikke lenger noen jaktbar viltstamme i ditt distrikt så den jaktrifla har du ikke bruk for, den må du selge eller levere inn for destruksjon.Uten sterke viltstammer kommer jaktmotstanden til å øke og både mulighetene til å ha våpen og å gå på jakt vil bli dramatisk redusert.

Ser på Villsvin som noe av redningen for jakt og våpenkulturen her i Østfold.

Noe skader må vi godta på landbruket, men vi får jo masse tilbake.Jaktopplevelser, flott kjøtt og forhåpentlig flere som ser på jakt som noe positivt.

Dessverre er vi dårlige på viltforvaltning i Norge, se bare på hvordan reven har fått ødelegge rådyr, hare og skogsfuglbestandene her i Østfold.Nå er bestandene ca 1/3 av hva de hvar på 80 tallet.En Villsvinbestand vil forhåpentligvis være med på å gjøre myndigheter, grunneiere og jegere til bedre viltforvaltere.

Link to comment
Share on other sites

Til Carl Gustav 12. Lurer på om du er imot å ha en Elgbestand også? Elgen er jo en mye verre skadegjører enn villsvin. Villsvin gjør ingen skade på skog, men elgen derimot kan gjøre store skader på furuforyngelse.I tillegg går elgen mye på innmark.

Skal Gaupe og Ulvebestanden forsette å øke så vil Elg og Rådyrbestandene gå ned.

En av grunnene til at jeg vil ha villsvin er at vi trenger et nytt viltslag som kan gi mye jakt, som kanskje kan oppveie noe av det vi taper ved økende rovviltstammer.

Er også temmelig sikker på at myndighetene etterhvert vil behovsprøve våpentillatelsene på en helt annen måte enn i dag. Da kommer de til å si hvis viltbestanden er dårlig: Det er ikke lenger noen jaktbar viltstamme i ditt distrikt så den jaktrifla har du ikke bruk for, den må du selge eller levere inn for destruksjon.Uten sterke viltstammer kommer jaktmotstanden til å øke og både mulighetene til å ha våpen og å gå på jakt vil bli dramatisk redusert.

Ser på Villsvin som noe av redningen for jakt og våpenkulturen her i Østfold.

Noe skader må vi godta på landbruket, men vi får jo masse tilbake.Jaktopplevelser, flott kjøtt og forhåpentlig flere som ser på jakt som noe positivt.

Dessverre er vi dårlige på viltforvaltning i Norge, se bare på hvordan reven har fått ødelegge rådyr, hare og skogsfuglbestandene her i Østfold.Nå er bestandene ca 1/3 av hva de hvar på 80 tallet.En Villsvinbestand vil forhåpentligvis være med på å gjøre myndigheter, grunneiere og jegere til bedre viltforvaltere.

Her er det en tålig bra elgbestand, men lite skader på skog, fordi elgen trekker innover fjella når det er kaldt. Men jeg tror ikke elgbestanden vil minke noe særlig her på noen år. Men en elg ødelegger heller ikke på samme måte som grisen, en griseflokk kan endevende 100 daa på et døgnet om de bare vil. Jeg har også en knallsolid rådyrstamme her, selv om gaupa har vært innom noen ganger. Jeg forer heller ikke rådyra noe særlig, ser det som postitivt at noen svake dyr dør ut, på sikt vil man få en sterkere stamme. Harebestanden begynner å ta seg opp, etter aktivt predatorjakt over flere år.

Å begynne å dra inn at myndighetene vil slutte å gi tillatelse til våpenkjøp om ikke det ikke kommer noe villsvin er jo helt ute på viddene.

Jeg vet at de fleste bøndene rundt her er negativ til grisen, så det vil nok ta lang tid før det blir etablert noe stamme her. Og det er jo i grunn bøndene som bestemmer. For de fleste jegere er for en villsvinstamme, men de fleste ville nok takket ja om en bonde ringte ba om hjelp til å skyte noen villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Villsvin gjør ingen skade på skog

Dette vil jeg gjerne se dokumentasjon på.

Ved flere tilfeller har jeg sett det motsatte i furu/granskog hvor bla røttene er blitt blottlagte av "markberedning", i nye plantefelt har det foregått en "markberedning" slik at lautrær (som vokser hurtigere enn bartrær) og andre undervekster har "tatt over/kvalt" bartrærne.

Link to comment
Share on other sites

Hva om alle kunne bli enige om ett eneste prinsipp: Likeverdig forvaltning av alle arter.

Det er dokumentert opp og i mente at hverken arter som villsvin eller ulv er truede arter. Dermed er det vel egentlig ingen grunn til at de skal behandles forskjellig, heller. Men det vi er vitne til i dag, er at en mann som måtte finne på å skyte en ulv som angriper hunden hans, kan forvente seg å måtte stå til rette foran en domstol som skal dømme ham etter en straffeparagraf som har bortimot samme strafferamme som det en seksualovergriper vil møte.

Samtidig ser vi at våre øverste forvaltningsmyndigheter bifaller og til og med anbefaler at alle skal avlive enhvert villsvin de måtte komme over, uansett når på året det er og uansett om villsvinet har unger.

Snodig.

Med likeverdig forvaltning vil det kanskje ta lengre tid før en art som f.eks. ulven vil etalere fast bestand, men i og med at den finskrussiske bestanden vokser såpass som den gjør, vil det alltid komme nye individer. I mellomtiden kunne den blitt jaktet på i perioder på lik linje som f.eks. elg. Og det samme med villsvinet.

Samtidig er det altså en sannhet at naturen er i endring, det blir varmere, biotopene endres, nye arter kommer til og andre forsvinner. Enten vi liker det eller ikke.

Dagens forvaltning bærer preg av at myndighetene vil stenge døra for den faktiske situasjonen. See no evil, hear no evil. Artene forvaltes etter en trynefaktor. Noen arter er spennende og gir folk en følelse av villmarksnærhet, mens andre arter bare er noen svin.

Sier vi ja til den ene, bør vi sa ja til den andre.

Link to comment
Share on other sites

jeg er hjertens enig med siste taler! Innvandrende arter bør forvaltes likt, uavhengig av folkeopinion og trynefaktor. For min del synes jeg forvaltningen av villsvin er fornuftig, og skulle ønske ulven også kunne skytes ( lovlig 8) ) hele året.

 

For all del, jeg kunne godt tenkt meg en jaktbar villsvinstamme i jaktområdet mitt, men da forsvinner alle argumenter for å stenge døra for ulven. Jeg vil heller være uten villsvin og slippe ulven, enn å måtte leve med begge arter!

 

Forskjellsbehandlingen mellom ulv og villsvin er en gigantisk selvmotsigelse som forvaltningen slipper altfor lett unna med!

Link to comment
Share on other sites

Helt ok å beskatte nye arter, men når det er unger inne i bildet, så skal det fredes på lik linje med f.eks det vi ser på gaupa. Familiegrupper er unntatt jakt.

Dette blir respektert av jegerne, og alle med litt omløp mellom øra skjønner at å skyte mora fra ungene er jo hinsides en hver fornuft og burde forbys.

 

Enkeltdyr derimot (innvandret ulv unntatt), burde kunne skytes innenfor en veldig begrenset periode, mens arten er i etableringsfasen, og antallet er tilstrekkelig høyt til at man kan tillate dette.

Link to comment
Share on other sites

Vi får grisen enten vi vil eller ikke, i likhet med ulv, mårhund og Mulla Krekar. Ingen av dem er råd å bli kvitt, men dersom man definerer noen av dem som uønsket, er dagens forvaltning av villsvin det mest fornuftige. Jeg er dog redd for at når det begynner å bli mere gris, blir det mange villmarksbyråkrater og forskere som ser potensialet for å få tildelt forskningsmidler. Og for at det skal bli litt lettere å finne noe å forske på, må man innføre restriksjoner på fellingen, selv om arten fortsatt er uønsket. Slik har det gått med russerkrabben, som legger store områder øde etter seg. Til tross for at arten er minst like uønsket, og mye mere skadelig enn villgrisen, har det blitt innført restriksjoner på fangst av russerkrabben, dette etter påtrykk fra krabbeforskerne, som slett ikke er interessert i noen redusert bestand.

 

Nasse får bare komme, han, for min del. Men han får verken melk eller honning av meg, derimot har jeg blyspisser.

Link to comment
Share on other sites

For en som jakter med hunder kan det være lurt og lese dette før en svarer.

:?http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=8335

Ifølge Sveriges Radio (SR)dreier det seg nesten utelukkende om jakthunder som skades under jakt nettopp på villsvin, skriver NRK Østfold på nett.

 

Mulig å begrense skadene

Veterinær Landström mener at det lar seg gjøre å begrense antall skader ved å bruke hunder som ikke går for nær innpå villsvinenen.

 

Dette er jo ikke noe nytt i at villsvin forsvarer seg mot jakthunder....... operativ risiko :D Skal man bruke hund så får en jo sette seg inn i jaktens risiko og gjøre hva en kan for å minske denne. Ingen vil miste sin jakthund men en kan jo la være å bruke hunden også :roll:

Link to comment
Share on other sites

Stooooooooooooooooor forskjell på hundene som brukes, og det er stort sett de samme som går igjen på skadestatistikken. En god villsvinhund skal være skarp, men hele tiden jage med innsiden av hodet og ligge ett steg foran villsvinet i alt det foretar seg.

 

Men det kan fort skje en ulykke, for det går vannvittig fort.

 

Har jaget med hunder som ser ut som et lappeteppe etter å ha pådratt seg utallige smeller. Andre hunder igjen får aldri så mye som en skramme og er like effektive.

Link to comment
Share on other sites

og alle med litt omløp mellom øra skjønner at å skyte mora fra ungene er jo hinsides en hver fornuft og burde forbys.
Hvordan kan du da forsvare at det avlives mus/rotter som har unger :?: Forandres moralen eller "omløpet mellom øra" etter størrelse/antallet individer :?: Eller er det rett og slett slik at du "brenner" for svina og driter i resten som ikke opptar deg :?:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...