Jump to content

Vil vi ha villsvin i Norge?


IvoRei

Vil vi ha villsvin i Norge?  

255 members have voted

  1. 1. Vil vi ha villsvin i Norge?

    • Ja takk! Det vil gi et nytt og interresant vilt og jakte på, samt at det vil fremme økonomien hos grunneiere
      179
    • Nei. Villsvin er utryddet i Norge av en grunn og jeg vil ikke ha den tilbake hit. Det kommer til å bli meget skummelt med enda en egg-predator, samt katastrofalt for bøndene
      65
    • Bryr meg ikke
      11


Recommended Posts

  • Replies 229
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
Hei. Artig at dere er så engasjert :) Jeg leste idag i en artikkel i bladet "Jakt" at en hareforsker/harejeger (som jeg ikke husker navnet på) var bekymret for harebestandens "drastiske" nedgang. I Danmark, har forskere kartlagt at ca. 33% av hareungene dør iløpet av det første året i deres liv, imot omlag 20% for 20 år siden. Den norske forskeren ville ikke trekke paralleller mellom den danske nedgangen og den norske, men mener at den norske bestanden er truet. "

 

Klart forskeren mener at bestanden er truet. Dersom det ikke er fare på ferde, er det ikke sikkert man klarer å utløse forskningsmidler. Sånn er det med klimaforskning også, dommedagsprofetene får midler mens skeptikerne blir latterliggjort og beskyldt for sabotasje.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

jeg registrerer her at de fleste ønsker villsvin velkommen til norge, og det går jeg ut fra er av ren jakt interesse, de fleste vil ha mer å jakte på, og villsvin vil sånt sett og kunne bli billig jakt etter som at grundeiere (bønder) helst ser at bestanden holdes på ett så lavet nivå som mulig pga skader.

 

selv kan jeg godt tenke meg å kunne jakte villsvin ja, skal ikke stå på det, men etter å ha både lest og sett områder hvor der er villsvin stamer så er det jaggu ikke mye morro å være bonde. det norske landbruket sliter nok som det gjør ( nei, jeg er ikke ute etter noe landbruks debatt), og skal da villsvinet kommer å ødelegge så gjør ikke det saken bedre, selv om det vil kunne være ett par kr å hente på å leie ut jakt så blir det minimalt med kr pr år pga mye villsvin rundt som da presser prisene ned på jakta. så vil sikkert mange si at landbruket er gått ut på dato og at det bare er å legge ned.

 

Jeg vil nok si at jeg ikke ønsker villsvin, selv om det nok ikke er så lett å unngå.

 

at villsvin kan være farlig for hunder, men hva med menesker? er vel ikke heeelt ufarlige der heller...

en liten stamme som holder seg fint inne i skogen og som jaktes der er helt fint, men blir det så pass at enn ser den på dyrket mark, bebodde områder eller andre steder der folk ferdes, jeg ville ikke likt å la ungene leke utenfor dersom jeg vet villsvina går bak buskene og graver etter mat...

Link to comment
Share on other sites

I siste utgave av Jakt&Fiske leste jeg at statssekretær Heidi Sørensen kommenterer en artikkel der en Høyre-politiker fra Hedmark hevder at Norge fører en naiv ulvepolitikk. Hedmarkingen sier at den norske ulven er russisk (den skandinaviske stammen er jo utryddet) og mener at vi vil komme til å oppleve ulveproblemer av dimensjoner vi hittil ikke har vært i nærheten av.

Heidi Sørensen sier at det er teoretisk mulig å hevde at ulven som art ikke er utryddingstruet, men svarer at det ikke går an å si at Norge ikke skal ta del i naturmangfoldet.

 

Samtidig er det vel egentlig akkurat det hennes eget departement sier, når det de facto slås fast at villsvin er uønsket i Norge og skal skytes ned. Det samme gjelder hagesnegler, mårhund og alt mulig annet som er i naturlig utbredelse.

 

Hvordan går det an for én og samme person å påstå at ulv er greit, men villsvin er ikke greit - med Heidi Sørensens argument som begrunnelse?

Og hvorfor ble ikke Heidi Sørensen konfrontert med dette av journalisten i Jakt&Fiske?

 

Puh.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Så tamme som disse dyra virka, og med tanke på mottakelsen de forrige svina som møtte tryslinger fikk, lever nok ingen av disse dyra til påske...

 

Da må man nok tenke seg godt om før man parkerer bilen nær grensa eller på svenskesia i framtiden :lol:

Virker som om noen i Nord Värmland gjør en prisverdig innsats :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg en oppsummering:

 

  • Ulv? Nei takk. Ulven ødelegger livsgrunnlaget for bøndene og andre som bor utenfor Ring 3.
  • Villsvin? Ja takk! Villsvinet vil også ødelegge livsgrunnlaget for bønda, men dem kan vi glatt drite i. For villsvinet kan jaktes på.

 

Herlig logikk vi finner hos mange her inne. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Istedenfor at man snakket seg varm på emnet jakthunder, altså noe som ikke har noe med argumentet om bøndenes situasjon å gjøre, hadde det vært fint om man heller angrep logikken i resonnementet som så mange her inne har framført utallige ganger. Logikken går altså slik:

 

  • Premiss: Hvis en [ny] art ødelegger næringsgrunnlaget for bøndene, bør den utryddes.
    Observasjon: Arten ødelegger næringsgrunnlaget for bøndene.
    Konklusjon: Arten bør utryddes.

 

I ulvens tilfelle har vi:

 

  • check.gif Hvis en art ødelegger næringsgrunnlaget for bøndene, bør den utryddes.
    check.gif Ulven er en art som ødelegger næringsgrunnlaget for bøndene.
    check.gif Ulven bør utryddes.

 

Så langt så vel. Men hvis vi skal bruke samme logiske modell også på andre dyr, f.eks. villsvinet, observeres følgende resonnement:

 

  • check.gif Hvis en art ødelegger næringsgrunnlaget for bøndene, bør den utryddes.
    check.gif Villsvinet er en art som ødelegger næringsgrunnlaget for bøndene.
    uncheck.gif Villsvinet bør ikke utryddes.

 

Stort klarere kan det vel ikke sies. Mange jegere, inkludert en stor del av Kammerets brukere, bruker forholdene i Utkant-Norge, og særlig bøndenes situasjon, som vikarierende argumentasjon. I realiteten bryr de seg ikke stort om bøndene; de bare bruker dem som argumentasjon når det passer seg slik. Til dem dette gjelder, vil jeg si:

 

Takk for at dere lar oss andre plukke av dere disse hyklerske Distrikts-Norge-argumentene.

 

 

Hilsen omega

ulvemotstander

 

 

_________________

†) Mange vil sikkert kjenne igjen logikken, som følger modellen

  • Hvis pq.
    p.
    q.

 

‡) "Logikken" har følgende struktur:

  • Hvis pq.
    p.
    Ikke q.
Link to comment
Share on other sites

Har vi noe valg?

Ser ut for meg som om svina kommer enten vi vil eller ikke.

Når de først er her så er de for MEG en ekstra jaktbar art og ønskes velkommen.

Jeg forstår godt at en del, spesielt jord og skogbrukere, er skeptiske til hvilke skader de kan utrette, men jeg tror ikke de heller har noe valg desverre, svina er på vei til å etablere seg flere steder allerede.

Link to comment
Share on other sites

Har vi noe valg?

Jada, det har vi. Vi kan velge å bekjempe etableringen med kraftige midler på et tidlig tidspunkt, altså før det har etablert seg en stor bestand. For øvrig har vel dette lite med det forhold at noen faktisk ønsker å ha villsvin i Norge.

 

Ellers: Godt poeng, Hassel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns dere er helt feil ute. Hverken ulv eller villsvin ödelegger landbruket. Derimot gir de nye utfordringer for bonden som kanske må utnytte jorden sin på et nytt vis.

Både Ulv og villsvin finnes jo i store deler av europa og jeg har ennå ikke hört at de har lagt ner landbruket pga hverken ulv eller villsvin.

Link to comment
Share on other sites

[Villsvinet gir] nye utfordringer for bonden som kanske må utnytte jorden sin på et nytt vis.

Ja, la oss gjøre det slik! Ta f.eks. jordbærprodusentene i Østfold. La dem sette opp strømgjerder rundt alle åkrene sine og ansette folk til å vedlikeholde dette og drive døgnkontinuerlig oppsyn. Noen som tipper på at jordbær vil koste under hundre kroner kurva?

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at i resten av europa så koster jordbär 100 kr kurva? Nå bor jo jeg i utlandet, men jordbärene er ikke dyrere her enn i norge.

Skulle vel egentlig tru at på jordbär så er rådyret en like stor trussel som villsvin, men grisen vil jo skade kornåkre og gress betraktelig ved feil forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Njaa, den forsvinner vel ikke, men den får bare enda en naturlig fiende (som om storfuglen trenger det). Svina støvsuger jo bakken, og egg går ned på høykant. Slik det allerede er nå, viser en undersøkelse fra Evenstad at av 29 storfuglreir, var det kun 4 som klekket. Hovedsynderne var rev og mår, og når villsvina kommer blir det enda lavere. Se bare på storfuglbestanden i tyskland, ikke akkurat noe å skryte av :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet villsvin ved Kristdala i nærheten av Oscarshamn i Sverige. Der var det mye villsvin og mye Tiur .Virket som gris og skogsfugl gikk godt isammen der ihvertfall. Bonden jeg har vært hos hadde ca 5000 mål skog og beitemark. Han vurderer å starte med melkeku og ser ikke på villsvin som noe problem, men han er jo også jeger.Regionalt er det små skader av villsvin i Sverige, lokalt kan de være store, men lar seg godt håndtere med riktig innsats. Siste fellingstall fra Tyskland sesongen 2008-2009 er 640000 svin, helt utrolig. Gjør de så stor skade for landbruket som enkelte hevder her på forumet så burde det ikke vært et grønt strå i Tyskland. Tror skadene på jordbruket har mye ved øyne som ser. Jeg er selv bonde og skogbruker og jeger,som gjerne vil ha gris. Skadene må bli ganske store før jeg begynner å klage.Men nabobonden som ikke er innterresert i verken jakt eller vilt, begynner å skrike så fort han ser et spor i åkeren.Vi har forskjellige syn på dette, men jeg ser ingen grunn til å utrydde grisen for naboens skyld når jeg samtidig reduserer jaktverdien på min eiendom.Jeg er overbevist om at jaktutleie på gris vil mer enn kompansere for villsvinskader på innmark.Til syvende og sist er det vi jegere som bestemmer om det skal være gris eller ikke. Jeg skal i hvertfall gjøre alt hva jeg kan for at det skal bli gris her hvor jeg bor.Har ikke tent å skyte en gris før jeg vet det er en levedyktig bestand som tåler jakt her.

Viltbestandene her er 1\3 av hva de var når jeg begynte å jakte på mitten av 80 tallet. Med økende gaupe og ulvebestand så kommer det sannsynligvis til å bli enda dårligere framover.Har nå 3-4 ulverevir i Indre Østfold.

Vi trenger absolutt villsvin her i Indre Østfold, ellers er jeg redd vi jegere går en mager framtid i møte.

Link to comment
Share on other sites

Se bare på storfuglbestanden i tyskland, ikke akkurat noe å skryte av

 

Nå er det vel ikke bare villsvinets feil at det er dårlig med skogsfugl i Tyskland. Jeg har värt og jaktet på flere steder i sverige som har meget tette bestander av villsvin og en hel del skogsfugl. Villsvina går jo ikke å aktivt leter reder, men det er klart kommer de over et så er det klart de spiser egga. Nei det er alltid såpass mye andre predatorer i skogen så villsvina vil bare ha en marginal effekt på skogsfuglbestanden. Mårhunden skal du väre mye mer redd for med tanke på skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå er det vel ikke bare villsvinets feil at det er dårlig med skogsfugl i Tyskland. Jeg har värt og jaktet på flere steder i sverige som har meget tette bestander av villsvin og en hel del skogsfugl. Villsvina går jo ikke å aktivt leter reder, men det er klart kommer de over et så er det klart de spiser egga. Nei det er alltid såpass mye andre predatorer i skogen så villsvina vil bare ha en marginal effekt på skogsfuglbestanden. Mårhunden skal du väre mye mer redd for med tanke på skogsfugl.

 

På side 3 i denne tråden henviser jeg til en studie om akkurat dette her. 50-90% er mye i mine ører. Jeg er nok litt skeptisk til villsvin.

 

Og det å si at svina har en marginal effekt på skogsfuglbestanden fordi det er så mange andre predatorer blir litt feil, hvertfall så lenge vi ikke vet om tapsprosenten er stabil uavhengig av antall arter predatorer.

Link to comment
Share on other sites

Ulven har gjort Finnskogen ujaktbar for alle som ikke jakter med settere og bandhund på elgjakt.

 

??? :shock: ??? Ulva holder seg ikke på samme plassen hele tiden, og til en hver tid er det store områder som er ulvefrie og fullt ut jaktbare med hund.

Link to comment
Share on other sites

Noe skader må vi godta på landbruket, men vi får jo masse tilbake. Jaktopplevelser, flott kjøtt
Drit nå i bøndene
Vi trenger absolutt villsvin her i Indre Østfold, ellers er jeg redd vi jegere går en mager framtid i møte.

Noen sitater fra denne tråden som oppsummerer det hele. Jeg kunne godt ha valgt flere sitater, både fra denne og utallige andre tråder, for budskapet er det samme: Så lenge noen mener det er noe å jakte på, bør vi ha det. Drit i bøndene og de andre som bor utenfor byene.

 

Det er godt å vite at vi andre kan se bort fra hyklerske argumenter fra mange jegere om at vi ikke kan ha ulv og bjørn (ev. også gaupe og jerv) fordi det går utover bønder som driver med sau, geit eller storfe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For øvrig er den utrolig søt, denne retorikken som varberger presterer. Ta f.eks. dette tilsynelatende inkluderende vi-begrepet i de to sitatene i mitt forrige innlegg. Først betyr det bøndene, som må godta inntektstap, deretter betyr det jegerne.

 

Fiffig!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke imot verken ulv eller gaupe jeg, men bestandene bør jo holdes på et fornuftig nivå. Ulv og gaupe er kommet for å bli. Det samme vil grisen gjøre. Og da må vi prøve å gjøre det beste ut av det.For min og mange andres del er grisen et positivt innslag i faunaen,som for meg vil gi mere jakt. Det er jo heller nesten ikke bønder igjen som har positiv landbruksinntekt. Er det da riktig at disse få bøndene skal legge premissene for hva slags og hvor mye vilt vi skal ha i naturen? Har aldri opplevd den minste forståelse fra noen bonde når jeg har påpekt for dem at de må slutte å kaste selvdøde dyr i skogen fordi det skaper en kunstig høy bestand av rovvilt, som holder småvilt og rådyrbestandene på et lavmål, og ødelegger mitt jaktterreng.Forrige uke ble nye 350 døde høner tippet i skogen fordi deres tid som eggprodusenter var over. Alle skjønner jo hvor mye revemat dette blir og hva dette vil gjøre med skogsfugl kullene ut over våren\ sommeren.

Trenden de siste årene har vært at inntektene fra tradisjonelt landbruk har gått ned, mens inntekter fra for eksempel jaktutleie har gått opp. Etterhvert nærmer vi oss et skjæringspunkt hvor det kanskje er mere lønnsomt å bruke jordene til viltpleie enn å dyrke korn, på endel arealer tror jeg vi er der allerede.Er ikke så redd for at villsvinene skal ta så mye skogsfuglreir.

For det første foretrekker gris og skogsfugl forskjellige biotoper, og for det andre så er reiret allerede røvet av rev før grisen eventuelt kommer dit.

Det er kanskje også mulig at grisens roting i bakken vil påvirke plantelivet på en positiv måte slik at det blir mat til småviltet?

Link to comment
Share on other sites

For det første foretrekker gris og skogsfugl forskjellige biotoper, og for det andre så er reiret allerede røvet av rev før grisen eventuelt kommer dit.

 

Jeg henviser nok en gang til det studiet jeg viste til på side 3. Svina var definitivt i samme biotop som fuggeln, og reven tok mindre egg enn svina. Det du skriver er beviselig feil. Liker ikke å dobbeltposte, men ofte så begynner sånne tråder på nytt etter x antall sider.

 

Edit; Apropos "jeg har vært i Sverige og der var det ikke noe problem med skogsfugl og villsvin": http://mobil.svt.se/2.33538/1.1597241/vildsvinsstammen_hotar_fagellivet?lid=puff_1597241&lpos=lasMer

Link to comment
Share on other sites

Den samme bestandsnedgangen av skogsfugl har jo skjedd i hele sydsverige de siste 25 år også i områder som ikke har eller har hatt villsvin. Jeg trur nok heller på det faktum at for 25 år siden så var revestammen bare en brökdel av vad den er idag. Det var jo mitt i reveskabbens glansdager.

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig, men den studien jeg til det kjedsommelige viser til, fordi hver side som går i tråden fungerer som en effektiv stråmann, viste at svina glatt tok mer for seg enn reven. Til og med skrika var verre enn reven. Poenget mitt med å vise til den svenske artikkelen var dog at "Jeg har vært i Sverige osv..." ikke er noe knallsterkt argument ettersom du helt sikkert finner et hav av hearsays som kan trekke konklusjonen i både den ene og andre retning.

 

Men nå hopper du litt over det innlegget som jeg skrev til deg og tar heller utgangspunkt i noe jeg skrev om et innlegg fra en annen. ...også går det et par sider til i tråden og noen begynner igjen å nekte for at villsvin kan påvirke skogsfuglbestanden... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Men nå hopper du litt over det innlegget som jeg skrev til deg og tar heller utgangspunkt i noe jeg skrev om et innlegg fra en annen. ...også går det et par sider til i tråden og noen begynner igjen å nekte for at villsvin kan påvirke skogsfuglbestanden... :roll:

 

 

Villsvin kan påvirke skogsfuglbestanden. Det er jeg helt enig med deg i, men jeg trur ikke at villsvinet vil ha noen avgjörende betydning for skogsfuglens ve og vel. I nesten all skandinavisk skog vil det totale predatortrykket allerede väre så höyt når villsvinet kommer så mesteparten av redene som villsvinet skulle kunne ta allerede er oppspist av en annen predator.

Link to comment
Share on other sites

 

Villsvin kan påvirke skogsfuglbestanden. Det er jeg helt enig med deg i, men jeg trur ikke at villsvinet vil ha noen avgjörende betydning for skogsfuglens ve og vel. I nesten all skandinavisk skog vil det totale predatortrykket allerede väre så höyt når villsvinet kommer så mesteparten av redene som villsvinet skulle kunne ta allerede er oppspist av en annen predator.

 

Hvorfor skulle ikke villsvinet kunne ta egg som ingen andre predatorer har tatt?

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Selvsagt kan villsvinet ta skogsfuglegg. Noe jeg også har skrevet opptil flere ganger nå, men jeg har svärt vanskelig for å tru at vi vil se en målbar forandring av skogsfuglbestanden pga villsvin da predatortrykket allerede er veldig höyt.

Villsvinet vil väre et mye större problem for landbruket en for skogsfugljegere i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...