Jump to content

Vil vi ha villsvin i Norge?


IvoRei

Vil vi ha villsvin i Norge?  

255 members have voted

  1. 1. Vil vi ha villsvin i Norge?

    • Ja takk! Det vil gi et nytt og interresant vilt og jakte på, samt at det vil fremme økonomien hos grunneiere
      179
    • Nei. Villsvin er utryddet i Norge av en grunn og jeg vil ikke ha den tilbake hit. Det kommer til å bli meget skummelt med enda en egg-predator, samt katastrofalt for bøndene
      65
    • Bryr meg ikke
      11


Recommended Posts

At jegere forkynner sine interesser ved å utrykke at de ønsker nye jaktbare viltarter velkommen akkurat som andre grupper jobber for sine interesser er vel ikke helt unaturlig? Husk mange jegere lider av mangel på jaktbart vilt på sine områder pga rovvilt politikken som føres her på berget og at de da ønsker andre arter som kan klare seg her er vel helt naturlig. Å sammenligne mus og rotter med villsvin er det ingen andre land i europa som gjør så hvorfor skal vi?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 229
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvordan kan du da forsvare at det avlives mus/rotter som har unger. Forandres moralen eller "omløpet mellom øra" etter størrelse/antallet individer

Har jeg nevnt en spesifik art? Like ille uansett, da lidelsene er like store uansett om du snakker om villsvin eller mus.

 

 

Eller er det rett og slett slik at du "brenner" for svina og driter i resten som ikke opptar deg :?:

Ja

Link to comment
Share on other sites

Puma: Skal man bruke hund så får en jo sette seg inn i jaktens risiko og gjøre hva en kan for å minske denne. Ingen vil miste sin jakthund men en kan jo la være å bruke hunden også " hvordan mener puma en kan minske risikoen for hunden ?

Echo : Stooooooooooooooooor forskjell på hundene som brukes, og det er stort sett de samme som går igjen på skadestatistikken. En god villsvinhund skal være skarp, men hele tiden jage med innsiden av hodet og ligge ett steg foran villsvinet i alt det foretar seg.

Hvilke hunder mener echo passer best til grise jakt ? støtende drivende små raser store raser?

Jeg syntes grise jakt både høres spenende ut og ser spenende ut men jakter helst med hund

og ønsker ikke og utsette fauven som jeg har for den risikoen :D

Link to comment
Share on other sites

JA.

 

At økosystemene ødelegges, er bare ensidig propaganda fra treklemmere, homser, sosialister/nasjonalsosialister (det er som kjent det samme), forskere og disneyifiserte rødvinsdrikkere. Hvorfor stoppe her? Ja til innføring av alle fremmede arter, så lenge vi mennesker kan jakte på dem!

Link to comment
Share on other sites

Puma: Skal man bruke hund så får en jo sette seg inn i jaktens risiko og gjøre hva en kan for å minske denne. Ingen vil miste sin jakthund men en kan jo la være å bruke hunden også " hvordan mener puma en kan minske risikoen for hunden ?

 

Jeg har aldri vurdert å jakte villsvin med hund så jeg kan desverre ikke hjelpe deg. Skulle jeg gjort det så hadde jeg satt meg grundig inn i saken. Vet ikke om en hissig dachs hadde gjort jobben :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen her som tenker på skogsfuglen? Hva tror dere svina gjør når de kommer over et storfuglreir med 4-5 finfine egg i?

Det aller siste skogsfuglen trenger er flere predatorer, og jeg har hørt at i Sverige har de store problemer med at svina ødelegger totalt for fugl som hekker på bakken, noe alle våre skogsfugler gjør.

 

Hvis det skal stå mellom tiur og vilsvin, tror jeg faktisk at tiur vinner...

Link to comment
Share on other sites

I Ingemar Hjorths "Storfugl, Tiur og røy" henvises det på side 109 til en tysk studie med kunstige reir hvor villsvin i årene 1974-1977 var ansvarlig for 50-90% av den totale fordelingen av eggrøvere. Müller 1984. Skulle gjerne hatt litt mer info om det eksperimentet der, hvor overførbart det er til norske forhold etc. Så er jo spørsmålet om villsvina kommer i tillegg til de andre predatorene, eller om ting jevner seg ut.

 

Jeg deler hvertfall siste talers bekymring for skogsfuglene, og er ikke veldig positivt innstilt ovenfor villsvina. At man hjelper til med å spre disse synes jeg ingenting om. Synd hvis man bytter ut "alles skogsfugler" med "noens storvilt". Er sikkert mer penger i å selge jakt på svin enn på fugl.

 

...for de spesielt letevillige:

Müller, Franz: The loss of capercaille clutches-and evaluation of a ten year study on simulated nests in the western Rhon mountains, 3rd internat. Grouse symp, York, ed P.J. Hudsons and T. Lovel. pp: 347-353 (1984).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Svaret på trådstaters spørsmål, er og blir ett rungende nei!

 

Dette er en linje jeg har for alle uønskede arter for det norske kulturlandskapet.

T.d:

Mårhund

Mink

Bisamrotte

Ulv (Ulven har på en eller annen merklig måte fått innpass, selv om den i utgangspunktet skulle ha hatt samme behandling som Villsvina :roll: ).

Villsivin

 

 

Ellers er jeg prinsipielt uenig i at man skal blande for mye moral inn i avskyting av uønskede viltarter.

 

På linje med musefangst i hus og låve, ser jeg ingen prinsipiell forskjell på om det sulter ihjel noen villsvin, ulv eller Minkeunger o.s.v.

 

Spørsmålet er om de skal bort eller ei, og det definerer hvor mye hensyn man må ta.

 

Altså, skal man beskatte en viltart med tanke på resursutnyttelse. Må man bruke moralske verdier som basis for beskattningen.

 

Skal man derimot fjærne/redusere en art, nytter det ofte ikke med smålige hensyn. Mus og villsvin går jo med unger så og si hele tiden (ungefødende maskiner), mens andre arter nok er lettere å kunne kombinere med dagens jaktmoral.

Men det er ikke til å stikke under en stol, at skyter du mora før ungene er gamle nok til å klare seg selv. ja da har man ved enn felling i prinsippet fått bort flere dyr (man er effektiv). Og dette er ikke noe annet enn det som ellers skjer i naturen der rovdyr hele tiden tar foreldre med unger.

 

Så litt av spørsmålet mitt til de av dere som er så ekstremt opptatt av dette temaet med yngletidsfredning, er om det er noen spesiell grunn til at rovdyret menneske. Skal påtvinges å overføre de normer det har ovenfor sin egen art, til andre arter? For det er vel ikke akkurat naturligt?

 

P.s Før en eller annen idiot gjør dette til en personlig sak mot meg, fordi jeg er en slik en fryktlig person, jeg søker alltid å ungå å skyte foreldre fra barna (skyter helst unga først). Men dette er kun fordi jeg er indoktrinert til å ha slike følelser, og ikke fordi det er naturligt. Ja kort sagt sliter jeg med tanken på skyte Bambi, eller når tiden er kommet til å velge ut og sende sauene til slakteriet (spesielt etter som at kjøretiden til slakteriene har blitt helt vanvittige). Så selv om jeg har sterke prinsipielle meninger, er jeg nok like så soft som noen annen (men jeg er i stand til å sette følelser til siden for fornuften).

Link to comment
Share on other sites

Ja, også masse mårhund, og enda mer mink! Og mer ørekyte i norske vann!

 

Er verden så svart/hvit? Er nye arter alltid negativt? Hva med når rådyret innvandret fra syd-sverige, skulle vi skutt bort alt da også? Man ser jo klart hvilken katastrofe det var for faunaen at vi fikk rådyr her i landet..

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Villsvina kommer om vi vil eller ikke, det er bare et spørsmål om tid. Med den veksten som er i den svenske villsvinstammen er det klart at dyra må finne nye leveområder, det blir en gang fult i områdene de befinner seg i nå.

Angående vinterforholdene her til lands tviler jeg på at grisene vil "slite" med det, de har da villsvin flere steder i Russland, steder der forholdene er klart tøffere enn her.

En annen ting som er verdt å nevne er at ulven ofte skyr områder med nyetablerte villsvinstammer.

 

 

For min del ønsker jeg villsvin her til lands, et spennende jaktvilt med godt kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Villsvina kommer om vi vil eller ikke, det er bare et spørsmål om tid. Med den veksten som er i den svenske villsvinstammen er det klart at dyra må finne nye leveområder, det blir en gang fult i områdene de befinner seg i nå.

Angående vinterforholdene her til lands tviler jeg på at grisene vil "slite" med det, de har da villsvin flere steder i Russland, steder der forholdene er klart tøffere enn her.

En annen ting som er verdt å nevne er at ulven ofte skyr områder med nyetablerte villsvinstammer.

 

 

For min del ønsker jeg villsvin her til lands, et spennende jaktvilt med godt kjøtt.

Noen som har reflektert over at "spredningen" av blandingsrasen av forvillede svin som finner sted i Sverige, i hovedsak er menneskeskapt? Ulovlig som sådan.

 

Så sant ingen begår faunakriminalitet, så skal det mye og lenge til før de invaderer norge. Og gjør grunneierne langsgrensen den jobben de bør. Blir den jakta svært så ekslusiv og bare der.

 

Tenkte det var best å dra frem at spredning av vilsvin både i norge og sverige per bil, faktisk er og blir ulovligt. (før noen etter alle komentarene her, får den glupe ideen det er å hente seg noen vilsvin).

 

Ellers lurer jeg på om man ikke kan søke komunen om å tvangsfelle villsvin på de grunneieres grunn de ikke blir jaktet på. Der jo noen avsnitt i lov og foreskrift om slike ting (info for den som vil sabotere sabotørene som ikke skyter svina). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis villsvin er farlig for bikkjer.... Vil vi da få en ny ulv-hund debatt kanskje? Svin-hund?

Nei. Fordi det ikke finnes en kjeft med myndighet i dette landet som ville finne på å si at du gjør noe galt om du forsvarer hunden din hvis det er en gris det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Artig at dere er så engasjert :) Men jeg har en litt annen vinkling på saken. Meningene deres er så og så delte, nesten alle vil, eller så vil dere ikke.

Jeg leste idag i en artikkel i bladet "Jakt" at en hareforsker/harejeger (som jeg ikke husker navnet på) var bekymret for harebestandens "drastiske" nedgang. I Danmark, har forskere kartlagt at ca. 33% av hareungene dør iløpet av det første året i deres liv, imot omlag 20% for 20 år siden. Den norske forskeren ville ikke trekke paralleller mellom den danske nedgangen og den norske, men mener at den norske bestanden er truet. Lett av poenget her er at alt henger sammen. Reven spiser mye hare, sammen med gaupa, ørn og falk, men hvis haren forsvinner, må predatorene finne nye byttedyr.

Hvis man ser på det på denne måten, ville det ikke vært en fordel å fått inn en fast stamme med villsvin i Norge?

Ville gaupe, jerv, rev, ørn og andre predatorer ta mindre egg fra rype, orrfugl og mindre hare hvis vi hadde hatt en bestand villsvin i landet vårt?

 

*Merk: prosent-tallene er ikke helt nøyaktige, siden jeg ikke hadde artikkelen foran meg. Hele artikkelen kan leses i Desember/Januar-utgaven av bladet "Jakt"

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi huske på at det ikke bare er de store grisene predatorene hovedsaklig tar, men ungene deres. Villsvinet får jo et x-antall unger i året, og jeg tviler på at reven, jerven, gaupa, ulven eller bjørnen har problemer med å ta disse.

Link to comment
Share on other sites

@IvoRei

Jeg har vært noen på villsvinjakt i området rundt Mariestad i Sverige. Jeg har aldri sett så mye hare som der noen gang, ofte 2-4 stk på hver eng om natten, både felthare og nordisk. Så tviler på om villsvinene har så stor innvirkning på bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Å sette ut dyr er faunakriminalitet, og burde vært like strengt som å skyte ulv, så det du oppfordrer til er rett og slett ulovlig.

 

 

 

Nå må vi huske på at det ikke bare er de store grisene predatorene hovedsaklig tar, men ungene deres. Villsvinet får jo et x-antall unger i året, og jeg tviler på at reven, jerven, gaupa, ulven eller bjørnen har problemer med å ta disse.

Så du tror ikke mora er i nærheten å passer på? å få ei ilsint purke i hælene er nok ikke noe verken reven eller gaupa setter noe særlig pris på.

Nei jeg tror ikke harebestanden tar seg opp om man får villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Du sier to ting, at bjørn, jerv, gaupe, ulv og rev ikke greier å ta villsvinunger fordi mora passer på, også tror du ikke villsvin vil ha positiv effekt på harebestanden. Ok, greit. Ser den siste meningen, men hvis du virkelig tror at gaupa og jerven, for ikke å snakke om ulven og bjørnen ikke greier å ta villsvinunger selv om mora "passer på", tror jeg du tar veldig feil... Ulver jager i flokk, og jeg har sett flere videoer av ulver nedlegge store bisonokser og hjortedyr, så jeg tviler på at en villsvinpurke, uansett hvor sinna hun er, greier å holde ulven unna. I Sverige har man forøvrig funnet elgokser på over 200 kilo der ryggen var knekt rett av. Årsaken ble konstantert bjørn. Jeg tviler på at jeg kunne greit å slått av en elgrygg med en slegge, så bamsen har ingen problemer med å sope unna purka, for så å forsyne seg av ungene...

 

Men jeg sier ikke at jeg mener harebestanden ville ta seg opp, jeg lurer bare på hva folk tror om det :D

Link to comment
Share on other sites

IvoRei : Du sier to ting, at bjørn, jerv, gaupe, ulv og rev ikke greier å ta villsvinunger fordi mora passer på, også tror du ikke villsvin vil ha positiv effekt på harebestanden. Ok, greit. Ser den siste meningen, men hvis du virkelig tror at gaupa og jerven, for ikke å snakke om ulven og bjørnen ikke greier å ta villsvinunger selv om mora "passer på", tror jeg du tar veldig feil... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Du sier to ting, at bjørn, jerv, gaupe, ulv og rev ikke greier å ta villsvinunger fordi mora passer på, også tror du ikke villsvin vil ha positiv effekt på harebestanden. Ok, greit. Ser den siste meningen, men hvis du virkelig tror at gaupa og jerven, for ikke å snakke om ulven og bjørnen ikke greier å ta villsvinunger selv om mora "passer på", tror jeg du tar veldig feil... Ulver jager i flokk, og jeg har sett flere videoer av ulver nedlegge store bisonokser og hjortedyr, så jeg tviler på at en villsvinpurke, uansett hvor sinna hun er, greier å holde ulven unna. I Sverige har man forøvrig funnet elgokser på over 200 kilo der ryggen var knekt rett av. Årsaken ble konstantert bjørn. Jeg tviler på at jeg kunne greit å slått av en elgrygg med en slegge, så bamsen har ingen problemer med å sope unna purka, for så å forsyne seg av ungene...

 

Men jeg sier ikke at jeg mener harebestanden ville ta seg opp, jeg lurer bare på hva folk tror om det :D

Ja jeg er ganske sikker på at gaupe ikke greier å ta villsvin. Nå er ikke jeg noe ekspert på bjørn og ulv, men jeg tror ikke de spiser så mye hare heller. Og en annen ting er at der villsvina kommer til å etablere seg så er det ikke noe store mengder med verken bjørn eller jerv.Om du tror at villsvina vil bedre en harebestand så tror jeg du kommer til å bli skuffa om du noen gang kommer til å få oppleve en villsvinbestand.

Jeg ser ikke at villsvina vil føre med seg noe positivt untatt for de som "tror" de kan jakte så mye de vil bare villsvina kommer. Det kommer heller ikke til å bli noe særlig lettere å få jakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er mer typisk for hva rovdyra møter når de prøver seg på villsvin. De holder fokus på en og så blir de angrepet fra en helt annen kant, og ofte med litt sure konsekvenser :lol:

 

 

Det er så godt som aldri ei sugge som forsvarer unga, men flere av hennes voksne døtre stiller også opp i forsvaret, og de er pokker ikke gode å skubbe seg på.

Flokken består av ei ledersugge og hennes avkom i ymse aldre, med unntak av hanndyr som jages vekk etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Skeptisk til at et nytt dyr som ikkje hører heime her skal etablere seg. Selvfølgelig så hadde det vært artig og fått eit nytt vilt og jaktet på, men veit vi hvordan dette vil utvikle seg? Kanskje bra, kanskje ikkje.I Sverige er det jo noen ganger meir ulv, bjørn etc som kanskje holder disse grisene noelunde i sjakk. Norge derimot..

Link to comment
Share on other sites

IvoRei : Du sier to ting, at bjørn, jerv, gaupe, ulv og rev ikke greier å ta villsvinunger fordi mora passer på, også tror du ikke villsvin vil ha positiv effekt på harebestanden. Ok, greit. Ser den siste meningen, men hvis du virkelig tror at gaupa og jerven, for ikke å snakke om ulven og bjørnen ikke greier å ta villsvinunger selv om mora "passer på", tror jeg du tar veldig feil... :oops:http://www.youtube.com/watch?v=E4fIiijY ... re=related

 

 

Dette er noe jeg tviler gaupa ville prøvd på, hvis det er det du vil fram til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...