Jump to content

Vil vi ha villsvin i Norge?


IvoRei

Vil vi ha villsvin i Norge?  

255 members have voted

  1. 1. Vil vi ha villsvin i Norge?

    • Ja takk! Det vil gi et nytt og interresant vilt og jakte på, samt at det vil fremme økonomien hos grunneiere
      179
    • Nei. Villsvin er utryddet i Norge av en grunn og jeg vil ikke ha den tilbake hit. Det kommer til å bli meget skummelt med enda en egg-predator, samt katastrofalt for bøndene
      65
    • Bryr meg ikke
      11


Recommended Posts

  • Replies 229
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skrivefeil er greit på et forum, men på en offisiell nettside bør man foreta en språkvask.

 

Man blir fort oppfattet som kunskapsløs og/eller useriøs om nettsiden er full av skrivefeil.

Er ikke poenget å sanke sympati for deres standpunkt? Det oppnår dere ikke med en slurvete netside!

Link to comment
Share on other sites

Får fram meningene våre selv om det er en skrivefeil eller to :)

Med så mye fokus særskriving har i media, er det på tide å få det med seg. Det blir litt mer enn bare en enkel skrivefeil, når det er i navnet til foreningen.

 

dusjhodet.jpg

http://www.andreulveseter.no/2013/04/05/bilder-i-kampen-mot-saerskrivingsfeil-2/

 

 

Vi skal ta en språk vask på nettsiden vår, og i navnet har jeg bevisst brukt stor forbokstav i alle ordene.

Men det skal forandres, for du er ikke den første som påpeker det :)

 

Skrivefeil er greit på et forum, men på en offisiell nettside bør man foreta en språkvask.

 

Man blir fort oppfattet som kunskapsløs og/eller useriøs om nettsiden er full av skrivefeil.

Er ikke poenget å sanke sympati for deres standpunkt? Det oppnår dere ikke med en slurvete netside!

 

Jo du har helt rett i det, vi skal skjerpe oss framover med rettskrivingen og få vasket siden skikkelig :) Svensker som har lagd siden og designet den, så var en del feil der ja..

*kunnskapsløs.

 

Og med det går vi videre med det som er temaet for tråden,

også satser vi på at Villsvinforeningen tar en språkvask.

 

Ja nå var vi litt off topic, men ja vi skal ta en vask :)

Link to comment
Share on other sites

amatør, du fremstår som direkte pedantisk. Tenker du ikke over at det ikke er valgfritt å lære seg dette? Det å lese og skrive er faktisk vanskelig for mange, og for noen direkte umulig.

 

Gratulerer med flotte bidrag for å holde dyslektikere og folk med skriveproblemer ute fra dette flotte forumet. Det skal bli befriende å bli kvitt denne uhumskheten. At de har noe vettugt å komme med er jo sekundært.

 

Innsikt er noe dritt..

Link to comment
Share on other sites

Dysleksi er ingen unnskyldning for å stadig skrive feil.

Har venner med dysleksi som bl.a har kommet seg igjennom jusstudiene… og skrivefeil i selve foreningsnavnet - ja da legger man seg lagelig til for hogg.

 

 

Her skulle vi holde oss til topic.

 

 

Men som sagt over i tråden så har vi brukt store forbokstaver med vilje, på foreningen sitt navn.

 

Vil si alle bedrifter der ute som skal reklamere sitt navn bruker store forbokstaver i sine navn, så hva blir forskjellen pripyat? Du kan svare på PM så slipper vi mer off topic prat på denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Nja M67. Blir det nå egentlig mer mangfold? Er ikke ett av problemene at det blir mindre mangfold med villsvin (når vi ser bort fra parasitter som de drar med seg)?

 

Men i stekepanna vil jeg også gjerne ha de. Og skulle de dukke opp her på nordvestlandet, hvilket jeg sterkt betviler, så skal jeg nok greie å nyte jakten på de også :)

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet villsvin i noen år, Sverige. Vet ikke alt om villsvin, men får noe kunnskap gjennom bonden der jeg jakter.

Ja, de roter i bakken, også i innmark.

Endel mennesker er redd villsvin, tror de skal bli angrepet.

Om de stjeler egg vet jeg ikke, aldri hørt om, men de spiser alt.

Det skjer endel trafikkulykker med svin i Sverige.

 

Jeg tror ikke villsvina vil ha samme eksplosive spredning her, i hvert fall med dagens klima.

En årsak til spredninga kan være som rykter sier, at noen var behjelpelige med å fange inn svin og sette ut videre på nye plasser.

De første årene var det heller ikke begrensninger i forhold til hva en kunne fore med. Derfor ble det brukt mye kake og sukker og diverse prefabrikert mat. Dette stimulerte til økt formering, og sikret jevn tilgang av høyoktan for.

Det går an å forvalte villsvina, og skyte ut målrettet for å unngå for stort press i enkeltområder. Det går også an å "trekke" svin bort fra avlinger ved å lage foringsplasser andre steder.

 

Vi vil alltid ha ulemper når ville dyr inngår i kulturlandskapet. Mange ønsker elgen til he........., da den spiser opp plantefelt. For ikke å snakke om gåsa !! Eller rev og gaupe som tar lam ! Så konflikten vil alltid være der.

Link to comment
Share on other sites

@ Mikka: Og da ble det plutselig logisk å innføre villsvina og tilføre nok en ulempe? vi er jo så velsinget med å ha Sverige liggende bare noen få timers bilkjøring unna. Kortere vei enn de fleste reiser for å jakte hjort og villrein. Der har de jo også billig mat, brennevin og snus attpåtil:) Det må jo være fint å kunne kombinere alt dette med en liten tur vekk fra kjerringa?

Ulempene ved noe bør man ta på alvor, og veie det opp mot forlystelsen jakt tross alt er.

 

Det blir ivrig vist til at man kan fore og slik trekke svina vekk fra innmarka. Det er bare et problem: Når nyttegrødene på innmarka er ferdig, etter at man har lagt ned mye innsats og kapital, så innfinner svina seg uansett. De er opportunister og spiser alt de kommer over. Rotknoller osv spiser de når de er klare. Akkurat som oss...

Det kan kanskje virke som svartmaling, men svenskene har en rikere fauna enn oss. Svina finner bedre mat i den utmarka enn her til lands, derfor vil skadene på innmark bli verre her enn der. Husk - de hører hjemem i edelløvskogen. Den er det ikke mye av i Norge.

 

Det skulle ikke forundre meg om de blåblå fant ut at det også er en god ide med fri innvandring av villsvin. De har stort sett bare laget minuser for selvstendig nærignsdrivende så langt...!

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ikke forundre meg om de blåblå fant ut at det også er en god ide med fri innvandring av villsvin.

 

Når det gjelder Svensker så er det fri innvandring lenger enn jeg kan huske :-)

 

Hvis jakt kan reguleres av lokale bønder så

får den enkelte vurdere skader på avling mot

verdi av kjøttet/jakt.

Finne ett balansepunkt.

Fri avskyting på egen eiendom burde være løsningen.

Ett slags lokalt demokrati.

Villsvin kan jo spises av de fleste.

 

Hvis det legges opp til det vil dette kunne reguleres lokalt og problemene/ulemper for jordbruket bli minimale.

Med mindre vi legger opp til en kostbar løsning med grensepoliti/vakter i beste DDR stil og tar voldsomme kostnader så vil det uansett bli litt vandring over grensen enten man liker det eller ei.

 

Dyr bryr seg fint lite om slike nymotens påfunn :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Både ja og nei; om de holdes under "kontroll", hadde det vært gunstig. Hvis det hadde vært mulig å passe på at de ikke blir for mange til å ødelegge det biologiske mangfoldet, så for all del..

Dessuten hadde det vært interessant å gå på villsvin-jakt. Må jo reise utenlands om du vil få siktet på et villsvin :?

Link to comment
Share on other sites

Nå sikta jeg vel til oppheving av status "uønsket" når jeg henviste til fri innvandring. Hittil så står man jo fritt til om man vil skyte de eller ikke. Frykter vel meget regime a la ulven vi får over...

 

Et forvaltningsansvar/system tilegnet lokale grunneiere hadde faktisk fungert, mekker er nok redd for at det uansett hadde vært såpass langt mellom svina at jakt fort hadde blitt litt kjedelig?

Man må huske på at eiendomsstrukturen i Norge er helt annerledes enn på de store kommunistiske godsene i øst-Europa.

I Tyskland er det også mange mindre bruk, men jakta er organisert i store vald, noe som begrenser jakttilgangen veldig for den menige jeger...

Link to comment
Share on other sites

Brukte denne teksten allerede før i en dessverre nedstengt tråd vedr. villsvin i Norge: Ja, vi burde ha villsvin i Norge, absolutt! :D

Jeg er opprinnelig fra Tyskland og havnet i Norge for 15 år siden. Personlig har jeg jaktet veldig mye på villsvin i mine hjemme trakter (gjør det fortsatt) og kan garantere for at denne typen jakt er noe av det mest interessante og spennende som finnes. Villsviner har intelligens og det merkes under jakta. Ibland kan det være veldig vanskelig og krevende å oppspore dem, da hjelper ofte ikke ens hunder. Vorstehhunder etc. kan man nesten alltid glemme, fordi de fleste blir livredde når dem lukter svin, men da kommer jaktterrieren til sin rett. :) Det hjelper til det garanterer jeg for. :D Ellers så jakter vi på kontinentet mest på natta ved månelyset respektive snø på bakken. I Tyskland jakter vi oftest etter det såkalte "Lüneburger modell" som vil si at man jakter fra de minste dyrene oppover. Altså kultinger og års- griser i hovedsak. Suggene som har kultinger blir ikke jaktet på så klart. Galter fra 100kg eller minst 5 år. Det er vanskelig å finne ut om ibland ...

Siden villsviner sprer seg i Sverige med høyest tempo, så kommer Norge ikke å slippe unna. Det går med rakett tempoet, noe jeg opplevde selv i Tyskland i løpet av 1970 - 80 tallet. Heldigvis kommer dem, de blir en berikelse for alle av oss.

Link to comment
Share on other sites

Gunwerks,det du sier om villsvin fra Tyskland kan ikke uten videre overføres til Norske forhold.Jeg bor i Indre Østfold der det det etter sigende skal være så mye gris...Nå har det vært gris her i mange år-og de sprer seg overhodet ikke med rakett fart, sneglfart passer bedre.Var i Aremark på elgjakt i går sammen med formannen i Viltnemnda. Ifølge han er det ikke skader der fra villsvin og bestanden er heller mindre enn for noen år siden.Stort sett ikke noe av det som skrives i pressen om villsvin i Norge har rot i virkeligheten.Både viltforvaltning og politikere kjenner tydeligvis ikke til de faktiske forhold, men ser til Skåne,Sørmland og mellom Europa, og trekker feilaktige konklusjoner.

I Sverige har villsvin ekspansonen stoppet opp. Er det ikke edelløvskog så er det ikke livsbetingelser for gris.Den bestanden vi har her er en isolert bestand som stammer fra utsettninger på svensk side.Eneste måten å få villsvin på i Norge er som det har blitt gjort i Sverige,hestetransporter og massiv foring.Ikke har vi egnede biotoper og vi har for kaldt klima.

Link to comment
Share on other sites

For eller mot? Tja... Har ikke bestemt meg enda. Ser vel for meg at det kan bli mye griselos når man jakter med spisshund.

 

Nå har jeg ringe erfaring med villsvin og villsvinjakt, mem angående vintrene her nord fikk jeg litt svar fra en av brøderna Fransen som jeg jaktet hos i Åtvidaberg. Vinteren for tre år siden der var skikkelig tøff og han mente at bestanden ble redusert med bortimot 40%.

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra Wiki:

"A revival of boar populations began in the

middle of the 20th century. By 1950 wild

boar had once again reached their original

northern boundary in many parts of their

Asiatic range. By 1960 they reached Saint

Petersburg and Moscow, and by 1975 they

were to be found in Archangelsk and

Astrakhan . "

Tror verken på milde vintre eller edelløvskog rundt Arkangelsk......

Link to comment
Share on other sites

Gunwerks,det du sier om villsvin fra Tyskland kan ikke uten videre overføres til Norske forhold.Jeg bor i Indre Østfold der det det etter sigende skal være så mye gris...Nå har det vært gris her i mange år-og de sprer seg overhodet ikke med rakett fart, sneglfart passer bedre.Var i Aremark på elgjakt i går sammen med formannen i Viltnemnda. Ifølge han er det ikke skader der fra villsvin og bestanden er heller mindre enn for noen år siden.Stort sett ikke noe av det som skrives i pressen om villsvin i Norge har rot i virkeligheten.Både viltforvaltning og politikere kjenner tydeligvis ikke til de faktiske forhold, men ser til Skåne,Sørmland og mellom Europa, og trekker feilaktige konklusjoner.

I Sverige har villsvin ekspansonen stoppet opp. Er det ikke edelløvskog så er det ikke livsbetingelser for gris.Den bestanden vi har her er en isolert bestand som stammer fra utsettninger på svensk side.Eneste måten å få villsvin på i Norge er som det har blitt gjort i Sverige,hestetransporter og massiv foring.Ikke har vi egnede biotoper og vi har for kaldt klima.

 

Ja, det er mulig det du sier, og utbredelsen av villsvin i Norge (kanskje også Sverige) har stoppet opp for en kort frist. Men, jeg har jaktet flere ganger ved Skee i Sverige rett ved grensen og i "gangavstand" til Halden. Da finnes virkelig en stor nok stamme for utbredelsen til Norge, og det gjør den også garantert. Villsvin påtar seg turer fra ofte mer enn 3 mil pr dag, og det skulle forundre meg hvis de ikke finner veien til Norge. Det blir ingen isolert stamme med fare for innavle. Kaldt klima er ingen hindring, fordi villsvina lever på kontinentet i regioner som Russland/Baltikum, hvor det blir minst like kaldt i vinteren som i Norge. BTW, en vinter i Tyskland og Polen bør også ikke være noe lek. En sak du nevnte, nemlig at bestanden i nåværende tid kan være for lite for en massiv utbredelse. Da har du muligens et poeng. Norge og Sverige har en voldsom lang grense med en tøff topografi ibland, så at dette kan være en hinder, men ikke over lang tid. Forresten, hva det gjelder edelløvsskog, så finnes den heller ikke ofte i Tyskland! De tetteste villsvin bestander har vi Øst-Tyskland f. eks. i Brandenburg, og da består skogen til 90% av furuskog. Edelløvsskog er overvurdert i sammenheng med villsvin, mildt sagt. Vi får se hva det blir med villsvin- ekspansjonen, men jeg skal vedde på at det finnes villsvin rund Oslo og lengre vestover om 10 år.

Link to comment
Share on other sites

By 1960 they reached Saint

Petersburg and Moscow, and by 1975 they

were to be found in Archangelsk and

Astrakhan . "

Vi skal ikke se bort fra forsøk på matauk under den planøkonomiske perioden.

 

Det er sikkert mang en kolkos-sjef som tenkte langsiktig og hadde en del svin på skauen :-)

Det skader ikke å styrke livsgrunnlaget

Jeg ville gjort det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kolkhoz" target="_blank

 

En rask titt på Google maps viser store områder i Archangelsk Oblast med løvskog.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra Wiki:

"... by 1975 they

were to be found in Archangelsk and

Astrakhan . "

Tror verken på milde vintre eller edelløvskog rundt Arkangelsk......

Ikke Astrakhan heller - det var der jeg var. Noe løvskog, men bitre vintre - det er jo rett ned i veien fra gamle Stalingrad.

Link to comment
Share on other sites

stort sett løvskog her jeg bor, fjellbjørk.... :lol:

Neida, det er mulig det er edelløvskog i Arkangelsk Oblast og det er vel mer enn mulig at svina fikk hjelp med etablering. Men allikevel klarer jeg ikke å forbinde Arkangelsk med mildt vinterklima...

Astrakhan ligger jo langt sør, men som Okhotnik påpeker, med svært kalde vintre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vedde på at det ikke er villsvin i Oslo området om 10 år.Hvis det skulle være det så må det være en stor grunneier som har satt dem ut.De villsvina i Skee kommer også fra utsettninger i området.Går vi til Enningdalen på Norsk side så har det vært villsvin der i snart 10 år uten at det har kommet noen stabil bestand til Halden.jeg hadde stålos på gris i Øymark i 2007.det er 6 år siden. Og det er fremdeles ikke noe mere gris her.Har en kjempe stor galte som jeg har foret det siste året.men bare den som er her dessverre.Hadde stor tro på at det skulle bli gris her for noen år siden, men når jeg ser hvor sakte det går så har jeg mistet troen på noen ordentlig villsvin stamme i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Og bra er det, utsatte dyr fra fauna kriminalitet har vi nok av i Ulven.

Uten unntak ser man at der vi tukler for mye med naturen, der går det tilslutt galt på den ene eller andre måten. :(

 

Menneskets egoisme er dessverre uendelig, det samme er viljen til langsiktig tenkning. Uendelig som i uendelig liten altså. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg nå har vært i Litaugen og prøvd meg på villsvinjakt, så må jeg basert på ett egoistiskt synspunkt si at jeg kunne godt tenkt meg villsvin her i landet. Kjempe gøyt, spennende å jakte på dem. Så kommer det store MEN!, jeg har ingen peiling på hva skade eventuelt verdiskapning de skaper, eller om det er bare noe dritt vi burde fått skutt vekk... Jeg er sannelig ikke sikker, men godt smaker dem alikevell....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...