Jump to content

Vil vi ha villsvin i Norge?


IvoRei

Vil vi ha villsvin i Norge?  

255 members have voted

  1. 1. Vil vi ha villsvin i Norge?

    • Ja takk! Det vil gi et nytt og interresant vilt og jakte på, samt at det vil fremme økonomien hos grunneiere
      179
    • Nei. Villsvin er utryddet i Norge av en grunn og jeg vil ikke ha den tilbake hit. Det kommer til å bli meget skummelt med enda en egg-predator, samt katastrofalt for bøndene
      65
    • Bryr meg ikke
      11


Recommended Posts

Da tar du som forutsetning at predatortrykket er stabilt uavhengig av nye arter og individer av predatorer som kommer inn, fordi predatortrykket allerede er høyt. Deg om det.

 

Men følgende spørsmål står fremdeles; Hvorfor skulle ikke villsvinet kunne ta egg som ingen andre predatorer har tatt? Hvorfor messer jeg om det?

jo:

I det ene innlegget skriver du at "det totale predatortrykket allerede väre så höyt når villsvinet kommer så mesteparten av redene som villsvinet skulle kunne ta allerede er oppspist av en annen predator", og når jeg stilte spørsmålet "Hvorfor skulle ikke villsvinet kunne ta egg som ingen andre predatorer har tatt?", så svarer du "men jeg har svärt vanskelig for å tru at vi vil se en målbar forandring av skogsfuglbestanden pga villsvin da predatortrykket allerede er veldig höyt". En nydelig sirkelargumentasjon :roll:

 

Takk for meg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 229
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kun om norske grunneiere og jegere er ilojale i arbeidet med å holde de ute. Svina sprer seg svært sakte (om de ikke er utsatte eller er oppblandede med tamgris).

 

Kort sagt, de kommer ikke uten at noen utfører den kjente formen for faunakriminalitet, ulovlig utsetting (noe som man i dag ser resultatet av i sverige)..

Link to comment
Share on other sites

Må nok skuffe deg litt Carl- Gustav. Vi er nok mange jegere og grunneiere øst for for Haldenvassdraget som ikke skyter gris også.Og flere og flere blir er som begynner å få et mere nyansert syn på hva en villsvinbestand innebærer.Etter som ulvens herjinger kommer til å ødellegge elgjakta for mange, så tror jeg nok flere kanskje kan tenke seg en grisebestand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk forståelse for hva du sier varberger, ting er ikke som det var.

Når det er sagt, så vil jeg påstå at det å ikke skyte disse halvtamme svina om man har mulighet til det. Ikke er så lang ifra å skyte ulv man ikke skal skyte. Begge deler er for meg moralsk forkastelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har full forståelse for manges skepsis til nye arter. Men villsvin er jo et Europeisk skogsvilt som også har en plass og funksjon i faunaen. Er de klimaprognosene som forskerne kommer med riktige, har villsvin absolutt en plass i naturen her i Østfold. Det å sette ut gris i områder som ikke er naturlig leveområde for gris synes jeg er forkastelig.Med et mildere klima så vil Skogsfugl, skogshare og elg etterhvert trekke nordover. Når det gjelder skogsfugl og hare så har det i Østfold vært svært magre bestander av disse de siste 20 år, bortsett fra enkelte brukbare år i Fjella området(skogområdet mellom Ørje og Mysen).Dette har nok ikke foreløpig så mye med klimaendringer å gjøre, men mere med mye rev og et skogbruk som forandrer tidligere lyngområder til områder med gress. Min erfaring er at skogbruk i områder med god bonitet på skogen er mye mere negativt på skogsfugl enn skogbruk på dårligere boniteter er for skogsfuglen.Har jaktet mye skogsfugl med Vorsthehund i hele skandinavia så jeg tror jeg har litt peiling på det.

Veldig mye av Østfolds tidligere gode skogsfuglområder har blitt erstattet av grasdekte hogst og ungskogsfelt. Faunaen er i forandring og derfor må vi prøve å gjøre det beste ut av det.

Østfold har blitt et område for kløvvilt og ulv. Derfor har også grisen en plass her.

En Svenske jeg pratet med mente gris var positivt for harebestanden pga at de rotet opp skogbunnen slik at nye friske planter vokste opp og ble nærimgsrik mat for haren.

Mange rare og innterresange meninger og oppfattninger om grisens påvirkninger på faunaen, egentlig vet vi vel foreløpig svært lite om det.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har lest endel inlegg her nå, og utifra den skremselspropagandaen som drives her ang. dyrket mark og ødeleggelser av den. Ut ifra dette kan jeg ikke skjønne at svenske bønder sør for E18 har overlevd i det hele tatt. Nå har jeg og en til her fra Kammeret jakta villsvin i sverige i 20 år mer eller mindre og sett spredningen av grisen. Og jeg har sett svært lite til de ødeleggelsene det snakkes om her inne. Ihvertfall på dyrket mark. Nå har også grisen spredd seg til nord fror E18 og vi hører svært lite til negativitet fra svenskene ang. det. Snarere tvert imot. Mange ønsker dem velkommen med tanke på utleie av jakt. Dette er hva vi opplever i det daglige livet i de delene av sverige som vi jakter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Varberger@ Jeg er ikke blind for argumentene, men første punkt da må være at man snakker om ekte villsvin, ikke kryssninger med ekstremt spredningspotensial. Det andre er at det er garantert uten store ubehaglige overraskelser i form av fauna konflikter (arts fortrengning), det tredje er at man politisk har bestemt seg for å innføre denne for nordskandinavia kunstig utsatte arten.

 

Husk at svenkenes "villsvin", ikke er ett resultat av naturlig spredning. Så all agetering for innførsel av villsvin, som baserer seg på at de har vært her før. Er og blir ett sidespor i debatten. På det grunnlag kan man like godt sette ut alt fra bison til krokodiller på Svalbard, de har vel vært der engang de og. :wink:

Link to comment
Share on other sites

graahund@ Jeg ville ha blitt svært overrasket om noen som leier ut jakt, skulle stille seg kritisk til byttedyret.

 

Hva med å se på hva de må gjøre for å holde svina bort fra åkeren? Så langt har jeg fått med meg at det brukes betydlige resurser på å fore disse dyra, så de holder seg borte fra åker og eng. Er dette bærekraftig forvaltning? Miljøvenligt? Kan man forsvare å bruke store resurser på å fore vilt? Og ja, jeg har klare moralske anfektelser med å fore t.d hjort samt oppdretsnæringen vår.

 

Man må heller ikke glemme at Norge og Sverige knappest ligner hverandre, når det gjelder driften av landbruket.

 

Det eneste som er klart, er at ingenting er klart. Ulovlig utsetting og rømming, ble i sverige akseptert og oppmuntret. Uten at dette egentlig var særlig gjennomtenkt. Konsekvensene var ikke klare, likefullt ble en ulovlig handling lovlig. For meg er dette klart forederi mot egen befolkning og fauna.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Når det gjelder foring av grisen i de områdene vi har jaktet så er det snakk om skrappoteter, kål, gullerøtter, sukkerroer ol. Tror de forer svært lite med salgbare produkter. Det er ihvertfall min erfaring. Det er bedre og fore grisen med dette enn og kjøre det på dumpen. Da slipper man beiteskader. Men, jeg sier ikke at det ikke fins beiteskader, men lite av det. Ut i fra de erfaringene jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Tror du alle har slikt liggende? skal jeg måtte fore grisen mange ganger i uka, for å redde avlingene? må da kjøpe inn for.

De bøndene som jeg har snakka med i Sverige snakker om store skader.

Nei varberger, det er ikke mange nok grunneiere som vil ha grisen enda, det ser du vel i Aremark. Der blir det vel snart skutt 60-70 gris i året.

Og når man snakker om grunneierene litt innover i landet så er det fortsatt ikke så mange bønder som er positive til grisen.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt konfundert over carl gustav og hans kjennskap til alle grunneiere i Aremark, han trenger tydeligvis å bli litt mer kjent her.

Er faktisk veldig mange nå som har interesse av å ha svin på skogen, og disse voldsomme skadene som blir omtalt har jeg til gode å se på tross av over tjue griser(minimumstall) på skauen her. Er veldig mye snakk om ditt og datt her men veldig få som har erfaring fra å oppleve dette på nært hold. Syns mange som skriver her heller bør snurpe igjen smella til de vet hva de skriver om.

:roll:

Apropo om å kjøpe for: ta kontakt med engrosutsalget for grønnsaker og frukt på økern. Du aner ikke hvor mange tonn mat som kastes der...

Link to comment
Share on other sites

Tjue gris som man kan telle seg til på en gang er faktisk mange i disse traktene, og da forstår du kanskje også at det totale antall er høyere. Har også dyrket mark(kornproduksjon) og en elgku med kalv gjør større skade?? enn grisen. Kan faktisk påstå at skadene hvis man kan kalle det for det, er større i skogen enn på det dyrka området. 60-70 dyr fellt årlig, ikke dårlig det unntatt at det er nok nærmere det totale antall som er fellt enn det årlige.....??

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra Påsketur i Onslunda i Skåne med villsvinsjakt, og fuglehundtrening på Fasan og Rapphøns. Ble for mørkt for grisen, men mange fine fuglearbeider på Vorsther unghunden. Fikk prate med noen bønder i området angående landbruk\gris. Dette området var av de første områdene i Sverige som fikk gris.De har hatt gris i 20 år nå. Bøndene der anser ikke grisen som noe stort problem. Med riktig avskyting og ellers fornuftig forvaltning går det veldig bra.Dessuten har jaktverdien mer enn kompansert for eventuelle skader. Prisene på gode villsvin og hjorteterreng er kommet helt oppi 70-80 kr\daa i de beste områdene.Nærheten til Danmark betyr også mye for de høye terrengprisene. Med en kornpris på 90 øre\kg, så begynner faktisk jaktverdien og bety ganske mye for endel bønder.Fasan og Rapphønsjakt koster 9000,- SEK pr dag for 4 mann.

Noen her påstår også at grisen vil ta skogsfuglreirene. I det terrenget jeg var på som var ca 12000 daa ble det hvert år satt ut 5000 fasaner og rapphøns.I tillegg en hel del ville kull.

Ifølge han som drev med oppdrett av fugl, og pleie av viltbiotopene så var det ikke noe problem med at villsvin tok fasan og rapphønsreir, problemet der var all Kråkefuglen. Den som har vært i Skåne har sikkert sett hvor mye kråkefugl det er der. Det som derimot kunne være et problem var at grisen endevendte forautomatene til fasanene og rapphønene. De har nå derfor begynt å bruke de samme forautomatene til fugl som de har brukt på gris, og da går det bra.Har man muligheten så bør man ta seg en tur til Skåne eller Sødermanland i Sverige og oppleve viltrikdommen i disse områdene. Når man kommer tilbake til Kulturlandskapene her i Østfold så får man mest lyst til å gråte-omtrent vilttomt,tragisk, noen Rådyr det er omtrent alt vi har.

For meg er det helt ufattelig at ivrige jegere ikke vil ha gris, de vet ikke hva de går glipp av.

Link to comment
Share on other sites

Så vilsvina er en hel industri i seg selv, gjerne kombinert med utsetting av store mengder fugl for jakt formål. For å få den rette blandingen av vilt til å trekke inn storkapitalen. Sån vill jo vi alle ha det, dyr jakt pr dag. Med garantert avkastning for jeger, joho. Mye til jakt ja.

 

Og så var det dette med å ale opp og sette ut dyr for å jakte på de, er ikke dette forbudt i Norge?

 

 

Nja jeg vet ikke helt, men jeg synes noe stinker når man snakker om storskala foring av vilt. Spesielt på en slik basis.

Link to comment
Share on other sites

Husk at mange bønder også er jegere, så alle bønder i Sverige er ikke imot gris.Som regel blir det litt rabalder når grisen etablerer seg i et område, når det får godt noen år så roer det seg.

Tror det hadde blitt et fryktelig rabalder hvis elgen hadde elgen hadde etablert seg nå.

Utsetting av vilt i Norge er delviss forbudt. Utsettinger av Fasaner og Rapphøns er en viktig del av viltforvaltningen i mye av Europa.Norge har bortomot null tradisjon for viltpleie derfor er mange skeptiske til dette. Hadde folk vært i Sverige og sett hvordan dette foregår så tror jeg mange ville fått et mer nyansert syn på saken.Utsetting av feltfugl er også veldig positivt for annet dyr og planteliv enn det jaktbare viltet, det har mange lett for å glemme. Områder blir pleiet spesielt for viltet, Det blir etablert kantsoner. Hele kulturlandskapet blir penere og mere variert av det . Rovfuglbestanden nyter godt av det.Turgåere og ikke jegere kan glede seg over et mere variert kulturlandskap og et rikere dyreliv.Selv synes jeg ikke det er noe verre å skyte en fasan som er satt ut enn å gå på Rema 1000 og kjøpe kylling.Når det gjelder dyrevelferd må det jo være bedre å være utsatt Fasan enn oppdrettet kylling.

Når det gjelder jakt og penger, så er det jo sånn her også at det er pengene som styrer, som alt annet her i samfunnet. Ser ikke noe galt idet. Takket være at det er penger i jakta så har det de siste 20 årene åpnet seg muligheter for å dra på jakt i hele verden.

For deg Vingemutteren så er det jo helt uinnterresankt å la meg jakte hjort hos deg på Vestlandet hvis ikke du får noe tilbake av meg for det, Det samme er det jo for meg å la deg komme til meg å jakte elg.Fordi det har blitt penger i hjortejakta har det blitt mulig for meg å komme til Vestlandet på jakt, og at du kan komme til Østlandet å jakte elg. Det samme er det for jegere som bor i byer, uten grunneiere som tjener penger på jakt så hadde det vært svært vanskelig å få lov til å jakte, hvis de da ikke har grunneiere som venner.Er vel helt naturlig at en bonde som har et bra område for gris vil prøve å tjene penger på det, det er jo endel av gårdsdrifta. Og et bra griseterreng har selfølgelig skader fra grisene. Dette er en utgift som man må sette opp imot inntektene man har på salg av jakt. I tradisjonelt landbruk har man jo også både inntekter og utgifter.

Tror nok aldri bondeorgansasjonen kommer til å si at de ønsker gris. Hvis man tenker kun på størst mulig matproduksjon så er det jo enklere jo mindre vilt det er.Hvis man i tillegg ikke er jakt eller naturinnterresert så er det kun problemer med vilt . Leier jakt av en skogeieeier i Malung Sverige. Han vil jeg skal skyte mest mulig tiur fordi han mener at Tiuren skader furuplantene, han sier de går og ødelgger toppene på furuplantene.Han blir veldig fornøyd når jeg har skutt tiur.Så det er mange oppfattninger om vilt som gjør skade.

Link to comment
Share on other sites

Fasan og Rapphønsjakt koster 9000,- SEK pr dag for 4 mann.

Flott, allemannsjakt. :roll:

 

Noen her påstår også at grisen vil ta skogsfuglreirene.

Med henvisning til et vitenskaplig studie, etterprøvbart og greier... :roll:

 

Ifølge han som drev med oppdrett av fugl, og pleie av viltbiotopene

... og som solgte deg jaktkort, kanskje? :lol:

 

så var det ikke noe problem med at villsvin tok fasan og rapphønsreir, problemet der var all Kråkefuglen. Den som har vært i Skåne har sikkert sett hvor mye kråkefugl det er der.

Ok. Han hadde kanskje satt ut en hel haug med kunstige reir og undersøkt hvilke dyr som tok mest? Uhildet og fint. Det at kråkefuglene var uten større økonomiske plussfortegn for ham hadde sikkert ingenting med konklusjonen hans å gjøre. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden begynner å ligne på en vi hadde tidligere... :wink:

 

frose_74: Jeg anbefaler deg å dyrke andre grøder enn havre og bygg, så vil du stifte nærmere bekjentskap med hva en villsvinflokk kan gjøre med en åker på ei natt. Min varme anbefaling er f.eks. poteter, eller kanksje erter? Villsvina er også glad i hvete.. akkurat som elgen. du må ikke glemme at de spiser direkte av bunnlinja di! Det er den de fleste av oss lever av...

 

At norske bønder vil finne villsvin i skogen og på marka si mer lønnsomt enn det skadeomfanget den bringer med seg er rent tullprat. Når det gjelder elgen, så vil jeg som skogeier helst ha minst mulig elg... Den ødelegger kvaliteten på min tømmerleveranse mer enn det jeg får igjen for elgjakta, så å si at jaktutleie i norge er big-business er en ganske stor overdrivelse? De fleste jaktterreng har såpass mye elg, og er så billige at de ikke veier opp beiteskadene.. ROS eller ei. Det har konsekvenser med en stor viltbestand, uansett type..

Jeg er jeg ikke dummere enn at jeg skjønner at vi får villsvin i deler av landet, men det er forskjell på å tillate litt innsig, enn å gå inn for å slippe det løs..

 

Mange nevner at det bare er å dra til Økern å hente foring til villsvina... Hvor lenge tror dere vi lever i et overflodssamfunn hvor vi kan kaste en 1/4del av maten? Det er jo helt galematias å fore frem en viltbestand det ikke er grunnlag for etter mitt syn.

At man da skal innføre nok en belastning på økonomien i en næring som alt er på knærne, det fatter jeg rett og slett ikke poenget med..

Hva med å ha bittelitt respekt for andres levebrød, og godta at dette må komme foran ens egen hobby når disse kommer i konflikt med hverandre?

Med dagens billige drivstoff og gode kommunikasjonsmuligheter så er vel ikke en sverigetur på villsvinjakt å forakte? Så kan du jo handle litt på kjøpesenteret og i systembolaget samtidig?

Skal se du får til ei ganske mye billigere jakt av det, enn det villsvinjakta i norge vil koste norske bønder..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er flott allemansjakt. Dette er ikke veldig mye dyrere enn en kveld på byen med middag og teaterbillett. 1900 Norske kr pr dag pr mann for å få gå i vilttette områder er ikke dyrt sett i forhold til hva du får tilbake. Ofte har du 20-40 fuglearbeider på en hund om dagen.

Det du får lært en hund på en dags trening\jakt her kan det ta flere år og åpnå for mange her i Norge.

Bedre trening for en fuglehund finner du ikke.Bestilte 4 jaktdager der nede til Høsten. Skulle også få være med som hundefører på Villsvinjakt med Vorstheren og Laikaen jeg har.

Han har ikke satt ut kunstige reir. Du skal være veldig forsiktig med å undervurdere Svenske Viltmestere, disse vet hva de driver med, og har stor yrkesstolthet og kunskap om vilt og natur.Husk på at de har dette som jobb og er mere ute i terrengene enn mange forskere.

Det å bli Viltmester i Sverige har en ganske krevende utdannelse. http://www.yrkesjagarna.se/utbildning.asp

Det forskerne kommer fram til og sier er ikke alltid riktig. Se på Skogsfuglforskningen fra 80 tallet hvor konklusjonen var at Storfugl må ha gammel skog å spille i. Nå 20 år senere ser man jo ofte at Tiuren også kan spille i Ungskog(hogstklasse 2og 3). Min erfaring er også at jeg ofte finner mere Storfugl i endeløse ungskogfelt i Sverige enn i sammenhengende gammelskogområder i Norge.Har du en link til den forkningen på Villsvin/skogsfugl du henviser til?, skulle være veldig innterresankt og lese om det.

De har forøvrig startet et nytt 5 årig forskningsprosjekt på Rapphøns i Skåne nå.

En av terrengene det skal forskes i er der jeg var nå i helgen. Står om det i det siste Svensk Jakt.

Der skal de blant annet se på hvordan vildsvin påvirker rapphønsbestandene, om det er noe problem med reirrøving og hvordan de påvirker biotopene. Mye å lese om villsvin her: http://www.lrf.se/pagefiles/12549/vildsvinsförvaltning%20i%20samverkan.pdf

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Kivi: du skriver at dere skogeiere helst ikke vil ha elg i det heletatt gr. beitskader. Hvorfor driver dere da med flathogst som etter et par år gir elgen de beste beitemulihetene du kan tenke deg i form av div. løvskog som dekker hele hogstflaten. Eller driver du bare plukkhogst kanskje ? (jeg bor i et skogbruksområde jeg og). Det er vel litt og trampe i egen salat ?

Ellers lurer jeg på hvor du har dine opplysninger fra som underbygger påstandene dine fra Sverige ? Eller er de fra Norge det du refererer til ?

Link to comment
Share on other sites

Graahund:

 

At jeg ikke vil ha elg er vel å ta litt hardt i, men at mange skogeiere kunne tenke seg betraktelig mindre elg mener jeg er riktig.

Dette med hogstmetoder og foryngelsesmetoder er et veldig omstridt tema. Flatehogster og markeberedning slik som bl.a. svenskene og finnene driver med er det mange som mener gir høyest avkastning pr daa over tid. Det gir også veldig gode vilkår for store viltbestander. Dem om det, og det blir en annen diskusjon. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at akkurat dette er riktig vei for det norske skogbruket, og tenker en mellomløsning er bedre.

At skogbruket i Norge hogger på en måte, som fremmer elgbestanden og skaper beiteområder for dem som igjen gir store skogskader ved toppbeitining kan være riktig. Men derfra, til å skylde på skogsdriften fordi elgen finner seg mat blir litt søkt...? Elgen finner mat uansett. og skader på skog kommer man ikke helt utenom om man plukkhogger til man ser mannen med ljåen.. At vi kanskje burde dreid elgforvaltningen over fra mest mulig antall kg kjøtt til å bedre kvaliteten på dyra ved å ha et lavere antall, gjerne med større trofepotensiale som man gjerne får i kjernesunne bestander er vel også strengt tatt en egen diskusjon..

----------

Jeg har fulgt litt med i debatten i Sverige knyttet til villsvin og skader. Dette kommer av at jeg er genuint interessert i landbruk. Abbonnerte på endel tidsskrifter derfra tidligere, siden jeg føler de lå foran oss på enkelte områder - de har vært rævkjørt litt lenger enn den norske bonden.. (unnskyld uttrykket, men det var det jeg synes passet best..)

 

Det som slår meg er at frontene er ganske steile i vårt naboland ogå. De bøndene som er avhengig av brukbart overskudd fra jordbruket sitt er meget interessert i å desimere bestanden av villsvin. De som driver mer på hobbybasis og gjerne er jegere i tillegg er glade for nok en art å jakte på. Hvem bør vi egentlig låne øret vårt til? De som lever av noe, eller de som bruker det som adspredelse? Jeg blander meg veldi lite bort i hvordan andre yrkesgrupper gjør jobben sin, og i tråd av å jobbe i en næringsavdeling i bank så ser jeg virkelig hvor verdiene i samfunnet skapes. Hvorfor legge flere kjelker i veien enn strengt tatt nødvendig for de som skaper sine egne arbeidsplasser, i dette tilfelle jordbruket?

 

Villsvin blir kanskje et symbol på at fritidsinteresser stadig prioriteres foran næringsutøvelse? Mange hevder at villsvina utgjør en stor ressurs, og at man kan tjene penger på de, og det er sant. Men ser man totalbildet så blir det ikke pluss på bunnlinja, og hvorfor skal bøndene betale denne regingen (også)? De kan ikke like glatt fakturere denne kostnaden videre som andre yrkesgrupper..

 

Vi har så kort avstand til Sverige, at de fleste bruker ikke lenger tid på å dra dit på villsvinjakt ei helg, som til hytta si på fjellet, og dit kjører de tidt og ofte. Det merker jeg hver helg når jeg pendler.,. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Kiwi: dette var et meget godt og velformulert svar. Men enige blir vi nok ikke. (helt ihvertfall). Vi har nok litt forskjellige informasjoner. Men nok om det. Jeg synes vel nå denne debatten begynner og bli utdebatert for min del og tror jeg lar det bli med dette. :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg undervurderer vel egentlig ingen. Poenget er at når det gjelder innføring av en ny art så bør man

være 100% trygg på at man ikke gjør noe man kan komme til å angre på i ettertid, og da er det viktig å kunne

stille spørsmålstegn ved den kunnskapen og de påstandene som dukker opp. Synes i grunnen det er helt naturlig

å stille spørsmålstegn ved om den personen som selger jakt på villsvin, eller jobber for en som gjør det, muligens

ser ting og tolker de i lys av det man har en egeninteresse av.

Jeg haddde definitivt gjort det sjøl. Nettopp derfor bør det stilles krav/spørsmål til hvilken metode som er

brukt for å tilegne seg kunnskapen.

 

Det forskerne kommer fram til og sier er ikke alltid riktig.

Ah, forskerne-har-tatt-feil før-argumentet. Uslåelig.

 

Mange rare og innterresange meninger og oppfattninger om grisens påvirkninger på faunaen,

egentlig vet vi vel foreløpig svært lite om det.

...og da tilhører jeg de som vil være på

den sikre siden, og sier nei til villsvin i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jeg ikke dummere enn at jeg skjønner at vi får villsvin i deler av landet, men det er forskjell på å tillate litt innsig, enn å gå inn for å slippe det løs..

Dette er ett viktigt utsagn i denne debatten, for i sverige er det ingen tvil om at spredningen av såkalte villsvin i hovedsak er kunstig.

Hvor mange ganger har man ikke hørt om folk med bilen og hengeren full av gris, på tur nordover i sverige?

Er det noen her som mener dette er en naturlig og fornuftig spredning?

Sannheten er at det er grådigheten som har stått for mye av villsvin utbredelsen i sverige, jeg tror det desverre sier en hel del om vår kultur at slikt applauderes. :(

Link to comment
Share on other sites

Til Snikende flodhest kan jeg opplyse om, at den viltmestern jeg henviste til angående Rapphøns selger ikke Villsvinjakt, han driver kun med feltfugl og biotop pleie. Hadde tilfellet vært at Villsvinene hadde vært en stor predator på fuglereir så hadde han vel neppe vært noen tilhenger av villsvin. Skulle ønske du kunne fortelle meg om hvor jeg kan finne den forskningsrapporten du henviser til angående skogsfugl-villsvin.Veldig innterresang lesing for meg fordi skogsfugljakt er den jakta jeg er mest innterresert i.Når det gjelder forskningsresultater så skal man jo alltid stille spørsmål om hvor riktige de er.I alle sammenhenger ser vi til stadighet at forkningsresultater ikke alltid speiler virkligheten.

Jeg sier ikke at den forkningen du henviser til om skogsfugl- villsvin er feil. Det er godt mulig at den er helt korrekt. Villsvin kan sikkert være en alvorlig predator på skogsfugl i Tyskland, men her i Skandinavia vil det kanskje ikke være problemer i det hele tatt? kanskje blir det et problem her også, det vet vi foreløpig svært lite om.Foreløpig har ikke jeg hørt om slike problemer i Sverige ihverfall. Rapphønsprosjektet i Skåne vil kanskje kunne gi oss noen svar på det.

Konsekvensene av villsvin skader vil også variere mye fra område til område.I noen områder vil Villsvin kanskje ikke være skadegjørere på landbruket i det hele tatt, mens i andre områder vil de kunne forårsake omfattende skader. Spesielt landbruk som driver med frukt og bær vil nok kunne få store problemer hvis ikke riktige tiltak settes inn.I de store kornområdene I sverige er villsvinskadene små fordi grisen ikke liker å gå langt ifra skogkanten.I Norge kan det hende at problemene blir større fordi vi har mye mindre jorder, og jorder som ofte ligger inni skogen.

Skader på skog blir forløpig ikke regnet som noe problem i Sverige.

Les den rapporten som er laget av bla Lantbrukarnas riksforbund.Vildsvinforvaltning i samverkan, heter rapporten. Der er det beskrevet konkret hvordan villsvin kan håndteres på en slik måte at alle parter blir fornøyde.I tillegg er det mye innterresang lesing om villsvinets biologi.Er forøvrig mye og lese om villsvin på nettsiden deres. www.lrf.se Husk å skrive Vildsvin i søkefeltet, ikke villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den ligger på nett. Har søkt. Har svart deg før på det spørsmålet, men for all del; på side 3 i denne tråden finner du en fullstendig kildehenvisning som gjør at denne burde være grei å få tak i.

 

Villsvin kan sikkert være en alvorlig predator på skogsfugl i Tyskland, men her i Skandinavia vil det kanskje ikke være problemer i det hele tatt?

Kanskje ikke, men vi prøver likevel. Hva slags holdning er det?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Åpner denn tråden litt igjen jeg.

 

Jeg har hørt flere spøke med at "man kan jo fange svina i sverige og slippe dem ut i norge!"

Antar jo at dette ville blitt slått ned på ganske strengt. Går vel som miljøkriminalitet....

 

MEN så kom jeg på å tenke på noe. Her i stavanger har det (også senere år) blitt satt ut fasaner i sørmarka.

"Sørmarkas venner" flagger til og med dette på sine nettsider.

 

Fasan er jo ikke et dyr som noengang har hatt naturlig tilhold i Norge, til motsetning så har jo villsvinet hatt det for lenge siden....

 

Tanker omkring temaet?

Link to comment
Share on other sites

Åpner denn tråden litt igjen jeg.

 

Jeg har hørt flere spøke med at "man kan jo fange svina i sverige og slippe dem ut i norge!"

Antar jo at dette ville blitt slått ned på ganske strengt. Går vel som miljøkriminalitet....

 

MEN så kom jeg på å tenke på noe. Her i stavanger har det (også senere år) blitt satt ut fasaner i sørmarka.

"Sørmarkas venner" flagger til og med dette på sine nettsider.

 

Fasan er jo ikke et dyr som noengang har hatt naturlig tilhold i Norge, til motsetning så har jo villsvinet hatt det for lenge siden....

 

Tanker omkring temaet?

Fasan vil vel aldri bli noe problem i den Norske faunaen, da den gjør veldig lite skade, og som regel vil de dø ut etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Fasan vil vel aldri bli noe problem i den Norske faunaen, da den gjør veldig lite skade, og som regel vil de dø ut etterhvert.

 

Ja, mest sannsynlig så har du rett - men hvem avgjør slikt? Hvorfor skal det være OK å slippe ut en art, men ikke en annen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heldig, det er i disse dager villsvin i ferd med å etablere seg på jaktterrenget mitt :D

Har skaffet 850kg "lompepoteter", inntil 20tonn nedfallseppler (om jeg orker å plukke så mange) og om fjorten dager blir det nesten ubegrenset tillgang på kinakål. Skal begyne å legge ut nå i helga. Håper dette bidrar til fast tillhold av gris, og at det kan hjelpe rådyrene mine gjennom vinteren :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ Hans Kristian

Skal begyne å legge ut nå i helga. Håper dette bidrar til fast tillhold av gris, og at det kan hjelpe rådyrene mine gjennom vinteren

 

Litt OT:

Mulig du vet det, men i Sverige så starter de gjerne med å smøre tjære på en stubbe. Grisen liker dette for å skrubbe av seg ulumskheter. De setter også opp pinner mot denne stubben slik at de kan se om det har hvert gris der. Mener de starter med tjære før de begynner med fór, men er ikke helt sikker på det.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som lurer på det med rovdyr og villsvin :D

 

Her er en liten film av en ulv på villsvinjakt:

 

 

Jeg ser ikke negativt på villsvin i Norge, det er ikke slik at villsvin er en helt ny art. de fantes her naturlig for 7000 år siden, forstår ikke hvorfor de skal svartelistes da de er en art som har naturlig spredning.

 

For å sammenligne med en annen art så fantes ikke rådyret i Norge før tidlig på 1900-tallet. Hvor kom så denne nye arten fra? noen som kan gjette? stemmer det: Sverige!! Rådyret finnes nå i store deler av norge. I terrenget der vi jakter hjort var det tidligere ikke rådyr å finne, nå 10-15 år senere kreler det av rådyr og vi feller 2-3 stykker årlig. Skulle ønske dette også gjaldt villsvin :mrgreen:

 

Ser ikke problemet med å ha griser gående i skogen, hvis en forvalter de riktig da selvfølgelig!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...