Jump to content

Ansiktscamo på hjortejakt?


Kriegh

Recommended Posts

Hehe, det er en liten barriere å iføre seg ansiktsmaske ja, men jeg tror også det er effektivt. Hansker likeså. Viltet bruker lyse felter som signaler selv. Ansikt og hender blir litt som varselsflagg hvis de ikke er tildekket. Selv bruker jeg for det meste forsvarets headover/balaklava. Den er i merinoull og deilig som hodeplagg uansett. Hender jeg tar på meg en netting over hodet når det er varmt i været og jeg skal smyge etter bukk.

 

Men jeg tar den alltid av meg før jeg kommer ut av skogen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eg har lurt litt på dette og. Har alltid brukt ansiktsmaske på post. men bruke det ikkje på ei post i år og då hadde eg ei oppleving som kansje motbeviser at det er nødvendig. Satt som sagt på post, og hadde ei hjorterås (sti) som passerte rett ved siden av med. Først kom der ein 2 1/2bukk på posten, eg bestemte meg egentli for at dette var eit dyr som skulle få passere, og eg satt heilt still. Bukken gjekk rett mot meg og såg gjenntatte ganger rett på ansiktet mitt. Einaste eg ungikk var å oppnå direkte augekontakt. Til slutt stod den 4meter rett nedenfor meg og såg meg framdeles ikkje.

 

Men når dei stille seg opp på 4meter blei fristelsen for stor :P så då gjekk det eit skot..

 

Ikkje lenge etterpå kom ei kolle med kalv på posten, det samme gjentok seg, og eg satt pinn i ro og ungikk direkte augekontakt. Kolla stod å stirra Gjenntatte ganger rett på meg, og tilslutt sto ho på 7meters hold i 0.5-1minutt og såg rett på meg, men gjekk tilslutt rolig vidare!

 

Har ofte lurt litt på kor godt syn hjorten har, av og til kan ein komme innpå dei på 20meter, imens noken ganger ser dei deg på 400meter. Synet er langt ifra hjortens beste sans, men litt inviduelt er det sikkert der og.

 

Men når det er sagt trur eg nok dei lyse fargane frå ansikt og hender er det hjorten først ser, så til smygjakt eller når hender og fjes beveger seg er det nok lurt å bruke ansiktsmaske. eg liker vertfall å gjer det.

Link to comment
Share on other sites

Har store problemer med å ta meg selv seriøst på visst jeg har glemt ansiktsmaske og hansker under smygjakt på hjort. Føler jeg har gitt hjorten et unødvendig overtak, noe den har plenty av fra før....

 

Dette er sikkert noe overdrevent, men nå er jo jeg en gang skrudd sammen slik :D

 

Ellers må jeg ikke absolutt ha kamomønster på alle klær, men fargesjatteringer som gjenspeiler terrenget jeg skal jakte i. Og det er såvisst ikke det samme i sept. som i nov. Har fleecevest i lysebrun nyanse som jeg syns passer enkelte ganger, andre ganger lysegrå ullgenser. Islender også visst det har kommet nysnø. Da bruker jeg kvitsiden t på forsvarets balakalva.

Link to comment
Share on other sites

Kamo er viktigst nettopp for å skjule bevegelser er min erfaring.

 

Har brukt ei netting kamohette kjøpt på XXl for kr 69,- en stund nå.

Rimelig og funksjonell. Anbefales. Bra mot myggen også. Ikke glem hansker.

Et par pulsvanter i tynn ull kjøpt på Magasinet er brukt over lengre tid. Rimelig og funksjonelt.

 

Ellers er min erfaring at orange sikkerhetsplagg er så lyse at de skaper for mye kontrast mot omgivelsene.

Har gjort mine mer diffuse ved hjelp av svart tusj. For mennesker er du mer enn godt nok synlig likevel.

 

På snøføre er hvit kamo uerstattelig. Er faktisk mulig å nærme seg hjortvilt i åpent lende med det. Bruker forsvarets vinterkamo og finnlandshette samt skytevotter. Også dette rimelig og funksjonelt.

 

Kjenner meg nesten litt naken på jakt om ikke kamoen er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker cammo i berre nokre tilfeller. Skal eg på måneskinnsjakt, ser eg ann om månen står bak meg eller foran. Står han foran og lyser rett mot meg, tildekker eg alltid ansiktet sjølv om eg sitter i ro på post. Trur ikkje hjorten sanser at det er et menneske som sitter der viss han ser ansiktet mitt, men bevegelsen legger han godt merke til. Unngår man bråe bevegelser, f.eks når man snur seg for å ta opp noke fra sekken, pleier det å gå bra også uten cammo. Har alltid med en hals som eg kan dra fra halsen og over ansiktet viss nødvendig, men har eg den over munnen min i skyteøyeblikket, risikerer eg at linsene på okkularet dugger.

 

Ellers er eg heilt enig i Tico: Cammo i ansiktet og/eller på hendene er meir hensiktsmessig på snikjakt enn posteringsjakt når man ellers har muligheten til å sitte heilt i ro. Hjorten må lukte deg for at han stikker, han kan fint sjå deg ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvitt er den mest stikkende fargen, og i dyreverden oppfattes den slettes ikke som et fredstegn. Løsningen for oss fiskepuddinger er maling, for de som liker slikt klin, eller en eller annen form for maske eller nett. Ellers kan jo de ferdigpuberterte anlegge helskjegg og benytte caps som skygger øvre del av ansiktet. Og ikke glem hansker, å vifte med et hvitt flagg i hver arm er heller ikke særlig diskret...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en hals eller finlandshette for å skjule ansiktet mitt, for ellers lyser jeg opp som et varseltårn når jeg er på smyg. Hvis jeg ikke skulle klare å sitte rolig på post er det også viktig med ansiktsbeskyttelse; sidebevegelser ser hjorten med èn gang og oppfatter ansiktet mitt som et hjortespeil (advarsel) og stikker i full fart.

 

Sitter du imidlertid dønn i ro på post med nakent ansikt så kan du få ham på ultrakort hold hvis trekken er rett og du sitter som fryst fast og unngår øyekontakt.

Har sittet mange ganger helt åpent og fått dyr innpå bare noen meters hold.

 

Nei, det holder å bruke mascara og leppestift i ansiktet mitt om jeg ikke skal kline det til med camofarger i tillegg :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

"Ellers er min erfaring at orange sikkerhetsplagg er så lyse at de skaper for mye kontrast mot omgivelsene."

 

Jeg har i de senere år brukt orange kamo.

Både i Afrika og her hjemme - har ikke dyrene vist noen tegn til å bli skremt.

 

Før jeg fikk tak i kamo - brukte jeg vest i "ren" orange - og dyrene var ikke mer skrekkslagen da - enn når jeg stod der uten - iført min grønne Härkila.

 

Men derimot udekket ansikt/hender ...........

Link to comment
Share on other sites

Billeg: Ein kamerat stikk fingeren inn i eksosrøret. Gratis ansiktsmåling :!:

 

Eg brukar maske (når eg har hugsa det). Trur nok den kan gjera at hjorten ikkje oppdagar rørsler. Men eigentleg likar eg det ikkje. Og eg gjer det vel helst for at nokre av jaktkameratane ikkje skal "mobba" meg for at eg skremmer hjorten. Det er mykje ein må gjera for husfredens/skogsfredens skuld :D Men det er altfor Mascho-/Rambo-aktig etter min smak.

 

Ein gong sat eg og hunden heilt ope og utilldekka og såg på ei kolle som beita seg nærare og nærare. Til slutt ca 10m frå oss. Det var utom jakttida. Vinden var sjølvsagt god. Ein mygg vart etter kvart plagsam ved naserota, og eg prøvde forsiktig - forsiktig - forsiktig å lirka peikefingeren opp. Dette såg kolla med EIN gong. Ho bjeffa som ein hund, og stakk til skogs. Så her er eg einig med Jaktlykke (sic!) :D

 

Problematikken blir litt den same når jegerar diskuterer om postskyttarar skal ha signalfargar på seg. (Eg meiner ja...) :!:

Link to comment
Share on other sites

han kan komme og stå bak meg helt til jeg snur meg ov viser ansikt, da stikker han av
Og hvorfor reagerer han? Bevegelsen eller ansiktet? :P

 

Klart, et hvitt ansikt og hvite hender er lett å legge merke til. Men generelt er brå bevegelser mye verre enn ukamuflert ansikt. Sjøl trekker jeg opp headoveren eller drar ned myggnettet når jeg sitter på post, men det er mye viktigere å sitte i ro. Jeg har hatt noen interessante (!) opplevelser med folk som har vært mer opptatt av å kamuflere seg enn å holde seg i ro når viltet er i nærheten. Det har jamt over endt med at viltet har blitt støkket.

 

Konklusjon: Å dekke til et hvitt "speil" av et menneskeansikt er sikkert bedre enn å ikke gjøre det. Men det er mye viktigere å sitte i ro på post eller å smyge med langsomme, rolige bevegelser og ikke vise seg i silhuett. Tror jeg, da.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sako Lang, og jeg har for det meste sluttet å bruke ansiktscamo på (rådyr)jakt. Unntaket er smyg/postering etter bukk. Under drev med bikkja er ikke dette like viktig.

 

Hjortedyras syn er i grunnen elendig i forhold til vårt, men de oppfatter bevegelser godt, på anseelig avstand også.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare bekrefte det flere forran her skriver. Det er i all hovedsak bevegelse som avslører oss, jeg bruker å si det slik: vi ser ei lerke som flyr opp på 150m men ser den ikke om den sitter i ro på 5m. Hvis vi har mørke-/camohansker og dekker til ansiktet så kan vi bevege oss litt uten å bli avslørt. Selv har jeg brukt hansker av ulike typer jeg var nok mest glad i de i ull med en vott-del man kunne ta på om det ble kaldt og med skinnforsterkning i grepet. I mange år laget jeg ansiktsmasker/finlandshetter selv av camofarget myggnett som jeg kjøpte i metervare hos Aaserud dengang han hadde butikken inne i selve Drammen. Idag får man kjøpt flotte slike masker hos XXL for en billig penge, fant dem ikke på hjemmesiden deres nå.

Link to comment
Share on other sites

Tidlegare har eg vore veldig opptatt av dette med å dekke so godt som all åpen hud. Finlandshette og hanskar uansett.

Har kutta ut finlandshetta no, mest fordi den ikkje er behageleg å bruke. Brukar no stort sett ein headover eller liknande til å dekke den meste med, kombinert med ei eller anna form for lue eller hatt.

Og so brukar eg og noko som heiter "skjegg". Heilt gratis og relativt enkelt i bruk.

 

Må seie meg einig med alle dei andre som seier at det å sitte i ro truleg er viktigare enn heftig kamuflering. Men trur likevel at det har noko for seg å unngå store flater med åpen hud.

 

Eg prøvar og å unngå store einsfarga flater. Ved å bruke mange ulike fargenyansar og "mønster" so trur eg at ein kan bryte menneskeforma litt, slik at ein ikkje blir oppfatta som ein skikkelse.

Link to comment
Share on other sites

Har et par av disse som magasinet selger/solgte?. Luftig, mister ikke hørsel, grei å bruke. Klipper hull til øynene, og disse revner ikke.

http://www.campingsurvival.com/greencamo.html

 

Ellers bruker jeg også som er linket fra xxl ovenfor. Syns den er litt "stiv" i stoffet og kan lage skrapelyder som er litt for hørbar. Men stort sett er den grei å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du bør ta rennafart og drite i at jakken din er jevn i mønsteret. Sitt i ro i stedet for å bekymre deg for akkurat det. Den viktigste egenskapen til en jaktjakke er at den holder deg så varm og tørr at du har det behagelig på post. Er du kald og har det jævlig blir jakta dårlig uansett, fordi du for det første har det jævlig i utgangspunktet, men også fordi du ikke klarer å sitte stille.

 

Er det smyging du tenker på så kan jeg ikke se for meg at det skulle ha så enormt mye å si hvor jevnt mønsteret er. Det som teller er at du går sakte nok og oppdager dyret før det oppdager deg. Hvis dyret ser bevegelsen din tror jeg det spiller liten rolle om mønsteret er bra eller ikke.

 

Dessuten kan du hvis du bekymrer deg bare improvisere litt og henge på deg et par rysjer eller noe sånt...

Link to comment
Share on other sites

Er du postjeger eller i drev med hund eller med jaktkompisen på sporet har jeg sluttet med no spesiell camo så lenge det jaktes i skog men det gjelder og sitte rolig . I vinterfjellet derimot på fugl eller rev er camo en fordel men ansiktsmaske bruker jeg ikke . Så lenge man jakter med rifle trengs ikke slikt etter mitt syn . Har man jaktet med pil og bue er det meget viktig meg full camo .

Link to comment
Share on other sites

Bruker vanligvis en Buff som ansiktscamo.

Trekker den opp over nesen så holder det.

Dessuten er den lett å trekke ned når en skal bruke kikkerten.

Har opplevd at tette / heldekkende ansiktsmasker gjør at det kan dogge på kikkertokularet.

Like viktig er det å bruke hansker, hendene kan virke som hvite flagg når en beveger seg litt.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest om hvor viktig det er å unngå 'store jevne flater' i bekledningen lurer jeg på om jakken min er litt for jevn i mønsteret. Hva tror dere *snip bilde*

Ikke bekymre deg for det Kriegh. Viktigste er at du kan sitte i ro på post. Har sjølv både camofarga jakke og en slik som du - har aldri merka forskjell på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...