Jump to content

Recommended Posts

280 begynner å nærme seg grensa for grovhet. Jeg har brukt 400. Holdbarheten på Duracoat er bra, men Cerakote er bedre etter min mening. Cerakote C-serie er ihvertfall like bra som Duracoat og er lettere å jobbe med.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hadde 400 slipepapir klart,men prøvde forsiktig med slipenylonark først.Funket greit.Hadde det vært 280 slipepapir/smergel hadde jeg vel vært litt mer skeptisk.Cerakote c-serien var forbausende enkel å jobbe med.Testet først på en papptallerken for å få stilt inn trykk og sett hvilken avstand jeg burde holde.Å som nevnt før: lys,masse lys og omså hodelyk for å være helt sikker. :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat durakote, men derimot cerakote C. Har nettopp gjort mitt første forsøk på sprøyting av dette vidunderstoffet. Fine ting, men ikke helt enkelt å ha med å gjøre.

Rigget meg til med airbrush, nykjøpt ceracote, åndedretsvern, hansker og godt mot. Alle deler var sirlig organisert på oppheng. Vasket og pusset etter alle kunstens regler.

Alt gikk helt fint. Jevnt fint lag over det hele. Når jeg startet hadde jeg det litt for travelt og tenkte ikke på at lys er en fin ting. Dult taklys i min kjeller måtte spes på med hodelykt for å se hva jeg gjorde.

Fint gikk det helt til jeg klarte å tuppe til vannutskilleren. Glasset knuste og lufttrykket forsvant fra airbrushen. Selvfølgelig funket ikke trykkreguleringen heller. Det er jo en del av vannutskilleren.

Da var det bare å jukse til sprøyte nummer to. Hadde ikke deler tilgjengelig for å bruke den påtenkte airbrushen.

Reserve airbrush har 0.3 mm dyse, og det er ikke i henhold. Cerakote krever min. 0.7mm. Stokken ble derfor ikke bra. Treverket sugde til seg det lille den fikk av cerakoten og ble veldig grov i overflaten. For mye luft og for lite fludium.

 

Når jeg likevel hadde lagt stokken i ruiner åpnet det for muligheten til å eksperimentere litt. Jeg fant derfor ut hva jeg ikke skal gjøre ved omlakkering.

Ved neste korsvei skal stokken mest sannsynlig bli ensfarget uten sånt fancy mønster. Mine kunstneriske evner tatt i betraktning er det kanskje best å la mønster være.

Så til andre nybegynnere i dette faget:

-sørg for godt lys

-sørg for at utstyret fungerer

-bruk bittelitt mer lakk så appelsinhuden blir borte, men ikke så mye at det er helt vått.

-bruk egen trykkregulator og juster kompressortrykket litt høyere enn trykket du trenger i sprøyta.

-bruk stor nok dyse for materalet du sprøyter

-kos deg med jobben. Det er gøy.

 

Det er en gammel kongsberg mauser m67 jeg modifiserer. Slanket ned stokken en god del og det er montert kolbeforhøyer. Denne er ikke justerbar. Alle ujevnheter er fikset med epoxy. Epoxy er også brukt på grepet for å tilpasse fingergrep. Kappet løpet på 57 cm og gjenget for pysetut. Montert picatinnyskinne for kikkert. Ellers er sikringen byttet til en voere 3-punktssikring. Sluttstykket er polert blankt og ellers får den være som den er. Kikkerten er en perle fra swarovski: z6i 3-18x50.

 

Den går faktisk veldig bra med det meste av amo. Unntaket er av en eller annen grunn amo fra browning.

 

Farger som ble brukt er matt black på låskasse, løp og underbeslag. Stokken blir magpul flat dark earth.

 

Bilder er jeg ikke god på, men våpnet kan besiktiges her hjemme. ..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei folkens! Har lest en del i denne tråden nå, siden jeg er i ferd med å starte et Cerakote prosjekt.

 

Har en splitter ny Sauer 100 som jeg var dumm og lot ligge i bilen over som det ofte dugger i. Endte med fukt på riflen og rust på riflen. Så etter jeg har lest om at blåneringen på denne litt billigere versjonen er litt dårligere enn andre så vil jeg løse dette med en fin Cerakote.

 

Planen er siden jeg nå skal Cerakote den å gjøre det med alt slik at jeg får et komplett kamuflert resultat på hele rifla. Sitter med en del spørsmål og er veldig nervøs for å starte, så hadde vært flott om noen kunne svart meg kort på noen få ting.

 

1: Usikker på forarbeidet før Cerakote prosessen. Saueren har noen innprintinger eller utfresninger i løpet og på siden som logo og serienummer som jeg ikke ønsker at forsvinner selv om jeg skal cerakote våpenet. Legger ved bilde som viser hva jeg tenker på. Noen som har noen forslag på hvordan løse dette? Hva om serienummer forsvinner ved sandblåsing av våpenet? Hva tror folk?

2: Har lyst til å cerakote alt. Inkludert bolten og inne i kammeret, men er veldig usikker på om dette er så lurt. Liker at bolten glir med så lite friksjon som mulig. Hvor erfaringsmessig er det lurt å la være å cerakote? Andre småbiter er avtrekker og siktemontasjer. Hva er lurt og ikke lurt? Hvor grundig skal man gå til verks? Demontere alt og coate alle biter? Ødelegges funksjonaliteten da?

3: Bør man Cerakote syntetiskstokken til rifla, eller satse på hydrofoliering? Hvor får man eventuellt kjøpt sånt enkelt her i norge? Noen som har erfaring?

 

https://www.dropbox.com/s/4igd4ppg8tgz5 ... 0.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/t777ozh0459ei ... 1.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/bzvkvvwedggzd ... 2.jpg?dl=0

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjørt full pakke og tatt den helt ut på min egen rifle.

 

Det var mye arbeid å lage mønster for å si det sånn.

 

Jeg kan svare på spørsmålene dine i løpet av kvelden. Har det litt travelt akkurat nå.

 

Slik ser min ut nå.

 

 

9f32b4a16ed812f94d56a008bdacd151.jpg

 

6cad41d1c3f60139171b1d7287fac9a9.jpg

 

a8fd1e9577cad4436339e4677e34fa61.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble meget bra det der Kydex!

 

I romjula skjer det jo lite anna enn konsum av alkohol... Så jeg tenkte å sløyfe alkoholen og heller pimpe jaktrifla.

Har tilgjengelig OD Green, Coyote tan og Flat Black i Duracoat Aerosol.

Hva vil være den beste kamuflasjen for Norsk natur, spesielt Nord-Norge.

Kan godt lakke hele rifla, løp, stokk, kikkert og alt sammen.

 

TIPS?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjørt full pakke og tatt den helt ut på min egen rifle.

 

Venter spent på en post om dine erfaringer fra ditt prosjekt! :D Tror absolutt det kan være til hjelp!

Tenker mye å det med små deler. Skruer og andre småbiter i forskjellige mekanismer.

 

Riflen din så iallefall veldig flott ut! Bra jobba!

Link to comment
Share on other sites

1: Usikker på forarbeidet før Cerakote prosessen. Saueren har noen innprintinger eller utfresninger i løpet og på siden som logo og serienummer som jeg ikke ønsker at forsvinner selv om jeg skal cerakote våpenet. Legger ved bilde som viser hva jeg tenker på. Noen som har noen forslag på hvordan løse dette? Hva om serienummer forsvinner ved sandblåsing av våpenet? Hva tror folk?

2: Har lyst til å cerakote alt. Inkludert bolten og inne i kammeret, men er veldig usikker på om dette er så lurt. Liker at bolten glir med så lite friksjon som mulig. Hvor erfaringsmessig er det lurt å la være å cerakote? Andre småbiter er avtrekker og siktemontasjer. Hva er lurt og ikke lurt? Hvor grundig skal man gå til verks? Demontere alt og coate alle biter? Ødelegges funksjonaliteten da?

3: Bør man Cerakote syntetiskstokken til rifla, eller satse på hydrofoliering? Hvor får man eventuellt kjøpt sånt enkelt her i norge? Noen som har erfaring?

 

Fikk ikke tid til å svare så raskt som jeg hadde tenkt, men her kommer det, lett blanding av informasjon hentet fra produsenten, og litt egen erfaring.

 

1. Cerakote dekker utrolig tynt, normalt så vil det ikke fylle igjen inngraverte ting som serienummer etc. Når det gjelder sandblåsing, så er blåsing med sand rimelig aggressivt, så det ville jeg ikke gjort. Produsenten anbefaler Aluminiumsoksid med 120 korning. 80-100 psi trykk. Lavere på syntetiske materialer. Hele prosessen inkludert prepping og lakkering er beskrevet i manualen deres som du finner her: http://www.cerakoteguncoatings.com/reso ... 316WEB.pdf

 

Selv har jeg ikke blåseutstyr foreløpig, så jeg pusset ned alt med 400 sandpapir. Det fungerer bra. Rifla og utstyret ser helt herpa ut, men når man lakkerer med Cerakote så blir det helt slett og fint. Både før og etter blåsing bør man avfette alt. Bremserens er veldig effektivt til dette. Jeg anbefaler deg uansett å teste litt på noe annet før du går igang med selve rifla.

 

2. Du kan Cerakote det meste, men jeg ville ikke gjort det med f.eks. interne avtrekksdeler etc. Bolten og kammer kan lakkeres, men da med Cerakote "Microslick" som er beregnet til glideflater. Jeg har gjort det selv med sluttstykket, og det ble mye mindre friksjon. På kontaktpunkter slites fargen ned etterhvert, men det glir fortsatt like bra. Inni låskassen kan det jo være vanskelig å komme til, så jeg personlig ville latt den være i fred tror jeg.

 

Hvor mye man skal demontere ellers er opp til deg selv. Jeg demonterte mesteparten av rifla for å lakkere baselaget. Resten av kamuflasjemønsteret gjorde jeg med rifla satt i sammen, for å få mer helhet i mønsteret.

 

3. Min erfaring er at det går fint å Cerakote syntetiske ting også. Jeg har gjort det flere ganger. Hvor holdbart det er kommer an på hvor nøye du er med forarbeidet. Etter avfetting er det på med engangshansker for resten av jobben. Hydrofoliering har jeg ingen erfaring med, men jeg vet at man gjerne har klarlakk utenpå for å beskytte det bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tusen takk for tips KydeX!

 

Etter å ha testet litt og vært litt frem og tilbake før jeg turte å starte så har jeg nå kommet i gang med stokken og bunnpanelet til Saueren.

Skulle ha kamuflasje som matchet jaktdressen min, som er SwedTeam Optifade.

img1190928-132.jpg

 

Etter å ha forsket litt og hørt med litt priser osv, så endte jeg opp med å kjøpe meg klistremerke ark som jeg printet ut stensiler på og for hånd skjerte ut de stensilene som jeg skulle bruke til lakkeringen.

Jeg la først et lag med Cerakote C-245 Smiths Brown som grunning, før jeg la på masse stensiler og lakkerte over med Cerakote C-241 OD Green. Har nå tatt av stensilene og dette er resultatet så langt. Skal legge på noen fler detaljer med de to siste fargene jeg har (C-102 Matt Svart og C-240 Coyote Tan) for å få et godt resultat. Her er bilder fra i dag:

normal_Fil_01_12_2016%2C_13_50_51.jpeg

normal_Fil_01_12_2016%2C_13_51_24.jpeg

 

Erfaringer så langt:

Mye frem og tilbake med spraypistolen har vært viktig for å få et godt resultat. Har fortsatt noe å lære når det gjelder lakkering. Har null erfaring fra før, og merker at dette er småkrevende. Sprayet for mye for hardt på et punkt som gjorde at cerakoten trengte seg inn under stensilene. Det er ikke pent. Har også lakkert litt for mye på enkelte punkter, så det bærer preg av å ha blitt litt rennende. Har også hatt på litt for mye i partiet inne i stokken hvor andre deler skal inn. Dette gjør at det blir trangt siden lakken har bygget tykkelse.

Jeg tror resultatet blir kjempefint og akkurat det jeg håpet når jeg nå får lakkert noen små detaljer med svart og beige til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Ja har forstått at det er en tidslimit på hvor lenge man kan jobbe med det etter første lag er lagt.

Men i mellom lagene, når man har brukt klistremerkestensiler, er det da lurt å tørke av med aceton for å fjerne evt lim og annet fett og smuss som har kommet på emnet?

Link to comment
Share on other sites

Det er lurt å bruke stensiler som ikke etterlater noe. Og etter preparering/avfetting av emnet er det på med engangshansker til man er ferdig med jobben :-) Hvis du har fått noe fett/smuss på emnet så bør en nok prøve forsiktig å fjerne det. Men det beste er å ikke få noe på i utgangspunktet. Derav hansker.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skjønner! Stensiler som ikkeetterlater noe er jeg usikker på, men tror det jeg har er tilstrekkende sådan. Blir spennende å se i kveld etter jobb hva jeg får til. Ødela litt i går med det svarte laget jeg skulle legge, så jeg får se om jeg får fikset det med neste lag. Erfarte i alle fall hvordan jeg ikke skulle gjøre det på. Men håper det ordner seg.

Link to comment
Share on other sites

Da er prosjektet ferdig og alt er satt sammen igjen! Fornøyd selv om jeg neste gang vil gjøre mye annerledes.

 

Jeg merker jeg lakkerer for mye på en gang, slik at det begynner å renne eller at lakklaget blir veldig tykt. Her trenger jeg trening og kanskje en annen lakksprøyte. Erfaringer har jeg fått og er sikker på at neste prosjekt vil bli veldig mye bedre.

 

normal_Bilde_08_12_2016%2C_17_26_02.jpg

normal_Bilde_08_12_2016%2C_17_26_28.jpg

normal_Bilde_08_12_2016%2C_17_27_27.jpg

normal_Bilde_08_12_2016%2C_17_27_20.jpg

 

Takk for råd og hjelp til de som har skrevet i denne tråden. Fornøyd med resultatet. Takk!

Link to comment
Share on other sites

Det så da riktig så bra ut. Hvis du får renninger, så sprayer du litt for mye ja. Det kan være du må jobbe med teknikken. Jeg bruker airbrush fra biltema med 0,3mm dyse. Men det anbefales egentlig HVLP pistol med 0,8mm dyse til Cerakote. Da kommer det selvsagt mer ut. Man justerer med raskere bevegelse, samt at avstanden må være riktig. Det er også lurt å begynne med steder som er vanskelige å komme til og ta det lette til slutt.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Å da ser det ut til at KKC endelig kom med inlet til Sauer 100, så da må jeg vel hente frem lakksprøyta igjen.

 

Cerakote på treverk er mulig har jeg hørt og lest. TIps? Gjør godt forarbeid - mett stokken med noe, og puss stokken ned med sandpapir er tips jeg har fått med meg så langt. Spørsmålene jeg sitter med da er om cerakote funker som olje over tid på tre, slik at stokken vil spise lakken akkurat som den spiser oljen? Er det slik at jeg bør lakke på nytt om noen år? Noen som har erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mye arbeide å lage de stensilene? Eller kjøpte du de?

 

 

Jeg tok et kort google søk på stensiler, for så å printe ut på klistremerke A4 ark. Så la jeg de på et kuttebrett og kuttet de ut for hånd med en tapetkniv eller lignende. Tar jo evig med tid, men blir ok, og det er billig. Hørte med Indergaard og Svenild som er et selskap som driver med print i nærheten. De skulle ha 1k for noen ark med slike stensiler ferdig utkuttet. Så også på ark man kan kjøpe på nett utenlands, men gadd ikke vente på at det skulle komme i posten siden jeg ville bli ferdig med prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 11 months later...

Hei! Peker med tanken å farge et løp! Sjekket Duran.no men ble litt skuffet over utvalget. Er det helt slutt på de shake`n`bake boksene? 

 

Har et farget løp til sauer, i grell farge jeg skulle ha lakkert. 

 

Kan man farge over eksisterende etter å ha rusa det opp litt eller bør det fjernes helt? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Tomas Hvis det er Duracoat, så er den laget for å ikke gå av igjen. Samme med Cerakote. Du vil ikke kunne redde original finish. Glassblåsing, sandpapir etc. er såvidt jeg vet eneste måten å få det av på. En annen ting er at hvis Duracoaten er gjort riktig, så er originalfinish mattet ned ved hjelp av nevnte metoder før den ble lakkert.

 

Det eneste jeg kan egentlig anbefale er å lakkere på nytt i ønsket farge. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror nok KydeX har rett. Har brukt litt D, og den sitter.  Du må enten leve med fargen, eller lakke om. 

 

Har bl a pusset reint og lakket løpet til småviltrifla i matt sort. Helt annen holdbarhet enn blånering,  og jeg har ikke tenkt å prøve å få det der av igjen! 😁 

Link to comment
Share on other sites

På 25.2.2018 den 18.29, Mikko skrev:

Tror nok KydeX har rett. Har brukt litt D, og den sitter.  Du må enten leve med fargen, eller lakke om. 

 

Har bl a pusset reint og lakket løpet til småviltrifla i matt sort. Helt annen holdbarhet enn blånering,  og jeg har ikke tenkt å prøve å få det der av igjen! 😁 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Får snart to nye rifler som muligens skal få en liten cerakote behandling. Men usikker på om jeg skal velge matt sort eller sniper grey?

 

Noen andre farger i området? 

 

Jaktvåpen, så heller mot litt mørk grå, men må være helt matt.

 

Hvis det blir lakking hjemme, har jeg en titansykkel som også skal få litt cerakote trim ;) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...